گیاهان دارویی, مقالات

با بهترین گیاهان برای سلامت قلب آشنا شوید

امروزه با توجه به حجم شدید آلودگی هوا و غذاهای ناسالم، داشتن جسم و قلبی سالم بسیار سخت است. در این شرایط تنها با داشتن یک رژیم غذایی سالم و کمی ورزش می‌توانید یک زندگی سالم و خوب داشته باشید. در این مقاله ما به معرفی انواع سبزیحات و گیاهان دارویی می‌پردازیم که خوردن آنها برای عملکر عالی قلب شما بسیار مفید است. با ما همراه باشید.

گیاهان دارویی برای سلامت قلب

گیاهان دارویی برای سلامت قلب

رژیم غذایی سالم = قلبی پر تپش

همانطور که می‌دانید، یک رژیم غذایی سالم اولین قدم برای رسیدن به یک قلب سالم است. خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و حبوبات مانند لوبیا، غلات سبوس دار ، چربی های سالم مانند روغن زیتون و پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ، می‌تواند برای جلوگیری از حملات قلبی و مغزی بسیار مفید واقع شود. اگر چه باید دقت کنید که نحوه طبخ و تهیه این غذاها نیز تفاوت زیادی در مفید بودن آنها ایجاد می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده طی تحقیقاتی که پزشکان بر روی ارتباط تغذیه و سلامت جسم انجام داده اند، نشان داده شده است که گیاهان نیز در این مورد فواید بسیار زیادی دارند که در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می‌شویم.

بهترین گیاهان برای سلامت قلب

1. دارچین

 یک مطالعه مروری در سال 2013 بر روی 10 بیمار قلبی نشان داد که دارچین از چند جهت به قلب کمک می کند و مقدار کمی از آن در روز باعث کاهش کلسترول کل ، کلسترول LDL “بد” و تری گلیسیریدها ، نوع چربی مضر خون می‌شود. همچنین این ادویه قند خون را کاهش می دهد و از بدن ما در برابر دیابت که خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهد، محافظت می‌کند.

بهترین موارد استفاده : استفاده از دارچین بر روی نان، اضافه کردن آن به گوشت قرمز 

دارچین

دارچین

2. هل

یک مطالعه نشان داده است که دانه هل که به عنوان خوش طعم کننده در چای و یا غذاهای تند استفاده می‌شود، ممکن است فشار خون را کاهش دهد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استفاده از هل به کاهش خطر لخته شدن خون نیز کمک می‌کند.

بهترین موارد استفاده : این دانه خوش عطر را می‌توانید در انواع غذاها استفاده کنید به این صورت که لایه رویی آن را جدا کرده و دانه های آن را آسیاب کنید و در غذا بریزید. همچنین می‌توانید در انواع چای و دمنوش آن را دم کنید. 

هل

هل

 

3. سیر

اگر قلبتان را دوست دارید، حتما باید از سیر استفاده کنید. در مطالعاتی که تا کنون بر روی این ماده غذایی صورت گرفته است مشخص شده که سیر فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین تجویز این ماده برای روی کسانی که کلسترول بالا داشتند، نشان داد که سیر می‌تواند کلسترول LDL و به طور کلی تمامی کلسترول بدن را تا 10% در این افراد کاهش دهد.

بهترین موارد استفاده : پودر سیر و یا گیاه آن را می‌توانید به انواع سوپ، خورش ها، آبگوشت و … استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را در انواع روغن و یا سبزیجات دیگر اضافه کنید. 

سیر

سیر

 

4. زنجبیل

زنجبیل یک ریشه بسیار تند است که خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد و افرادی که آن را مصرف می‌کنند کمتذ در معرض فشار خون قرار می‌گیرند. توصیه شده است که استفاده روزانه حدود 2 الی 4 گرم از زنجبیل می‌تواند سلامت قلب را تضمیبن کند.

بهترین موارد استفاده : می‌توانید آن را خرد کرده و به سالاد اضافه کنید و یا پودر آن را در چای، غذا و یا شیر بریزید و نوش جان کنید.  

زنجبیل

زنجبیل

5. کورکومین

این ماده در زردچوبه یافت می‌شود و به زردچوبه رنگ زرد و غنی می‌بخشد. کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد و یک ماده مفید برای قلب است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از زردچوبه به جلوگیری از لخته شدن خون خطرناک، کاهش کلسترول و کاهش التهاب که منجر به حملات قلبی و مغزی می شود، کمک می‌کند. همچنین این ماده ممکن است از بدن در برابر نارسایی قلبی نیز محافظت کند، به طوری که اگر قلب خون را به اندازه لازم پمپ نکند کورکومین می‌تواند درست مانند دارو و ورزش در بهبود سلامت عروق خونی موثر واقع شود.

بهترین موارد استفاده : می‌توانید برای دریافت کورکومین سبزیجات بو داده مانند گل کلم، پیاز و هویج را به برنج یا سوپ اضافه کنید. استفاده از ادویه زردچوبه نیز بسیار توصیه می‌شود. 

کورکومین

کورکومین

6. بربرین

بربرین یک نمک آلکالوئیدی است که در چندین ماده غذایی مانند زرشک، زردچوبه و … یافت می‌شود. این ماده به چند طریق به قلب می‌کند که از جمله آنها می‌توان به کاهش کلسترول LDL، تری گلیسیرید، افزایش کلسترول HDL و بهبود قند خون اشاره کرد.

بهترین موارد استفاده : بعضی از افراد یک کپسول بربرین را به نوشیدنی خود اضافه می‌کنند و عده ای از مکمل های آن استفاده می‌کنند. هر دو روش برای دریافت مواد مغذی آن مناسب است. 

بربرین

کلام آخر …

برخلاف اکثر داروهای تجویز شده، گیاهان و مکمل ها از نظر کیفیت کنترل نمی‌شوند و ممکن است در مقدار استفاده آنها نظرات متفاوت باشد و خطرات و محدودیت هایی در استاده از آنها نسبت به بیماری شما وجود داشته باشد، بنابراین قبل از استفاده از آنها با پزشک معالج خود مشورت کنید. 

همچنین علاوه بر استفاده از گیاهان خوش طعم، سعی کنید غذا را به روش های سالم تهیه کنید. مثلاً به جای مرغ و ماهی سرخ شده ، آنها را در فر بپزید. برای پخت و پز از روغن های زیتون و کانولا استفاده کنید و به جای خوردن روزانه گوشت ، از سبزیجات استفاده کنید. با این اقدامات می‌توانید سلامت قلب خود را تضمین کنید.

 

1 دیدگاه در “با بهترین گیاهان برای سلامت قلب آشنا شوید

  1. امید گفت:

    عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *