نگهداری گیاهان

خواص ورمی کمپوست چیست ؟

خواص ورمی کمپوست

اگر برای شما هم سوال شده است که خواص ورمی کمپوست چیست، ما در این مقاله سعی کردیم که به سوال شما پاسخ دهیم. پس از انقلاب سبز استفاده از کود های شیمیایی باعث افزایش تولیدات ما شد. درست است که ما هم اکنون با استفاده از کود های شیمیایی درحال تولید روزافزون محصولات و کسب سود بیشتر هستیم اما در دراز مدت این نوع سیستم کشاورزی اثرات خطرناک و جبران ناپذیری بر روی کره زمین بر جای می گذارد. از طرفی استفاده از کود های دامی هم نمی تواند به اندازه کافی در درازمدت محصولات مغذی تولید کند. راه حل چیست؟ استفاده از ورمی کمپوست.

ورمی کمپوست چیست؟

ورمی کمپوست فرایندی است که در آن کرم های خاکی زباله های آلی را به کود غنی  با محتوای غذایی بالا تبدیل می کنند. ورمی کمپوست ها از فضولات کرم های خاکی به دست می آیند. به این صورت که کرم هایی که در خاک زندگی می کنند و از مواد موجود در خاک تغذیه می کنند، فضولات خود را در خاک به جا می گذارند. این فضولات سرشار از نیترات و مواد معدنی مثل فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند و مانند کود عمل می کنند و باعث تقویت هر چه بهتر خاک می شوند.

خواص ورمی کمپوست

خواص ورمی کمپوست

روزانه در جوامع مختلف مقدار قابل توجهی مواد آلی، ضایعات مواد غذایی و پسماندهای باغی دور ریخته می شود که می توان از آن ها به عنوان ورمی کمپوست استفاده کرد. این روش بازیافت، ضایعات سنتی را که ممکن است محیط زیست را آلوده کنند، به یک اصلاح کننده ارزشمند خاک تبدیل می کند.

همچنین وقتی از روش کشاورزی سنتی استفاده می کنیم، کمپوست به مساحت زیادی نیاز دارد و کسانی که فضای زیادی ندارند، قادر به استفاده از کمپوست نیستنند؛ اما ورمی کمپوست را می توان در فضای کمتری ساخت. حتی می توانید در تراس خانه خود ورمی کمپوست خانگی تهیه کنید.

یکی دیگر از خواص ورمی کمپوست که می توان به آن اشاره کرد، اشتغال زایی است. بسیاری از جوانان امروزه در این زمینه کارآفرینی می کنند و هم برای خود و دیگران درآمد کسب می کنند.

از دیگر خواص ورمی کمپوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریشه گیاهان را تقویت می کند
  • ساختار فیزیکی خاک را بهبود می بخشد به این صورت که باعث افزایش حاصلخیزی خاک دربرابر آب می شود.
  • به جوانه زنی، رشد گیاه و عملکرد آن کمک می کند به این صورت که خاک را با هورمون های رشد گیاهی مانند اکسین، اسید جیبرلیک و غیره تغذیه می کند.
  • از آنجایی که ورمی کمپوست شیمیایی نیست و کاملا طبیعی است و از ضایعات آلی به دست آمده است، سازگار با طبیعت است و بر طبیعت و گیاهان تاثیر منفی نمی گذارد.
  • ورمی کمپوست قارچ ها و باکتری های مفید را در خاک گیاه افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند که خاک سالم 5 درصد مواد آلی دارد؛ اما خاک های کشاورزی و آپارتمانی تنها حدود 1 درصد مواد آلی دارند. با افزودن ورمی کمپوست مواد آلی خاک افزایش پیدا می کند. همچنین کرم های خاکی و میکروب های موجود در ورمی کمپوست خاک آلوده به هیدروکربن ها، آلاینده های کشاورزی و … را اصلاح می کنند.
  • ورمی کمپوست یکی از انواع کود هایی است که آفات را از بین نمی برد؛ اما از حمله آن ها جلوگیری می کند.
  • اگر از ورمی کمپوست در خاک گیاهان خود استفاده کنید، خاک متراکم تر می شود و آب در خاک بیشتر حفظ می شود.

علاوه بر خواص ورمی کمپوست که ذکر کردیم، می خواهیم در این مقاله به ضرر های ورمی کمپوست نیز بپردازیم و در آخر شما تصمیم بگیرید که از این روش برای تقویت خاک خود استفاده کنید یا خیر.

زیان های استفاده از ورمی کمپوست

زیان های استفاده از ورمی کمپوست

  •  یکی از معایب ورمی کمپوست این است که این روش فرایند زمانبری است و تبدیل مواد آلی به مواد قابل استفاده برای خاک گل ها، حداقل شش ماه زمان می برد.
  •  بوی بسیار بدی آزاد می شود.
  •  نگهداری از ورمی کپوست سخت است. غذای کرم ها باید به صورت دوره ای داده شود و باید مراقب بود که کرم ها زیاد از حد غذا نخورند.
  •  سطل نگهداری نباید خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشد و سطح رطوبت باید به طور دوره ای کنترل شود.
  •  ورمی کمپوست ها ممکن است محل رشد آفات بیماری زا مثل مگس میوه و صدپا شوند.

برای نتیجه گیری بیشتر از ورمی کپوست خوب است چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای نتیجه گیری بیشتر از ورمی کپوست خوب است چه نکاتی را رعایت کنیم

برای اینکه بتوانید از خواص ورمی کمپوست بیشترین استفاده را  کنید بهتر است در تغذیه کرم ها دقت کنید. پسماند میوه، پوست سبزیجات، کیسه های چای و تفاله قهوه موارد خوبی برای غذا دادن به کرم ها است. از گوشت یا به طور کلی محصولات لبنی و گوشتی خودداری کنید؛ زیرا باعث جذب شدن مگس ها و جوندگان می شود و همچنین به کرم ها آسیب می زنند. اصلا از مواد غیرآلی مانند فویل آلمینیومی و شیشه برای تغذیه کرم ها استفاده نکنید.

پس از تغذیه کرم ها بهتر است فقط هفته ای یکبار آن هم به مقدار کم به آن ها آب دهید؛ زیرا آب اضافه اگر در خاک بماند باعث بدبو شدن سطل کمپوست می شود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی خواص ورمی کمپوست پرداختیم. استفاده از ورمی کمپوست ها در سال های اخیر بسیار رواج یافته؛ زیرا به بازیافت زباله ها کمک می کند، سلامت و حاصلخیزی خاک را فراهم می آورد و نیاز به کود های شیمیایی و آفت کش ها را کاهش می دهد. همچنین برخی روش ها را برای تهیه ورمی کمپوست باکیفیت تر و گرفتن نتیجه بهتر از آن ها در این مقاله ذکر کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *