گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل سنبل نگهداری کنیم ؟!

همه ما با نام سنبل آشنایی داریم و با شنیدن آن به یاد سفره هفت سین و حال و هوای عید می‌افتیم. نماد سنبل در سفره هفت سین نشان از آمدن بهار دارد. سنبل با گلهای معطر و خوشرنگی که دارد خانه شما را زینت می‌بخشد و با کاشتن آن در باغچه مخصوصا در فصل بهار می‌توانید یک باغچه خوشبو و رنگارنگ داشته باشید. سنبل چند ساله است و بعد از ریختن گلها منتظر گلدهی آن در سال جدید باشید. اگر شما نیز گل سنبل را دوست دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری آن در آپارتمان و ویژگی های آن آشنا شوید.

نگهداری سنبل

 

گل سنبل ایرانی یا هلندی !؟

سنبل ( Hyacinth ) در ابتدا بومی قاره آسیا بوده است اما از قرن 16 ام به بعد با وارد شدن پیاز آن به اروپا، بزرگترین صادر کننده سنبل به تمامی دنیا، کشور هلند است. در بازارهای ایرانی این گل با دو عنوان هلندی و ایرانی به فروش می‌رسد اما فرق بین این دو گل چیست ؟! همانند رز ایرانی و هلندی، نوع هلندی سنبل نیز پرتر و دارای گلبرگهای بیشتری است و همین امر بر روی قیمت آن نیز موثر است. سنبل گلی با گل آذین خوشه ای و استوانه ای است که هرچه تعداد گلچه ها بیشتر باشد، حالت استوانه ای آن مشخص تر است. البته سنبل های موجود در بازارهای ایرانی اغلب کم پر هستند و گلچه های کمی دارند اما با این وجود و کم گل بودن نیز عطر خوش و رنگ زیبای گلها آن قابل انکار است. 

این گل، علفی و پیاز دار است و گلهای زنگوله ای شکل آن معمولا از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در رنگهای سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش دیده می‌شود. سنبل می‌تواند تا ارتفاع 15 الی 25 سانتی متر رشد کند. اگر در منطقه ای با بهار و زمستان سرد و مرطوب و تابستان گرم و خشک زندگی می‌کنید، حتما کاشت سنبل را امتحان کنید. توجه داشته باشید که دریافت گرما در فصل تابستان برای تشویق گیاه به گلدهی لازم است. سنبل هایی که در خانه نگهداری شوند پس از یکبار گلدهی ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند و برای گلدهی چند ساله بهتر است آنها را در خاک مناسبی پرورش دهید.

 

شرایط نگهداری سنبل

نور :

سنبل آفتاب و نور مناسب را می‌پسندد اما آفتاب را نیز تحمل می‌کند. جالب است بدانید گلدهی و ریشه زایی این گل در تاریکی مطلق انجام می‌شود و نور آفتاب تنها مقدمات آنها را فراهم می‌کند. بهترین مکان برای قرار گیری آن در منزل، پشت پنجره جنوبی است تا عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهد.

آبیاری :

در فصول رشد باید بستر خاک دائما مرطوب باشد اما پس از رشد کامل و گلدهی، آبیاری را کمتر کنید و بعد از ریختن برگها به صورت کامل متوقف کنید و تنها پیاز آن را در بستری مناسب نگهداری کنید.

دما :

این گل زمانی که در باغچه کاشته شود، گلدهی چند ساله دارد و دارای مقاومت بالایی است و در تابستان های گرم و زمستان های سرد به خوبی دوام می‌آورد. اما زمانی که در گلدان و در خانه نگهداری و کاشته شود به سرما حساس است. جالب است بدانید سنبل برای گلدهی و رشد کامل به سرمای زمستان و گرمای متوسط تابستان نیاز دارد.  

رطوبت :

برای شادابی و تازه ماندن گل بهتر است رطوبت آن را فراهم کنید و این نیاز با آبپاشی بر روی برگها یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گل تامین می‌شود. 

 

گلدهی سنبل :

پیاز سنبل اگر در پاییز و زمستان سرما ببیند، در فصل بهار به گل می‌نشیند اما گلدهی در نوع گلدانی آن قابل تنظیم است و می‌توانید با دادن سرمای مصنوعی به آن، گلدهی آن را جلو بیندازید. برای گلدهی دوباره سنبل های خانگی باید پس از پژمرده شدن ساقه و گل آنها، پیاز آن را در همان گلدان در گوشه ای از باغچه قرار دهید و آن را آبیاری نکنید ( آب باران برای آن موردی ندارد ) تا دوباره در اوار زمستان سال آینده گلدهی را آغاز کند.

خاک مناسب :

سنبل به علت داشتن ریشه های عمیق، خاک سبک با زهکشی مناسب برای این گل مناسب است. بهتر است ph  خاک خنثی باشد و مخلوطی از خاک برگ، خاک شنی و کود آلی گزینه مناسبی برای این گل است.

کوددهی :

سنبل به کوددهی مداوم نیازی ندارد اما می‌توانید برای رشد بهتر از کود دامی و یا ورمی استفاده کرده و در اوایل کاشت و یا فصل رشد به آن بدهید.

نگهداری سنبل

 

11 دیدگاه در “چگونه از گل سنبل نگهداری کنیم ؟!

  1. fatemeh گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید من الان برای سفره هفت سین گل سنبل بنفش گرفتم ولی تو آپارتمان نگهداریش میکنم و الان دو سه روزه که یه طرفش گل خاش پژمرده شده ??? میشه راهنمایی کنید چی کار کنم ؟ گذاشتمش جایی که شبا کولر روشن میکنم بهش باد خنک بخوره ولی تاثیری نداشت

    1. آصف گفت:

      سلام وقت بخیر. نور کافی به گیاهتون میرسه؟ آبیاری چطور؟ نباید خاک گلدون خشک بشه.

    2. شیوا گفت:

      سلام عیدتون مبارک دقیقا واسه سمبل منم همین حالت پیش اومد من گلبرگایی که زرد و قهوه ای شدن رو دونه دونه کندم امروز
      فکر کردم اگه بمونه میزنه اونطرفشم زرد میکنه
      نمیدونم کار درستی کردم یا نه

    3. عظیمک گفت:

      سلام گل من هم همین مشکل رو داره ???

      1. نرگس محمدی گفت:

        اخر من‌نفهمیدم باید تو سرما بذارمش یا تو گرما…نور آفتاب بهش بخوره یا نخوره😂

    4. عباس رجبی گفت:

      سلام هرچند سنبل به هوای سرد علاقه بیشتری داره ولی باد مستقیم کولر براش مضره اگر هوای توی خونه گرمه میتونید شبها و زمانی که خونه نیستید و به دیدنش نیاز ندارید تو یخچال ازش نگهداری کنید البته اگر یخچالتون به سیستم گردش هوا مجهز هست اونو خاموش کنید بهتره.

  2. الهه گفت:

    سلام وقت بخیر من پباز سنبل گرفتم و کاشتم و برگ هاش دراومده ولی هنوز گل نداده .. یکم بنظرم طولی شد میخواستم بپرسم معمولا چقدر طول میکشه تا پیاز سنبل گل بده

    1. Javid گفت:

      سایز پیاز مهم هست.هر چه بزرگتر باشه.احتمال گل دادن بیشتره.درتابستان که گیاه خواب هست.اب ندهید.اول زمستان آبیاری کنید.

  3. فاطمه درگی گفت:

    سلام سنبل ما تو زمستون گل داده چجوری نگهش داریم

  4. نیکو گفت:

    وقت شما بخیر. من سنبل خریدم برای عید. گل کامل نداده اما گل های خیلی خیلی کوچک بنفش‌داره. در این مرحله چطور باید ابیاری کنم و چند روزه گلش باز میشه. خیلی ممنونم

  5. ghazal گفت:

    سلام منم برای سفره هفت‌سین سنبل خریدم ولی گل هایش داره خشک میشه ابو نور و هوا و همچیشم خوبه دیگع نمی‌دونم چکار کنم
    میشه کمک کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *