گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با انواع فیکوس ها آشنا شوید

بسیاری از انواع فیکوس ها به عنوان گیاه زینتی در آپارتمان ها و دفاتر و ادارات دیده می شوند. فیکوس الاستیکا، یکوس لیراتا و فیکوس بنجامین از محبوب ترین انواع فیکوس هستند که هر فرد دوستدار گل و گیاه حداقل یک بار نام آن ها را شنیده است. در این مقاله می خواهیم با انواع فیکوس ها مثل فیکوس آفریقایی ، فیکوس جنگلی ، فیکوس بونسای میکروکارپا و فیکوس آمستل آشنا شویم. اگر شما هم می خواهید یکی از این گیاهان زیبا و مقاوم را در منزل نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید، با ما همراه باشید.

انواع فیکوس

انواع فیکوس

با خانواده فیکوس آشنا شویم

فیکوس یک جنس از گیاهان درختی و چوبی است که بیش از 850 گونه را در بر می گیرد. این گیاهان در خانواده موراسه قرار می گیرند و به آن ها درخت انجیر گفته می شود. گونه های فیکوس بیشتر در مناطق استوایی یافت می شوند. تعداد زیادی از انواع فیکوس را می توان در آپارتمان نگهداری کرد. معروف ترین فیکوس های درختی که قابل نگهداری در آپارتمانی هستند شامل فیکوس الاستیکا، فیکوس لیراتا و فیکوس بنجامین هستند. این گیاهان را می توان به صورت درختچه های زینتی در منزل پرورش داد در حالی که در زادگاهشان ارتفاع بسیار بیشتری می گیرند. در ادامه با انواع فیکوس ها و ویژگی ها و تفاوت های آن ها با هم آشنا می شویم.

انواع فیکوس ها

فیکوس پیچ (Ficus pumila)

فیکوس پیچ که در انگلیسی به آن creeping fig می گویند به شکل آویزی رشد کرده و به همین دلیلی برای تزیین سبدهای آویز کاملا مناسب است. اگر به دنبال گیاهی کوچک برگ مو رونده برای پوشاندن دیوار یا حصار می گردید این فیکوس می تواند انتخاب شما باشد. فیکوس پیچ انواع سبز برگ و ابلق دارد. این گیاه به خشکی نسبتا مقاوم است و حساسیت زیادی به خاک محل کاشت ندارد. همچنین نور محیط آن نباید مستقیم باشد و در نیم سایه به خوبی رشد می کند.

فیکوس پیچ

فیکوس پیچ

فیکوس جنگلی برگ ریز (Ficus  pumila-minia)

این نوع فیکوس که به آن فیکوس پیچ هم گقته می شود گیاهی برگ ریز با برگ های قلبی شکل و ساقه های نازک می باشد. این گیاه به صورت رونده رشد کرده و می تواند با رشد روی دیوارها به آن زیبایی ببخشد.اندازه برگ های فیکوس جنگلی نسبت به بقیه فیکوس ها و نسبت به بردارش یعنی فیکوس پیچ(F. pumila) کوچک تر است.

فیکوس جنگلی برگ ریز

فیکوس جنگلی برگ ریز

فیکوس الاستیکا (ficus elastica)

نوع معمولی فیکوس است که به عنوان گیاه آپارتمانی از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. این گیاه دارایب برگ های چرمی براق و بزرگ است. قطعا یک درختچه فیکوس الاستیکا می تواند به هر مکانی جذابیتی خاص ببخشد. این گیاه هم مثل اعضای گروهش بسیار مقاوم است و سرما و گرما را به خوبی تحمل می کند. البته برای نگهداری آن بهتر است محیط کمی گرم و مرطوب فراهم کنید. نوع ابلق فیکوس الاستیکا هم موجود است که حاشیه برگ های آن شیری رنگ بوده و ظاهر بسیار زیبایی دارد.

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا

 

فیکوس بنجامین (Ficus benjamina)

فیکوس بنجامین که در انگلیسی به آن weeping fig یا انجیر گریان می گویند، یکی دیگر از انواع محبوب فیکوس هاست.  این نوع فیکوس به دلیل این که آب اضافی را از انتهای برگ هایش دفع می کند به این نام خوانده شده است. برگ های بنجامین کوچک و بیضوی بوده و انواع سبز، بلک و ابلق آن موجود است. فیکوس آمستل یا بنجامین آمستل یکی از انواع مقاوم و پرطرفدار فیکوس بنجامین است. فیکوس بنجامین نگهداری آسانی دارد و در کل به نور بالایی نیاز دارد و در صورت کمبود نور برگ های آن شروع به ریزش می کنند. البته این نور باید غیر مستقیم و از پشت پنجره باشد.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

فیکوس لیراتا(Ficus lyrate)

یکی دیگر از انواع فیکوس ها فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی می باشد. به فیکوس آفریقایی به دلیل داشتن برگ ها پهن و بزرگ فیکوس برگ ویولونی هم می گویند. نگهداری این گیاه هم خیلی سخت نیست و فقط باید محیطی گرم و مرطوب را برایش فراهم کنید. نور مورنیاز آن نور روشن و غیرمستقیم است. اگر شرایط مناسب باشد فیکوس آفریقایی رشد زیادی کرده و ارتفاع آن حتی در منزل هم به بیش از دو متر هم می رسد.

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

فیکوس بونسای میکروکارپا

یکی از انواع فیکوس بنسای ، فیکوس میکروکارپا است. برگ های این گیاه بیضی شکل بوده و رنگ سبز تیره دارند. با نگهداری فیکوس بونسای میکروکارپا می توانید یک آیتم دکوری جذاب به منزلتان اضافه کنید. این گیاه بهتر است در محیط روشن با نور غیرمستقیم قرار داده شود. آبیاری آن در فصول رشد باید منظم باشد اما در فصل زمستان به آبیاری بسیار کمتری نیاز دارد.

فیکوس بونسای میکروکارپا

فیکوس بونسای میکروکارپا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *