مقالات

آیا گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد؟

سانسوریا چیست؟ آیا گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد؟ سانسوریا یک گیاه خانگی چشمگیر است که برگ های شمشیرمانند دارد. ارتفاع این گیاه حدودا یک متر و پهنای برگ­ های آن حدود سی سانتی متر است. برگ های نوک تیز آن باعث شده اند تا مردم به این گیاه، لقب زبان مادرشوهر بدهند.

انواع مختلف گیاه سانسوریا را می توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی عالی توصیف کرد؛ زیرا همیشه تازه به نظر می رسد و نگهداری بسیار کمی می ­خواهد. این گیاه می تواند یک دوره طولانی بدون مراقبت زنده بماند.

گیاه سانسوریا تصفیه کننده هوای خوبی است. تحقیقات ناسا نشان داده اند که گیاهان سانسوریا می توانند سمومی مانند فرمالدئید و بنزین را از هوای داخل خانه پاک کنند. گیاهان سانسوریا در صورت بلعیده شدن، برای انسان، گربه و سگ نسبتاً سمی هستند.

انواع مختلف گیاه سانسوریا یک انتخاب ایده آل برای باغبانان مبتدی است؛ زیرا کِشت آن دشوار است. این گیاه در گلدان، روی زمین یا روی صفحه نمایش های رومیزی به خوبی رشد می کند. گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد. در هوای گرم رشد می کند و در شرایط سرد برای زنده ماندن، مبارزه می کند. این گیاه در مقابل خشکی مقاوم است. در فصل زمستان می توانید بین آبیاری های این گیاه، دو ماه فاصله بیندازید. در ماه های گرم تر، هر دو هفته یکبار سانسوریا را آبیاری کنید.

اما اگر بپرسید که گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد یا نه؟ باید بگوییم که این گیاه به نور آفتاب نیازی ندارد. این گیاه در حالت ایده آل، در مکانی روشن ولی دور از آفتاب مستقیم باید کاشته شود.

از کجا بفهمیم گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد یا نه؟ گیاهان سانسوریا نسبت به نور کم، تحمل زیادی دارند؛ اما ممکن است در یک مکان تاریک تنوع خود را از دست بدهند. اگر برگ ­های سانسوریا چروکیده باشند، نشان­دهنده نور کم است. همچنین اگر برگ ­های این گیاه در اطراف آن ریخته باشند، به این معنی است که گیاه شما نور و آب کم یا زیادی دریافت کرده است.

آب

گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد

بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه خشک شود. در طول زمستان، آبیاری را به یک ماه یا هر زمان که خاک خشک است کاهش دهید. آب بیش از حد می تواند به گیاه آسیب برساند. در کنار آبیاری، توجه کنید که گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد.

دما و رطوبت

گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد

گیاهان سانسوریا شرایط گرم را ترجیح می دهند و اگر در معرض دمای کمتر از 50 درجه فارنهایت قرار بگیرند، آسیب خواهند دید. محدوده دمایی بین 70 تا 90 درجه فارنهایت بهترین دما برای نگهداری سانسوریا است. سرمازدگی این گیاه را از بین می برد؛ بنابراین آن را در یک فضای سرد قرار ندهید؛ زیرا گیاه سانسوریا به گرما و نور نیاز دارد.

زمستان گذرانی

گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد

گیاه سانسوریا یک گیاه استوایی است که در دما های کمتر از 50 درجه فارنهایت و تحت تأثیر یخبندان زمستانی می میرد. قبل از اینکه دما تا این میزان کم شود، گیاه را به داخل خانه ببرید. گیاه سانسوریا را در یک اتاق گرم، محافظت شده در مقابل باد های سرد نگه دارید. فراموش نکنید که در زمستان هم گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد. در طول زمستان، گیاهان سانسوریا وارد خواب می شوند و رشدشان متوقف می شود. در زمستان فقط هر شش هفته یک بار یا بیشتر، گیاه به آبیاری نیاز دارد.

گیاه سانسوریا چند ساعت در روز به نور نیاز دارد؟

گیاه سانسوریا حداقل به 8 تا 10 ساعت نور غیر مستقیم و روشن در روز نیاز دارد؛ اما می تواند 5 تا 6 ساعت نور مستقیم خورشید را هم تحمل کند. سانسوریا را نزدیک پنجره های رو به شرق بگذارید یا برای نتیجه بهتر از چراغ های رشد استفاده کنید. آن ها به نور خورشید برای فتوسنتز نیاز دارند. این یک فرآیند حیاتی است که در آن گیاهان، اکسیژن، آب و نور را به انرژی تبدیل می کنند. برگ های کوچک و رنگ غیر طبیعی برگ نشان دهنده کمبود نور است.

چگونه بررسی کنیم گیاه سانسوریا چقدر نور دریافت می کند؟

اگر می خواهید شدت نوری را که گیاه شما دریافت می کند بررسی کنید، آزمایش سایه دست روشی کم هزینه و در عین حال موثر است. در این تست می توانید به جای دست از هر شی ای مانند چوب استفاده کنید. یک کاغذ سفید بزرگ را روی محلی که گیاه شما قرار دارد، بگذارید. دست خود را تقریباً 12 اینچ (30 سانتی متر) مستقیماً بالای نقطه ای که گیاه شما ایستاده است نگه دارید. این تست را حوالی ظهر انجام دهید تا دقیق ترین نتایج را بدست آورید. اطمینان حاصل کنید که انگشتانتان به طور یکنواخت و پهن باز شده اند. سایه انداخته شده روی کاغذ را با دست خود بررسی کنید. چه چیزی را می توانید ببینید؟

هر چه سایه ‌ای که دست شما می‌ اندازد واضح ‌تر یا مشخص‌ تر باشد، نور شدید تر به نقطه برخورد می ‌کند.

نور کم: اگر سایه ‌ای می بینید که به سختی قابل تشخیص است یا اصلاً وجود ندارد، آن نقطه نور کم دریافت می ‌کند. گیاه سانسوریای شما نباید در این منطقه کم نور باشد.

نور متوسط: ناحیه ای که نور متوسطی دریافت می کند، سایه دستی تار و مبهم ایجاد می کند و با این حال هنوز قابل تشخیص است.

نور زیاد: نقطه ‌ای که نور زیاد دریافت می‌ کند، سایه‌ ای شفاف و کاملاً مشخص ایجاد می‌ کند. شما به راحتی و به وضوح می توانید سایه دست خود را تشخیص دهید. اگر نور گفته شده فیلتر یا غیرمستقیم باشد، گیاه شما احساس راحتی می کند.

به طور کلی، پنجره ‌های جنوبی روشن ‌ترین نور را وارد می ‌کنند و پس از آن پنجره ‌های غربی و شرقی به ترتیب قرار می گیرند.

باید به خاطر داشته باشید که با دور شدن از پنجره یا منبع نور، شدت نور کاهش می یابد. از آن ­جایی که گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد، پنجره های شمالی مناسب نیستند.

نتیجه گیری

برخلاف تصور عموم افراد، گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد. میزان نوری که گیاه شما دریافت می کند بر روی رشد آن تأثیر می گذارد. نور زیاد باعث آفتاب سوختگی، پژمرده شدن و قهوه ­ای شدن برگ­ های گیاه شما می شود. نور بسیار کم منجر به رشد فلاپی و ساق پا می شود. همچنین ممکن است برگ ها زرد و پژمرده شوند. بهترین روش مراقبت این است که به گیاه خود 8 تا 10 ساعت نور روشن، غیر مستقیم یا فیلتر شده ارائه دهید. شما همچنین می توانید از چراغ های رشد به مدت 12 تا 14 ساعت استفاده کنید.

2 دیدگاه در “آیا گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد؟

  1. حسین هنرجویان گفت:

    سلام خوب هستین تشکر برای متن مفیدی که نوشتین.
    بنده یک گیاه سانسوریا می‌خوام در باغچه بیکارم.
    در جایی که حدودا در روز یک ساعت آفتاب مستقیم دارد و مابقی در سایه و نور غیر مستقیم است.
    در شیراز زندگی میکنم و هوا در زمستان آنچنان سرد و در تابستان آنچنان گرم نمیشود.
    به نظر شما شرایط مناسبی هست برای گیاه؟؟

    1. Shahrokh گفت:

      سلام به نظر من این گیاه فقط اپارتمانی هست و در باغچه از بین میرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *