گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از کالاتیا نگهداری کنیم ؟!

یکی از خاص ترین گیاهان آپارتمانی گل کالاتیا است. دو نوع کالاتیا اورانتیا یا کالاتیا سه رنگ و کالاتیا گورخری بسیار محبوب هستند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. البته نگهداری این گیاه در منزل کار راحتی نیست و حتما باید روش نگهداری کالاتیا را بدانید و مراقبت های لازم را از آن انجام دهید تا گیاهی شاداب و پرطراوت داشته باشید. اگر شما هم به نگهداری گل کالاتیا ، این گیاه خاص و کمیاب، علاقه دارید با ما در این مقاله همراه باشید.

کالاتیا

کالاتیا

با گل کالاتیا آشنا شویم

گل کالاتیا یا prayer plant (گیاهان عابد) بومی آمریکای مرکزی و جنوبی و کشورهایی مثل کلمبیا و ونزوئلا هستند و به عنوان گیاهان زینتی پرورش داده می شوند. این گیاه شامل 270 گونه بوده که همگی در خانواده مارانتاسه قرار می گیرند.

در ادامه با انواع گل کالاتیا و روش نگهداری گل کالاتیا آشنا می شویم.

انواع گل کالاتیا

بعضی از محبوب ترین انواع گل کالاتیا برای آشنایی بیشتر شما در ادامه آورده شده است:

کالاتیا گورخری(Calathea zebrina):

کالاتیا زبرینا یا گیاه گورخری گیاهی بومی برزیل و از رایج ترین انواع گل کالاتیا است. برگ های آن رنگ سبز روشن با راه راه های سبز تیره بوده و به همین دلیل به نام کالاتیا گورخری شناخته می شود. اگرچه گیاه کالاتیا به طور معمول در فضای آپارتمان گلدهی ندارد اما این گیاه در فضای آزاد قادر به تولید گل های کوچک سفید و بنفش در بهار است.

کالاتیا گورخری

کالاتیا گورخری

 

کالاتیا اورانتا(Calathea Ornata):

در انگلیسی به این گیاه راه راه صورتی می گویند. کافیست یک بار به آن نگاه کنید تا دلیل این نامگذاری را متوجه شوید. برگ های آن سبز تیره با راه راه های صورتی جذاب است که هر نگاهی را به خود جلب می کند.  یکی از انواع معروف اورانتا، کالاتیا سندرینا است که برگ های کوچک تری نسبت به کالاتیا اورانتای معمولی دارد. برای نگهداری این گیاه تنها کافیست خاکی با رهکشی خوب تهیه کرده و به آبیاری منظم گیاه توجه داشته باشید.

کالاتیا اورانتا

کالاتیا اورانتا

 

کالاتیا اوربیفولیا(Calathea orbifolia):

یکی از خیره کننده ترین انواع کالاتیا نوع اوربیفولیا است. برگ های آن براق بوده و به رنگ سبز و نقره ای دیده می شوند. همانند بقیه اعضای خانواده اش این گیاه هم در هوای گرم (دمای 18 تا 26 درجه) بهترین رشد را دارد. اگر دما خیلی بیشتر از 18 درجه شود ممکن است گیاه آسیب ببیند.خاک آن هم باید همیشه مرطوب (نه خیس) باشد.

کالاتیا اوربیفولیا

کالاتیا اوربیفولیا

 

کالاتیا لنسیفولیا (Calathea Lancifolia):

به دلیل خط و خال های زیبای برگ ها که به پوست خزندگان شبیه است، به این گیاه در انگلیسی Rattlesnake یا مار زنگی می گویند. این نوع کالاتیا ارتفاع بیشتری نسبت به بقیه می گیرد و گیاه بالغ آن حدودا نیم متر ارتفاع دارد. برگ های آن مواج بوده و به شکل نیزه ای و سبز و بنفش رنگ دیده می شوند.

کالاتیا لنسیفولیا

کالاتیا لنسیفولیا

شرایط نگهداری گل کالاتیا

نور :

نگهداری گل کالاتیا به نور روشن اما غیرمستقیم احتیاج دارد. این گیاه درر زادگاه خود در سایه درختان بلندتر رشد می کند و به همین دلیل نور محدودی دریافت می کند. در واقع نور مستقیم باعث سوختن برگ های کالاتیا و از بین رفتن رنگ های زیبایش می شود.

آبیاری :

برای آبیاری گیاه حتما از آب بدون املاح استفاده کنید. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد اما نباید اجازه دهید خاک خیس و غرقاب شود. در کل آبیاری باید متعادل باشد و به طوری که همیشه کمی رطوبت در خاک بماند. آبیاری زیاد هم باعث غرق شدن ریشه و آسیب گیاه می شود.

رطوبت :

کالاتیا به دلیل این که در زادگاهش در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند در آپارتمان هم همین شرایط را می پسندد. برای تامین رطوبت گیاه می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید و یا هر چند روز یک بار برگ های آن را غبارپاشی کنید.

دما :

این گیاه هوای سرد را دوست ندارد و هوای گرم و استوایی مشابه زادگاهش را می پسندد. دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد برای نگهداری کالاتیا ایده آل است. حداقل دمایی که گیاه در زمستان تحمل می کند دمای 16 درجه است. در کل دماهای کمتر از 18 و بیشتر از 25 درجه باعث آسیب گیاه می شوند که اولین نشانه آن پیچ خوردن برگ هاست.

خاک :

از آنجایی که گیاه دوست دارد خاکش مرطوب باشد، باید از خاکی استفاده کنید که توانایی نگهداری آب را در خود داشته باشد. البته اگر خاک گلدان آب را مدت طولانی نگه نمی دارد جای نگرانی نیست. می توانید آبیاری را در فواصل کمتری انجام دهید تا رطوبت خاک تامین شود. مخلوط خاکبرگ، خاک باغچه و تورب برای آن مناسب است. اضافه کردن پرلیت به ترکیب خاک هم می تواند به جذب آب کمک کند.

کوددهی :

گیاه به کوددهی زیادی احتیاج ندارد. تنها در فصول رشد می توانید از کودهای فلوئور و نمک دار برای تقویت گیاه استفاده کنید. کود معمولی گیاهان آپارتمانی هم برای گیاه کفایت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *