گیاهان فضای باز, نگهداری گیاهان

با بیماری های درخت کاج و درمان آنها آشنا شوید

درخت کاج یکی از بهترین درختها برای نگهداری در فضای باغ ها و خانه هاست. این درخت زیبا با نگهداری نسبتا ساده، بسیار مقاوم است اما در بعضی موارد به دلیل مشکلات محیطی و یا عدم نگهداری درست، ممکن است به بیماری هایی دچار شود که برای درمان آنها بهتر است در ابتدا با علت به وجود آمدن آنها آشنا شوید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با علت بیماری های درخت کاج و نحوه درمان آنها آشنا شوید.

علت خشک شدن درخت کاج

 

علایمی که نشان می‌دهد کاج شما بیمار است

بعضی از نشانه هایی که نشان می دهند درخت کاج شما با مشکل مواجه شده و یا به بیماری دچار شده  است به این ترتیب می باشد :

جاری شدن رزین از تنه درخت :

اگر پوست درخت کاج به دلیل بیماری آسیب دیده و باز شده باشد، ماده چسبناکی به نام رزین (که همان صمغ درخت است) از تنه جاری می شود و حتی ممکن است در پایین درخت روی زمین جمع شود.

شاخه های مرده و آسیب دیده:

اگر شاخه های جوان درخت قبل از این که فرصت برگ دادن پیدا کنند خشک می شوند و یا تعداد زیادی از شاخه های بالغ یکجا خشک می شوند، ممکن است نشانه ی بیمار بودن درخت باشد.

زرد شدن برگ ها:

برگ های سوزنی درخت کاج به طور فصلی  ممکن است زرد شده و بریزند که این مساله طبیعی است. اما گاهی برگ های جوان به سرعت زرد شده و بعدا قهوه ای می شوند که می تواند نشانه ی وجود بیماری باشد.

ورم های دایره ای شکل روی تنه درخت:

بعضی از آفات باعث ورم کردن بخشی از تنه درخت کاج می شوند که اصولا مشکل جدی به وجود نمی آورد و معمولا این ورم ها قابل رویت نیستند.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید درختچه های آپارتمانی” taxonomies=”602, 459, 454″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

آفات درخت کاج

شته کاج (Schizolachnus pineti) :

یکی از آفات مکنده کاج شته است. این حشره کوچک و سیاه رنگ عمدتا به برگ ها حمله کرده و از آن ها تغذیه می کنند.  در حضور این شته ها نوعی صمغ تولید می شود که باعث جذب مورچه ها نیز می شود.

برای از بین بردن شته ها شستن با فشار تاج درخت به وسیله آب یا محلول های صابونی در فصل بهار توصیه می شود. همچنین در صورت هرس به موقع و منظم به دلیل ایجاد جریان مناسب هوا بین شاخه ها از حضور این آفات جلوگیری می شود. برای مبارزه شیمیایی با این آفت هم می توانید از سمومی مانند استامی پراید یا کونفیدور در فصول بهار و پاییز استفاده کنید.

سوسک پوستخوار کاج (Orthotomicus eresus)

این سوسک از آفت چوبخوار درخت کاج است که  3 تا 5 میلی متر طول داشته و به رنگ قهوه ای تیره دیده می شود. لاروهای این سوسک زیر پوست درخت زندگی می کنند و به حشره کامل تبدیل می شوند. حشره کامل با مکیدن شیره درخت در نهایت باعث خشک شدن آن می شود. این آفت با ایجاد سوراخ در پوست درخت حفره هایی ستاره ای شکل به وجود می آورد. همچنین با جذب بعضی از عوامل بیماری زای قارچی باعث آسیب بیشتر درخت می شود. به دلیل اینکه این آفت در درون پوست درخت زندگی می کند، ممکن است مبارزه شیمیایی چندان موفقیت آمیز نباشد. البته می توانید زمان دقیق خروج حشره ها از درخت را تشخیص داده و از سمومی مانند سوین برای مبارزه با آن ها استفاده کنید.

کرم سفید ریشه (Melolontha kraatzi persica)

این آفت سوسکی به طول 25 تا 30 میلی متر به رنگ قهوه ای است که به ریشه کاج حمله کرده و با تغذیه از آن باعث قطع شدن جریان آوندی می شود. حضور این آفت در نهایت منجر به کاهش یا توقف رشد شاخه ها شده و ریشه درخت تضعیف می شود به طوری که ممکن است در اثر بادهای شدید سست شده و درخت از جا کنده شود. لارو ها در طول سال محل زندگی خود را تغییر می دهند به طوری که در تابستان در سطح خاک اما در زمستان در اعماق خاک یافت می شوند. بنابراین مبارزه شیمیایی با این آفت در فصل زمستان عملا بی فایده است. برای کنترل فیزیکی در فصل زمستان شخم زدن خاک توصیه می شود. با شخم زدن خاک پای درخت جابه جا شده و لارو ها به سطح خاک می آیند. بعضی از لاروها با ضربه بیل از بین رفته و بعضی نیز طعمه پرندگان و سایر حیوانات می شوند. همچنین قرار گرفتن لاروها در سرما خود به خود آن ها را از بین می برد.

برای مبارزه شیمیایی باید توجه داشته باشید که محلول سم باید تا عمق 15 سانتی متری خاک نفوذ داده شود. برای این منظور در اواسط تابستان خاک اطراف درخت را شخم بزنید تا لاروها به سطح خاک بیایند. در نظر داشته باشید که قبل و بعد از سمپاشی حتما مقداری آبیاری انجام گیرد تا محلول سم به عمق خاک نفوذ کند. برای مبارزه شیمیایی می توانید از سمومی مانند دیازیتون یا کونفیدور استفاده کنید.

شته کاج

سایر بیماری های کاج

پوسیدگی ریشه

یکی دیگر از بیماری های رایج کاج، پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از اندازه به وجود می آید. در اثر پوسیدگی ریشه رشد گیاه متوقف شده یا بسیار کم می شود. ریشه های سالم درخت به رنگ سفید هستند که در اثر پوسیدگی به قهوه ای و سیاه تغییر رنگ می دهند. برای جلوگیری از این مشکل از آبیاری بیش از اندازه درخت کاج خود بپرهیزید. همچنین اگر از گلدان کاج نگهداری می کنید در صورت پوسیدگی ریشه باید خاک گلدان را تعویض کرده و ریشه های پوسیده را جدا کنید.

ریزش برگ ها

ریزش برگ ها ممکن است به دلیل بیماری های قارچی، آبیاری بیش از اندازه و یا حتی کمبود نور آفتاب باشد. البته ریزش برگ های پیرتر به صورت فصلی امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر برگ ها به سرعت قهوه ای شده و می ریزند ممکن است به دلیل کمبود آب و یا آبیاری بیش از حد باشد.

 

57 دیدگاه در “با بیماری های درخت کاج و درمان آنها آشنا شوید

  1. آرتا گفت:

    من چی کار کنم حالا کاج من دو نوع آفت رو گرفته

    1. حوریه گفت:

      سلام . من یه کاج نوئل دارم که تو تراس با موقعیت جنوب شرقی قرارش دادم . یک ماه پیش کاشتم و برگ های سوزنیش شروع کرده به زرد شدن . پارسال هم یک کاج تو همین گلدان کاشتم و به همین مشکل دچار شد و خشک شد . چکار باید بکنم خوب بشه

      1. Sory گفت:

        سلام من کاج لاوسون گرفتم 1ماه هست تو خونه زیرنور پنجره نگهداشتم متوجه شدم روی ساقه هاش و برگهاش با اینکه گیاه کاملا سرزندست پرشده از یه سوسک ریز خاکستری بال دار ردیفی چسبیدن به ساقش و یه حشراتی شبیه کک گذاشتم داخل تراس چیکار کنم نمیره خیلی ناراحتم که اینطوری شده روی سطح خاکشم هست این حشرات??

        1. میثم گفت:

          دیازنون بگیر یک به سه با آب قاطی کن دو هفته یبار اسپری کن
          احتمالا یه گل رز یا کاغذی اونجاها هست بیشتر این آفتها اینجور سروکله اشون پیدا میشه

          1. Nafis گفت:

            یک به سه ینی چی

          2. Nafis گفت:

            یک به سه ینی چی میشه بیشتر توضیح بدین روی شاخه های برگ کاج من قهوه ای داره میشه خشکی هم سریع تر از قبل شده چکار کنم که نجات پیدا کنه

      2. زهرا گفت:

        سلام من یه کاج روسی دارم دوماه دارمش از پایین گاها زرد میشه و برگاش کنده میشه چیکار باید بکنم

        1. میثم گفت:

          استرس جابجای داره، هرروز بهش آب اسپری کن، بهش اسید هیومیک بده یبار

      3. محمدرضا گفت:

        سلام خسته نباشید
        درخت کاج توی امریکایی داریم دوتا از اونها یهو برگهاش خشک شد باید چکار کنم به نظر شما خشک شده یا میتونم با سم‌ پاشی و تقویت کردنشون دوباره احیا کنم ؟؟

      4. محسن گفت:

        جون بخورمت

      5. میثم گفت:

        رفیق احتمالا گلدونت قارچیه، قارچ کش بهش بزن یا گلدون رودخالی کن و بشورربزار یه مدت بلا استفاده باشه

  2. افسون گفت:

    درود فراوان به شم
    کاچ مطبقم از برگهاش شیره بیرون میده و بعضی جاهای برگ که شیره بیرون میده و یا برگهای جوانش رنگشون داره قهوه ای میشه سم پاشی کردم اما رنگ برگها سبز نشده ، داخل خاکشم خیلی خیلی کرم بود که خاک رو عوض کردم اما احساس نمیکنم حالش خوب باشه کمکم کنید نمیره لطفا

    1. شفیق شرفی گفت:

      سلام من یه کاج از شیراز خریدم آوردمش اهواز بیشتر از یک هفته نورخورشید بهش نخورد همش داخل اتاقه الان یه دفه درخته کج شده روز به روز داره کجتر میشه خواهش جواب بدید به راه حلی بدید

    2. میثم گفت:

      اگر هنوز جوانه طبقه بعد زنده هست و سبز خوش رنگه جداش کن بزن تو قارچ کش بزن تو هرمون ریشه زایی بزار تو کوکوپیت یا پیت ماس تنها، روشم نایلون کاور کن بزارذیجا دما ثابت با نور کم دو هفته، اون کاج و گلدون و خاکشم بریز دور تاذبقیه گل و درختارو به فنا ندادی

  3. افسون گفت:

    درود فراوان به شما
    کاچ مطبقم از برگهاش شیره بیرون میده و بعضی جاهای برگ که شیره بیرون میده و یا برگهای جوانش رنگشون داره قهوه ای میشه سم پاشی کردم اما رنگ برگها سبز نشده ، داخل خاکشم خیلی خیلی کرم بود که خاک رو عوض کردم اما احساس نمیکنم حالش خوب باشه کمکم کنید نمیره لطفا

  4. محمدرضا گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات خوبتون
    کاج من قسمت بالاییش خشک شده ولی پایینش برگ های سبز کم و بیش هستش
    چطور میتونم مشکلش‌ رو حل کنم؟

  5. شمیم گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید اگه ممکنه میشه در مورد یه مسئله‌ای منو راهنمایی بفرمایین
    ما حدود یک ماه و نیم قبل کاج پیوندی خریدیم ولی این کاج یه مدته شروع کرده به زرد شدن و ریزش برگ‌هاش
    چه راهکاری وجود داره برا این مشکل

    1. کیانا والی گفت:

      سلام باید شرایط نگهداریتون رو بفرمایید که بتونیم راهنماییتون کنیم. آبیاری رو اول بررسی کنید که زیاد یا کم نباشه. نور کافی هم باید به گیاه برسه تا برگ ها ریزش پیدا نکنند.

      1. رضایی گفت:

        عرض سلام و ادب
        من کاج مطبقی دارم که چهار سال پیش تقریبا خریداری کردم.شرایط نورش خیلی خوبه. اب هم هفته‌ای یبار بهش میدم تازگیا ساقه از پایین داره حالت کمرنگ وخشک به خودش میگیره خیلی نگرانشم چون خیل دوستش دارم اگه میشه راهنماییم کنید که تقویت کننده چی پاش بریزم ویا اگه مشکل جای دیگه س چیه؟
        سپاسگزارم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممکنه نورش شدید و مستقیم باشه. بهتره در مکانی با نور ملایم قرارش بدین. برای تقویت گیاه هم می تونین هر دو هفته یکبار کود 20-20-20 بهش بدین. به این صورت که یک قاشق چایخوری از کود رو در 1 لیتر آب حل کنید و با آبیاری به خاک گیاه بدین.

    2. فاطمه گفت:

      سلام حدود چند ماه پیش یک کاج مطبق خریداری کردیم و اون رو توی آپارتمان کنار پنجره قرار دادیم و نور کافی بهش میرسه ….به طور منظم هم آبیاری میشه…اما الان حدود چند هفته است که برگ هاش شروع به ریزش کرده و کاج هم زرد شده….باید چکارش کنم؟؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام برگ های پیر می ریزند یا برگ های جوان؟ اگر برگ های پیر ریزش دارند مشکلی نیست و طبیعیه اما اگر ریزش برگ غیرعادیه ممکنه مشکل از آبیاری باشه. بررسی کنید که آبیاری متعادل باشه و گیاه نه تشنگی بکشه نه با آبیاری زیاد دچار پوسیدگی بشه.

    3. میثم گفت:

      پیوندش پس زده، ازربرگ یا جوانه سالم خودتون تکثیر کنین

      1. فردین گفت:

        سلام با سپاس ، آیا میشود برای احیا و رشد مجدد کاج مطبق رو از ساقه قطع نمود ؟ تا از نو جوانه بزند ؟

  6. رضایی گفت:

    عرض سلام و ادب
    من کاج مطبقی دارم که چهار سال پیش تقریبا خریداری کردم.شرایط نورش خیلی خوبه. اب هم هفته‌ای یبار بهش میدم تازگیا ساقه از پایین داره حالت کمرنگ وخشک به خودش میگیره خیلی نگرانشم چون خیل دوستش دارم اگه میشه راهنماییم کنید که تقویت کننده چی پاش بریزم ویا اگه مشکل جای دیگه س چیه؟
    سپاسگزارم

    1. میثم گفت:

      کاج مطبق بیشتر که آب دوست داشته باشه غبار پاشی دوست داره، اونم داره بلوغ میرسه و چوبی میشه
      اوایل اسفند یا گلدونشو عوض کن یا نصف خاکشو خالی کن ورمی و خاکبرک نصف نصف اضافه کن

  7. اکبر امیری گفت:

    سلام درخت کاج من ده سال دارد امسال برخلاف سالهای قبل اکثر برگها زرد شده و جایی که بذگ به ساقه چسبیده سیاه شده است فقط
    انتهای ساقه سبزمونده لطفا رهننایی بفرنایید چیکار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  8. سرمد گفت:

    سلام کاج کونیکای من برگ هاش داره خشک میشه و میریزه کود دهی را تازه شروع کردم و آب هم تقریبا ۲ روز در میان بهش میدم الان دوباره خوب میشه یا نه ( بعد می خواستم ببینم کی دوباره برگ دهی را شروع می کنه؟)

    1. میثم گفت:

      خیلی داری آب میدی، ریشه خراب میشه

  9. سعید گفت:

    دلیل خشک شدن ناگهانی کاج نانا چیست؟سریعا راهنمایی کنید که تا فردا گلم خشک میشه

  10. مهدی پذیرا گفت:

    سلام وقت بخیر من یک سال میشه بونسای کاج نوئل دارم ولی به یکباره شاخه ها خشک شده آیا راهی هست که براش کاری کرد

  11. سلماني گفت:

    سلام عكس كاج پاتريسم روفرستادم خدمتتون اين خشك شدن طبيعي است؟

  12. مجتبی اردویی ۰۹۱۹۵۰۶۸۶۴۰ گفت:

    سلام من یک کاج مینیاتوری بن سای دارم از موقعی که گلدانش را عوض کردیم و خاک مخصوص خودش را اضافه کردیم پای ریشه اش که قسمتیش از خاک بیرون است قارچ میزند لطفا راهنمایی کنید که چکار باید بکنم برگهایش زرد و خشک میشوند

  13. علیرضا نوپرست گفت:

    با سلام
    برروی تنه کاج باغچه من سفیدک زده. هیچ ردی از حشره ندیدم. برگ های درخت در حال قهوه ای شدن است. مشکل چیست و راه مبارزه با آن چیست با چیست.
    با تشکر

  14. سهیلا گفت:

    سلام ۵ ساله یه کاج مطبق گرفتم،،اولا که ساقه هاش خیلی بلنده و سنگینش میکنه ایا میشه هرسش کرد،،دوما که چند ماه پیش برگاش شروع کردن به ریزش فقط سر ساقه ها برگ داره،،لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم

    1. میثم گفت:

      اگر درخت سرحال باشه حرص بکنی خودش دوباره ترمیم میکنه و رشد میکنه

  15. علی گفت:

    سلام
    من دو تا درخت 30 ساله کاج سوزنی دارم که به خاطر بنایی مجبور شدیم شاخه های پایینشونو بزنیم. اما الان حفاظ خونه از بین رفته و میخام دوباره شاخه های پایین در بیاد. آیا هورمون یا دارویی هست که مثلا بمالیم به پایین تنه تا شاخه های جدید از اونجا در بیاد؟

  16. امیرحسین گفت گفت:

    با سلام
    من کاج ۵ساله دارم از بالا برگ هایش زرد شده و آروم به پایین هم سرایت میکنه چکار کنم که رفع بشه؟

  17. محسن گفت:

    سه تا درخت کاج از گلدان بزرگ بیرون آوردم و داخل باغچه کاشتم اما متاسفانه درحال خشک شدن هستن.
    علتش چیست وباید چکار کرد

    1. میثم گفت:

      علت شوک تغییر جا و اسیدیته خاک، خشک میشه زور نزن
      دفعه بعد جابجا کردی هیومیک اسید بده بعد جابجای و حتما با پایه و چوب کاور کن یه مدت

  18. زهرا گفت:

    سلام
    من یه گلدون کاج دارم ابتدا برگ ها نوک کاج شروع ب قهوه‌ای شدن کردن حالا در میانه کاج هم برگ ها قهوه‌ای و زرد شدن چکار کنم ؟
    در ضمن به صورت روزانه آبیاری میشه و علایمی از آفت هم مشاهده نمیشه در حیاط هم نگه داری میشه

    1. میثم گفت:

      هفته ایی یبار آب اونم کم، بیشتر غبار پاشی، اینقد آب میدی چکار

  19. میلاد گفت:

    سلام،۳ تا درخت کاج برگ سوزنی در حیاط خونم کاشتم،مشکلی که پیش اومده،ازش داره شیره ريزي می‌باره و نقطه های ریز و سیاه رنگی، رو کف حياط و زیرش رو پوشانده،برای رفع این شیره ها چه کار باید بکنم،
    ممنون میشم به من پاسخ دهید.

  20. ریچارد امانئولیان گفت:

    سلام ما دورتادورحیات یه تعداد کاج داریم روی برگ های کاج نه اما روی بدنه شاخه ها برخی کاج ها یک تعداد شته سفید رنگ به رنگ گچی روی هم تلمبارشدند که وقتی با انگشت می کنم زیرشون به زردی وا میره اماوقتی روی هم متراکم خوابیدن سفید رنگ گچی رنک هستند بیشترهم در بندگاههای کاج تجمع کردن
    این بیماری چیه و چه اسیبی به رشد کا می تونه بزنه>؟؟
    و راه درمان قطعی چیست؟
    شته کش میخواد؟شته کش شته سبزگرفتیم تاثیری نداشت؟البته شاید باید مرتب به دفعات بزنیم که ما چند بار بیشتر نزدیم؟شایدم سم شته سبز با شته سفید فرق داره و مرض گیاه شناس برای ما درست تشخیص نداده برای همین دارو درمان افاقه موثر نیفتاده؟راهکار راهنمایی قوی موثر دقیق شما برای حل این معضل چیست؟
    سپاس

  21. امیر گفت:

    سلام کاج مطبق دارم که ار اواخر تابستان پارسال شروع به زرد شدن و ریختن برگهای پایین شد گلدان را عوض کردم از اب پاش استفاده میکنم و کود ۲۰۲۰ و اهن هم ماهی یگبار استفاده میکنم و ابیاری منظم هم ترتیب دادم الان برگهای بالایی هم دارن همین مشکل پیدا میکنن درضمن دوبار هم سم کرم کش بهش دادم دیگه نمیدونم مشکل از کجاست لطفا راهنماییم کنید با سپاس فراوان

    1. میثم گفت:

      یه آب سرکه بهش بده، دوتا قاشق سرکه سفید یا سرکه سیب بزن به یه لیتر آب بهش بده

  22. یونس گفت:

    سلام من چند روز پیش یک کاج لاوسون خریداری کردم و کاشتم اما برگ های آن داره به شکل سیاه در می‌آیند مشکلش چیست نمی‌خوام خشک یا از بین بره خیلی دوسش دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید

  23. شاد گفت:

    سلام
    من یک سدروس دارم داخل باغ
    حدود ۷ ساله کاشتم ،امسال ابیاری قطره ای گذاشتم ولی اب خیلی کمی بهش میدیم زیاد نیست ولی برگ ها زرد شدن و اصلا طراوت قبل رو نداره ممکن هست راهنمایی بفرمایید با تسکر

    1. نرگس اولیاییان گفت:

      با درود و احترام
      کاج ستاره‌ای دارم که در تراس خانه نگهداری میشه امروز دیدم که روی تنه کاج درون حفره‌ای که از اول روی تنه بوده کرم‌های سفید ۲میلیمتری وجود داره این آفت چی هست و چگونه میشه از بین بردش
      ممنونم از پیج خوبتون

  24. سی گفت:

    سلام
    من به سدروس دو ساله کود اوره دادم
    رنگش تغیر کرد…خطری برای گیاه نداره؟

  25. ابراهیم گفت:

    سلام . من یه کاج بونسای دارم که از یک ریشه دوتا تنه بیرون اومده و رشد کرده .یکی اوضاع خوبی داره ولی اون یکی حدود یک ماه یه جوانه هایی زد و از محل جوانه شروع ه خروج برگ خوشه ای کرد ولی به قدری ضعیف و نازک بود که همگی ریختند .. جالب اینکه اون یکی تنه همه جوانه هاش به خوبی برگ قوی داده. چطور میتونم اون یکی رو درست کنم . کلا همه برگهاش ریخته و فقط جوانه های خالی مونده …

  26. هلن گفت:

    سلام
    من یک کاج نوئل دارم که بهار خیلی خوب جوانه زد و رشد کرد، ولی از دو ماه پیش از پایین داره خشک میشه، و برگهای سوزنی اش شروع به ریختن کرده، سم دیازینون هم پای گیاه ریختم که مبادا کرم ریشه خوار داره ریشه اش رو می خوره ولی همچنان داره خشک تر می شه
    چکار کنم؟

  27. فاطمه گفت:

    سلام و وقت بخیر
    یک کاج مطبق ۱۲ طبقه داریم که مدتی است برگهایش از پاییین زرد میشه و میریزه و داره به طبقات بالا میرسه
    از یک گلفروش پرسیدیم گفت قارچ کش بزنید دو بار زدیم ولی تغییری نکرد.گفتند شاید گلدانش کوچک است و باید عوض شود.یک گلفروش دیگر گفت نه بخاطر ابیاری زیاد است و ریشه اش پوسیده و فعلا گلدانش را عوض نکنید و کاری نمیتوان کرد مگر خودش خوب شود.البته ایشان گیاه را ندید و نظر داد.
    به نظر شما کاری میتوان برای بهبود گیاه کرد و علت ریزش بر گها چیست؟
    ابیاری در تابستان بخاطر گرما هر روز بوده.

  28. صحرا گفت:

    سلام من پنج ماه پیش یه کاج مطبق خریدم ،سایزش بزرگ هست ، وقتی خریدم تا چهارماه سالم بود اما الان
    یه‌ ماه هست که شاخه هاش افتاده شده و از طبقات پایین قسمت شاخه ی درخت ( بخش وسطی که برگها بهش وصله) از اول تا اخرش به رنگ سیاه تبدیل شده و برگهاش در حال خشک شدنه الان این سیاهی به بالاترین طبقش هم رسیده
    نگهداریش تغییری نکرده ، من قبلا هم کاج داشتم و با این شرایط سالم مونده بود
    اما با فاصله ی یه متری از درختم شب چندبار سوسک سیاه ریز و خیلی ریز دیدم که انگار بچه سوسکن ، تا حالا همچین سوسکی تو خونه نداشتم
    ممکنه این تغییر درختم بخاطر همون سوسک پوستخوار باشه
    اگه بله راه درمانش چیه ؟ ممنون از پاسخگویی

  29. فاطمه گفت:

    سلام
    من کاج مطبق ۱۰ ساله دارم. بتازگی نوک برگ‌ها قهوه ای شدن و در میانه کاج هم تعدادی از برگ‌ها قهوه ای و زرد شدن. علائمی از آفت مشاهده نمیشه و در کنار پنجره نگهداری میشه. آبیاری هر ۷-۱۰ روز یکبار هست. آیا راهی برای جلوگیری از قهوه ای شدن و احیای کاج وجود دارد.
    با تشکر

  30. نرگس گفت:

    با درود و احترام
    کاج ستاره‌ای دارم که در تراس خانه نگهداری میشه امروز دیدم که روی تنه کاج درون حفره‌ای که از اول روی تنه بوده کرم‌های سفید ۲میلیمتری وجود داره این آفت چی هست و چگونه میشه از بین بردش
    ممنونم از پیج خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *