نگهداری گیاهان

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست برای رشد گیاهان

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست یک ترکیب بی نظیر است که می توانید با اضافه کردن آن به خاک گلدان ها شاهد رشد فوق العاده گیاهان خود باشید. این ماده تقریبا شبیه جادو است و تاثیر آن شما را شگفت زده می کند. اما بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست، چه زمانی است و چگونه می توان از آن برای تقویت گیاهان خانگی خود استفاده کرد؟برای رسیدن به جواب این سوال و کسب اطلاعات کامل در مورد روش استفاده از ورمی کمپوست تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ورمی کمپوست چیست؟

قبل از اینکه به دنبال بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست باشید باید بدانید چیست و چه کاربردی دارد. ورمی کمپوست یک کود تولید شده توسط نوعی کرم خاکی است که تمام درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مورد نیاز برای رشد یک گیاه را در خود دارد. به این محصول کود فله ای نیز گفته می شود؛ زیرا می توانید آن را به اندازه موردنیاز خود و به صورت کیلویی خریداری کنید.

یکی از مزیت های ورمی کمپوست این است که می توانید هر چند روز یک بار آن را به خاک گلدان های خود اضافه کنید. این ماده مغذی برخلاف کود های مصنوعی و شیمیایی که در صورت استفاده زیاد باعث سوختگی ریشه ها می شوند، هیچ مشکلی برای گیاهان شما ایجاد نمی کند.

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست را می توانید در دوره های مختلفی از رشد گیاهان خود مورد استفاده قرار دهید. اما به طور کلی بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست به شرح زیر است:

  1. بعد از کاشته شدن بذر

از آنجایی که ورمی کمپوست یک ترکیب عالی از مواد مغذی است، در تقویت بذر هایی که جدیدا کاشته شده اند، تاثیر بسزایی دارد. برای این کار کافیست مقداری ورمی کمپوست در اطراف بذر کاشته شده اضافه کنید.

  1. زمان رشد گیاه

زمان مورد علاقه باغبان ها برای افزودن ترکیبات مغذی به گیاهان، وقتی است که آن ها در بهترین مرحله رشد خود قرار دارند. البته این کار را هر روز انجام نمی دهند. ولی در طول بهار، تابستان و پاییز می توان از خاصیت عالی حفظ آب ورمی کمپوست برای سرحال نگه داشتن گیاهان خود استفاده کرد. برای استفاده از ورمی کمپوست در این حالت، کافیست آن را بر روی دریپ لاین یا خط قطره (drip line) گیاه مورد نظر خود بپاشید. این محصول ارگانیک برای تمام گیاهان به ویژه گیاهان زینتی مفید است.

  1. زمان تعویض خاک گلدان ها

همان طور که گفته شد ورمی کمپوست یک ترکیب ایده آل برای گیاهان آپارتمانی است. بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست برای آن ها، وقتی است که قصد دارید خاک گیاه خود را تعویض و تقویت کنید. برای این کار مقدار کمی از خاک گلدان بردارید و آن را با مقدار مناسبی ورمی کمپوست جایگزین کنید. همچنین می توانید یک تا دو سانتیمتر از خاک گلدان را خالی و آن را با مقدار مناسبی ورمی کمپوست جایگزین کنید.

پیشنهاد می کنیم این کار را حداقل هر ماه یا هر دو ماه یک بار انجام دهید.

چقدر می توان از ورمی کمپوست استفاده کرد؟

چقدر می توان از ورمی کمپوست استفاده کرد

بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست هر 15 روز یک بار است. استفاده از این محصول در این فاصله زمانی به گیاه در حال رشد کمک می کند تا مواد مغذی بیشتری را جذب کند.

البته این زمان ممکن است برای گیاهان خاصی که چرخه زندگی متفاوتی دارند، فرق کند؛ اما به طور میانگین زمانبندی مناسبی است. اگر به تازگی بذر گیاه خود را در خاک کاشته اید تا زمانی که نشانه های رشد آن در خاک ظاهر نشده نیازی به استفاده از ورمی کمپوست نیست؛ ولی به هر حال در صورتی که می خواهید سرعت رشد بذر را افزایش دهید، انتخاب خوبی است. در غیر این صورت می توانید بعد از قوی شدن جوانه، مقداری ورمی کمپوست به خاک گلدان اضافه کنید.

همچنین اگر در گیاه خود علائم کمبود مواد مغذی مانند زرد شدن برگ ها و توقف رشد را مشاهده کردید، می توانید برای کمک به آن، از ورمی کمپوست استفاده کنید. همان طور که گفته شد مصرف مداوم این محصول مغذی مانند کودهای مصنوعی به گیاهان شما آسیب نمی رساند.

طبق نظر سنجی های انجام شده از صدها باغبان در مورد مصرف ورمی کمپوست، بیش از 95 درصد باغدارها طرفدار این محصول تقویت کننده و مفید هستند و اکثرا برای شادابی بیشتر گیاهان خود از آن استفاده می کنند.

کمپوست یا ورمی کمپوست، کدام یک برای گیاهان گلدانی بهتر است؟

کمپوست یا ورمی کمپوست، کدام یک برای گیاهان گلدانی بهتر است

طبق بررسی های انجام شده ورمی کمپوست نسبت به کمپوست معمولی مواد مغذی، بافت بهتر و موجودات مفیدتری دارد. بنابراین توصیه می کنیم در صورت در دسترس بودن به جای کمپوست معمولی از ورمی کمپوست برای تقویت گیاهان گلدانی خود استفاده کنید.

البته استفاده از کمپوست خوب که حاوی مواد مغذی و ارگانیسم های خوبی باشد نیز می تواند تاثیر بسزایی در رشد گیاه شما داشته باشد.

در واقع کمپوست با کمک موجودات مفیدی ساخته شده است که مواد آلی را تجزیه و به مواد غنی مغذی تبدیل می کنند؛ اما ورمی کمپوست نوعی کرم خاکی است که مواد آلی را مصرف و پردازش می کند. به همین دلیل ورمی کمپوست مواد مغذی و ترکیبات مفیدتری در مقایسه با کمپوست، در اختیار گیاهان قرار می دهد و می تواند یک محرک رشد فوق العاده برای گیاهان باشد که با خواص شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی خاک را بهبود می بخشد.

جمع بندی

در این مقاله پیرامون بهترین زمان مصرف ورمی کمپوست صحبت کردیم. همانطور که گفته شد شما می توانید در دوران های مختلف رشد، از زمان کاشت بذر تا دوره رشد آن، از ورمی کمپوست برای تقویت گیاهان گلدانی خود استفاده کنید. ورمی کمپوست به دلیل داشتن مواد مغذی فوق العاده سرعت رشد گیاهان گلدانی شما را افزایش می دهد و از آن ها در برابر آسیب های محیط اطراف محافظت می کند. خوشبختانه این محصول ارگانیک بر خلاف کودهای مصنوعی و شیمیایی، در صورت استفاده مداوم آسیبی به ریشه گیاه وارد نمی کند. بنابراین شما می توانید به طور میانگین دو بار در ماه یا هر 15 روز یکبار مقدار مناسبی از آن را به خاک گلدان های خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *