گیاهان آپارتمانی

پنج علت قهوه ای شدن برگ پتوس و راهکار هایی برای مقابله با آن ها

علت قهوه ای شدن برگ پتوس

گیاه پتوس یکی از انواع گیاهان آپارتمانی زیبایی است که در بیشتر خانه ها به چشم می خورد. وظیفه عمده این گیاهان در خانه زیبا کردن محیط آن است؛ به همین دلیل اگر برای آن ها اتفاقی بیفتد، مثلا برگ هایشان قهوه ای شوند، بسیار منظره زشتی از خود به جای می گذارند. دیدن چنین منظره هایی برای افراد آن خانه خوشایند نخواهد بود. اگر برگ های پتوس شما به مرور زمان قهوه ای شدند اصلا نگران نباشید. عوامل محیطی مختلفی ممکن است باعث آن شده باشند که با کنترل کردن آن ها می توانید همیشه یک گیاه سرحال و سبز داشته باشید. ما در این مقاله در رابطه با علت قهوه ای شدن برگ پتوس و راهکار هایی برای مقابله با آن توضیحاتی ارائه کرده ایم.

علت قهوه ای شدن برگ پتوس چیست؟

عوامل متعددی اعم از محیطی و غیر محیطی باعث می شوند که رنگ برگ های گیاه شما به سمت قهوه ای متمایل شود. زمانی که فصل تغییر می کند و شما فراموش می کنید که محل پتوس را هم متناسب با فصل عوض کنید، می بینید که آرام آرام برگ های گیاهتان رو به زردی می روند. گیاه پتوس معمولا قادر است که خود را با محیط جدید وفق دهد؛ اما اگر این کار را بیشتر از یک بار تکرار کنید، در برگ های آن آثار ناراحتی را مشاهده خواهید کرد. برای همین نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان با تابستان بسیار تفاوت دارد.

اولین نشانه ناراحتی گیاه این است که سرِ برگ هایش شروع به زرد شدن می کنند یا اینکه جمع می شوند و خشک و بی حال به نظر می رسند. اگر به موقع جلوی آن را نگیرید برگ ها به مرور به رنگ قهوه ای درمی آیند.

قبل از اینکه اقدامی برای بهبود گیاه خود صورت دهید باید مطمئن شوید که علت دقیق مشکل آن چیست؛ زیرا اگر ندانسته کاری کنید که اصلا ربطی به علت قهوه ای شدن برگ پتوس ندارد، ممکن است که بدتر موجب نابودی گیاه شوید. اکنون علت های مختلف آن را به طور مجزا بررسی می کنیم:

  • مسائل مربوط به آب دادن

علت قهوه ای شدن برگ پتوس

محیطی که برای این گیاه مناسب است، محیطی گرم و خشک است. از این رو آب دادن زیاد به آن علت قهوه ای شدن برگ پتوس است. اینکه چقدر باید به آن آب بدهید بستگی به اندازه آن دارد. اگر اندازه آن کوچک باشد، مسلما نسبت به پتوسی که بزرگ تر است آب کمتری طلب می کند.

یک قانون کلی درمورد اصول صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی، این است که تا زمانی که آب از سوارخ های زهکشی ته گلدان شما عبور کند باید به آن آب بدهید. بعد از خارج شدن آب دیگر نیازی به آبیاری بیشتر نیست. این قانون درمورد گیاه پتوس نیز صدق می کند؛ اما برای آبیاری آن باید صبر کنید که خاک گیاه خشک شود.

روش آبیاری این گیاه بسیار ساده است. ابتدا انگشت خود را حدود دو و نیم سانتی متر در خاک فرو کنید، اگر احساس کردید که هنوز خیس است یا خاک به انگشتتان می چسبد باید به آن زمان بیشتری بدهید تا کامل خشک شود سپس آن را آبیاری کنید.

  • آبیاری نا منظم

آبیاری نا منظم

اینکه شما بر اساس چه زمان بندی ای به گیاه خود آب می دهید نیز اهمیت زیادی دارد و در صورت رعایت نکردن، می تواند علت قهوه ای شدن برگ پتوس باشد. جدول زمان بندی با توجه به شرایط گیاه می تواند متفاوت باشد؛ اما هفته ای یک بار آب دادن به همان میزانی که گفته شد کافی به نظر می رسد.

  • آلودگی به آفات گوناگون

هر گیاهی نسبت به آفات و بیماری های گیاهی به خصوصی حساس است. آفات خاصی که می توانند علت قهوه ای شدن برگ پتوس باشند، حشرات فلس دار و شپشک های آرد آلود هستند. حشرات فلس دار مانند لکه های زرد رنگی که یک دایره سیاه کوچک در وسط آن ها به چشم می خورد، بر روی برگ های این گیاه ظاهر می شوند.

برای مقابله با حمله کردن این آفات به گیاه، گیاه را تمیز نگه دارید. هفته ای یک بار با یک پارچه نرم و کمی مرطوب برگ های پتوس را از گرد و غبار پاک کنید. اگر همین الان هم احساس می کنید که گیاه تان به آفاتی دچار است، از صابون حشره کش و الکل برای تمیز کردن آن استفاده نمایید.

  • مسائل مربوط به نور

این گیاه در نور کم رو به متوسط در بهترین حالت خود قرار می گیرد و شاداب و سرسبز باقی می ماند. نور شدید و مستقیم برگ های آن را می سوزاند و ما می توانیم آن را علت قهوه ای شدن برگ پتوس بدانیم. اگر فکر می کنید که گیاهتان نور زیادی دریافت می کند محل آن را تغییر دهید و آن را در اتاقی داخلی که نور غیر مستقیم و کم در آن در جریان است به صورت ثابت نگه دارید.

ممکن است در کم کردن نور گیاه زیاده روی کنید و کاری کنید که به گیاه به هیچ عنوان نور نرسد. دانستن این نکته حائز اهمیت است که تنها زیاد بودن نور نمی تواند گیاه پتوس را نابود کند، بلکه کم بودن نور هم علت قهوه ای شدن برگ پتوس است. کم بودن نور به این شکل باعث خراب شدن گیاه می شود که ابتدا برگ ها را سبز تر می کند؛ زیرا گیاه می خواهد آنچه را که از نور به دست می آورد اکنون در نبودن آن جبران کند. اما اگر برای طولانی مدت در این محیط کم نور بماند، گیاه نابود می شود و برگ های آن شروع می کنند به قهوه ای شدن.

  • دمای گیاه

همانطور که ممکن است تا الان متوجه شده باشید، گیاه پتوس گیاهی است که در شرایط معتدل می تواند برای مدت زیادی دوام بیاورد و سرحال و تازه باشد. دما یکی دیگر از این عوامل است. دمای مناسب برای گیاه پتوس بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد است. بر این اساس، ثابت ماندن برای طولانی مدت در محیطی خیلی سرد یا خیلی گرم می تواند به مرور علت قهوه ای شدن برگ پتوس باشد.

نتیجه گیری

تمام زیبا بودن گیاهان، به خصوص گیاهان آپارتمانی به تازه و سبز ماندن آن ها وابسته است. اگر نشانه های قهوه ای شدن برگ های گیاه پتوس را مشاهده کردید، اصلا نگران نباشید؛ زیرا تنها با کنترل کردن شرایط آن می توانید به خوبی آن را نجات دهید. ما در این مقاله در رابطه با علت قهوه ای شدن برگ پتوس و راهکار های مقابله با آن توضیحات مبسوطی بیان کردیم.

2 دیدگاه در “پنج علت قهوه ای شدن برگ پتوس و راهکار هایی برای مقابله با آن ها

  1. فاطمه گفت:

    سلام من تازه گلدونشو عوض کردم ریشه ها اصلا هوا نخورد سریع جا به جا کردم و ربشه رو لخت نکردم الان تقریبا یک هفته اس ولی نوک برگ ها حالت سوختگی پیدا کرده قهوه ای شده و هاله های زرد کنارش داره یک برگ هم که کامل زرد شد و قهو ه ای شد و افتاد آب هم نمیدم زیاد که بگم برای آبیاریه

    1. شیوا گفت:

      سلام پتوس من دقیقا همین مشکلو داره زیاد هم بهش آب نمیدم هفته ای یا ده روز ولی لکه های قهوه ای و برگ جدید در میاره نوکاشون قهوه ای و سوخته اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *