گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

خاک مناسب نخل مرداب چه ویژگی هایی دارد؟

خاک مناسب نخل مرداب

نخل مرداب از جمله معروف ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه از گیاهان بومی ماداگاسکار، شبه جزیره عربستان و بسیاری از کشور های شرق آفریقا مانند آفریقای جنوبی، سودان، اتیوپی و… است. اما امروزه در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان مانند جنوب ایالات متحده آمریکا، نیوزلند، بسیاری از جزایر اقیانوس آرام و بسیاری از مناطق استرالیا رشد می کند. در ادامه، همراه ما باشید تا نخل مرداب و خاک مناسب نخل مرداب را بهتر بشناسید.

با نخل مرداب بیشتر آشنا شوید.

نخل مرداب گیاهی نیمه آبزی و علف مانند است که ارتفاعی در حدود 45 تا 121 سانتی متر می تواند داشته باشد. البته این گیاه گاهی بیشتر از این هم رشد می کند. ساقه های بلند، باریک و سفت که در نهایت به شاخه های برگ دار و بزرگ منتهی می شوند ظاهر جالب و متفاوتی به این گیاه بخشیده است. ظاهر و چیدمان برگ های باریک و بلند این گیاه از آن ظاهری چتر مانند ساخته است؛ به همین دلیل هم نخل مرداب به گیاه چتری معروف است.

ماه جولای تا آگوست (تیر تا شهریور) زمان شکوفه دادن این گیاه است. گل های تابستانی نخل مرداب به صورت متراکم در نوک ساقه ها و بین شاخه های برگی رشد می کنند. از آنجایی که لازمه نگهداری درست از گیاه نخل مرداب و داشتن یک نخل مرداب سالم، آشنایی با تمامی شرایط این گیاه است، در ادامه با شرایط زندگی آن و به خصوص خاک مناسب نخل مرداب بیشتر آشنا خواهید شد.

  • نور و دما

نخل مرداب یک محیط گرم و مرطوب را ترجیح می دهد و در سایه بیشترین رشد را دارد. البته این گیاه در آفتاب هم به خوبی رشد می کند؛ اما خطر سوختن برگ های آن بسیار بالاست. این گیاه نمی تواند در هوای سرد دوام بیاورد و دمای کمتر از 9- درجه سانتی گراد برایش قابل تحمل نیست. این گیاه در دمای نامناسب به سرعت قهوه ای می شود و از بین می رود.

خاک مناسب نخل مرداب

  • آبیاری و تغذیه

از آنجایی که نخل مرداب یک گیاه نیمه آبزی است، برای رشد مناسب به مقدار کافی آب نیاز دارد. در زیستگاه های طبیعی هم این گیاه معمولا نزدیک آبراه ها رشد می کند و محیط مرطوب را ترجیح می دهد. هنگامی که از این گیاه به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، بهترین راه برای اطمینان از برطرف شدن نیاز آبی گیاه این است که گلدان را در یک بشقاب یا کاسه پر از آب قرار دهید. این گیاه بدش نمی آید که کمی در آب غوطه ور شود.

  • نگهداری

نخل مرداب به آسانی رشد می کند و نیاز به نگهداری خاص و دشواری ندارد. این گیاه ریشه های بلندی دارد و زمانی که در گلدان زندگی می کند، ریشه های آن اغلب از گلدان بیرون می آید و وارد زیر گلدانی می شود. بسیاری از باغبانان برای محدود کردن رشد ریشه ها، آن ها را قطع می کنند. البته بریدن ریشه ها آسیبی به گیاه نمی زند. نخل مرداب در برابر این موضوع بسیار مقاوم است.

نگهداری نخل مرداب

  • خاک و پیوند

خاک مناسب نخل مرداب ، خاکی با ویژگی های عجیب و غریب نیست! این گیاه به راحتی در خاک گلدان معمولی رشد می کند؛ اما ایده آل ترین خاک برای رشد آن، خاک حاوی زغال سنگ نارس غنی، 2 قسمت خزه به 1 قسمت ماسه است.

نخل مرداب یک محیط زندگی و رشد مرطوب را ترجیح می دهد؛ بنابراین بهتر است که شما خاکی را فراهم کنید که آب را به خوبی در خود نگه می دارد. برای حفظ و افزایش رطوبت می توانید از ورمیکولیت و نارگیل در خاک هم استفاده کنید. بهتر است که خاک گیاه را هر چند وقت یک بار و در فواصل زمانی کم چک کنید تا اگر خشک بود و رطوبت نداشت، سریعا آن را آبیاری کنید. فراموش نکنید که در هنگام جوانه زدن گیاه، به چک کردن خاک و رطوبت آن بیش از پیش اهمیت دهید تا جوانه ها سالم و زنده رشد کنند.

نکته مهم دیگر محدوده PH ترجیحی گیاه چتری است. خاک مناسب نخل مرداب در محدوده PH 5.5 تا 6.5 قرار دارد. در حالی که این گیاه می تواند در خاک گلدان با PH کمی اسیدی هم زندگی کند، اما خاکی که مواد آلی فراوانی از جمله پیت ماس، ماسه و لوم دارد، بهترین گزینه برای رشد آن است. اگر می خواهید گیاهتان نزدیک ترین محیط را به زندگی طبیعی خود داشته باشد، برای رشدش خاک باتلاقی تهیه کنید.

خاک نخل مرداب

همانطور که اشاره کردیم، این گیاه نمی تواند هوای سرد را تحمل کند. باید قبل از اولین یخبندان در پاییز، گیاه را به گلدان منتقل کنید و در زمستان نیز از آن در داخل خانه نگهداری کنید.

هنگامی که گیاه در گلدان رشد می کند، ممکن است نیاز باشد که سالی یک بار گلدان آن را عوض کنید و گیاه چتری تان را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید.

جمع بندی

نخل مرداب یا گیاه چتری، گیاهی نیمه آبزی و علف مانند است که محیط مرطوب را ترجیح می دهد و حتی تمایل دارد که ریشه هایش در آب، غوطه ور باشد. به همین دلیل هم میزان رطوبت خاک آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر علاقه مند به نگهداری از یک گیاه نخل مرداب داخل گلدان و در خانه هستید، بهتر است که خاک مناسب نخل مرداب را تهیه کنید تا گیاهتان سالم تر رشد کند. ما در این مطلب از ایران درخت سعی کردیم که ویژگی های خاک مناسب این گیاه را برایتان توضیح دهیم. امیدواریم تا با توجه به این نکات گیاه سرزنده تری داشته باشید.

1 دیدگاه در “خاک مناسب نخل مرداب چه ویژگی هایی دارد؟

  1. علی رحیمی گفت:

    بسیار عالی بود
    سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *