گل ها, مقالات

با روش تکثیر گل کالانکوئه آشنا شوید

کالانکوئه گیاهی گلدار و بسیار مقاوم است که به راحتی در منزل نگهداری می شود. در مقالات قبلی با روش نگهداری این گل و بیماری های آن آشنا شدیم. حال می خواهیم روش تکثیر گل کالانکوئه را یاد بگیریم و با تکثیر آن تعداد بیشتری از این گیاه زیبا داشته باشیم. تکثیر گل کالانکوئه با بذر یا قلمه زدن ساقه و برگ امکان پذیر است. تکثیر کالانکوئه با برگ یا قلمه ساقه روش ساده ای دارد که هر کسی می تواند در منزل آن را انجام داده و گیاهش را چند برابر کند. برای آشنایی با روش تکثیر و پرورش گل کالانکوا با ما در این مقاله همراه باشید.

تکثیر گل کالانکوئه

تکثیر گل کالانکوئه

روش های تکثیر گل کالانکوئه

1. قلمه زدن کالانکوئه

قلمه زدن یک روش رایج برای تکثیر ساکولنت ها از جمله کالانکوئه است. بهترین حالت استفاده از قلمه های ساقه است که معمولا در طی 15 تا 20 روز ریشه دار می شوند. قلمه زدن کالانکوئه از طریق برگ هم انجام می شود. بهترین زمان قلمه زدن فصل بهار و تابستان است که کیاه گلدهی ندارد و در حال ذخیره انرژی برای گلدهی بعدی می باشد. تکثیر کالانکوا در آب هم امکان پذیر است و می توان قلمه ها را در آب ریشه دار کرد. البته ریشه دار کردن قلمه ها در خاک روش رایج تری برای تکثیر کالانکوئه می باشد. در ادامه با قلمه زدن کالانکوئه به این دو روش آشنا می شویم.

قلمه زدن ساقه:

بهترین زمان تکثیر کالانکوئه به روش قلمه ساقه، از اواسط تا اواخر بهار است. قلمه های انتخابی باید از ساقه های سالم، بالغ و بدون گل باشند. برای قلمه زدن ساقه کالانکوئه طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • به کمک یه قیچی تمیز و ضدعفونی شده قلمه هایی به طول 7 تا 10 سانتی متر از ساقه گیاه اصلی جدا کنید.
  • برگ های اضافی را جدا کنید اما حداقل دو برگ روی ساقه را نگه دارید.
  • قلمه ها را به مدت 2-3 روز در مکانی خشک و تاریک قرار دهید تا محل بریدگی پینه ببندد.
  • بعد از بسته شدن زخم، در صورت تمایل به قلمه ها هورمون ریشه زایی بزنید.
  • قلمه ها را در بستر مناسبی که از قبل تهیه کرده اید قرار دهید. کمپوست مخصوص ساکولنت ها و کاکتوس ها بستر مناسبی برای کاشت قلمه ها است.
  • قلمه ها را در معرض نور کافی اما غیرمستقیم قرار دهید و دمای حدود 20 درجه را برای آن ها فراهم کنید. همچنین خاک را تا زمان ریشه زدن مرطوب نگه دارید. برای بالا بردن رطوبت قلمه ها می توانید از یک کیسه پلاستکی استفاده کرده و آن را روی بستر بکشید.
  • در صورت فراهم کردن شرایط مناسب، بعد از حدود دو هفته می توانید شاهد ریشه زدن قلمه ها باشید.

نکته: برای تکثیر کالانکوا در آب مراحل بالا را عینا انجام دهید اما این بار قلمه ها را در ظرف آب قرار دهید تا ریشه دار شوند و سپس آن ها را داخل خاک مناسب بکارید.

تکثیر کالانکوا در آب

 

قلمه زدن برگ:

تکثیر کالانکوئه با برگ هم امکان پذیر است. برای این کار چند برگ از قسمت پایینی گیاه جدا کنید و آن ها را در خاک قرار دهید. حدودا نصف برگ باید در خاک قرار بگیرد. حتما از پیت ماس ترکیب خاک کاشت استفاده کنید. در این مدت خاک را همیشه مرطوب نگه داشته و گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید. بعد از مدتی خواهید دید که گیاهان کوچک از لبه های برگ ها شروع به رشد می کنند. با کاشت هر کدام از آن ها می توانید یک گیاه جدید داشته باشید. بعد از این که گیاه کمی رشد کرد می توانید گلدان آن را عوض کرده و به گلدان مورد نظر خود منتقل کنید.

تکثیر کالانکوئه از طریق برگ

تکثیر کالانکوئه از طریق برگ

2. تکثیر کالانکوئه با بذر

با فراهم کردن شرایط مناسب می توانید گیاه را از طریق بذر تکثیر کنید. بستر کاشت بذرها باید خاکی سبک با زهکشی بالا باشد. مخلوط شن و پیت ماس برای این کار مناسب است. تکثیر کالانکوئه با بذر زمانبر است و بالغ شدن بذرها به زمانی بین 9 تا 10 ماه نیاز دارد. در این مدت خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و با کشیدن یک کیسه پلاستیکی روی بستر شرایط گلخانه ای را برای بذرها فراهم کنید. بعد از جوانه زدن و رشد نسبی گیاه می توانید آن ها را به گلدان های اصلی که در نظر گرفته اید انتقال دهید.

پرورش گل کالانکوا

پرورش گل کالانکوا

 

9 دیدگاه در “با روش تکثیر گل کالانکوئه آشنا شوید

  1. کاربر گفت:

    سلام ممنون از سایت بسیار خوبتون من الان کالانکوئه ای رو در خانه داشتم سه تا برگ رو از اون جدا کردم و توی گلدان با قطر کمر از نه سانت(گلدان کاکتوس) کاشتم . چون من قبلا قاشقی رو تقریبا با این شرایط از طریق برگ قلمه زده بودم و خاک رو همیشه مرطوب نگه داشته بودم و پوسید و سیاه شد میخواستم بدونم منظور از همیشه مرطوب باشه خاک چیه بیشتر توضیح بدین . ممنون

    1. negar گفت:

      سلام
      ممکنه گلدان زهکشی مناسبی نداشته و آب در زیر گلدان جمع میشده و باعث پوسیدگی قلمه شده
      استفاده از پرلیت مخصوصا در زیر گلدان باعث گرفته شدن رطوبت و آب اضافی جمع شده در گلدان میشود.

  2. فاطمه کرباسچی گفت:

    بله من هم همین سوال رو دارم لطفا کادر محترم سایت ایران درخت جواب بدن

  3. دانیال گفت:

    سلام ببخشید ما می تونیم با قرار دادن تو آب ساقه ریشه بزنه و بعد بگزاریم درون خاک

    1. negar گفت:

      سلام
      ریشه های بوجود آمده در آب ضعیف تر از ریشه های خاک میباشند و امکان از بین رفتن آن ها بیشتر هست
      در صورت ریشه دار کردن قلمه در آب از خاک بسیار سبک استفاده کنید و در ابتدای کاشت فشاری به گیاه و ریشه ها نیاورید.

  4. مریم گفت:

    سلام
    منظور از مرطوب بودن محیط یعنی گلدان حاوی برگ و خاک را داخل یک کیسه فریزر بگذاریم و چند جای کیسه را سوراخ کنیم و کیسه را از بالا گره بزنیم و در جای نیمه سایه بگذاریم و با اسپری داخل کیسه و روی خاک آب بپاشیم‌‌.
    هر از چند ساعت یکبار به سطح داخلی کیسه نگاه کنیم اگر رطوبت زیاد بود گره کیسه را باز کنیم و بگذاریم هوای گیاه تازه شود .
    اگر سطح خاک و کیسه کاملا خشک بود دوباره آب اسپری کنیم

  5. negar گفت:

    سلام
    ریشه های بوجود آمده در آب ضعیف تر از ریشه های خاک میباشند و امکان از بین رفتن آن ها بیشتر هست
    در صورت ریشه دار کردن قلمه در آب از خاک بسیار سبک استفاده کنید و در ابتدای کاشت فشاری به گیاه و ریشه ها نیاورید.

  6. مریم گفت:

    سلام.من قلمه رو دو روز تو مکان تاریک و خنک نگه داشتم تا پینه ببنده.ولی دوسه تا برگ روی قلمه از حالت سفت وگوشتی بودن خارج شدن و نازک شدن.دو سه روزه کاشتم تو گلدون.ولی هنوز برگهاش شل و نازک هستن.امکان داره قلمه خراب شده باشه؟
    و اینکه قلمه ی برگ چند روز طول میکشه تا ریشه و جوانه بزنه؟

  7. طاهره گفت:

    میتونم توی آب هم مثل گیاه ونوس نگهداریش کنم این کالانکویه رو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *