گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

آیا برگ عبایی گل می دهد؟ | 6 علت جوانه نزدن برگ عبایی

علت جوانه نزدن برگ عبایی

گیاه برگ عبایی با نام علمی Aspidistra elatior یک گیاه زیبا در میان گیاهان آپارتمانی است. این گیاه برای کسانی که تجربه ای در زمینه نگهداری گیاهان آپارتمانی ندارند، یکی از بهترین انتخاب ها محسوب می شود؛ اما رشد آن کند است. گیاه برگ عبایی از جنوب ژاپن و تایوان برخاسته است و به سایه علاقه زیادی دارد. شاید با خود فکر کنید که این گیاه گل نمی دهد. اما بر خلاف تصور دیگران، گیاه برگ عبایی نیز گل می دهد. ما در این مقاله به علت جوانه نزدن برگ عبایی و رشد نکردن برگ های جدید آن می پردازیم و در ادامه به گل دادن گیاه برگ عبایی اشاره می کنیم.

شش علت رشد نکردن برگ عبایی

  1. کند بودن رشد برگ عبایی

اصلی ترین علت جوانه نزدن برگ عبایی، کند بودن رشد این گیاه است. به همین دلیل است که این گیاه کمی گران است و خرید برگ عبایی دشوار است. البته اگر گیاه تمام شرایط مطلوب را برای نگهداری داشته باشد، رشد گیاه دچار مشکل نخواهد شد. تا زمان ریشه دادن، رشد گیاه خوب است. هنگامی که ریشه دهی گیاه کامل می شود، در رشد گیاه تغییر به وجود می آید و رشد کند می شود. خبر خوب این است که این گیاه با رشد آهسته خود، عمری بسیار طولانی دارد. حدود 50 تا 100 سال!

گیاه برگ عبایی حدود 60 سانتی متر رشد می کند. ممکن است یک سال طول بکشد تا یک یا دو برگ به گیاه اضافه شود. اگر به خوبی از گیاه مراقبت کنید، ممکن است 3 یا 4 برگ جدید در گیاه ببینید.

علت جوانه نزدن برگ عبایی

  1. آبیاری کم

شما ممکن است علت جوانه نزدن برگ عبایی را در آبیاری کم پیدا کنید. شاید برگ عبایی برای چند هفته بدون آب زنده بماند؛ اما با گذشت زمان مشکلات گیاه زیاد می شود. یک بار در هفته به گیاه آب دهید و توجه کنید که در هنگام آبیاری، قسمت بالای خاک خشک باشد.

  1. گلدان بزرگ

اگر ریشه برگ عبایی بالای خاک قرار بگیرد، رشد آن کم می شود. اگر ریشه در داخل گلدان تثبیت شود، علت جوانه نزدن برگ عبایی نیز از بین می رود و رشد گیاه بهتر می شود. اگر می خواهید تعویض گلدان را انجام دهید، بهتر است موارد اصولی را رعایت کنید.

  1. تعویض گلدان

گیاه برگ عبایی دوست ندارد که گلدانش مرتبا عوض شود؛ به همین دلیل در زمان مستقر شدن در گلدان جدید رشد نمی کند. بهتر است بعد از 2 تا 5 سال گلدان برگ عبایی را عوض کنید. بهترین زمان تعویض گلدان در فصل بهار است. اگر متوجه شدید که گیاه یک یا دو برگ را به دلیل تعویض گلدان از دست داده است، نگران نباشید.

تعویض گلدان برگ عبایی

  1. نور کم

همانطور که گفتیم گیاه برگ عبایی سایه را دوست دارد؛ اما برای رشد کردن و جوانه زدن به نور خورشید نیاز دارد. یک علت جوانه نزدن برگ عبایی، نرسیدن نور به این گیاه است. بهتر است گیاه را در نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید و از قرار دادن گیاه در نور شدید خورشید خودداری کنید. هنگامی که هوا آفتابی نباشد، می توانید برگ عبایی را در بالکن بگذارید.

  1. کمبود خاک و مواد مغذی

باید اطمینان حاصل کنید که گیاه به اندازه کافی خاک داشته باشد. همچنین برای سرعت بخشیدن به رشد برگ عبایی، می توانید به برگ عبایی کود بدهید. برای جلوگیری از علت جوانه نزدن برگ عبایی، بهتر است از بهار تا اواسط پاییز کوددهی گیاه را انجام دهید. کود آلی از کود دامی یا فضولات حیوانی ساخته می شود و بهترین گزینه برای کود گیاهان است.

نکاتی برای رشد سریع تر گیاه برگ عبایی

نکاتی برای رشد سریع تر گیاه برگ عبایی

  • محدوده دمای گیاه 10 تا 27 درجه سانتی گراد است. بهترین دما برای این گیاه 15 تا 25 درجه سانتی گراد است.
  • هوای تازه تغییر مثبتی در رشد برگ عبایی دارد. برگ عبایی هایی که در قسمت نیمه سایه بالکن قرار دارند، رشد سریع تری دارند. فقط ممکن است آفات رایج به این گیاه حمله کنند. البته اگر دما زیر 10 درجه سانتی گراد باشد، آن را در بالکن نگذارید.
  • گیاه برگ عبایی محیط های خیلی خشک علاقه ندارد. بهتر است هفته ای یک بار یا بیشتر، برگ های گیاه را با یک پارچه مرطوب پاک کنیدو هفته ای یک بار نیز گیاه را مه پاشی کنید.

آیا برگ عبایی گل می دهد؟

آیا برگ عبایی گل می دهد

حال که با 6 علت جوانه نزدن برگ عبایی آشنا شدید، بهتر است به گل دادن این گیاه اشاره کنیم. بسیاری از صاحبان گیاه برگ عبایی نمی دانند که این گیاه گل می دهد؛ زیرا گیاهان آپارتمانی گلدار بسیار کم هستند. احتمالا وقتی به گل فکر می کنید، احتمالا چند گلبرگ را تصور می کنید. گل های گیاه برگ عبایی مانند گل های ماقبل تاریخ به نظر می رسد. گل ها روی ساقه های بسیار کوتاه متصل به ریزوم رشد می کنند. داخل گل قهوه ای مایل به ارغوانی است و 8 گلبرگ مانند کوتاه دور آن است. در اوایل تابستان که شرایط برگ عبایی مناسب است، این گل ها شکوفا می شوند؛ اما با برگ های انبوه گیاه پوشانده می شوند.

گل ها هیچ بوی خاصی ندارند. این گیاهان برای گرده افشانی به زنبور،  پروانه یا مرغ مگس خوار نیاز ندارند. همین موضوع باعث شده است که نحوه گرده افشانی این گیاه برای بسیاری عجیب به نظر برسد. این گل ها نزدیک به خاک رشد می کنند و گیاه شناسان پیش بینی کرده اند که چیزی در سطح خاک باعث گرده افشانی شود. احتمالا بعضی از آفات وظیفه گرده افشانی را بر عهده دارند. هنوز چگونگی و چرایی گل دادن برگ عبایی به طور کامل مشخص نشده است و گیاه شناسان در حال تحقیق بر روی این گیاه هستند.

جمع بندی

گیاه برگ عبایی بسیار مقاوم است؛ اما رشد آن بسیار کند است. پس توقع نداشته باشید که گیاه برگ های زیادی داشته باشد. ما در این مقاله 6 علت جوانه نزدن برگ عبایی را بررسی کردیم. اگر نگهداری برگ عبایی را به خوبی انجام دهید، نباید نگران رشد نکردن گیاه باشید. شاید برای شما جالب باشد که برگ عبایی از گیاهانی است که گل می دهد. البته مقدار گل دادن این گیاه زیاد نیست و شاید یک شکوفه نزدیک خاک سطح خاک به وجود بیاید که فقط چند هفته دوام دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *