کاکتوس, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش نگهداری ساکولنت سدوم آشنا شوید

سدوم یکی از انواع ساکولنت هاست که بیشتر گونه های آن را می توان به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کرد. نگهداری ساکولنت سدوم کار دشواری نیست چرا که این گیاه هم مثل بقیه ساکولنت ها از مقاومت بالایی برخوردار است. نگهداری گل سدوم قرمز ، نگهداری سدوم سنگی و نگهداری ساکولنت سدوم عروسکی و … که همگی از انواع سدوم ها هستند کاملا شبیه است. در این مقاله با روش نگهداری و تکثیر ساکولنت سدوم آشنا می شویم. اگر شما هم می خواهید این ساکولنت خاص و زیبا را در منزلتان نگهداری کنید با ما همراه شوید.

نگهداری سدوم سنگی

نگهداری سدوم سنگی

با ساکولنت سدوم آشنا شویم

سدوم ها گروهی از ساکولنت ها با بیش از 600 گونه مختلف هستند  که اکثرا بومی مکزیک می باشند. این ساکولنت ها در صورت فراهم بودن شرایط سالی یک بار گل می دهند. برگ های این گیاهان مثل بیشتر ساکولنتت ها گوشتی بوده و به همین دلیل در برابر کم آبی مقاومند. نگهداری انواع سدوم مثل نگهداری ساکولنت سدوم عروسکی یا نگهداری گل سدوم قرمز کار ساده ایست که هر کسی می تواند با کمی توجه از پس آن بربیاید. در ادامه با شرایط نگهداری انواع سدوم آشنا می شویم.

 

شرایط نگهداری ساکولنت سدوم

نور

مهم ترین نکته در نگهداری ساکولنت سدوم تامین نور موردنیاز آن است. بیشتر این ساکولنت ها به نور نسبتا زیادی نیاز دارند و شرایط سایه را تحمل نمی کنند. حداقل 4 ساعت نور کامل در طول روز برای رشد سدوم ها لازم و ضروری می باشد. اگر به گیاه نور کافی نرسد برگ های آن رنگ پریده و شل به نظر خواهند رسید.

آبیاری

این ساکولنت نیاز آبی بالایی ندارد و به خوبی شرایط کم آبی را تحمل می کند. خاک گیاه اصلا نباید همیشه مرطوب باشد. در فصول گرمتر یعنی بهار و تابستان به آبیاری بیشتری نسبت به زمستان احتیاج دارد. در کل بهترین زمان آبیاری گیاه بعد از خشک شدن خاک آن است. آبیاری نباید آن قدر زیاد باشد که ریشه ها پوسیده شوند و از طرفی نباید به گیاه بیش از حدی خشکی دهید که برگ های آن چروک شوند.

دما

انواع سدوم از نظر تحمل سرما با هم متفاوتند. بعضی از آن ها قادر به تحمل هوای سرد هستند و بعضی اصلا این توانایی را ندارند. به طور متوسط دمای 10 تا 16 درجه در طول شب و دمای 18 تا 26 درجه در طول روز برای این گیاهان مناسب است.

خاک

خاک این گیاه حتما باید سبک بوده و زهکشی بالا داشته باشد. پس استفاده از رس که خاک را سنگین می کند اصلا توصیه نمی شود. همچنین بهتر است خاک خیلی غنی نباشد چرا که باعث رشد نامناسب گیاه می شود. مخلوط پیت ماس و شن و ماسه برای کاشت مناسب است. برای تقویت گیاه می توانید لایه نازکی از کمپوست روی خاک بریزید. این کار بهتر است در فصل بهار انجام شود تا گیاه به تدریج از مواد غذایی آن استفاده نماید.

کوددهی

برای تقویت گیاه می توانید طی فصل بهار تا پاییز هر سه هفته یک بار یه آن کود کامل 20-20-20 بدهید. البته بهتر است از کودهایی با درصد نیتروژن کمتر برای گیاهان جوان استفاده کنید. کوددهی به افزایش رشد گیاه کمک می کند اما اگر در کود دادن زیاده روی کنید ممکن است ریشه های گیاه سوخته و گیاه از بین برود.

هرس

هرس گیاه بهتر است بعد از پایان دوره گلدهی انجام شود. برای این کار ساقه های بلند و شلوغ را کمی کوتاه کنید. البته باید مراقب باشید که با هرس شدید و ناگهانی به گیاه شوک وارد نکنید. هرس شدید را بهتر است به فصل پاییز موکول کنید و  در این زمان هم حداکثر 50 درصد گیاه را هرس نمایید. این کار ممکن است باعث شود که گلدهی سال بعد به تعویق بیافتد.

نگهداری گل سدوم قرمز

نگهداری گل سدوم قرمز

تکثیر ساکولنت سدوم

سدوم را می توان از طریق قلمه زدن ساقه و برگ، کاشت بذر و تتقسیم بوته تکثیر کرد. در ادامه با هرر یک از این روش ها آشنا می شویم.

قلمه زدن ساقه سدوم:

برای تکثیر ساکولنت سدوم به روش قلمه ساقه ابتدا باید قلمه هایی 8 تا 10 سانتی متری و دارای حداقل 3 برگ از گیاه جدا کنید. 2 برگ انتهایی را بریده و فقط یک برگ روی قلمه باقی بگذارید. قلمه ها را در بستر مناسب مثل پیت ماس و شن بکارید به طوری که حداقل یک گره از آن ها از سطه خاک بیرون باشد. بستر را تا زمان ریشه زدن قلمه ها مرطوب نگه دارید. اگر محیط خشک است، برای تامین رطوبت بیشتر می توانید یک کیسه پلاستیکی روی قلمه ها بکشید تا رطوبت اطراف آن ها بالا برود. بعد از 6 تا 8 هیته می توانید شاهد ریشه زدن قلمه ها باشید.

قلمه زدن برگ سدوم:

برای این کار برگ های انتهایی ساقه ها را با کمک دست و یا قیچی تمیز جدا کرده و به مدت یک روز درر مکانی خشک قرار دهید تا زخم محل برش پینه ببندد. بعد از یک رروز قلمه برگ را در محل سایه و در بستری از پیت ماس و ماسه قرار داده و بستر را مرطوب نمایید. با فراهم کردن شرایط مناسب بعد از 7 تا 10 روز می توانید شاهد ریشه زایی قلمه ها باشید. وقتی جوانه ها حدودا 8 تا 10 سانتی متر شدند می توانید آن ها را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تقسیم بوته:

این روش برای گیاهان بزرگ و پرپشت کاربرد دارد و بهترین زمان انجام آن فصل پاییز و اوایل بهار است. تقسیم بوته هر 4-5 سال یک بار برای گیاهانی که دچار ازدحام بوته شده اند مناسب می باشد.

کاشت بذر:

یک روش دیگر برای تکثیر ساکولنت سدوم، کاشت بذر آن است. بذرها را می توان در بستری از ماسه به همراه کوکوپیت یا پیت ماس کاشت.

تکثیر ساکولنت سدوم

تکثیر ساکولنت سدوم

 

1 دیدگاه در “با روش نگهداری ساکولنت سدوم آشنا شوید

  1. آنیا گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید گیاه من ساقه اش قهوه ای شده
    ۱۰ روز یک بار هم آبش می دم در واقع هر وقت خشک میشه آبش می دم هر روز دم پنجره است و نور خیلی خوب دریافت می کنه من باید چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *