گیاهان آپارتمانی, مقالات

با نکات کوددهی و تقویت گلهای آپارتمانی آشنا شوید

کوددهی یکی از عواملی است که باعث افزایش رشد گیاهان آپارتمانی می شود. اما نحوه کوددهی به گلدان چگونه است بهترین زمان کود دهی چه موقع می باشد؟ در این مقاله با اصول کوددهی و تقویت گلهای آپارتمانی آشنا می شویم. اگر شما هم به دنبال بهترین راه تقویت گیاهان گلدانی و آپارتمانی خود می گردید با ما همراه شوید.

کوددهی

کوددهی

 

چرا گیاهان به کود نیاز دارند؟

همانطور که ما برای رشد و سلامتی نیاز به مواد مغذی خاصی داریم گیاهان هم به یک سری مواد مغذی نیاز دارند. همه گیاهان باید عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را به طور ویژه از خاک دریافت کنند. به این سه عنصر عناصر ماکرو می گویند چرا که گیاه بیشتر از عناصر دیگر به آن ها نیاز دارد. بدون این عناصر مغذی شما با گیاهی ناسالم و بیحال و پژمرده مواجه خواهید شد که ساقه های ضعیف، برگ های کوچکتر و گل های کمتر و رنگ پریده دارد. خبر خوب این است که شما می توانید با کوددهی مناسب به گیاهانتان این کمبودها را به راحتی اصلاح نمایید. کافیست با روش های کمک به افزایش رشد گیاهان آپارتمانی آشنا باشید.

تقویت گیاهان آپارتمانی

تقویت گیاهان آپارتمانی

تقویت گلهای آپارتمانی

تقویت گیاهان گلدانی عامل مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید. اما تقویت گیاهان آپارتمانی گلدانی چگونه انجام می شود و صحیح ترین  نحوه کوددهی به گلدان چیست؟ همان طور که می دانید گیاهان آپارتمانی محدود به خاک گلدانشان هستند و به همین دلیل کوددهی آن ها اهمیت زیادی پیدا می کند. به خصوص در مراحل اولیه رشد گیاه حتما باید از خاکی مغذی استفاده کنید تا گیاه با کمبود عناصر مواجه نشود. بعد از مدتی که گیاه رشد اولیه خود را طی کرد می توانید کوددهی را آغاز کنید. اگر از نحوه کوددهی به گلدان و زمان کود دهی اطلاعی ندارید همیشه بهتر است مقدار کمتری کود به گیاه بدهید تا این که در کوددهی زیاده روی کنید. تقویت گلهای آپارتمانی اصولی دارد که در ادامه به شما می گوییم.

اصول تقویت گلهای آپارتمانی

1. کود مناسب گیاهانتان را بشناسید.

کودهای شیمیایی حاوی درصدهای متفاوتی از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. این فرمول های کودی در بازار موجود بوده و قابل تهیه می باشند. بهترین کود کامل برای تقویت گیاهان آپارتمانی برگدار کودهایی با نسبت مساوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و (مثل کود 20-20-20 یا 10-10-10) و یا کودی با نیتروژن بیشتر(مثل کود 20-20-30) است. اما برای تقویت گیاهان آپارتمانی گلدار استفاده از کودهایی با درصد پتاسیم و فسفر بالاتر مناسب تر است. کودهای نامبرده در دسته کودهای npk قرار می گیرند که شما می توانید از این مقاله اطلاعات کاملی درباره این نوع کودها به دست بیاورید.

تقویت گیاهان گلدانی

تقویت گیاهان گلدانی

2. در کوددهی زیاده روی نکنید.

شاید تصور کنید هر چه کوددهی بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری در اختیار گیاه قرار گرفته و سریعتر رشد می کند. اما ظرفیت گیاهان برای جذب مواد مغذی محدود است و مقادیر زیاد این عناصر می تواند در آن ها مسمومیت ایجاد کند. علاوه بر ایجاد مسمومیت ریشه ها هم ممکن است دچار سوختگی شوند. از طرفی کمبود مواد مغذی هم باعث کاهش رشد گیاه و کاهش گلدهی در گیاهان گلدار می شود. اگر احیانا زمانی به گیاهتان کود اضافی دادید باید هر چه سریعتر آن را با آبیاری عمیق از خاک گیاه خارج کنید. حتی می توانید گیاه را با گلدان داخل تشت آبی قرار دهید که سطح آب از خاک هم بالاتر باشد. به این روش شستشوی خاک می گویند. توجه کنید که اگر کوددهی زیاد، ادامه پیدا کند ترکیبات در خاک تجمع می یابند که باعث نرسیدن آب به ریشه و خشک شدن آن می شود.

کوددهی بیش از حد

کوددهی بیش از حد

3. به گیاهان ضعیف و ناسالم کود ندهید.

وقتی گیاهی دچار بیماریو آفت می شود احتمال این که ریشه آن ضعیف شده باشد بسیار بالاست. ما به اشتباه تصور می کنیم که با کوددهی به این گیاه مریض آن را به حالت عادی برگردانده و به رشد آن کمک می کنیم. اما همانطور که گفتیم این تصور غلط است. گیاهی که ریشه آن ضعیف شده نمی تواند از کودهای محلول استفاده کند و ممکن است باعث آسیب بیشتر ریشه ها شود. اگر با چنین گیاهی مواجه شدید ابتدا شرایط نگهداری آن را اصلاح کنید و عامل بیماری و آفت را از بین ببرید. بعد از این که گیاه رشد عادی اش را از سر گرفت می توانید کوددهی را آغاز کنید.

4. زمان کود دهی به گیاهان را بشناسید.

بهترین زمان کود دهی به گیاهان در طی فصل رشدشان است. این دوره عموما فصل بهار و تابستان می باشد. بعضی از گیاهان همیشه سبز هستند و نمی توان فصل خاصی برای رشد آن ها درنظر گرفت. اما حتی این گونه گیاهان هم در فصل پاییز و زمستان نیاز کمتری به کود دارند. پس زمان و فواصل تقویت گلهای خانگی با توجه به خود گیاه و شرایط محیطی و فصل متغیر است. اما در کل کوددهی در فصل پاییز و زمستان نسبت به بهار و تابستان کمتر است. نکته دیگر این است که بعد از جابه جایی محیط یا تعویض گلدان گیاه بهتر است تا 1 ماه به آن کود ندهید. با این کار به گیاه فرصت دهید که به شرایط جدید عادت کند و سپس مجددا برنامه کوددهی را از سر بگیرید.

 

3 دیدگاه در “با نکات کوددهی و تقویت گلهای آپارتمانی آشنا شوید

  1. جواد نگهبان گفت:

    سلام تشکر از راهنمایی های ارزنده شما دوست عزیز

  2. جواد نگهبان گفت:

    اگر بخواهیم وات ساپ ارتباط داشته و تصویر گل های بیمار رو نشون بدیم و راهنمایی بگیریم چکار باید کنیم

    1. مطهره گفت:

      بسیار راهنمایی ارزنده و کاربردی بود سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *