گیاهان آپارتمانی, مقالات

با ۷ آنتوریوم آپارتمانی آشنا شوید

آنتوریوم یکی از معروف ترین گیاهان آپارتمانی گلدار است که نگهداری آن در منزل بسیار آسان و لذت بخش است. ایت گل زیبا انواع بسیاری دارد و بیش از ۸۰۰ گونه آن قابل شتاسایی است که در شکل ظاهری برگ ها و گل ها با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال، A. andraeanum و A. scherzerianum، اسپات های رنگارنگی تولید می‌کنند که می ‌توانند یک ماه یا بیشتر دوام بیاورند، در حالی که A. clarinervium و A. crystallinum به خاطر برگ های بزرگشان ارزشمند و معروف هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین انواع آپارتمانی آنتوریوم آشنا شوید.

آنتوریوم و انواع مختلف آن

ــــآنتوریوم و انواع مختلف آن

این گل زیبا در مناطق گرمسیری آمریکای شمالی و جنوبی منشأ گرفته است. انواع آنتوریوم در داخل خانه، بزرگ و زیبا هستند اما در طبیعت اندازه ای بسیار بزرگتر دارند و از طریق ریشه های هوایی بالا می‌روند.

1. آندریانوم – A. andreanum

A. andreanum که به عنوان گل توری یا فلامینگو نیز شناخته می شود، آسان ترین گونه برای نگهداری در منزل است و گلهای زیبای آن به عنوان گل شاخه بریده در دسته گل نیز استفاده می‌شود. این گونه دارای اسپات های قلبی شکل (برگ های تغییر یافته شبیه گل) هستند که هر کدام یک اسپادیک بیرون زده در مرکز خود دارند. رنگ گلهای آن به مدت 30 روز یا بیشتر پس از باز شدن اسپات ماندگاری دارد.

رنگ اسپات ها معمولاً قرمز است اما رنگ‌های دیگری که ممکن است در این گونه مشاهده کنید شامل سفید، صورتی، اسطوخودوس، نارنجی، مرجانی یا بنفش است، یا بسته به رقم ممکن است متنوع باشند.

2. کلارینرویوم – A. clarinervium

A. clarinervium دارای برگ‌های سبز تیره، قلبی شکل، با لبه‌های عمیق و رگه‌های زرد یا سفید چشمگیر است. این گونه زمانی که در داخل خانه رشد میکند، برگهایی به بزرگی ۱۶ الی ۲۰ سانتی متر تولید میکند.ارتفاع این گیاه در زمان بلوغ به ۷۰ الی ۱۰۰ سانتی متر میرسد. آنها فاقد اسپات های جذاب و رنگارنگ هستند و در عوض این گونه به دلیل شاخ و برگ های سرسبزش بسیار معروف است.

2. کلارینرویوم – A. clarinervium

3. کریستالیوم – A. crystallinum

A. crystallinum کمی شبیه آندریانوم است و دارای برگ‌های بیضی سبز با رگه‌های سفید است. ممکن است در زمان‌های نامشخصی از سال، برگ‌های زرد و اسپات‌های سبز متمایل به زرد تولید کند، اما در مقایسه با برگ‌های مخملی و دراماتیک قابل توجه نیستند. طول و عرض گیاهان پس از دو تا پنج سال نگهداری در داخل خانه به حدود ۴۵ سانتی متر می رسد.

3. کریستالیوم – A. crystallinum

4. سرزریانوم – Scherzerianum

A scherzerianum گونه دیگری است که اسپات های مومی شکل و رنگارنگ در رنگ هایی مانند کرم، مرجانی، بنفش، سبز، قرمز یا حتی ترکیبی از رنگ ها روی یک ساقه تولید می کند. این گیاهان کمی متفاوت از A. andreanum به نظر می‌رسند و دارای شاخ و برگ‌های نیزه‌ای شکل هستند که نوک‌ آنها مخروطی شکل است و به همین دلیل با برگ‌های قلبی شکل آندریانوم متمایز است .

یک راه ساده دیگر برای تشخیص این گونه از دیگر انواع آنتوریوم این است که scherzerianum یک اسپادکس مجعد دارد که معمولاً همرنگ اسپات است و از مرکز اسپات خارج می شود و به جذابیت این گونه بسیار می افزاید.

4. سرزریانوم – Scherzerianum

5. سوپربام – A. superbum

A. superbum معمولاً به عنوان آنتوریوم لانه پرنده نیز شناخته می شود. این گونه که منشا آن جنگل‌های اکوادور است، دارای برگ‌های پهن، نوک تیز و سفت با سطح زیرین بنفش تیره است. A. superbum می تواند بسیار بزرگ شود و تا ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی متر بلند شود و در زمان بلوغ حدود ۹۰ سانتی متر دیگر گسترش یابد.

5. سوپربام – A. superbum

6. ویتچی – A. veitchii

A. veitchii که به عنوان آنتوریوم پادشاه نیز شناخته می شود، قطعاً شایسته نام خود است. این گیاه با برگهای باشکوه و شمشیری شکل که روی خود برآمدگی دارند و روی گیاهانی با ارتفاع 18 تا 24 اینچ به طول سه یا چهار فوت رشد می کند. یکی از زیباییهای ایت گیاه نحوه تغییر شکل و رنگ برگ ها همراه با بالغ شدن آن است. برگ های جوان ویتچی به شکل قلب هستند و دارای رنگ زنگ زدگی هستند، اما در نهایت به رنگ سبز و تیغه ای شکل و به بافتی چرمی تبدیل می شوند. این گونه اسپات‌هایی تولید می‌کند که دارای رنگ سبز روشن هستند.

نام علمی این گونه ادای احترامی است به جان ویچ باغبان اسکاتلندی قرن نوزدهمی که در زمان خود گونه های گیاهی استوایی زیادی را به اروپا معرفی کرد.

6. ویتچی – A. veitchii

7. وارو کوآنوم – Warocqueanum

A. warocqueanum، این گونه دارای یک عنوان سلطنتی است و به عنوان آنتوریوم ملکه شناخته می شود. واروکوآنوم دارای برگ های سلطنتی، سبز تیره، ضخیم با سطوح مخملی و رگه های نقره ای چشمگیر است. این نوع کمی شبیه به چند گونه دیگر است که به دلیل شاخ و برگ هایشان مورد توجه قرار می گیرند، اما برگ ها مجلل هستند، از دمبرگ های مرکزی آویزان هستند و طول نهایی آنها به ۹۰ یا حتی ۱۲۰ سانتی متر در داخل خانه می رسد.

برگها در این گونه اهمیت زیادی دارند اما شایان ذکر است که A. warocqueanum گاهی اوقات گل آذین غیرقابل توجهی نیز تولید می کند.

7. وارو کوآنوم – Warocqueanum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *