کاکتوس, مقالات

با انواع ساکولنت ها آشنا شوید ( 1 )

ساکولنت ها گیاهانی با مراقبت آسان هستند که معمولا آن ها را با کاکتوس ها اشتباه می‌گیرند. برای افراد تازه کار، نگهداری انواع ساکولنت گوشتی در منزل بهترین انتخاب است. این گیاهان علاوه بر مقاومت بالا، تنوع بسیار زیادی هم دارند. شناختن اسامی انواع ساکولنت هایی که می‌توان در داخل یا خارج منزل نگهداری کرد به شما کمک می‌کند که ساکولنت موردعلاقه خود را از بین آن ها انتخاب کنید. در این مقاله با انواع ساکولنت با عکس و نام آن ها آشنا می‌شویم. اگر شما هم به نگهداری این گیاهان مقاوم علاقه دارید، با ما همراه باشید.

انواع ساکولنت

انواع ساکولنت

ساکولنت ها را بیشتر بشناسید

همان طور که گفتیم کاکتوس ها با ساکولنت ها متفاوتند و در واقع کاکتوس نوعی ساکولنت است. امروزه بیش از 1300 گونه از ساکولنت ها را کاکتوس ها تشکیل می‌دهند. واژه ساکولنت از کلمه یونانی sucus منشا گرفته که به معنی شیره می‌باشد. این نام گذاری به شیره درون برگ های ساکولنت ها اشاره دارد که منبع اصلی تغذیه آن ها محسوب می‌شود. به دلیل همین برگ های گوشتی است که ساکولنت ها می‌توانند آب را ذخیره کنند و به آبیاری خیلی کمی نیاز دارند. انواع ساکولنت ها به دلیل مقاومت بالا انتخاب بسیار مناسبی برای نگهداری در آپارتمان هستند. در ادامه جنس های معروف ساکولنت ها که را به شما معرفی می‌کنیم.

1. اشوریا (Echeveria)

اشوریا یکی از محبوب ترین انواع ساکونت گوشتی است. این محبوبیت دلیل خوبی هم دارد. ساکونت های جنس اشوریا در انواع رنگ ها و اندازه ها یافت می‌شوند و از این نظر تنوع بالایی دارند. ویژگی اصلی اشوریا فرم رزت مارپیچی برگ های آن هاست. بعضی از اشوریاها برگ های پرزی و نرم دارند درر حالی که بعضی دیگر دارای برگ های کاملا یک دست و بدون پرز می‌باشند. بعضی از این ساکولنت ها شکوفه می‌دهند و گل های نارنجی، زرد یا صورتی تولید میکنند. بیشتر افراد به این نوع ساکولنت علاقه مندند چرا که به راحتی می توان آن ها را از طریق برگ تکثیر کرد. اگر شما هم در منزل از ساکولنت اشوریا نگهداری می‌کنید باید شرایطی مثل نور زیاد، تهویه مناسب و خاکی با زهکشی بالا برایش فراهم کنید.

اشوریا

اشوریا

 

2. آئونیوم (Aeonium)

بسیاری از افراد ساکولنت اشوریا و آئونیوم را با هم اشتباه می‌گیرند در حالی که این دو تفاوت هایی با هم دارند. هر دو نوع این ساکولنت ها برگ های خود  را در دایره های متحدالمرکز شکل می‌دهند که باعث می‌شود شبیه به گل رز(فرم رزت) به نظر برسند. تفاوت آن ها در این است که برگ های رزت مانند آئونیوم روی یک ساقه چوبی شکل می‌گیرند بر خلاف اشوریا و بقیه ساکولنت ها که برگ هایشان در نزدیکی خاک شکل می‌گیرد. بنابراین آئونیوم می‌تواند ارتفاع بیشتری نیسبت به اشوریا داشته باشد و حتی تا 1 متر هم برسد. اگر شما هم می‌خواهید از ساکولت آئونیوم داخل منزل نگهداری کنید بهتر است انواع کوچکتر آن را تهیه کنید تا برای فضای داخل خانه مناسب باشد. آئونیوم هم نیازهای خیلی کمی دارد و به راحتی در منزل نگهداری می‌شود.

آئونیوم

آئونیوم

3. آلوئه (Aloe)

آلوئه ورا هم نوع دیگری از ساکولنت های همیشه سبز ست که نه تنها در سراسر جهان به طور طبیعی می‌روید بلکه برای استفاده های دارویی هم توسط انسان ها کشت داده می‌شود. برگ های ضخیم و گوشتی آلوئه ورا حاوی شیره ای هستند که از گذشته برای تسکین درد حاصل از سوختن و … مورد استفاده بوده است. برای نگهداری آلوئه ورا باید حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود تا ریشه دچار پوسیدگی نشود. همچنین از باز بودن سوراخ زهکش گلدان جهت خروج کامل آب مطمئن شوید. اگر آلوئه ورای خود را مدت طولانی در خاک خیس رها کنید به زودی شروع به پژمردگی و پوسیدگی می‌کند که نجات آن در این حالت دشوار است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

4. افوربیا (Euphorbia)

همانند بقیه ساکولنت ها افوربیا هم گزینه ای مناسب برای افرادی است که می‌خواهند گیاه آپارتمانی داشته باشند اما نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف نگهداری و مراقبت از آن کنند. این جنس ساکولنت گونه های زیادی دارد که می‌توانید از بین آن ها انتخاب کنید. البته برای نگهداری از این نوع ساکولنت باید احتیاط به خرج دهید. چرا که این گیاهان شیره لاتکس سمی دارند که می‌تواند پوست را آزار دهد. افوربیا به طور کلی در نور کامل و خاکی با زهکشی بالا به خوبی رشد می‌کند. این گیاه تحمل بالایی در برابر کم آبی دارد و در صورت نرسیدن آب هم همچنان ظاهر خود را به خوبی حفظ می‌کند.

افوربیا

افوربیا

5. هاورتیا (Haworthia)

اگر به دنبال یک ساکولنت خاص و چشمگیر می‌گردید حتما باید هاورتیا را به مجموعه خود اضافه کنید. رشد متمایز، رنگ ها و طرح های چشمگیر و ظاهر وحشی هاورتیا باعث تمایز آن از بقیه ساکولنت ها شده است. برگ های گوشتی هاورتیا به فرم رزت رشد می‌کنند و در نگاه اول این گیاه ممکن است مانند آلوئه ورا به نظر برسد. این گیاه در طول زندگی اش چندین بار پاجوش می‌دهد و به همین دلیل تکثیر آن به روش جدا کردن پاجوش ها نسبتا آسان است. اگر مشکلی برای هاورتیای شما پیش آمد در قدم اول ریشه ها را بررسی کنید. اگر ریشه ها در حال پوسیدگی باشند باید قسمت های آلوده را جدا کنید. البته هاورتیا در بین ساکولنت ها یکی از مقاوم ترین گیاهان است. به همین دلیل برای افرادی که در طولانی مدت آبیاری را فراموش می‌کنند کاملا مناسب است.

هاورتیا

هاورتیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *