دکوراسیون, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با خواص گل بنجامین آشنا شوید

یکی از محبوب‌ترین انواع درختچه های آپارتمانی، بنجامین است. بنجامین در انواع مختلف با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره یا روشن و یا برگ‌های ابلق وجود دارد. بنجامین یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که فواید زیادی هم دارد اما نگهداری آن به دلیل حساسیت زیاد به تنش‌های محیطی، به افراد تازه کار توصیه نمی‌شود. البته اگر شرایط و نکات نگهداری بنجامین را بدانید و از گیاه خود به خوبی مراقبت کنید، سالیان سال در خانه‌تان رشد خواهد کرد و به زیبایی آن افزوده می‌شود.

بنجامین خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد. از جمله این که یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا محسوب می‌شود. همچنین برگ و ریشه بنجامین در بعضی از کشورها استفاده‌ دارویی دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص گل بنجامین آشنا شوید و این درختچه زیبا را بیشتر بشناسید.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

با درختچه فیکوس بنجامین بیشتر آشنا شویم

بنجامین درختی همیشه سبز با شاخ و برگ پرپشت است. ارتفاع این گیاه در مناطق گرمسیری که زادگاه اصلی‌اش است، می تواند تا 15 متر هم برسد. البته در آپارتمان رشد بسیار کمتری دارد و حداکثر به ارتفاع 3 متر می‌رسد. بنجامین گیاهی نوردوست است. این گیاه آبیاری راحتی دارد. به طوری که هر بار خاک گیاه به اندازه یک بند انگشت خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید. دمای خانه برای رشد بنجامین کاملا مناسب است. البته گیاه به سرما حساس است و در زمستان دما را تا حداقل 15 درجه تحمل می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت بنجامین به رسیدگی مداوم نیاز دارد. اما اگر از آن به خوبی مراقبت کنید به درختچه‌ای زیبا در منزلتان تبدیل می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توانید از آن دل بکنید. در ادامه می‌خواهیم با خواص بنجامین بیشتر آشنا شویم.

خواص بنجامین

خواص بنجامین برای سلامت انسان

فرش‌ها و مبلمان خانه باعث تولید سمومی مانند بنزن و فرمالدئید در هوا می‌شوند. اگر این سموم به سرعت از هوای منزل حذف نشوند، در طولانی مدت بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند. بنجامین یک تصفیه کننده طبیعی هواست که این سموم را از هوای خانه پاک می‌کند. اگر از گیاه بنجامین خود به خوبی نگهداری کنید، می‌تواند سال‌های طولانی سموم مختلف را از هوای خانه شما بزداید. نگهداری درختچه کوچک بنجامین در منزل علاوه بر خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا می‌تواند در روحیه شما هم تاثیر بسزایی داشته باشد. مراقبت و پرورش یک گیاه باعث کاهش استرس و همچنین عصبانیت در افراد می‌شود و روحیه محبت و مهربانی را در ما تقویت می‌کند.

خواص بنجامین

خواص بنجامین

خواص دارویی بنجامین

از ابتدای تکامل تاکنون، انسان ها منبع دارویی بهتری از گیاهان نداشته‌اند. خانواده فیکوس(که فیکوس بنجامین هم یکی از اعضای آن است) از آن دسته گیاهانی هستند که همواره در این راستا به انسان خدمت کردهاند. درخت فیکوس بنجامین در مناطق بومی خود به طور طبیعی می‌روید و افراد محلی از آن استفاده دارویی می‌کنند. محلی‌ها پوست تنه درخت، ریشه و برگ‌های فیکوس بنجامین را در روغن می‌سوزانند و از ترکیب به دست آمده روی انواع زخم ها و کبودی‌ها استفاده می‌کنند. شیره تنه درخت هم در کشور فیلیپین به درمان بیماری‌های کبدی معروف است. همچنین برگ‌ها و پوست تنه درخت را می‌کوبند و از پمادی که به دست می‌آید در درمان سردردهای روماتیسمی استفاده می‌کنند. یک تحقیق جدید نشان داده است که بعضی از اجزای درخت فیکوس خاصیت ضدمیکروبی دارند و همچنین آنتی اکسیدان‌های قوی هستند.

خواص فیکوس بنجامین

خواص فیکوس بنجامین

 

تولید فیبر از بنجامین

پوست درونی تنه درخت منبع فیبر است. بعضی از این فیبرها نرم و انعطاف‌پذیر و بعضی سخت و محکم هستند. طناب‌هایی که از این فیبرها تهیه می‌شوند سختی قابل‌قبولی دارند. چوب درخت بنجامین ارزش زیادی ندارد ولی برای قالب سازی، ساخت روکش‌های چوبی و دراور کاربرد دارد. همچنین از این چوب به عنوان سوخت استفاده می‌شود.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

استفاده از فیکوس بنجامین در دکوراسیون منزل

در کنار همه فوایدی که بنجامین برای سلامت ما دارد و استفاده‌های دارویی و صنعتی که از آن می‌شود، این درختچه زیبا یک عنصر دکوراتیو خاص در منزل هم به شمار می‌رود. به طور کلی چیدمان منزل با گیاهان یک روش خلاقانه و کم هزینه برای داشتن دکوراسیونی زیبا و طبیعی است. فیکوس بنجامین هم به دلیل اندازه نسبتا بزرگش، توجه زیادی جلب می‌کند و برای استفاده در پذیرایی منزل مناسب است. البته اگر پذیرایی شما نورگیر خوبی داشته باشد. در غیر این صورت باید به سراغ درختچه‌های سایه‌دوست بروید. چون بنجامین به نور نسبتا زیادی نیاز دارد و به جابه‌جایی حساس است. پس باید آن را پشت پنجره‌ای نورگیر قرار دهید تا نور کافی دریافت کند و نیازی به جابه‌جایی نداشته باشد.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *