مقالات گل و گیاه, مقالات مرتبط با گیاهان آپارتمانی, مقالات نگهداری گیاهان

راهنما کامل معرفی و نگهداری گل برگ انجیری | 60 نکته کلیدی | ایران درخت

برگ انجیری در گلدان

گیاه برگ انجیری که در زبان انگلیسی با نام MONSTERA DELICIOSA شناخته می‌شود، از خانواده فیلندرون‌ها بوده و بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است. این گیاه زیبا و پهن‌برگ در ایران تنها به صورت محدود یافت می‌شود و به دلیل مقاومت بالایش، نحوه نگهداری برگ انجیری آسان میباشد و انتخابی مناسب برای افراد مبتدی در حوزه گل و گیاه به شمار می‌آید. نکته جالب درباره گل برگ انجیری، ریشه‌های بلند و شبیه به مار آن است که در گذشته در فارسی به آن اژبن می‌گفتند. برگ‌های این گیاه به رنگ‌های سبز و سفید دیده می‌شوند و در نوع سفید، جذب نور کمتر است که باعث کاهش فتوسنتز می‌شود. ساقه‌های ضخیم گیاه باعث می‌شوند برگ‌ها محکم و سرحال به نظر برسند.

در زیستگاه طبیعی خود، ارتفاع برگ انجیری می‌تواند به ۳۰ متر هم برسد. برگ‌های این گیاه دارای شکاف‌ها و سوراخ‌هایی هستند که به طور طبیعی بر روی آن‌ها شکل می‌گیرند.

برگ انجیری به دلیل ظاهر خاص و متفاوتش، یکی از گیاهان دکوراتیو محبوب در سراسر جهان است. این گیاه دارای برگ‌های پهنی با بریدگی‌های منظم است که در گونه‌های مختلف، این شکاف‌ها طرح‌های متفاوتی پیدا می‌کنند.

اگرچه نگهداری از برگ انجیری آسان و جز گیاهان مقاوم آپارتمانی به شمار می آید ، اما رعایت نکاتی خاص می‌تواند به حفظ شادابی و رشد طبیعی آن کمک کند. اگر شما هم به این گیاه زیبا علاقه‌مندید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌ نگهداری برگ انجیری آشنا شوید.

معرفی و شرایط نگهداری برگ انجیری

روش نگهداری برگ انجیری

به طور کلی، مراقبت از این گیاه آسان است و هر کسی می‌تواند به راحتی در خانه یا محل کار خود از آن نگهداری کند. با این حال، مانند سایر گیاهان آپارتمانی، این گیاه نیز نیازمند رعایت نکات خاصی است که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید گیاهی شاداب و سالم داشته باشید.

گیاه برگ انجیری به دلیل زیستگاه طبیعی‌اش در مناطق گرمسیری، به محیطی گرم برای رشد نیاز دارد و تغییرات دما را به خوبی تحمل می‌کند. اما برای حفظ شادابی و رشد برگ‌های جدید و زیبا، باید شرایط ایده‌آل دیگری نیز برای آن فراهم شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نور مناسب :

این گیاه به عنوان یکی از گیاهان مقاوم به نور کم شناخته می‌شود و می‌تواند در محیط‌های کم‌نور با کمک لامپ‌های رشد به زندگی خود ادامه دهد. با این حال، به دلیل اینکه این گیاه در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و اغلب در سایه درختان بلند قرار دارد، نور غیرمستقیم و نیم‌سایه را بیشتر می‌پسندد. مناسب‌ترین مکان برای این گیاه، کنار پنجره‌ای با نور مناسب است.

دقت کنید که گل برگ انجیری را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا نور شدید می‌تواند به برگ‌های آن آسیب برساند و باعث سوختگی شود.

همچنین، اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، برگ‌های آن رنگ پریده می‌شوند و بریدگی‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله گیاهانی که بدون نور و یا نور کم سازگار هستند را مطالعه کنید

آب مناسب :

گیاه برگ انجیری جز گیاهان مقاوم به کم آبی میباشد و اگر بیش از حد آبیاری شود، ممکن است ریشه‌های آن گندیده و پوسیده شوند و در نتیجه ساقه‌ها شل شده و از گیاه جدا شوند.

آبیاری این گیاه به شدت به دما، نور و رطوبت محیط وابسته است و حساسیت زیادی به آبیاری بیش از حد دارد. لازم است که بین دو نوبت آبیاری، سطح خاک به عمق 2 تا 3 سانتی‌متر خشک شود و سپس آبیاری انجام شود. در روزهای گرم، باید دفعات آبیاری را افزایش دهید.

در شرایط ایده‌آل، بهتر است هر 5 تا 6 روز یکبار گیاه را آبیاری کنید.

آبیاری باید با آبی انجام شود که 3 تا 4 روز در فضای باز مانده و کلر آن از بین رفته باشد. برای این کار، می‌توانید آب را در یک پارچ یا بطری نوشابه بریزید و درب آن را باز بگذارید و در کنار گیاهان قرار دهید تا علاوه بر تأمین رطوبت، برای آبیاری نیز استفاده شود. توجه داشته باشید که آب به تدریج از گلدان خارج شود.

معرفی و شرایط نگهداری گل برگ انجیری

دما مناسب :

گیاه برگ انجیری به دلیل زیستگاه طبیعی‌اش، به هوای گرم علاقه‌مند است و در برابر گرما مقاوم است. این گیاه به تغییرات دما حساسیتی ندارد و دمای ایده‌آل برای آن بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. دماهای زیر ۱۳ و بالای ۳۰ درجه برای آن مناسب نیستند و در دماهای بالاتر از ۳۰ درجه باید غبارپاشی شود.

لازم است این گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید و منابع گرمایی دور نگه دارید، زیرا ممکن است باعث سوختگی و تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه‌ای تیره شود. برای آگاهی از علائم گرمازدگی، می‌توانید مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

رطوبت مناسب :

گیاه برگ انجیری به دلیل علاقه‌مندی به محیط‌های مرطوب، نیاز به رطوبت دارد و برای این منظور می‌توان جزیره‌ای ایجاد کرد. برای این کار، زیرگلدانی را با سنگریزه و آب پر کرده و گلدان را روی سنگ‌ها قرار دهید به‌طوری که انتهای آن با آب تماس نداشته باشد. با تبخیر آب از جزیره و عبور آن از سوراخ‌های زهکشی، رطوبت لازم برای گیاه فراهم می‌شود.

در روزهای بسیار گرم، می‌توانید با اسپری کردن آب روی برگ‌ها، رطوبت را مستقیماً به گیاه اضافه کنید. بهتر است از آب تصفیه‌شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید تا از سوختگی نوک برگ‌ها جلوگیری شود. بهترین زمان برای اسپری کردن آب روی گیاه، اوایل روز است که نور خورشید ملایم‌تر است.

کود مناسب :

گل برگ انجیری نیز مانند سایر گیاهان به کود نیاز دارد. برای داشتن رشدی مطلوب و سریع در این گیاه، می‌توانید از کودهای عمومی، کود npk با ترکیب 10-10-10 و کودهای مخصوص این گیاه بهره ببرید.

لازم به ذکر است که در فصل زمستان این گیاه نیازی به کود ندارد و این زمان مناسبی برای استراحت گیاه است تا با آغاز بهار رشد سالم خود را از سر بگیرد.

همچنین باید توجه داشت که خاک این گیاه پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و به تفاله تبدیل می‌شود، بنابراین بهتر است هر شش ماه یکبار خاک سطحی گلدان را با خاک تازه جایگزین کنید و هر سال خاک گیاه را به طور کامل تعویض نمایید.

تمیز کردن برگها

با رشد زندگی شهری و افزایش آلودگی و گرد و غبار هوا، ممکن است برگ‌های گیاه برگ انجیری نیز دچار گرد و غبار شوند. برای پاکسازی این برگ‌ها، پیشنهاد می‌شود از یک دستمال نرم و مرطوب با آب بدون کلر استفاده کنید و ماهانه آن را بر روی برگ‌ها بکشید. توجه داشته باشید که از مواد شیمیایی استفاده نکنید، زیرا ممکن است به برگ‌ها آسیب برساند.

اگر قصد دارید از براق‌کننده‌ها استفاده کنید، توصیه می‌شود نمونه‌های ارگانیک را انتخاب کنید.

خاک مناسب :

بهترین خاک برای کاشت، خاک سبک و کمپوست است. باید اطمینان حاصل کنید که خاک برگ انجیری دارای زهکشی مناسبی باشد تا بتواند رطوبت اضافی را به خوبی عبور دهد.

اگر قصد دارید خاک این گیاه را خودتان آماده کنید، می‌توانید با ترکیب خاک برگ، پرلیت و خاک باغچه، خاک مناسبی برای گلدان تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که خاک نامناسب می‌تواند منجر به کوچک شدن برگ‌ها، از بین رفتن شکاف‌ها و یا افتادن برگ‌ها شود.

گلدان مناسب :

چند عامل وجود دارد که به شما نشان می‌دهد گیاهتان به گلدان بزرگتری نیاز دارد :

  • بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه ی شرایط
  • بیرون زدن ریشه ها از گلدان
  • زردن شدن برگها درصورت بررسی و نبود مشکلات دیگر

اگر با این شرایط مواجه شدید، بهتر است گلدان را با اندازه‌ای بزرگ‌تر جایگزین کنید. معمولاً هر یک یا دو سال یک‌بار، نیاز به تعویض گلدان برگ انجیری وجود دارد.

باید بدانید که گیاهان برای رشد بهتر، به محیطی فشرده نیاز دارند تا به جای گسترش ریشه در گلدان‌های بزرگ، انرژی خود را صرف تولید جوانه و برگ‌های جدید کنند.

بنابراین، زمانی که یکی از شرایط ذکر شده پیش آمد، بهتر است گلدان را تعویض کنید. اما اگر پس از چندین سال تصمیم به تعویض گرفتید، باید به نکاتی که در ادامه می‌آید توجه داشته باشید.

تعویض گلدان برگ انجیری :

برای تعویض گلدان برگ انجیری، حتماً در فصل بهار اقدام کنید و به‌طور ناگهانی چندین سایز گلدان را بزرگ نکنید. به عنوان مثال، اگر از گلدان ۲۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنید، بهتر است گلدان بعدی ۲۵ سانتی‌متر قطر داشته باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای زهکش و سوراخ باشد تا آب به راحتی خارج شود.

سپس کف گلدان را تا عمق ۲ سانتی‌متر با پوکه‌های معدنی پر کنید و خاک را روی آن‌ها بریزید تا ارتفاع مناسب برای کاشت گیاه فراهم شود. سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کرده و در گلدان جدید قرار دهید. توجه داشته باشید که ریشه‌ها نباید برای مدت طولانی در معرض هوا باشند.

در این مرحله، بهتر است ریشه‌های گیاه را بررسی کرده و ریشه‌های پوسیده و آسیب‌دیده را جدا کنید. در نهایت، حدود ۳ سانتی‌متر خاک روی گیاه بریزید.

دقت کنید که برای پر کردن فضای خالی گلدان با خاک، سطح خاک را بیش از حد فشرده نکنید، زیرا ممکن است به ریشه‌ها آسیب برساند. سپس با آب بدون کلر و به صورت دایره‌ای از مرکز گلدان، گیاه را آبیاری کنید تا آب از زیر گلدان خارج شود. اگر پس از آبیاری، خاک نشست کرد، دوباره خاک اضافه کنید.

اگر قصد دارید این گیاه را در گلدان‌های لوکس و بزرگ بکارید، بهتر است ابتدا گیاه را در گلدان پلاستیکی مناسب بکارید و سپس در گلدان مورد نظر قرار دهید و اطراف آن را با پوکه یا سنگ تزیین کنید.

 

نگهداری گیاه برگ انجیری

نگهداری برگ انجیری در آب :

گیاه برگ انجیری قادر است برای مدت طولانی در آب بقا داشته باشد، اما گیاهان خانگی زمانی بهترین رشد را دارند که در محیط طبیعی خود باشند. محیط طبیعی برگ انجیری خاک است، بنابراین نگهداری گل برگ انجیری در آب به معنی تطبیق با شرایطی غیر از طبیعت اصلی آن است. برگ انجیری گیاهی است که می‌تواند با شرایط مختلف سازگار شود و در آب زنده بماند، اما رشد آن به اندازه گیاهی که در خاک کاشته شده نیست.

در صورتی که علاقه مند به شناخت گیاهانی هستید که میتوانند در آب رشد کنند، توصیه میکنیم مقاله 36 گیاه آپارتمانی که در آب رشد میکنند را مطالعه کنید

انواع گل برگ انجیری :

انواع مختلف برگ انجیری نه تنها از نظر زیبایی بصری، بلکه از لحاظ نیازهای مراقبتی و خصوصیات رشد تفاوت‌هایی دارند. ما در مقاله انواع مختلف برگ انجیری، خصوصیات آن‌ها را بیان کرده ایم

گلدهی برگ انجیری :

اگر تمامی شرایط مطلوب برای این گیاه فراهم شود، در تابستان به گلدهی می‌رسد و گل‌هایی به شکل اسپات و به رنگ سفید ظاهر می‌شوند که شباهت زیادی به گل‌های اسپاتی فیلوم دارند.

در صورت ظهور گل، بهتر است آن را بچینید تا انرژی که صرف رشد گل می‌شود، به ساقه و برگ‌ها منتقل شود. به طور کلی، ظهور شاخه گل در برگ انجیری نشان‌دهنده سلامت گیاه و مناسب بودن شرایط محیطی آن است.

گلدهی برگ انجیری

میوه دهی برگ انجیری :

گیاه برگ انجیری می‌تواند میوه تولید کند و اگر شرایط مناسب باشد، این گیاه میوه می‌دهد. میوه‌های آن شبیه به بلال و به رنگ سبز رشد می‌کنند.

میوه برگ انجیری

سمی نبودن گل برگ انجیری :

برگ های این گیاه غیر سمی است اما میوه‌ی آن که به ندرت در جایی به جز زادگاهش یافت می‌شود.

دلیل شکاف های برگ انجیری

این بریدگی‌ها به گیاه کمک می‌کنند تا در برابر باران‌های شدید و بادهای تند منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند، محافظت شود. بدون این شکاف‌ها، باد و باران نمی‌توانند از برگ عبور کنند و ممکن است باعث شکستن آن شوند.

شکاف برگ انجیری

نماد گل برگ انجیری :

در فرهنگ‌های کهن، این گیاه نشانگر سرافرازی، ارج‌گذاری و دوام نسل خانواده است. مناسب برای افرادی که به خانواده خود افتخار می‌کنند و دارای تاریخچه خانوادگی پرافتخاری هستند.

طراحی دکوراسیون :

یکی از موارد استفاده برگ انجیری، بهره‌گیری از آن در طراحی داخلی و فضاهای کم‌نور است. این گیاه نه تنها زیباست، بلکه با اصول فنگ شویی در استفاده از گیاهان نیز همخوانی دارد و تاثیر مثبتی بر جریان انرژی می‌گذارد. همچنین، نگهداری از آن بسیار آسان است و برای افراد تازه‌کار مناسب می‌باشد.

با توجه به ظاهر خاص این گیاه، انتخابی عالی برای مکان‌هایی است که به دنبال ایجاد فضایی ساده و مینیمال هستند. بنابراین، به طراحان داخلی پیشنهاد می‌کنیم که از این گیاه در طراحی‌های خود استفاده کنند.

تکثیر گل برگ انجیری :

گیاه برگ انجیری به سادگی قابل تکثیر است، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا ریشه‌ها رشد کنند و برگ‌های تازه ظاهر شوند. با توجه به محبوبیت بالای این گیاه، انتظار کشیدن برای آن ارزشمند است.

روش‌های تکثیر برگ انجیری عبارتند از:

  • تکثیر از طریق قلمه‌ ساقه
  • تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی
  • تکثیر از طریق تقسیم بوته
  • تکثیر از طریق بذر

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ای درباره روش‌های تکثیر برگ انجیری با تصاویر را مطالعه کنید.

بیماری های برگ انجیری :

بیماری‌های رایج برگ انجیری عبارتند از:

  1. پوسیدگی ریشه
  2. سفیدک پودری
  3. لکه‌های قهوه‌ای برگ
  4. لکه‌های زرد برگ
  5. زنگ برگ
  6. قارچ بوتریتیس (کپک خاکستری)
  7. حمله شپشک آردآلود
  8. تریپس (حشرات ریز)
  9. کنه‌های عنکبوتی

اگر قصد دارید با مشکلات مختلفی که ممکن است در مراقبت از برگ انجیری پیش بیاید بیشتر و کامل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای درباره بیماری‌های برگ انجیری را مطالعه کنید.

راهنمای خرید برگ انجیری :

قیمت برگ انجیری به عواملی مانند تعداد شاخه‌ها، اندازه برگ‌ها و سایز گلدان بستگی دارد. هرچه این عوامل بیشتر باشند، قیمت گیاه نیز افزایش می‌یابد.

خرید آنلاین برگ انجیری به دلیل حساسیت شاخه‌ها و مشکلات حمل و نقل نسبت به خرید حضوری اهمیت بیشتری دارد تا گیاه آسیب نبیند.

هنگام خرید برگ انجیری، اطمینان حاصل کنید که همه برگ‌ها و ساقه‌ها سالم هستند و در زمان تعویض گلدان، ریشه‌ها به خوبی در هم تنیده شده و عاری از آفت باشند.

برگ انجیری دوست‌داشتنی، محیط زندگی و کارتان را نه تنها زیباتر می‌کند، بلکه هوای تازه و سالم را به شما هدیه می‌دهد و حس آرامش را در فضا جاری می‌سازند. اما خرید گل‌ آپارتمانی نیازمند توجه به نکاتی کلیدی است تا بتوانید گل‌هایی سرسبز و متناسب با فضای خود انتخاب کنید. در ادامه، راهنمای خرید گل‌ آپارتمانی را بررسی می‌کنیم تا شما نیز بتوانید گل‌های مناسب خانه یا محل کارتان را بیابید و از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

92 دیدگاه در “راهنما کامل معرفی و نگهداری گل برگ انجیری | 60 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. معصومه گفت:

    مطالب آموزنده بود بخصوص که همراه با عکس بود.
    ممنون

    1. اشرف گفت:

      سلام چرا بعد از قلمه زدن برگ انجیری و ریشه دار کردن درون آب برگهایش کوچک می‌شود و بریده بریده نیست

      1. امید گفت:

        سلام گیاه را به یه جای پر نور تر منتقل کنید
        بعد از رویش دوباره برگ ها مشاهده می کنید که برگ ها شکاف دارد اما برگ های قبلی دیگر شکاف دار نمی شوند

      2. مهدی گفت:

        زمان لازمه تا به سوراخ یوراخ شدن برسه هر چی نور و سن گیاه بیشتر باشه این عمل اتفاق میفته

      3. ندا گفت:

        نور کم باعث بی رنگی گیاه میشه ولی بریدگیشو از دست میده

      4. کاهن گفت:

        اصولا برگ‌ها در ابتدای رشد بدون بردگی هستند اما در زمان رشد کامل بشکل اصلی در خواهند آمد. در صورتی که برگ‌ها به رشد کافی برسند و بریدگی نداشته باشند آنها از نوع ماده هستند و اصولا برگ‌های بریده نر هستند. چنانچه برگ به رشد کافی نرسد و بریده هم نباشد دلیل آن طبق توضیحات جامع در مقاله کمبود مواد غذایی و نور است. برای نتیجه گیری ابتدا فضا را تغییر دهید و در صورتی که بعد از چهار هفته شاهد نتیجه مطلوب نبودید ضمن تعویض خاک و بررسی ریشه مواد غذایی و مکمل‌ها را به خاک جدید اضافه نمایید

  2. الهام گفت:

    خيلي اطلاعات کامل بود ، ممنون از مطالب مفيد شما

  3. عاطی گفت:

    بعداز قلمه زدنرشد گیاه اصلی ادامه پیدا میکنه ؟چجوری رشد میکنه؟

    1. کیانا والی گفت:

      منظورتون گیاهی هست که ازش قلمه تهیه می شه؟ بله رشد می کنه و مشکلی براش پیش نمیاد.

      1. فاطمه گفت:

        سلام من قلمه برگ تنجیری داشتم گذاشتم تو آب و ریشه های قوی دراوارد بعد اون رو تو خاک کاشتم حالا احساس میکنم برگاش خم شده رو به پایین و نوک برگاش داره زرد میشه علتش چیه؟

        1. ویدا گفت:

          باید گلدون رو کاور کنید یعنی یک پلاستیک بکشید روی گلدون و روی پلاستیک رو سوراخ های کوچکی بزنید و گلدون رو خوب آبیاری کنید چون ریشه ها به آب عادت داشته الان دچار کم آبی شده و اگر بهش نرسید بعد از چند روز خشک میشه

        2. ریحانا گفت:

          سلام احتمالا در خاک سنگین کاشته اید و آبیاری زیاد کردید قلمه را از خاک خارج کنید سپس ریشه های پوسیده را بکنید و دوباره درون آب ریشه دار کنید سپس در خاک سبک مخصوص قلمه بکارید ?

        3. کاهن گفت:

          زهکشی گلدان را بررسی کنید. این حالت به باتلاقی شدن کف گلدان مرتبط است.

    2. حسامی گفت:

      سلام.. عالی و مفید.. فقط ای کاش تصویری ویدئو هم میگذاشتین عالیتر میشد.. ممنون.. حسامی سنندج

  4. زهرا آشوری گفت:

    متشکرم

    1. شادی گفت:

      سلام وقتی برگش بزرگ بشه خودش شیار پیدا میکنه نگران نباشید.
      برگ وقتی کوچیکه شیار نداره

      1. رحیم قاضی نوری گفت:

        ‌باسلام گوشه های برگ سیاه و خشک و خراب شده چه کنم و علت با تشکر

        1. کاهن گفت:

          ابتدا مقدار دفعات آبدهی را افزایش دهید و شروع به غبارپاشی کنید و ظرف سه روز آینده تغییرات را برسی کنید، چنانچه نتیجه مطلوب بود همواره غبارپاشی را در برنامه‌های خود قرار دهید. بهتر است همراه با غبارپاشی، از جزیره نیز که در این مقاله به آن اشاره شده بهره بگیرید. در صورتی که ساعاتی از روز نور خورشید روی برگ‌ها می‌افتد میبایست محل گلدان را تغییر دهید و آن را از نور مستقیم دور کنید.

  5. نازی گفت:

    از بین مطالب آموزشی گیاهان شما بهترین هستید??

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون. خوشحالیم که راضی هستید.

      1. سوسن خانم گفت:

        سلام خیلی خوشحال شدم. از راه نمایتون از لطف شما سپاسگذارم

      2. فاطمه گفت:

        سلام من قلمه برگ انجیری داشتم گذاشتم تو آب و ریشه های قوی دراوارد بعد اون رو تو خاک کاشتم حالا احساس میکنم برگاش خم شده رو به پایین و نوک برگاش داره زرد میشه علتش چیه؟

  6. میلاد گفت:

    عالی عالی عالییی.یعنی دمتون گرم کامل و ساده و واضح

  7. فرناز گفت:

    عالی بود فقط کاش از مشکلاتش هم میگفتید

    1. Samal گفت:

      من گلمو پشت پنجره گذاشتم دوپرده رو کشیدم کنار که نور بخوره که یه ساعتی تقریبا بهش نور میخوره مشکلی نداره؟

      1. کاهن گفت:

        نیازمند غبارپاشی روزانه میباشد. بهتر است غبارپاشی در ساعات ابتدایی روز صورت بگیرد.

  8. ف.محمودی گفت:

    سلام من یه گلدان برگ انجیری بزرگ دارم که ناخواسته به مقدار خیلی کم محلول سم سوسک کش که اطراف اتاق پاشیده شده پای گلدان رفته الآن برگاش خیلی بیحال شدن باید چیکار کنم که حالش خوب شه؟ لطفن راهنماییم کنین

    1. پری گفت:

      سلام من برگ انجیریم ریشه زد و گذاشتم تو خاک کلی برگ جدید زد و خیلی سرحاله دقیق پشت پنجره س غبار پاشی و ابشم عالیه فقط بجز یه برگش هیچکدوم دیگه ترک نمیخورن علت چیه؟

    2. کاهن گفت:

      پودر آنتی شوک را به نسبت توصیه شده با آب فراوان ترکیب نمایید و محلول حاصله را پای ساقه و تمام سطح خاک بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که به اندازه‌ی یک پارچ از کف گلدان خارج شود؛ پس این کار را در محیطی مناسب انجام دهید. سپس تمام بدنه گلدان و کف آن را با آب جوش آبکشی نمایید. حدود دو هفته بعد از محلول کود مایع ان پی کی ۲۰۲۰۲۰ استفاده کنید. باید به این نکته توجه داشت که برای بهره‌وری بهتر از کود میبایست ابتدا گدان سیراب شود و سپس ترکیب مناسب کود و آب به گدان اضافه شود. این روش صحیح‌ترین روش کودهی به گدان است چرا که کود به تمام نقاط خاک سرایت خواهد کرد و نگران محلول کودی اضافه که از کف گلدان خارج می‌شود هم نباشید.

  9. نجمه گفت:

    من 6 ماهه که یک قلمه برگ انجیری رو کاشتم وسه ماهه که برگ میخواد بزنه ولی از ساقه بالا نمیاد وباز نمیشه وهمچنان به ساقه چسبیده است نورش هم خیلی خوبه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین کود بدین بهش تا تقویت بشه.

      1. سید کریم گفت:

        سلام دوست عزیز من چندتا قلمه برگ انجیری ابلق رو زدم تو خاک برگ از کود ۲۰،۲۰،۲۰ استفاده کنم یابذارم گیاه شروع به رشد کنه؟؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام خیر کود رو باید بعد از این که قلمه ها ریشه زدن و کمی رشد کردن استفاده کنین.

    2. سکوت شب گفت:

      براش مواد ریشه زا بگیر

  10. سید کریم گفت:

    سلام دوست عزیز من چندتا قلمه برگ انجیری ابلق رو زدم تو خاک برگ از کود ۲۰،۲۰،۲۰ استفاده کنم یابذارم گیاه شروع به رشد کنه؟؟

  11. سحر گفت:

    سلام روزتون بخیر من یک برگ انجیری دارم که رشد خوبی داره توی دو سه هفته ای که خریدمش 4_5 تا برگ جدید داده وه دارن رشد میکنن اما چیزی که منو نگران کرده یک سری حشره توی خاکش هست شبیه به سوسک ریز سیاه رنگ هم هستن برگ های تازه و قدیمیش هم زخم شده علتش چیه ممنون لطفا راه درمان رو هم بفرمایید

    1. مهدی گفت:

      سلام از سم حشره کش مخصوص گل استفاده کن.دستورش روش نوشته.

    2. فرزان گفت:

      سلام عزیزدل
      خیلی عالی بود همه مراحل من انجام دادم و به شدت گیاهم جون گرفت و بزرگ شد
      بینهایت سپاسگزارم از زحمات شما

  12. Samal گفت:

    من گلمو پشت پنجره گذاشتم دوپرده رو کشیدم کنار که نور بخوره که یه ساعتی تقریبا بهش نور میخوره مشکلی نداره؟

  13. دکتر احمدی گفت:

    عالی بود

  14. لعیا گفت:

    سلام دوستان میشه بگید
    منظور از غبار پاشی یعنی چه؟

    1. کاهن گفت:

      منظور همان اسپری کردن آب بروی برگ گیاهان است. مراقب باشید هر نوع گیاهی را غبارپاشی نکنید چرا که برخی گیاهان که انتهای برگ‌هایشان حالت تابیده (لوله‌ای شکل) دارد پس از غبار پاشی محل تجمع قطرات آب می‌شود و این حالت باعث ایجاد آفت و قارچ و در نتیجه نابودی گیاه از همان قسمت خواهد شد

      1. کاهن گفت:

        برای مثال: گیاه سانسوریا این چنین است اما استثنایی وجود دارد که همین گیاه برگ انجیری است. با این حال مراقب باشید غبارپاشی باعث تجمع قطرات در انتهای ساقه‌ی این گیاه و هیچ گیاه مشابهی نشود.

  15. ژیلا گفت:

    با سلام و عرض ادب سپاسگزارم از توضیحات آموزندتون بسیار عالی و دقیق

  16. فاطمه گفت:

    سلام برگ انجیری ما خیلی نور آفتاب رو نمیگیره تو زمستون
    و اینکه نوک برگ هاش سوخته انگار قهوه ای شده علتش چیه؟

    1. کاهن گفت:

      عوامل زیر را بررسی نمایید:
      ۱- دمای محیط گرم است
      ۲- در پیرامون رطوبتی وجود ندارد
      ۳- آبدهی گیاه به مقدار کافی نمیباشد

  17. مینا توحیدیان گفت:

    سلام من حدود نه ماه هست برگ انجیری گرفتم همون ابتدا دو تا برگ جدید داد اما بعد ازون برگ دهیش متوقف شد و فقط برگ های قدیمی ترش زرد شد و ریخت،شرایط نگهداریش هم رعایت میکنم.الان هم گلدونش رو عوض کردم هم به محل پرنور تری بردمش.دلیل توقف رشدش چیه؟

  18. لیلی مهدوی گفت:

    من در المان زندگی میکنم و یک گیاه خیلی بزرگ برگ انجیری خریدم، اما به من گفتن باید دو روز یکبار خیلی زیاد آب بدم.

    1. سهیلا گفت:

      خراب میشه… خاک خشک شد ای بدید

    2. کاهن گفت:

      چنانچه به تنهایی از خاک برگ استفاده می‌کنید آبدهی زیاد ایرادی ندارد اما مراقب تغذیه و شرایط کودهی باشید. در این خصوص از کود ان پی کی ۲۰۲۰۲۰ (n20, p20, k20) استفاده کنید. بهتر است مقداری براده و یا گرده‌ی آهن نیز روی خاک بریزید.

  19. سوگند گفت:

    سلام من برگ انجیری دارم و برگاش دراه از لبه شروع به زرد شدن میکنه روش آبیاری و مرطوب نگه داشتن برگاشم رعایت میکنم چرا اینجوری میشه؟؟؟؟

  20. دکتر فری گفت:

    برگ انجیری من روی برگاش نقطه های زرد رنگه..بخاطر چیه؟؟

  21. افرا گفت:

    سلام من یه دونه برگه برگ انجیری گرفتن آیا ریشه میزنه گذاشتمش تو آب

  22. علی گفت:

    سلام میشه فقط یه برگ رادراب گذاشت تا ریشه بده گل برگ انجیری را

    1. اکبری گفت:

      سلام حتما باید گره داشته باشه تا ریشه بزنه برگ خالی خراب میشه

  23. محمد گفت:

    سلام،برگ انجیری من روی برگ هاش یه سری نقطه های قهوه ای رنگ وجود داره،چجوری میتونم مشکلشو برطرف کنم

    1. کاهن گفت:

      برگ‌ها را با آب ولرم و به آرامی شستشو دهید

  24. هدیه گفت:

    سلام زرگ انجیری من تقریبا با ریشه زیاد مدتهای زیادی داخل آب بوده وتازه آن را در خاک گذاشتم ولی بعد از یک روز بیحال شده چیکار کنم نکنه از بین بره.. دوباره بذارم توی آب؟

  25. هدیه گفت:

    سلام برگ انجیری من تقریبا با ریشه زیاد مدتهای زیادی داخل آب بوده وتازه آن را در خاک گذاشتم ولی بعد از یک روز بیحال شده چیکار کنم نکنه از بین بره.. دوباره بذارم توی آب؟

    1. کاهن گفت:

      این حالت بدلیل شوکی است که به ریشه‌ها وارد شده. میبایست در ابتدا از پودرهای آنتی شوک استفاده می‌کردید و ریشه‌ها را آغشته به آن می‌کردید. با این حال، مشکلی نیست و گیاهتان به مرور به شرایط جدید عادت خواهد کرد

  26. فاطیما گفت:

    ایا قعط کردن ریشه های هوایی برگ انجیری اسیبی به گیاه میرسونه؟!
    چون ریشه ها خیلی زیاد شده

  27. زهره گفت:

    سلام من گلدونه برگ انجیر عوض کردم حال برگها خمیده رو به پایین است در حال خشک شودن چکار کنم

  28. محسن گفت:

    سلام . من گلدون برگ انجیری عوض کردم بعد مدتی برگ‌هاش زرد و بی خال شد الان باید چیکار کنم به حالت اولش برگرد فک کنم موقع عوض کردن گلدون ریشه هاش هوا کشید

  29. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    من برای آبیاری برگ انجیری یه مشکلی دارم، همه جا نوشته که بین 2 آبیاری باید سطح گلدون خشک بشه و حدودا در هوای گرم، میشه 5-7 روز یکبار.. ولی گلدون های من با اینکه زهکشی مناسبی هم داره ولی بعد از آبیاری، تا 10 روز (حتی بیشتر) هنوز سطحش رطوبت داره و خشک نشده. این مشکل رو با گل های دیگه هم دارم.. مثل کروتون که به آب زیادی نیاز داره ولی تا یک هفته بعد از آبیاری هنوز رطوبت داره..

    چکار باید کنم؟ حتما صبر کنم تا سطح گلدون خشک بشه کامل؟

    ممنون

    1. کاهن گفت:

      اصرار به آبدهی نداشته باشید. زمان توصیه شده برای آبدهی بطور تقریبی است و اولویت با سطح خاک است. نکته اینکه بنظر می‌رسد خاک مناسبی استفاده نکردید و مقدار آبکشی خاک بسیار بالا هست که این خودش می‌تواند باعث ایجاد قارچ‌های مضر شود. در این خصوص، حتما به یک متخصص مراجعه کنید

  30. فرناز گفت:

    ممنون بابت مطالب مفیدتون
    چه کودی؟ چجوری؟ چه مقدار؟ در چه بازه زمانی؟ به گلمون بدیم؟

    1. کاهن گفت:

      کودها بطور کلی از سه عنصر اصلی نیتروژن، پتاسیم و فسفر برای رشد و نمو گیاهان تشکیل شده‌اند که با مخفف ان پی کی (NPK) شناخته می‌شوند. اعدادی هم که روی کودها درج میشود نشانه‌ی مقدار هر کدام از این عناصر است. اینکه چه کودی اغلب به مقدار آن بستگی دارد و میبایست دید به چه منظوری گیاهتان نیازمند کودهی است: رشد ریشه، گلدهی، رشد برگ و تراکم، و یا حالت تقویتی و نرمال! بطور کلی کود مناسب و نرمال تمامی گیاهان کود npk 202020 است. بهترین زمان کوددهی نیز بطور معمول پانزدهم اسفند ماه، اواخر خرداد ماه، و اواخر شهریور ماه است. همینطور بهترین حالت کودهی نیز بعد از سیراب کردن گلدان و گیاه است و مقدار آن هم با توجه به راهنمای مندرج روی بسته‌بندی آن است.

  31. امیر گفت:

    با سلام متشکر.
    احساس میکنم جای عکسهای متعدد از انواع نگهداری صحیح و غلط خالی.
    البته که کار دشواری و گفتن از راه دور ساده است.نمره ۲۰ هستید.
    من چندین سال که برگ انجیری دارم فراوان هم دوستشان دارم.شرایط نگه اری خوب
    فقط چه جوری این برگها به این بزرگی میشود
    سن مهم آیا.
    من شیشه اب معدنی رو پر اب میکنم میبندم به چوب نگهدارنده گیاه و ریشه های کخ به دنبال اب میگردن رو داخل اب میکنم و خیلی هم ریشه میده به حدی که میخواهد قوطی را بترکاند.کود هم در اب بریزم یا چی .
    یه راهکار بدید برگها بزرگ شود

  32. طوبی گفت:

    سلام . چرا برگ انجیری من برگ اضافه نمیکنه ؟

    1. کاهن گفت:

      رطوبت و کود را بررسی نمایید

    2. کاهن گفت:

      در ضمن، بزرگی گلدان هم دلیلی بر عدم رشد بیرونی گیاه میباشد چرا که گیاه با توجه به بزرگتر بودن گلدان نسبت به جسه اش مشغول پرکردن ریشه میباشد و در این ایام که حتی می‌تواند یکسال هم طول بکشد (بسته به بزرگی گلدان) فعالیت بیرونی (برگدهی و حتی گلدهی) نخواهد داشت

  33. علی خلیلی گفت:

    یه سؤال ؛
    باد کولر آبی برای برگ انجیری مضر هستش یا اینکه نه ، برعکس ، کار رطوبت رسانی رو بهتر می‌کنه ؟!

  34. سمیه گفت:

    سلام گل من ریشه هوایی زیاد داره میتونم جدا شون کنم

    1. کاهن گفت:

      می‌توانید از کپسول ریشه‌زایی استفاده کنید و ریشه‌های هوایی را درون کپسول قرار دهید و بعد از ریشه‌زایی آنها را جدا کرده و در گلدان‌هایی به قطر ده سانتیمتر که با خاک برگ و کوکوپیت و خاک باغچه پر شده بکارید. اینکه تا چه حد به هیجان باغبانی توامان با نتیجه‌ی اقتصادی مطلوب علاقه‌مندید به خودتان بستگی دارد 🫡😉

  35. سهیلا گفت:

    سلا م من برگ انجیری یه ماهه تو اب گذاشتم ریشه نمیده چی کنم؟

    1. کاهن گفت:

      به حداقل یک برگ و یک گره نیازمندید. چنانچه شرایط مطلوب است و همچنان ریشه زایی وجود ندارد، بسته به حجم ظرف و آب یک تا دو قاشق غذاخوری از خاک گیاهان آپارتمانی را داخل آب بریزید و ظرف را از نور مستقیم دور کنید.

  36. حیدر گفت:

    سلام بعد از تعویض خاک وگلدان تنه برک انجیری شکست ولی به ریشه وصله آیا رشتش متوقف میشه یا نه

  37. زهرا گفت:

    سلام
    گیاه من داره زرد میشه چیکارش کنم

    1. کاهن گفت:

      تعویض گلدان به گلدانی کوچک‌تر، زهکشی استاندارد، تغییر رویه‌ی آبدهی

  38. مهیا گفت:

    با سلام احترام خدمت همه و تشکر از اطلاعاتی که دادید
    بنده حدود ده سالی هست که این گل رو نگهداری میکنم و تا دلتون بخواد روش کار کردم
    در مورد خاک که زحمت کشیدید توضیح دادید متاسفانه این گل برا رشد خوب و عالی در حدی که واقعا تصورش نمیشه کرد نباید خاک سبک داشته باشه
    خیلی راحت مقداری از سطح خاک صحرا یا کوه که مطمعن هستید چند وقتی آفتاب بهش خورده رو بیارید و گل رو توش بکارید مطمعن باشید به سال نرسیده مجبور میشد هرس کنید بسیار عالی جواب میده
    ممنون از همگی.

    1. کاهن گفت:

      مهیای عزیز!
      ممنون از باشتراک گذاشتن دانش و تجربتون. البته این گیاه و هر گیاهی که ریشه‌های ماری شکل دارند (همانند پتوس) قابلیت پذیرش شرایط رو دارا میباشند و خودشون رو با هر شرایطی وفق میدن. ساده‌تر بگم: تمام گیاهانی که در آب قابلیت تکثیر دارند چنین هستند. با این حال، تجربه‌ی شما و یادآوری این مهم که روش مطروحه‌تان باعث بهترین نتیجه در خصوص تمام شرایط است قابل تامل بوده و به حتم آن را در همین ساعت اعمال خواهم کرد و نتیجه را بزودی باشتراک خواهم گذاشت.

  39. بهنوش گفت:

    سلام من برگ انجیریم برگای زیریش زرد شد ک متوجه شدم از ابیاری زیادم بوده فقط تو پذیرایی نور کمی دارم و هر روز صبح گلو میبرم اتاق خواب و شب برمیگردونم تو پذیرایی این جابجایی اذیت نمیکنه گلمو؟

  40. سپیده گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون بابت مظلب خوبتون من گیاه برگ انجیری گرفتم و خودم گذاشتم داخل خاک دوهفته ای میشه ک الان برگش زرد شده و ساقه اش انگار داره چروک میشه منار پنجره هم نگه داری میکنم ولی علتظو نمیدونم چکار باید بکنم؟

  41. اعظم گفت:

    سلام. من یکسال پیش قلمه برگ انجیری را در آب ریشه دار کردم و در گلدان کاشتم. از یکسال پیش تا حالا به همان شکل مانده. نه رشد میکند و‌نه خشک می شود . علت چیست؟

  42. ... گفت:

    سلام
    من گل برگ انجیر رو به جای دیگه منتقل کردم اما دیگه برگ هاش بریده بریده نمیشود…باید ویکار کنم که درست شه؟

  43. ح ر گفت:

    سلام . کجا میشه مانسترا دلیسیوسا رو پیدا کرد ؟

  44. صدیق گفت:

    سلام من یک هفته س که گیاه برگ انجیری خریدم.ولی اصلن رشد ندیدم ازش.مقابل نور غیر مستقیم هم میزارم.الانم برگاش بی حالن..یکی دوبار اب اسپری کردم روشون.
    دلیلیش چیه ممنون میشم جواب بدید.

  45. صلدقی گفت:

    سلام گیاه من برگش از غلاف در نیومده یه دوسه ماهی هست خریدم نمی‌دونم مشکلش چیه ؟

  46. Hooman گفت:

    با سلام ممنونم از سایت خوبتون واقعا جامع و عالی بود????

  47. جعفر تذکر گفت:

    سلام من برگ انجیری گرفتم اوردم خانه ابندا رشدش خوب بود.
    گلدوانشو سه سایز بزرگ کردم خاکش هم سبوس برنج و پرلیت و خاکبرگ با ۵۰ درصد خاک باغچه است.
    یکی از عزیزان گفته که خاک سنگین و معمولی باشه رشدش عالی است.
    لطفا نظر بدید چکارش کنم رشد داشته باشه

  48. مسعود گفت:

    سلام ، از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار سپاسگزارم، یک سوالی دارم، این که به برگ انجیری یا همه گل ها می توانیم آب جوش سرد شده بدهیم؟یعنی می تواند بهتر از آبی که ۳ روز گذاشته ایم کنار باشد؟ممنونم

  49. کوثر گفت:

    سلام وقت بخیر من یک برگ انجیری دارم جدیدا یکی از ریشه هوایی ها خیلی رشد کرده جوری ک همه رشد گل رفته تو اون ریشه و برگ هم نمیده حدوده یک متر داره میشه چیکارش کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *