گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل ادریسی یا هورتانسیا نگهداری کنیم ؟!

گل ادریسی یا هورتانسیا یکی از بهترین گلهای آپارتمانی و فضای سبز است که گلهایی در رنگبندی سفید، صورتی، بنفش و آبی تولید می‌کند و درختچه ای زینتی و خزان کننده محسوب می‌شود. از گل ادریسی در انواع دسته گل ها و تزیین ماشین عروس استفاده می‌کنند و این گل زیبا را به صورت گلدانی نیز می‌توان در خانه نگهداری کرد. اگر شما هم گلهای کوچک و متنوع این گل زیبا را دوست دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری و ویژگی های آن آشنا شوید.

گل ادریسی یا هورتانسیا را بیشتر بشناسید

گل هورتانسیا ( Hydrangea ) بومی جزایری در ژاپن و کشور چین است و در ایران در زمان عید نوروز به صورت انبوه در گلدانهای تزیینی به فروش می‌رسد. این گل زیبا از جمله گلهای زمستانه است و در نواحی سرد رشد بهتر و گلدهی زیباتری سریعتری خواهد داشت. برگهای هورتانسیا تخم مرغی شکل و پهن با لبه های دندانه دار است و گلهای ظریف آن برروی یک گل آذین به عرض 12 سانتی متر رشد می‌کنند. فصول بهار و تابستان فصل رشد این گیاه است و تنها به تکامل خود می‌پردازد. ادریسی در پاییز به خواب می‌رود و در بهمن ماه وارد گلخانه می‌شود تا با نگهداری های ویژه در آنجا، در عید به گل بنشیند. البته جالب است بدانید که زمان گلدهی ادریسی قابل تنظیم است و سرما آن را تعیین می‌کند.

هورتانسیا به گل هفت رنگ نیز مشهور است و در هر رنگی که فکرش را بکنید گل می‌دهد و به همین دلیل یکی از بهترین گلها برای هدیه دادن در هر مناسبتی و برای هر سلیقه ایست. شکوفه های گل و برگهای هورتانسیا کمی سمی هستند و در صورت تماس دست با آنها ممکن است پوست دچار تحریک و حساسیت شود. در بعضی منابع تمامی قسمت های این گل سمی ذکر شده است و بهتر است برای حفظ سلامتی، هنگام کار با هورتانسیا از دستکش استفاده کنید.

گل-ادریسی

 

شرایط نگهداری گل ادریسی ( هورتانسیا )

نور :

یکی از مهمترین گزینه ها برای به گل نشستن به موقع هورتانسیا، عامل نور است. گل ادریسی شرایط نوری سایه، آفتاب را می‌پسندد. به این صورت که در فصل پاییز برای دریافت نور، آن را به فضای باز و جلوی آفتاب منتقل کنید و در روزهای گرم تابستان از دادن نور شدید آفتاب به آن خودداری کرده و مکانی سایه برای آن انتخاب کنید. در فصل بهار و زمستان نیز برای تداوم داشتن گلهای آن، به نور کامل آفتاب نیاز دارد.

دما :

همانطور که گفته شد هورتانسیا در هوای سرد گلدهی خود را آغاز می‌کند و در گلخانه ها در بازه دمایی 15 الی 20 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود. این درجه حرارت بهترین شرایط نگهداری هورتانسیا است و در آن به خوبی رشد می‌کند. توجه داشته باشید که در خارج از این بازه دمایی، ادریسی رشد خوبی نخواهد داشت و گلدهی آن کاهش یافته و یا متوقف خواهد شد.

رطوبت :

رطوبت محیط برای ادریسی مناسب است اما در روزهای گرم تابستان می‌توانید از یک جزیره برای تامین رطوبت آن استفاده کنید. بهتر است در مقابل نور خورشید برروی برگها و یا گلها غبارپاشی نکنید چرا که اینکار سبب ایجاد سوختگی برروی آنها خواهد شد و حتما بعد از قرار دادن گل در سایه عمل غبار پاشی را انجام دهید.

آبیاری :

هوزتانسیا مانند تمامی گلها به آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد و خاک آن باید دائما مرطوب باشد. بهتر است از دادن شوک های آبیاری به این گیاه خودداری کنید چرا که در رشد آن اثرات منفی خواهد گذاشت. یکی از این تنش ها خشک شدن بیش از حد خاک و سپس غرقابی کردن آن است و باید همیشه تعادل را در آبیاری این گل رعایت کنید.

گلدهی :

قرار دادن گیاه در محیطی سایه، کاهش دما، افزایش رطوبت و آبیاری منظم برای به گل نشستن این گیاه بسیار لازم است و بهترین شرایط رشد را برای آن فراهم می‌کند. تعداد کمی از گلهای هورتانسیا در رنگ سفید و بیشتر آنها در رنگهای صورتی یا آبی دیده می‌شوند.

خاک مناسب :

گل ادریسی حساسیت زیادی نسبت به خاکهای مختلف ندارد و تنها رنگ گلبرگهای آن با تغییر ph خاک تغییر می‌کند. در خاک های قلیایی رنگ گلها صورتی شده و در خاکهای اسیدی رنگ گلبرگها رو به آبی می‌رود. 

کوددهی :

هورتانسیا نیز مانند تمامی گل و گیاهان در فصول رشد به کوددهی زیادی نیاز دارد. کود دارای نیتروژن برای این گل بسیار مناسب است و در صورت داشتن پتاسیم در کود رنگ گلبرگها نیز ممکن است تغییر کنند. توجه داشته باشید که کودهایی که خاک را قلیایی را اسیدی می‌کنند را حتما با در نظر گرفتن تغییر رنگ گلبرگها مصرف کنید.

تعویض گلدان :

بهتر است برای داشتن یک گل هورتانسیای زیبا و شاداب قلمه های ریشه دار شده را در یک گلدان بزرگتر بکارید چرا که هورتانسیا رشد سریعی دارد و نیاری به گلدان های کوچک و بستر کاشت قلمه ندارد و در ابتدا باید در گلدان بزرگ کاشته شود.

 

3 دیدگاه در “چگونه از گل ادریسی یا هورتانسیا نگهداری کنیم ؟!

  1. مریم گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من اوایل تابستون دوتا گلدون هورتانسیا خریدم و در بالکن خونه ازشون نگهداری میکنم ولی الان که به سمت زمستون میریم نمیدونم باید چطوری ازشون مراقبت کنم. من آنکارا زندگی میکنم و اینجا زمستون سردی داره و گاها به ۱۵-۱۰ درجه زیر صفر هم میرسه. آیا باید گلدونها رو به داخل خونه انتقال بدم؟
    اگه اینکارو بکنم گرمای خونه باعث نمیشه روند طبیعی رشد و گل دهیشون بهم بخوره؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید??

    1. ایرج گفت:

      سلام.
      گیاهان وقتی داخل گلدان هستند مقاومت خیلی کمتری به سرما دارند، حتما از اواسط پاییز به فضای داخل ترجیحا محلی دمای خنک و نورگیر مثل راه پله و… انتقال دهید، در این صورت میتوانید اواسط و اواخر زمستان با انتقال به داخل خانه گلدهی رو پیشرس هم بکنید، در این حالت اگر از لامپ رشد گیاه هم استفاده کنین میتونین رشد فوق العاده و گلهای درشت هم ازش بگیرین

  2. نیلوفر آبی گفت:

    سلام 🌿 من پارسال اواخر بهار یک گلدان هورتانسیا پر گل خریدم و بعد از گلدهی اونو تو باغچه کاشتم در پاییز همه برگهاش ریخت والان در اواخر بهمن فقط چند تا جوانه زده و رشدش خیلی کنده 😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *