نگهداری گیاهان

بهترین زمان برای کود دهی گیاهان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای کود دهی گیاهان

زمانی که مراقبت از خاک گیاهان درست و به موقع انجام شود، خاک گیاه سرشار از مواد آلی و مغذی و غنی خواهد شد که به سلامت و رشد گیاه کمک زیادی خواهد کرد. همچنین اگر به دنبال باروری گیاهتان هستید نیز، مراقبت صحیح از خاک گلدان را نباید فراموش کنید. یکی از اساسی ترین گام ها در مسیر مراقبت صحیح از گیاهان، کود دهی است و توجه به انتخاب بهترین زمان برای کود دهی گیاهان امری ضروری است. کود دهی به گیاهان در زمان نامناسب، می تواند سبب تسلیم شدن گیاه در برابر سرما و شرایط محیط شود و در نهایت به نابودی گیاه بیانجامد.

چه زمانی به گیاهان کود دهیم؟

همانطور که متوجه شدید، خاک فقیر (خاک عاری از مواد غنی و آلی و مغذی) نیاز به بهبود دارد. محتویات کود ها سبب حفظ سلامت ریشه و ساقه، تشکیل شکوفه و تولید میوه می شوند. کود دهی روش های مختلفی دارد. کود دهی سطحی (پخش سطحی)، کود دهی همراه با آب و کود دهی محلول پاشی از جمله این روش ها هستند. شما باید روشی را که برای گیاهانتان بهتر عمل می کند، انتخاب کنید. انتخاب شیوه و زمان کود دهی مناسب مسائل مهمی است که باید در نظر بگیرید. در مجموع این را فراموش نکنید که بهترین زمان برای کود دهی گیاهان برای هر گیاهی کمی متفاوت است؛ اما یک اصل کلی برای اکثر گیاهان نیز وجود دارد.

قانون کلی برای مصرف سالیانه کود می گوید که بهترین زمان برای کود دهی گیاهان اوایل بهار است. کود دهی در این زمان، نتایج مثبتی که به دنبالش هستید را (باروری، سلامت گیاه و…) در پی خواهد داشت.

بهترین زمان برای کود دهی گیاهان

هشدار!: هر چند که ما اوایل بهار را زمان مناسبی برای کود دهی به گیاهان معرفی می کنیم؛ اما فراموش نکنید که برای کود دهی باید آب و هوای شهر و منطقه خودتان را نیز در نظر بگیرید. در برخی مناطق، اوایل بهار با یخبندان های غافلگیر کننده و برف همراه است. در چنین مناطقی سرما به رشد حاصل از کود دهی گیاهان آسیب وارد می کند و باعث مرگ گیاه می شود. پس در چنین مناطقی از کود دهی در اوایل بهار خودداری کنید و بگذارید آخرین یخبندان ها هم بگذرند.

کود دهی زمانی بیشترین تاثیر را بر روی گیاه می گذارد که در اوج چرخه رشد، انجام شود. اوج چرخه رشد گیاه، درست زمانی است که گیاه ما از خواب زمستانی بیدار شده و در حالی گل دادن، رشد کردن و برگ ریزی (در گیاهان برگ ریز) است. این اوج برای اکثر گیاهان در بهار اتفاق می افتد.

سایر زمان های مصرف کود

زمان های مصرف کود

اکثر گیاهان داخل گلدان ممکن است هر ماه به یک کود مایه مغذی برای سلامت خود، نیاز داشته باشند. البته این نیاز در زمان برف و سرما و یخبندان وجود ندارد و مختص بهار، تابستان و پاییز است. در یک جمله کوتاه و صریح باید بگوییم که کود دهی در فصل های سرد (به ویژه زمستان) را متوقف کنید!

برای گیاهان غیر گلدانی که متعلق به فضای باز هستند مانند سبزیجات، کود آهسته رهش بهترین انتخاب است. این کود ها برای ماه ها گیاه را تغذیه می کنند. تغذیه گیاهان در فصل رشد، افزایش رشد را نیز در پی دارد.

به عنوان یک قاعده یادتان باشد که از کود دهی به گیاهان جدید تا زمان استوار شدن گیاه خودداری کنید. این کود دهی می تواند رشد گیاه را در پی داشته باشد که به دلیل جا نیفتادن گیاه در بستر خود، گیاه را ضعیف می کند.

سایر زمان های مصرف کود برای گیاهان، بر اساس توصیه های باغبان، آنچه در برنامه نگهداری از گیاه گفته شده است و مشورت با یک متخصص در این زمینه مشخص می شود. از توصیه ها و روش های افراد متخصص تبعیت کنید.

یادتان باشد که همه گیاهان در فصل بهار رشد نمی کنند. برای مثال زنبق های لوئیزیانا در فصل بهار به پایان فصل رشد می رسند و در تابستان به خواب می روند. توجه به این نکات نیز در مسئله کود دهی الزامی است.

نحوه استفاده از کود

نحوه استفاده از کود

متخصصان تخمین زده اند که 1.5 کیلوگرم نیتروژن در هر 93 مترمربع از خاک گیاه برای رشد گیاهان چوبی (درخت ها، درختچه ها، ویره ها) لازم و کافی است.

گیاهان زینتی معمولا به نصف این مقدار کود احتیاج دارند و برای گیاهان پیر و چند ساله نیز حدود 0.5 کیلوگرم نیتروژن در 93 مترمربع از خاک گیاه کافی است.

پس از تهیه مقدار کود مناسب، در نظر گرفتن بهترین زمان برای کود دهی گیاهان نیز بسیار مهم است. اگر به طور مکرر از سبزیجات استفاده می کنید، مصرف کود را به خنک ترین زمان از روز اختصاص دهید. برای دانه ها و خوشه های گیاهی، بهترین زمان کود دهی، زمان آبیاری گیاهان است. به این ترتیب، مواد مغذی داخل کود تجزیه می شوند و به ریشه گیاه می رسند. این تجزیه از سوختگی ریشه گیاه در اثر ورود ناگهانی و مقدار زیادی کود نیز جلوگیری می کند. به طور کلی، کود دهی در زمان آبیاری ایده خوبی است؛ زیرا سبب می شود تا کود به خوبی به جایی که مورد نیاز گیاه است، برسد.

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از کود بیش از حد زیاد، سبب مرگ گیاهتان می شود. کود دهی بیش از حد، به اندازه کود ندادن به گیاه آسیب زا است.

ما به شما توصیه می کنیم تا پیش از تهیه کود برای گیاهتان، خاک گیاه را آزمایش کنید تا مشخص شود که خاک گیاه از کمبود چه نوع مواد مغذی ای رنج می برد.

نتیجه گیری

همه شما می دانید که کود جزئی حذف نشدنی از مواد ضروری برای رشد گیاه است. اما آیا کود دادن در هر زمانی سبب بهبود رشد گیاه و سلامت آن می شود؟ آیا ممکن است که کود دهی، به گیاه آسیب برساند و سبب خشک شدن و مرگ گیاه بشود؟ ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بهترین زمان برای کود دهی گیاهان آشنا کنیم تا گیاهی سالم، شاداب و بارور داشته باشید. همچنین در این مقاله نکات کود دهی و قواعد ابتدایی و اساسی آن را بیان کردیم. امیدواریم خواندن این مقاله به شما در نگهداری از گیاهتان یاری برساند.

2 دیدگاه در “بهترین زمان برای کود دهی گیاهان چه زمانی است؟

  1. محمد گفت:

    دمت گرم داداش

  2. Nila گفت:

    مقالاتتون خیلی کمک کننده هستن.
    سپاسگزارم♡

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *