گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

خاک مناسب برگ عبایی از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

خاک مناسب برگ عبایی

گیاه برگ عبایی با نام علمی Aspidistra elatior یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که علاوه بر زیبایی، نگهداری از آن بسیار آسان است. این گیاه در بسیاری از موارد جان سخت است و در شرایطی که گیاهان دیگر تحمل آن را ندارند، سالم می ماند و حتی رشد می کند. برای مثال این گیاه در نور کم و با آبیاری کم زنده می ماند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که گیاه برگ عبایی رشد بسیار کمی دارد و در یک سال احتمال دارد سه یا چهار برگ بدهد. اگر این گیاه در فضای باز رشد کند، گل های کرم و بنفش کوچکی در نزدیک ساقه و بر روی خاک گیاه رشد می کنند. ما در این مقاله به دو نکته مهم در نگهداری این گیاه یعنی خاک مناسب برگ عبایی و نحوه کوددهی آن می پردازیم.

چه نوع خاکی برای گیاه برگ عبایی مناسب است؟

خاک مناسب برگ عبایی

گیاه برگ عبایی گیاهی آپارتمانی است که به خاک مرطوب علاقه زیادی دارد. در نتیجه خاک این گیاه باید مخلوطی از موادی باشد که رطوبت را برای چند روز در خود نگه می دارند؛ اما زهکشی مناسبی دارند و رطوبت اضافی در آن ها جمع نمی شود. خاک مناسب برگ عبایی از قسمت های مساوی خاک، پیت ماس و پرلیت تشکیل شده است. این ترکیب مناسب باعث می شود که آب اضافی به سرعت از خاک خارج شود و پوسیدگی ریشه گیاه اتفاق نیفتد. رطوبت باقی مانده برای سلامتی ریشه های گیاه ضروری است.

خاک رطوبت را به خوبی نگه می دارد. پیت ماس نیز رطوبت را مانند خاک نگه می دارد و همچنین ساختار مخلوط خاک گلدان را شکل می دهد. این ساختار برای گیاهان آپارتمانی ای که به رطوبت نیاز دارند، بسیار اهمیت دارد؛ زیرا خاک با این ساختار دیگر فشرده نخواهد شد. این موضوع خاک را مناسب و سبک نگه می دارد و زهکشی خاک را تامین می کند. در این شرایط اکسیژن کافی به ریشه گیاهان شما می رسد. پرلیت و ماسه زهکشی خاک را تامین می کنند و ساختار آن را بهبود می دهند.

باید اشاره کنیم که خاک مناسب برگ عبایی باید سبک و زهکشی شده باشد و ترکیبی از مواد ارگانیک باشد. خاک باید کمی اسیدی باشد و pH آن بین 5.5 و 6.5 باشد. به نظر می رسد که ترکیب خاک مناسب کاکتوس برای انواع گیاه برگ عبایی نیز مناسب باشد.

چگونه به گیاه برگ عبایی کود بدهیم؟

چگونه به گیاه برگ عبایی کود بدهیم

حال که متوجه شدید خاک مناسب برگ عبایی از چه موادی تشکیل شده است، بهتر است که به کوددهی گیاه بپردازیم. کوددهی به گیاه برگ عبایی یکی از مهم ترین عوامل در نگهداری این گیاه و سالم و زیبا نگه داشتن آن است.

همانطور که می دانید جوانه نزدن برگ عبایی امری طبیعی است؛ زیرا این گیاه به طور طبیعی با سرعت کمی رشد می کند. بهتر است ماهی یک بار در بهار و تابستان به گیاه برگ عبایی کود مایع دهید تا گیاه انرژی لازم را برای رشد بهتر داشته باشد.

در هنگام کوددهی به موارد زیر توجه کنید:

  • نحوه کوددهی: در زمان استفاده از کود، کود مایع را به صورت مستقیم بر روی خاک بریزید و به هیچ وجه کود را بر روی برگ گیاهان نریزید؛ زیرا مواد معدنی به این صورت به گیاه نمی رسد.
  • پیروی از دستورالعمل ها: لازم است که دستورالعمل روی کود مایع را به دقت بخوانید. باید قسمتی از کود مایع را با آب مخلوط کنید و بعد آن را به گیاه اضافه کنید. کود زیاد ممکن است ریشه های گیاه شما را بسوزاند.
  • زمان کوددهی: بهتر است در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه برگ عبایی و بهترین زمان کوددهی است، به گیاه کود دهید. در فصل زمستان و ماه های سرد سال، گیاه رشد فعالی ندارد و نیازی به کوددهی ندارد.
  • افراط در کوددهی: همانطور که می دانید خاک مناسب برگ عبایی و کوددهی منظم برای رشد و سلامتی گیاه ضروری است؛ اما اگر از هر کدام از این موارد بیش از حد استفاده شود، گیاه شما آسیب می بیند. همیشه شرایط رشد و نگهداری گیاه برگ عبایی را به دقت بررسی کنید. اگر برگ های گیاه شما قهوه ای یا برگ ها و ساقه ها زرد شده باشند، احتمالا بیش از حد به گیاه کود داده اید.
  • نوع کود: گیاه برگ عبایی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که نگهداری از آن بسیار راحت است و در زمانی که کود مناسب به آن داده شود، به خوبی رشد می کند. برای گرفتن نتیجه بهتر کود npk با میزان یکسان نیتروژن، پتاسیم و فسفر تهیه کنید. مانند کود 10-10-10 یا 20-20-20. همچنین توجه کنید که کود برای گیاهان آپارتمانی مناسب باشد.

برای کوددهی به گیاه برگ عبایی بهتر است از کود آلی استفاده کنم یا کود شیمیایی؟

کود مناسب برگ عبایی

شما می توانید برای تامین مواد مغذی گیاه برگ عبایی از کود های آلی و طبیعی مانند کود حیوانی، کمپوست ها و امولسیون ماهی استفاده کنید. کود های شیمیایی مواد مغذی موردنیاز گیاه را تامین می کنند و این کار را سریع تر انجام می دهند. هم کود آلی هم کود شیمیایی مزایا و معایب خاص خود را دارند. پس بهتر است قبل از کوددهی به خوبی تحقیق کنید و کود موردنظر خود را انتخاب کنید.

جمع بندی

شاید برای شما عجیب باشد؛ اما اگر به خوبی از گیاه برگ عبایی مراقبت کنید، این گیاه حدود 50 تا 100 سال دوام می آورد. این گیاه به شرایط گرم و مرطوب علاقه دارد؛ اما در دیگر شرایط هم رشد می کند. خاک مناسب برگ عبایی ترکیبی مساوی از پیت ماس، پرلیت و خاک است. همچنین ریختن مقداری بر روی قسمت بالایی خاک، زهکشی گیاه را بهبود می بخشد. خاک مخصوص کاکتوس نیز برای این گیاه مناسب است. کوددهی به این گیاه نیز قلق های خاص خود را دارد. بهتر است در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار به این گیاه کود دهید. بهترین کود برای گیاه برگ عبایی کود مایع 10-10-10 یا 20-20-20 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *