گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

نگهداری برگ انجیری در آب چه مزایا و معایبی دارد؟

اکثر کسانی که تکثیر برگ انجیری را انجام داده اند می دانند که برگ انجیری در آب ریشه می دهد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا می توانید نگهداری برگ انجیری در آب را به مدت طولانی امتحان کنید؟اگر این کار را انجام دهید چه اتفاقی می افتد؟ما در این مقاله مزایا و معایب نگهداری برگ انجیری در آب را بررسی می کنیم و به شما یاد می دهیم که چگونه این گیاه را در آب پرورش دهید.

آیا نگهداری برگ انجیری در آب امکان پذیر است؟

پاسخ هم بله هم خیر است. برگ انجیری می تواند مدتی طولانی در آب زنده بماند. اما گیاهان خانگی ما زمانی بهترین عملکرد را دارند که در محیط طبیعی خود زندگی کنند. محیط طبیعی برگ انجیری خاک است؛ بنابراین نگهداری برگ انجیری در آب آن ها را مجبور می کند تا با شرایطی که در طبیعت آن ها نیست سازگار شوند. از آنجایی که برگ انجیری گیاه سازگاری است می تواند شرایط مختلف را تحمل کند. آن ها می توانند در آب زنده بمانند؛ اما به اندازه گیاهی که در خاک کاشته شده است رشد نخواهند کرد.

مزایای نگهداری برگ انجیری در آب

نگهداری برگ انجیری در آب

  • کاهش احتمال آفت زدن به گیاه: بیشتر آفات گیاهان آپارتمانی از خاک است.
  • نبودن خاک در خانه و کثیف نشدن آپارتمان: علاوه بر این، شما می توانید به راحتی ببینید که آب کدر است یا نه. گلدان همه چیز را پنهان می کند و نمی توانید بفهمید در خاک چه اتفاقی افتاده است.
  • نداشتن مشکل آبیاری بیش از حد: نگهداری برگ انجیری در آب باعث می شود که آن ها ریشه هایی آبی برای جذب رطوبت داشته باشند. ریشه های آبی کوچک تر و ظریف تر از ریشه های خاکی هستند و رطوبت را به راحتی جذب می کنند.
  • نیاز نداشتن به گلدان: اگر برگ انجیری را در آب پرورش می دهید، می توانید از هر ظرفی برای نگهداری استفاده کنید. کوزه ها و گلدان های قدیمی بهترین انتخاب هستند.
  • آگاهی از سلامت ریشه: شما در هر لحظه می توانید ریشه های گیاه را ببینید و آن را بررسی کنید. اگر ریشه ای آسیب دیده یا پوسیده شده است می توانید آن را سریعا از بین ببرید.
  • راحتی در مسافرت: برای کسانی که دائما در سفر هستند، نگهداری از برگ انجیری و آبیاری گیاهان در مسافرت می تواند سخت باشد. اگر گیاه خود را در آب نگهداری کنید، خیالتان می تواند راحت باشد.

معایب نگهداری برگ انجیری در آب

معایب نگهداری برگ انجیری در آب

  • رشد محدود: اگر می خواهید برگ انجیری شما رشد کند، باید آن را در خاک بکارید. این گیاه رشد خود را در شرایط نگهداری در آب محدود می کند و کمتر رشد می کند. البته اگر می خواهید گیاه شما کوچک باشد، نگهداری برگ انجیری در آب می تواند مزیت باشد.
  • تامین نشدن مواد مغذی: وقتی گیاه در خاک گلدان نباشد، مواد مغذی به آن نمی رسد. ممکن است نیاز داشته باشید که کود های مایع مخصوصی را برای تامین مواد مغذی تهیه کنید.
  • ندانستن PH آب: اگر سطح PH پایین باشد، ممکن است گیاه در جذب مواد مغذی مشکل داشته باشد. افزودنی هایی در دسترس هستند و اگر می خواهید گیاهان زیادی در آب پرورش دهید، این افزودنی ها را تهیه کنید.

چگونه برگ انجیری را در آب پرورش دهیم؟

چگونه برگ انجیری را در آب پرورش دهیم

اگر قصد دارید نگهداری برگ انجیری در آب را شروع کنید، باید چند نکته را رعایت کنید:

  1. باید گیاه را در نور غیرمستقیم بگذارید. برگ انجیری به رطوبت حساس نیست و دمای متوسط خانه برای آن ها مناسب است.
  2. آب باید هر 2 تا 3 روز یا حداقل یک بار در هفته تعویض شود. در گیاهان گلدانی فضای کافی برای گردش اکسیژن در خاک هست؛ اما زمانی که گیاه فقط در آب باشد، اکسیژن به مرور زمان کم می شود. پس حتما آب را به طور منظم عوض کنید.
  3. قسمت هایی از گیاه را که نرم یا لزج هستند بردارید؛ زیرا این موضوع علائم پوسیدگی گیاه شما را نشان می دهد.
  4. هنگام تعویض آب ریشه ها را بررسی کنید و آن ها را بشویید.
  5. هنگامی که آب در یک ظرف شفاف است، ممکن است جلبک هایی در ریشه یا ظرف رشد کنند. این موضوع به گیاه آسیب نمی زند اما ناخوشایند است. استفاده از یک ظرف مات یا گذاشتن ظرف در قسمتی که آفتاب کمتری دارد می تواند احتمال رشد جلبک ها را کاهش دهد.
  6. به نوع آب دقت کنید. آب باران بهترین گزینه است ولی به راحتی در دسترس نیست. بدترین گزینه آب لوله کشی است که در دسترس همه قرار دارد. آب لوله کشی حاوی نمک و مواد شیمیایی است. مواد شیمیایی آب لوله کشی در دراز مدت می توانند به گیاهان آسیب برسانند. اگر فقط به آب لوله کشی دسترسی دارید، در طول شب آن را در فضای باز قرار دهید تا مقداری از کلر آن تبخیر شود و برای نگهداری برگ انجیری در آب آماده شود. اگر به آب باران دسترسی ندارید، آب چشمه نیز قابل قبول است. البته برگ انجیری به آب خیلی حساس نیست. اما اگر از آبی استفاده کنید که مواد مغذی دارد و عاری از مواد شیمیایی است، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
  7. کود دادن به برگ انجیری بسیار مهم است. برگ انجیری مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی زمان بهترین عملکرد را خواهد داشت که از کود NPK استفاده کنید. شما می توانید از کود مایع و کود هیدروپونیک نیز استفاده کنید.
  8. اگر ریشه برگ انجیری ظرف شما را پر کرد، می توانید قلمه زدن گیاه را امتحان کنید و در ظرف های دیگر آن را پرورش دهید. قلمه شما حتما باید حاوی گره (قسمتی از ساقه که ضخیم تر است) باشد و در بهترین حالت دو یا سه برگ داشته باشد.

نتیجه گیری

در نهایت تصمیم گیری برای نگهداری برگ انجیری در آب به مدت طولانی به شما بستگی دارد. به طور کلی به نظر می رسید که قلمه ها بعد از دو یا سه سال علائم بیماری های برگ انجیری را نشان می دهند. نگهداری در آب مزایایی دارد و معایبی. شما می توانید با ترفند هایی آن معایب را از بین ببرید و برگ انجیری خود را برای همیشه در آب نگه دارید. فقط باید چند نکته را رعایت کنید. ما در این مقاله به نکات نگهداری برگ انجیری در آب اشاره کردیم. از آنجایی که برگ انجیری می تواند در شرایط مختلف دوام آورد، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *