گیاهان آپارتمانی

معرفی انواع برگ انجیری و شرایط نگهداری از آن ها

انواع برگ انجیری

یکی از گیاهان بسیار محبوبی که امروزه در بسیاری از آپارتمان ها و خانه های کوچک از آن نگهداری می شود، گیاه برگ انجیری است. این گیاه با برگ های سبز و بزرگ خود شناخته می شود. این گیاهان بسیار راحت رشد می کنند و می توانند انتخاب مناسبی برای افرادی که به تازگی کار باغبانی را شروع کرده اند، انتخاب مناسبی باشد. برای اینکه بیشتر با گیاه برگ انجیری آشنا شوید، در این مقاله انواع برگ انجیری را معرفی کرده ایم و درمورد شیوه نگهداری آن ها توضیح داده ایم.

انواع گیاه برگ انجیری

  • Monstera deliciosa یا برگ انجیری مونسترا

انواع برگ انجیری

این مدل از گیاه برگ انجیری بومی جنگل های استوایی است و معمولا در جنوب مکزیک و پاناما رشد می کند. این مدل با نام پنیر سوئیسی نیز شناخته می شود. علت نام گذاری این گیاه به این شیوه به دلیل وجود سوراخ هایی روی برگ های آن است.

شرایط نگهداری

سختی نگهداری

این مدل از گیاه برگ انجیری نیاز به توجه زیادی ندارد. بسیار راحت رشد می کند. برای کنترل رشد گیاه کافیست که گاهی اوقات به گیاه آب بدهید و وضعیت آن را بررسی کنید.

خاک مورد نیاز

در بین انواع برگ انجیری این مدل نیاز از میان انواع خاک به یک خاک گلدانی با زهکشی مناسب دارد. بهتر است که خاک گیاه با ذغال سنگ نارس ترکیب شود و pH آن نیز بین 5.5 تا 6 باشد.

دما و رطوبت و نور

بهترین دما برای نگهداری از این گیاه دمای 18 تا 29 درجه سانتی گراد است. رطوبت خانه برای نگهداری از این گیاه کافی است. اما اگر مکانی را دارید مرطوب تر از فضای خانه است، بهتر است که گیاه را در آن جا نگهداری کنید. نور مورد نیاز گیاه نیز نور غیر مستقیم خورشید است.

آبیاری

در بین انواع برگ انجیری این مدل به آب کمتری نیاز دارد.آبیاری بیش از حد یکی از اشتباهات معمول در آبیاری گیاه برگ انجیری است. برای آبیاری کافی است که بعد از خشک شدن کامل خاک که معمولا بین یک تا دو هفته طول می کشد، گیاه را آبیاری کنید.

کود دهی

برای کود دهی گیاه می توانید یک بار در بهار و یکبار در تابستان با کود پایه گیاهان آپارتمانی کوددهی کنید.

رشد

این گیاه در خانه حداکثر تا 3 متر و در طبیعت نیز حداکثر تا 20 متر رشد می کند.

سمی بودن

سمی بودن گیاهان می تواند خطرناک باشد. این مدل برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی است. همچنین به علت داشتن سم خفیف بهتر است که دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

  • Monstera adansonii یا برگ انجیری حصیری

انواع برگ انجیری

این مدل نیز درست مانند مدل قبلی سوراخ هایی در وسط برگ های خود دارد. در بین انواع برگ انجیری این مدل رشد سریعی دارد. این مدل به طور طبیعی در مناطقی مانند آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. این مدل در انواع برگ انجیری رشد نسبتا سریعی دارد. برگ انجیری حصیری نسبت به دیگر انواع برگ انجیری به رطوبت بیشتری نیاز دارد. البته این گیاه می تواند رطوبت کم را تحمل کند.

  • Monstera dubia  یا برگ انجیری دوبیا

انواع برگ انجیری

در بین انواع برگ انجیری این مدل تمایل دارد تا به دور جسمی بپیچد و از آن بالا برود و رشد کند. برگ های این مدل بسیار صاف هستند و هیچ سوراخی بر روی خود ندارند. برگ به شکل قلب است و دو رنگ سبز تیره و روشن بر روی آن هست. این مدل به طور طبیعی در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. شرایط نگهداری برگ انجیری دوبیا هم مانند برگ انجیری مونسترا است.

  • Monstera variegata یا برگ انجیری ابلق

برگ انجیری ابلق

برگ انجیری ابلق به طور کلی برگ هایی با لکه های سفید بزرگ دارد و به همین دلیل در میان دوستداران گیاهان بسیار پر طرفدار است. برگ انجیری ابلق کمیاب تر از بقیه انواع برگ انجیری است. این نوع برگ انجیری رشد کندی دارد و نگهداری از آن چالش برانگیز تر است.

  • Mini Monstera یا برگ انجیری مینیاتوری

برگ انجیری مینیاتوری

این گیاه از نظر علمی به برگ انجیری مربوط نیست. محل رشد آن در بخش های کاملا متفاوتی در جهان مانند جنوب تایلند و مالزی است. این گیاه برگ های شکافته دارد و یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب است. شرایط نگهداری از این گیاه مانند دیگر انواع برگ انجیری است.

  • Monstera obliqua یا برگ انجیری فر

برگ انجیری فر

برگ انجیری فر بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و اغلب سوراخ های بیشتری نسبت به دیگر انواع برگ انجیری دارد. از آنجایی که سوراخ های برگ زیاد است و برگ به اندازه کاغذ نازک است، نگهداری از این گیاه به ظرافت نیاز دارد و چالش برانگیز و دشوار است.

  • Monstera standleyana یا برگ انجیری پنج سوراخ

برگ انجیری پنج سوراخ

این نوع برگ انجیری گیاه بومی بخش هایی از آمریکای مرکزی است. برگ های براق و سبز این گیاه لکه ها و نوار های سفید، کرم یا زرد متمایل به سفیدی دارند که این ویژگی این گیاه را برای نگهداری در خانه بسیار جذاب می کند. برگ انجیری پنج سوراخ برگ های طرحدار زیبایی دارد و برای نگهداری در خانه بسیار مناسب است. شرایط نگهداری این نوع نیز مانند برگ انجیری مونسترا است.

  • Monstera siltepecana

انواع برگ انجیری

این نوع برگ انجیری دو شکل مختلف جوان و بالغ دارد. نوع جوان آن برگ هایی زیبا با رنگ نقره ای و سبز دارد. نوع بالغ برگ هایی با شاخه های کوچک دارد که در امتداد برگ مرکزی قرار می گیرند. شرایط نگهداری این نوع هم مانند دیگر انواع برگ انجیری است.

نتیجه گیری

گیاه برگ انجیری یکی از گیاهان رایج و زیبایی است که در آپارتمان ها و خانه های کوچک نگهداری می شود. این گیاه محبوب مدل های بسیار مختلفی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. نگهداری از برگ انجیری نسبتا ساده است و نیاز به توجه زیادی ندارند. اما با این حال برای اینکه بهتر با انواع برگ انجیری آشنا شوید، در این مقاله مدل های مختلف آن را نام بردیم و درمورد شیوه نگهداری آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *