دکوراسیون, مقالات, نگهداری گیاهان

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی ؟ + معایب و مزایا

برای برخی از گیاهان این موضوع چندان اهمیتی ندارد که گلدان آنها پلاستیکی باشد یا سفالی و آنها بدون هیچ نارضایتی در خانه خود رشد می‌کنند. اما با این حال برای برخی از گیاهان، جنس و سایز گلدان اهمیت بسیار زیادی دارد و تنها در گلدان خاصی رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند. در این مقاله با ما همراه شوید تا با گلدان های سفالی و پلاستیکی و معایب و زایای آنها آشنا شوید و مناسبترین گلدان را برای گیاه خود انتخاب کنید.

گلدان سفالی بهتر است پلاستیکی ؟!

گلدان سفالی بهتر است پلاستیکی ؟!

گلدان های پلاستیکی و سفالی دارای ویژگی های متفاوتی هستند که بر شرایط خاک گیاهان تأثیر می‌گذارد. به طور کلی ، گیاهانی که خاک مرطوب را ترجیح می‌دهند ، مناسب گلدان های پلاستیکی هستند و گیاهانی که خاک خشک تر را ترجیح می‌دهند برای گلدان های سفالی مناسب ترند.

برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید در مورد این نوع گلدان ها ، ویژگی های کلی آنها ، اینکه چرا برای برخی گیاهان بهتر از بقیه کار می کنند و مزایا و معایب کلی آنها صحبت کنیم.

1. گلدان های پلاستیکی

وقتی وارد یک محوطه باغبانی و یا گلخانه می‌شوید با حجم انبوهی از گلدان های پلاستیکی مواجه می‌شوید. گلدان های پلاستیکی یا فایبرگلاس رایج ترین ظروف برای باغبانی هستند. با توجه به فرایند پرورش گیاهان، می توان آنها را ارزان تهیه کرد و در رنگ ها ، اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارند.

هنگام خرید گلدان های پلاستیکی یا فایبرگلاس به دنبال ظروفی باشید که از استحکام بالایی برخوردار بوده و کمی انعطاف پذیر هستند. این گلدان ها گذر زمان و فصول را بهتر از گلدان های نازک و بدون انعطاف تحمل می‌کنند.

برای چه گیاهانی باید از گلدان های پلاستیکی استفاده کنید؟

گلدان های پلاستیکی برای گیاهانی که دوستدار خاک مرطوب هستند، بهترین عملکرد را دارند و خاک را سریع خشک نمی‌کنند. پلاستیک یک ماده متخلخل نیست ، بنابراین حرکت هوا در طرفین ظرف رخ نمی‌دهد. پس از آبیاری گیاه ، خاک گلدان برای مدت طولانی تر مرطوب می ماند و آب بیشتری را در ناحیه ریشه باقی می‌ماند. گلدان های پلاستیکی همچنین برای باغبانانی که به ندرت آبیاری می‌کنند یا برای به خاطر سپردن آبیاری گیاهان خود مشکل دارند نیز خوب عمل می‌کند.

مزایای گلدان های پلاستیکی

مزایای گلدان های پلاستیکی

1. به دلیل وجود دیوارهای غیر متخلخل که حرکت هوا را در داخل و خارج از منطقه ریشه به حداقل می رساند ، خاک گلدان را مرطوب تر نگه می‌دارد و برای گیاهانی که به آب بیشتری احتیاج دارند مفید است.

2. تنوع رنگ و اندازه بی حد و حصر با سبک دکوراسیون شما. شما می توانید از رنگین کمان رنگ ها و اشکال دایره ای ، مربعی یا حتی مستطیلی انتخاب کنید.

3. پلاستیک قوی و انعطاف پذیر است ، به همین دلیل به دلیل دوام بالا، نیازی به تعویض زیاد آنها نیست.

4. آنها بسیار سبک وزن هستند. اگر مرتب گیاهان خود را جابجا می‌کنید، برای شما مناسب هستند.

5. قیمت مناسب. قالب گیری تزریقی یک فرایند تولیدی است که می تواند ارزان انجام شود و هزینه ظروف پلاستیکی را بسیار کمتر از سایر مواد نگه می دارد.

6. اضافه کردن سوراخ های زهکشی اضافی در آنها آسان است. اگر یک گلدان پلاستیکی خریداری می کنید که سوراخ های زهکشی در قسمت پایین آن وجود ندارد ، اگر به مته دسترسی دارید، به راحتی می‌توانید چند سوراخ اضافه کنید.

معایب گلدان های پلاستیکی

1. پلاستیک می‌تواند با گذشت زمان شکننده شود و بشکند ، مخصوصاً اگر گلدان ها در معرض دمای سرد قرار بگیرند. همچنین اگر در برابر مقدار قابل توجهی از اشعه ماوراء بنفش قرار گیرند ، می توانند شکننده شوند.

2. خطر ابتلای گیاهان به آبیاری بیش از حد در این گلدان ها بیشتر است. با افزایش رطوبت ، ایجاد شرایط مرطوب خاک که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند ، آسان تر است.

3. بیشتر مستعد واژگونی است. اگر اغلب گلدان های خود را جابجا می کنید ظروف سبک می توانند مفید باشند، اما سبک بودن ظروف پلاستیکی به این معنی است که آنها حتی اگر با خاک گلدان پر شوند بیشتر مستعد واژگونی هستند.

4. به دلیل ماهیت غیر بازیافت بودن پلاستیک، هنگامی که دفع می‌شوند ، زباله های پلاستیکی ایجاد می‌کنند مگر اینکه با دقت بازیافت شوند.

مزایای گلدان های پلاستیکی

2. گلدان های سفالی

در واقع دو نوع مختلف گلدان سفالی وجود دارد:

  1. آنهایی که بدون لعاب هستند، یعنی سفال خالص
  2. گلدانهای سفالی لعابدار

1.2. گلدان سفالی بدون لعاب

برای برخی افراد ، گلدان های سفالی گزینه اصلی و سنتی برای گیاهان گلدانی هستند. این گلدان ها از دیرباز برای نگهداری گیاهان داخلی و فضای باز مورد استفاده قرار گرفته اند. طرز تهیه این گلدان ها به این صورت است که خاک طبیعی در دمای پایین در کوره ها پخته می‌شود. مواد معدنی موجود در خاک تا حدی ذوب می شوند و در نتیجه یک ماده سخت و در عین حال متخلخل ایجاد می شود.

ترکیبات آهن موجود در خاک رس به گلدان های سفالی رنگ خاکی می بخشد. بیشتر گلدانها به رنگ قرمز مایل به نارنجی شناخته می‌شوند اما در طیفهای مختلفی از قرمز ، نارنجی ، زرد ، قهوه ای ، سفید ، تا خاکستری روشن بسته به محتوای خاک رس و منبع آن در دسترس هستند.

چه زمانی استفاده از گلدان های سفالی بهتر است؟

از آنجایی که سفال متخلخل تر از پلاستیک است ، هوا به راحتی از طریق دیوارهای کناری ظرف جابه جا می‌شود، که خاک گلدان را زودتر خشک می‌کند. بنابراین گر گیاهی دارید که ترجیح می‌دهد ریشه های آن کمی خشک باشد باید از این گلدان ها استفاده کنید.

چه زمانی استفاده از گلدان های سفالی بهتر است؟

مزایای گلدان های سفالی

1. سفال یک ماده طبیعی با دوام و طبیعی است. برخی افراد این را به ظروف پلاستیکی ترجیح می دهند.

2. آنها دارای زیبایی سنتی هستند که با بسیاری از دکوراسیون ها ترکیب شده است. با بالا رفتن سن ، انواع مختلفی از پتینه را به خود اختصاص می دهند و بر جذابیت آنها می‌افزایند.

3. سنگینی آنها به این معنی است که آنها از استحکام و ثبات بیشتری برخوردارند ، بنابراین به راحتی مانند ظروف پلاستیکی واژگون نمی شوند. اگر حیوانات خانگی یا کودکانی دارید که مستعد واژگونی گیاهان هستند ، این می تواند یک مزیت بزرگ باشد.

معایب گلدان های سفالی

1. آنها به راحتی و بسیار راحت تر از پلاستیک می‌شکنند. اگر گلدان های سفالی در خارج از منزل دارید ، چرخه انجماد/ذوب می تواند باعث ترک خوردگی و شکستن آنها شود.

2. سفال بسیار سنگین تر از گلدان های پلاستیکی است. این ممکن است گاهی مزایای خود را داشته باشد ، اما اگر گیاهان گلدانی بزرگی دارید که اغلب  آنها را جابه جا می‌کنید، افزایش وزن می تواند مشکل ساز شود.

3. کمی گرانتر از ظروف پلاستیکی هستند.

4. افزودن زهکشی اضافی در این گلدان ها سخت تر است. اگر ظروفی را خریداری می کنید که سوراخ های زهکشی در قسمت پایین آن وجود ندارد، حفر سوراخ در آنها بسیار سخت تر است.

مزایای گلدان های سفالی

2.2. گلدان های سفالی لعابدار

گلدان های سفالی لعابدار تا حدودی واسطه ای بین گلدان های پلاستیکی و بدون لعاب هستند. مانند گلدان های سفالی ، آنها با پختن خاک رس در کوره ها ساخته می‌شوند ، اما سپس با رنگ ها و طرح های تزئینی رنگ آمیزی یا لعاب داده می‌شوند. این امر منجر به ظروفی می‌شود که دارای ویژگی های گلدان های پلاستیکی و سفالی هستند.

چه زمانی باید از گلدان های سفالی لعاب دار استفاده کرد؟

گلدان های سفالی لعابدار بسیاری از ویژگی های گلدان های سفالی و پلاستیکی را با هم ترکیب می‌کنند. سفال لعاب دار فوق العاده به نظر می رسد و خاک را مرطوب تر از زمان استفاده از گلدان های سفالی نگه می‌دارد.

مزایای گلدان های سفالی لعاب دار

1. خاک رس لعابدار واسطه خوبی بین دو نوع گلدان پلاستیکی و سفالی است. آنها به اندازه پلاستیک رطوبت را حفظ نمی کنند اما به سرعت به اندازه سفال نیز خشک نمی شوند.

2. به دلیل روش لعاب کاری ، در طرح ها و رنگ های بیشتری نسبت به گلدانهای سفالی موجود است.

معایب گلدان های سفالی لعاب دار

1. مانند گلدان های سفالی سنگین هستند.

2. آنها قیمت بالاتری نسبت به گلدان سفالی بدون لعاب دارند. هزینه آنها بستگی به پیچیدگی لعاب و طراحی دارد.

3. می تواند مانند گلدان های سفالی ترک بخورد و بشکند، به ویژه هنگامی که در معرض دمای انجماد قرار می‌گیرد.

گلدان های سفالی لعابدار

2 دیدگاه در “گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی ؟ + معایب و مزایا

  1. Mitra گفت:

    ممنون توضيحات خوبی بود

  2. اسد وفادار گفت:

    باعرض سلام وتبریک سال نو،ممنونم ازاین توضیحات مفیدتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *