گیاهان آپارتمانی, مقالات

با انواع سرخس آشنا شوید

سرخس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانیست که با کمی توجه می تواند زیبایی خاص خود را به هر جایی که در آن قرار می گیرد ببخشد. این گیاه به دلیل نیاز آبی و رطوبتی بالا به مراقبت و توجه ویژه نیاز دارد و اگر شما وقت کافی برای رسیدگی به آن را ندارید بهتر است گیاهی مقاوم تر انتخاب کنید. سرخس انواع زیادی دارد که در شکل ظاهری برگ ها با هم متفاوتند. در این مقاله با محبوب ترین انواع سرخس ها مثل سرخس برگ شمشیری ، سرخس شاخ گوزنی ، گیاه سرخس مینیاتوری و سرخس پرسیاوشان آشنا می شویم. اگر شما هم به نگهداری این گیاهان زیبا علاقه دارید با ما همراه شوید.

انواع گیاه سرخس

انواع گیاه سرخس

 

با انواع گیاه سرخس آشنا شوید

1. سرخس برگ شمشیری (Nephrolepis exaltata)

سرخس برگ شمشیری یا سرخس بوستون را می توان رایج ترین نوع سرخس دانست که در منزل قابل نگهداری می باشد.  این گیاه با داشتن برگ هایی به رنگ سبز روشن و برگ‌ساقه های شمشیر مانندش شناخته می شود. برگ‌ساقه های جدید در فصل بهار از ریزوم های زیرزمینی پدیدار می شوند. در نهایت گیاه می تواند به ارتفاعی برابر 1.5 متر برسد. برای نگهداری سرخس برگ شمشیری نکته مهم، تامین رطوبت آن است. این گیاه به رطوبت بالای 80 درصد و آبیاری منظم نیاز دارد. برای تامین رطوبت می توانید سرخس بوستون خود را در حمام نگهداری کنید و یا با ساخت جزیره رطوبت گیاه را بالا ببرید. همچنین دقت کنید که خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشد و خشک نماند.

سرخس برگ شمشیری (Nephrolepis exaltata)

سرخس برگ شمشیری (Nephrolepis exaltata)

 

2. سرخس شاخ گوزنی (Platycerium)

سرخس شاخ گوزنی گیاهی اپی فیت است. به این معنا که روی سطح گیاهان دیگر رشد کرده و ریشه هایش را می گستراند. علت نامگذاری این سرخس شباهت عجیب برگ های آن به شاخ گوزن است. این گیاه هم مثل بقیه اعضای خانواده اش برای داشتن ظاهری شاداب به رطوبت بالا نیاز دارد. بعضی از سرخس ها قابل نگهداری در آپارتمان نیستند اما سرخس شاخ گوزنی یکی از انواع سرخس ها است که می توان آن را در منزل نگهداری کرد.

سرخس شاخ گوزنی (Platycerium)

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید سرخس شمشیری” taxonomies=”476″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

3. سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)

شکل متراکم برگ ها در وسط گیاه باعث شده که این سرخس را به نام سرخس لانه پرنده ای بشناسند. اگر می خواهید از این سرخس در منزل نگهداری کنید توجه کنید که رشد آن در فضای بسته بسیار کند است. اما شما می توانید گیاه را در باغچه خانه در کنار گیاهان دیگر بکارید و از زیبایی اش لذت ببرید. برای این کار توجه کنید که این گیاه کمی سایه را ترجیح می دهد و خاک آن باید همیشه مقداری رطبت داشته باشد. سرخس لانه پرنده می تواند روی سنگ ها و درختان هم مانند خاک رشد کند.

سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)

سرخس لانه پرنده (Asplenium nidus)

4. سرخس مارچوبه (Asparagus Falcatus)

اغین گیاه بومی مناطق گرمسیری آفریقا و هندوستان بوده و یکی از بهترین سرخس ها برای نگهداری در فضای باز است. برگ های سوزن مانند آن ممکن است باعث تحریک پوست دست شوند و بهتر است این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. سرخس مارچوبه رشد زیادی دارد و به همین دلیل باید مرتبا هرس شود. گیاه به نور روشن و غیرمستقیم نیاز دارد و کمبود نور باعث ریزش برگ ها می شود. رطوبت مورد نیاز این نوع سرخس کمتر از بقیه بوده و غبارپاشی گهگاهی برای آن کفایت می کند. البته باید دقت کنید که خاک آن همیشه مقداری رطوبت داشته باشد اما در زمستان میزان آبیاری کمتر شود.

سرخس مارچوبه (Asparagus Falcatus)

سرخس مارچوبه (Asparagus Falcatus)

5. سرخس نر (australian tree fern)

یکی از انواع غول آسای سرخس ها، سرخس درختی استرالیایی است که در زادگاهش می تواند تا ارتفاع 8 متر هم رشد کند. این سرخس بومی مناطق استوایی استرالیا و نیوزیلند می باشد. این گیاه برای کاشت در فضای باز کاملا مناسب است ولی معمولا در منزل نگهداری نمی شود. محل کاشت آن بهتر است کمی سایه داشته باشد و نسبتا گرم باشد. همچنین خاک آن همیشه باید مرطوب بماند و محیط رطوبت خوبی داشته باشد.

سرخس نر (australian tree fern)

سرخس نر (australian tree fern)

6. سرخس پرسیاوشان (Adiantum cuneatum)

یکی از ظریف ترین انواع گیاهه سرخس که برای نگهداری داخل منزل مناسب است، سرخس پر سیاوشان می باشد. این گیاه ساقه های نازگ و برگ های کوچک و لطیف دارد. نگهداری سرخس پر سیاوشان در منزل ممکن است شما را به دردسر بیاندازد چرا که این گیاه به رطوبت زیادی نیازمند است. همچنین به دلیل حساس بودن برگ ها نباید آن ها را غبارپاشی کرد. در کل بهترین مکان نگهداری آن در منزل حمام خانه است.

سرخس پرسیاوشان (Adiantum cuneatum)

سرخس پرسیاوشان (Adiantum cuneatum)

7. سرخس پنجه خرس (Phlebodium Aureum)

سرخس پنجه خرس از خانواده پلی پودیاسه بیوده که یکی از گسترده ترین خانواده های سرخس هاست و شامل بیش از 60 جنس می باشد. این گیاه اپی فیت بوده و بر روی گیاهان دیگر در جنگل های استوایی یافت می شود. رنگ برگ های آن سبزآبی بوده و به همین دلیل به نام سرخس ستاره آبی هم شناخته می شود. در صورت فراهم کردن شرایط می توانید این سرخس را در منزل هم نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

سرخس پنجه خرس (Phlebodium Aureum)

سرخس پنجه خرس (Phlebodium Aureum)

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه در “با انواع سرخس آشنا شوید

  1. مهدی رضایی گفت:

    سلام اگر کاج بنسایی که خشک شده باشد مجدد احیا می شود؟

    1. ریحانه سادات نجفیان گفت:

      سلام وقت بخیر . اگر به دلیل سرمای محیط خشک شده باشد اما ریشه سالم باشد بله مجدد احیا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *