گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

همه آنچه که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی باید بدانید!

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی

گردش هوا

گیاهان نیز همانند ما انسان ها به هوای تازه و اکسیژن احتیاج دارند و کمبود آن موجب آسیب به آن ها می شود.برای اینکه گیاهانتان نیز بتوانند به راحتی تنفس کنند بهتر است که در طول روز در فواصل زمانی کوتاه مدت پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد شود و آلودگی های ناشی از گاز نشتی اجاق گاز ،چراغ های گازی و … نیز از منزلتان خارج شوند.زمان مناسب برای این کار نیز در اوایل صبح است که هوا هنوز خیلی آلوده نشده و ضرر کمتری به اعضای خانواده میزند.

  • با رسیدن اکسیژن کافی به گیاه ساقه قوی تر شده و در برابر بیماری ها مقاوم تر می شود. همچنین رنگ برگ های گیاه نیز شاداب تر می شود.
  • توجه داشته باشید که باید گیاهانتان را از وزش مستقیم باد مانند باد کولر حفظ کنید چرا که اثرات بسیار بدی بر گیاه شما می گذارد.
  • همچنین در زمانی که دمای هوای بیرون از محل نگهداری گیاهان بسیار از دمای هوای بیرون کمتر است، از باز کردن پنجره نزدیک به محل قرار گیری گیاه خود داری کنید چرا که برای آن ها ضرر دارد و تغییر ناگهانی درجه حرارت محیط موجب ریزش برگ‌های قسمت های انتهایی گیاه می گردد.

فرقی ندارد گیاه‌تان را بیرون از خانه نگهداری می‌کنید یا درون خانه، گردش هوای مناسب یکی از ضروری‌ترین نکات برای حفظ سلامتی گیاه است. گردش هوای خوب تبخیر آب را سریع‌تر می‌کند، تعرق را افزایش می‌دهد، از تجمع آب بر روی شاخسار گیاه جلوگیری می‌کند، رشد قارچ‌ها و عوامل پوسیده کننده گیاه را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود اندام‌های هوایی سالم بماند. تجمع آب و رطوبت زیاد هوا که در نتیجه گردش هوای ضعیف است، احتمال ابتلای گیاه به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

نور

پرتوهای نور خورشید دارای انرژی بوده و در ساخت سبزینه گیاهان نقش مهمی را ایفا می کنند، بنابراین همه گیاهان تا حدی به نور احتیاج دارند. نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی اغلب به صورت نور غیر مستقیم میباشد و نور مستقیم موجب آسیب به برگ های آن ها می شود.گیاهان در تاریکی هیچ رشدی ندارند اما با این حال برخی از آن ها هستند که به تاریکی و نور کم مقاوند. اگر نور زیادی ندارید بهتر است این نکته را بدانید که دیوارهایی با رنگ روشن نور را بیشتر انعکاس می دهند و به رشد گیاه کمک می کنند.

اگر نور کافی برای رشد و نگهداری گیاهان در اختیار ندارید، میتوانید از لامپ های فلوئورسنت و نور مصنوعی کمک بگیرید. برای گیاهان بدون گل و زینتی می توانید از چند مهتابی با رنگ نور آفتابی و مهتابی استفاده کنید. به این صورت که گیاهان را تقریبا در فاصله 25 سانتیمتری لامپ ها قرار دهید و لامپ ها به طور متوسط 14 ساعت در شبانه روز روشن باشند. همچنین برای راحتی می توانید از کلید های تایمر دار استفاده کنید. به طور کلی این روش پر هزینه بوده و انرژی زیادی را هدر می دهد و توصیه ما به شما این است که از گیاهان مقاوم به نور کم استفاده کنید.

برای آشنایی با 18 گیاه آپارتمانی که تقریبا بدون نور زنده می مانند کلیک کنید.

  • باید بدانید که نیاز نوری همه گیاهان با هم یکسان نیست و گونه های مختلف با توجه به خواستگاهشان به میزان نور های متفاوتی احتیاج دارند.
  • برخی از گیاهانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، پس از مدتی دچار رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی می‌شوند. بنابراین بهتر است به طور پیوسته گیاهان را تحت نظر داشته باشید و نسبت به هرگونه تغییرات حساسیت به خرج دهید.
  • اگر به گیاهان تنها از یک سمت نور بتابد منجر به کشیده شدن و خمیده شدن ساقه های آن از همان سمت می شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات این چنینی بهتر است که هر چند وقت یکبار گیاه را به طرفین بچرخانید تا از همه طرف نور کافی دریافت کند.
  • اگر متوجه شدید که گیاه در ساعات گرم روز حالت پژمردگی پیدا می کند و برگ‌های آن ابتدا به رنگ زرد و سپس به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ میدهند، لازم است بدانید که گیاهتان بیش از حد مورد نیازش نور دریافت می کند و باید آن را با فاصله بیشتری از پنجره قرار دهید یا در اواسط روز پرده‌ها را بکشید.


آبیاری

از بین مهم ترین دلایل از بین رفتن گیاهان می توان به آبیاری بیش از اندازه اشاره کرد چراکه اغلب نگهداری کنندگان گل و گیاه نمیدانند که زمان، شیوه و مقدار آبیاری درست گیاهشان به چه صورت باید باشد.

میزان آبیاری باید به صورتی باشد که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود تا مطمئن شویم که آب کاملا به ریشه‌ها رسیده است.  آب جمع شده در زیر گلدانی را حتماً باید خالی کنید زیرا مانع تنفس ریشه شده و منجر به پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه و در نهایت مرگ آن می شود. حتما از باز بودن زهکش های کف گلدان اطمینان حاصل کنید.

حتما دقت کنید که:

  • آبیاری باید در فواصل زمانی منظم صورت گیرد.
  • حتما برای آبیاری از آب جوشیده و بدون کلر استفاده کنید تا آسیبی به گیاهاتان نرسد و حتما توجه داشته باشید که از آب سرد استفاده نکنید، آب باید ولرم باشد.
  • زمانی که درجه حرارت محیط و یا نور دریافتی گیاه بیشتر می شود، خاک گیاه زودتر خشک شده و نیاز آن به آبیاری افزایش می یابد.
  • در فصل های سرد نیز با کاهش درجه حرارت محیط خاک اطراف ریشه دیرتر خشک می شود و نیاز گیاه به آبیاری کمتر می شود.
  • گیاهان با گلدان های کوچک یا گیاهانی که خاک و گلدان آنها مدت های زیادیب است که تعویض نشده اند به آبیاری بیشتری احتیاج دارند.
  • هرچه گیاهان دارای برگ های پهن تر و بزرگتری باشند، به آبیاری بیشتری نیاز دارند و باید فواصل بین آبیاری آن ها کم شود.
  • یکی از اولین علائمی که در اثر آبیاری بیش از اندازه در گیاهانی مانند دیفن باخیا اتفاق می افتد، زرد شدن برگ های پایینی گیاه و در گیاهانی مانند لیندا لَخت و شُل شدن برگ‌های فوقانی آن است.

اصول صحیح آبیاری گیاهان را بدانید!

۷ روش برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفرهای نوروزی

 

درجه حرارت

درجه حرارت مطلوب گیاه نیز به نوع آن بستگی دارد اما اغلب به این صورت است که دمای محیط گیاهان نباید از 20 درجه پایین تر برود .برخی گونه ها تا دمای نزدیک 10 درجه را هم تحمل می کنند.به طور کلی دمای مطلوب نگهداری گیاهان 22 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد.

 

رطوبت 

رطوبت نیز از عوامل تاثیر گذار در رشد و طراوت گیاهان می باشد و کمبود رطوبت می تواند منجر به سوختگی حاشیه و نوک برگ ها شود و ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در آن ها شود.

راه های افزایش رطوبت:

  • یکی از روش های تامین رطوبت گیاه به این صورت می باشد که یک زیرگلدانی بزرگتر از گلدان انتخاب کنید و آن را از سنگ ریزه پر کنید، سپس داخل زیر گلدانی را تا نصفه از آب پر کنید و گلدان را بر روی آن قرار دهید.توجه داشته باشید که کف گلدان با آب های داخل زیر گلدانی به هیچ عنوان در تماس نباشد چراکه موجب پوسیدگی ریشه ها و مرگ گیاه خواهد شد.
  • روش دیگر این است که در ساعات گرم روز به کمک آبپاش ، آب را بر روی برگ های گیاه اسپری کنید.هنگام انجام اینکار حتما توجه داشته باشید که آب زیادی بر روی برگ ها نماند و در گیاهانی مانند دیفن باخیا و یوکا و ارکیده و … ممکن است آب در محل اتصال دمبرگ به ساقه جمع شده و به مرور زمان منجر به ایجاد لکه قهوه ای در محل اتصال و پوسیدگی دمبرگ شود، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پس از غبار پاشی گیاه را به آرامی تکان دهید تا آب های اضافی از روی برگ ها بریزند.
  • جمع کردن گیاهان در فاصله های نزدیک به هم نیز از روش های تامین رطوبت گیاهان است چراکه برگ‌ها به طور دائم از خود بخار آب پس می‌دهند این رطوبت در محدوده گلدان‌ها جمع و متراکم شده و رطوبت محیط را بالا می‌برد.
  • قرار دادن ظرف آب در نزدیکی گیاه یا جوشیدن آب کتری و یا بخور نیز می تواند در تامین رطوبت محیط موثر باشد.

 

کود

همه گیاهان آپارتمانی برای گلدهی و رشد مناسب به خاکی غنی احتیاج دارند تا مواد مغذی مورد نیازشان تامین شود که چون معمولا مواد موجود در خاک برای آن ها به اندازه کافی نمی باشد، (به خصوص در گیاهانی که رشد زیادی دارند این مشکل بیشتر می باشد.)هر چند وقت یکبار به کود دهی نیاز پیدا می کنند.

  • بهترین زمان برای کوددهی به گیاهان در فصل رشد و گلدهی آن ها می باشد.که زمان مناسب برای گیاهان با برگ های زینتی از ماه فروردین تا آبان بوده و برای گونه‌های گل‌دهنده زمستانی فصل زمستان می‌باشد. بهتر است در زمان استراحت گیاه که در آن رشدی ندارد به آن کود ندهید چرا که به گیاه فشار آورده و موجب ضعیف شدن آن می شود.
  • عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان نیتروژن یا ازت، پتاسیم و فسفر می باشد. عناصر فرعی نیز شامل آهن، مس، بُر و … می باشند. برای دادن یک کود جامع و کامل به گیاهتان به ترکیب همه این عناصر نیاز دارید که کود های متنوعی در بازار با فرمول های مختلف از درصدهای متفاوت این عناصر وجود دارند که این موضوع می تواند موجب سردرگمی مصرف کنندگان بویژه افراد تازه کار شود.
  • برای انتخاب کود مناسب اول باید نوع گیاهتان را در نظر بگیرید. برای راحتی کار بطور کلی گیاهان آپارتمانی را به دو دسته متفاوت تقسیم می کنیم: گباهان با برگ های زینتی و گیاهان گلدار.
  • برای گیاهانی که برگ های زینتی دارند می توان از کودهایی با نسبت مساوی پتاسیم، ازت و فسفر استفاده کرد. اما باید بدانید که نیتروزن یا همان ازت تاثیر بسزایی در رشد بیشتر گیاهان دارد پس اگر مایلید نتیجه بهتری بگیرید استفاده از کودهایی با  کمی درصد ازت بیشتر مانند 10-10-10 یا 20-20-20 یا به شکل اختصاصی تر 20-20-30 استفاده کنید.
  • برای گیاهان گلدار باید از کودهایی استفاده کرد که نسبت فسفر و پتاسیم آن ها از نیتروژن آن ها بیشتر است.
  • کاکتوس ها و ساکولنت ها به علت کند رشد بودن بسیار کمتر از دیگر گیاهان به کود دهی احتیاج دارند. معمولا 1 الی 2 بار در سال کافی می باشد و برای آن ها باید از کودهایی با ازت پایین و پتاس بالا استفاده کرد مانند: 38-11-3 یا سایر کود های ازت پایین ]چراکه ازت بالا موجب نگهداری آب بیش از حد در بافت های گیاهتان می شود و ممکن است گیاه خراب شده و یا ترک بر دارد.
  • در مورد گیاهان گل‌دار می‌توان از کودهایی که فسفر و پتاسیم بیشتری نسبت به نیتروژن دارند استفاده کرد. برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بهتر است از کودهای ازت پایین و پتاس بالا استفاده کرد مانند ۳۸-۱۱-۳ یا سایر کودها با ازت پایین. ازت بالا در کاکتوس‌ها باعث نگهداری مقادیر زیادی آب در بافت گیاه می‌شود و امکان کاکتوس شما خراب شود یا ترک بردارد.
  • همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که می توانید از دستور نوشته شده بر روی کود به گیاه کمتر کود بدهید اما مقدار بیشتر از آن موجب سوزاندن ریشه های گیاه و نابودی آن می شود.
  • در گیاهان جوان که رشد بیشتری دارند در فواصل زمانی کوتاه تری می توان کود دهی را انجام داد.
  • برای شروع کود دهی به گیاهان بذای بارهای اول بهتر است از کودهای رقیق تر استفاده کنید.

 

خاک 

خاک یکی از مهمترین عوامل در نگهداری

بهترین ترکیب برای خاک گلدان گیاهان آپارتمانی به طور اعم، شامل یک قسمت ماسه و دو قسمت خاک برگ یا پیت موس می‌باشد. ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک برگ یا پی موس استفاده می‌گردد.

هنگامی که از خاک برگ برای تعویض خاک گلدان استفاده می‌نمایید نکتة مهم این است که نباید خاک را بسیار فشار داد. فشردگی زیاد خاک برگ سبب می‌شود که خاک برگ‌ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه، که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است، جلوگیری نماید.

در صورت امکان برای قلمه‌زنی می‌توان به جای ماسه از ترکیبات معدنی پرلایت و دانة ریز لیکا (پوکة صنعتی ریز) هم استفاده نمود.

توجه به خاک یک عامل مهم در نگهداری از گلدان‌های خانگی است. خاکی که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است با مقداری ماسه نیز ترکیب شود. سعی نکنید خاک گلدان را فشرده کنید؛ زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت‌های مختلف خاک ضروری است و یکی از نقش‌هایی که ماسه‌ها بر عهده دارند نیز مرتبط با همین موضوع است.

 

تعویض گلدان

تعویض گلدان به سه دلیل انجام می‌شود: خالی شدن خاک گلدان از مواد غذایی و رشد زیاد ریشه‌ها. به همین خاطر نشانة تعویض گلدان، ظهور علائم کمبود مواد غذایی است و یا خروج ریشه‌ها از سوراخ زهکش ته گلدان و یا متورم شدن ریشه آنان در سطح خاک گلدان و یا به صورت مارپیچ در ته خاک گلدان جمع شده باشد.

توجه: در مورد گیاهان کند رشد و گیاهانی که گلدان بزرگ دارند می‌توان به جای تعویض گلدان، چند سانتی‌متر از خاک سطحی گلدان را با خاک جدید تعویض نمود. بهترین زمان تعویض گلدان در صورت نیاز نیمة دوم اسفند بعد از گرم شدن هوا در محیطی سربسته می‌باشد. گلدان جدید بایستی فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. زیرا اکثر گیاهان آپارتمانی در گلدانی که به نظر شما کوچک می‌آیند بهتر رشد می‌کنند.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه‌ها به سوراخ‌های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

بعضی از افراد با دیدن خشکی ظاهری گیاهان به فکر تعویض گلدان آن‌ها می‌افتند؛ اما این کار اشتباه است. برای تعویض گلدان باید تا فصل بهار صبر کنید و پس از آن اینکار را انجام دهید. این مسئله درباره‌ی تعویض خاک گلدان هم صدق می‌کند.

 

تمیز کردن و براق نمودن برگ‌ها

گرد و غبار به طرق مختلفی دشمن برگ‌ها و گیاهان می‌باشند. گرد و غبار، زیبایی و درخشندگی برگ‌ها را از بین می‌برد و نیز روزنه‌ها و منافذ گیاه را می‌پوشاند. بنابراین گیاه نمی‌تواند به طور کامل تنفس کند. گرد و غبار لایه‌ای روی برگ تشکیل می‌دهد که جلوی جذب مؤثر نور آفتاب را می‌گیرد. گرد و غبار مخصوصاً در مناطق صنعتی و در شهرهای بزرگ، حاوی مواد صنعتی و شیمیایی بوده و برای گیاه زیان‌آور می‌باشد.

بنابراین برگ‌ها باید به طور مرتب به طریقی که ذکر می‌شود تمیز شوند. این عمل با اسپری کردن آب یا پاک کردن برگ‌ها توسط یک اسفنج تمیز انجام می‌شود.

هرگز برگ‌های جوان و تازه روییده را تمیز نکنید چرا که بسیار لطیف بوده و خیلی سریع زخمی می‌شوند. در مواقعی که برگ‌ها بسیار کثیف هستند می‌باید که اول با دستمالی نرم خاک‌ها را گرفته سپس برگ‌ها شست‌وشو شوند. اگر این کار قبل از شست‌وشوی برگ‌ها انجام نپذیرد ممکن است که شستن برگ‌ها ایجاد لایه‌ای از گِل چسبنده روی برگ نمایند که به مراتب بدتر از حالت اول برگ‌ها گردیده و باعث مسدود شدن منافذ برگ‌ها و در نتیجه مرگ گیاه می‌گردد.

در مورد کاکتوس‌ها و گیاهانی که برگ‌هایشان به آب حساس است (مثل بنفشه آفریقایی و سرخس) از اسپری آب روی برگ‌ها خودداری کرده و با بُرس یا قلم موی نرم مرطوب، خاک آنها را بزدایید.

 

نگهداری از گل های آپارتمانی هنگام مسافرت

هر ساله هنگام تعطیلات و مسافرت ها خانواده هایی که در فضای داخل خانه شان تعدادی گیاه آپارتمانی را پرورش می‌دهند، همواره دل نگران آبیاری آنها می‌شوند. برخی مسئولیت آبیاری را به همسایه و یا فامیل خود می‌سپارند ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه رو می‌شوند. در صورتی که می‌توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با خیالی آسوده به سفر بروند.

۱ـ گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید.
پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

۲ـ در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن در کف هر یک از گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

۳ـ یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو الی سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن و یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.

باید گفت که پرورش گل و گیاهان آپارتمانی تنها در آب دادن خلاصه نمی‌شود و باید به بعضی نکات دیگر هم توجه کرد. در این مقاله به رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی خواهیم پرداخت و در این‌باره توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

 

به فکر زمستان هم باشید

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان داستان‌های خاص خودش را دارد! در فصل زمستان دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی می‌روند تا در فصل بهار دوباره سرسبز شوند. با در نظر گرفتن این موضوع اگر دیدید که در فصل زمستان بعضی از گیاهان شما به ظاهر خشک شدند، نترسید و کارهای عجیب و غریب انجام ندهید! اولین و مهم‌ترین نکته در نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما است؛ گلدان‌ها را باید در دمایی قرار دهید که تفاوت بسیار کمی با دمای قبلی آن‌ها داشته باشد.

ممکن است برخی افراد بخواهند از دمای بخاری برای گرم کردن گیاهان استفاده کنند؛ اگرچه این راه‌حل به خودی خود عیبی ندارد، اما از آنجایی که حرارت بخاری گاه با سوز همراه است، نباید گلدان‌ها را در نزدیک بخاری قرار دهید. به طور کلی درنگهداری از گلدان‌های خانگی بهترین روش گرم کردن، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید.

 

https://iranderakht.com/buy-house-plant/

 

 

3 دیدگاه در “همه آنچه که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی باید بدانید!

  1. مریم گفت:

    سلام من یک گیاه بابا آدم دارم که تازه متوجه شدم روی برگهاش تارعنکبوت های خیلی ظریف با حشرات سفید خیلی خیلی ریز داره برگهاش دارن زرد میسن و میریزن آبیاری هر ۳ روز یک بار و نور غیر مستقیم خوب داره از چه سمی باید استفاده کنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا گیاهتون کنه گرفته. با یک سم کنه کش مثل دیکوفول یا کلروبنزیلات طبق دستورالعمل سمپاشی کنید. البته بهتره اول با راهکار های خانگی مثل اسپری آب و چند قطره مایع ظرفشویی برگ ها رو تمیز کنید و بعد اگر آفت رفع نشد به سراغ سم آفت کش برید.

  2. مرتضی گفت:

    سلام من یه گیاه کراسولا خرفه ای دارم که توی خونه تکونی مجبور شدم جاشو عوض کنم وبه اتاق خ بردم و اتاق خواب نور نداشت بعد به جای خودش که در معرض نور بود انتقال دادم و برگتش شروع به ریختن کردن و تنه خشک شد من بهش کود
    20. 20. 20 دادم و با مکمل خاک خاکشو تغذیه کردم ولی تاثیر نداشت ولی هنوز ریشه و پيازش خشک نشدن میخواستم بدونم راهی برای احیا هست؟
    یا اینکه از دستش دادم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *