گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه گل شمعدانی را نگهداری کنیم ؟ + هرس

گل شمعدانی از دیرباز در خانه‌های ما ایرانیان جا داشته است و اولین تصویری که با شنیدن نام آن در ذهن تداعی می‌شود، گلدان های سفالی با گلهای قرمز و زیبا بر لب حوض است. شمعدانی از انواع گلهای آپارتمانی با گلبرگهای خوشه ایست که رنگبندی و انواع متنوعی دارد. نگهداری گل شمعدانی بسیار آسان است و همین امر، آن را به گلی پرطرفدار در آپارتمان تبدیل کرده است. با ما همراه باشید تا با انواع گل شمعدانی و شرایط نگهداری این گل زیبا بیشتر آشنا شوید.

 گل شمعدانی

 

گل شمعدانی بومی کشور آفریقای جنوبی است و با این وجود از سالیان دور در خانه های ما وجود داشته است. رنگ گل های شمعدانی سفید، قرمز، صورتی و بنفش و به شکل چتر ساده روی ساقه ظاهر می شوند. این گیاه به طور طبیعی تا یکسال دوام میاورد اما در صورتی که شرایط فراهم باشد میتواند سالیان زیادی به حیات خود ادامه دهد. خرید گل شمعدانی می‌تواند یکی از گزینه های بسیار مناسب برای آپارتمان و یا فضای باز باشد.

انواع گل شمعدانی:

گل شمعدانی به طور عمده 200 گونه متفاوت دارد که همگی آنها شرایط نگهداری نسبتا یکسانی با یکدیگر دارند. برخی گونه های رایج آن، که در ایران مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از :

شمعدانی ترمه ای[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text text_larger=”no”]

1. شمعدانی معمولی ( p.x hortorum )

رایج ترین شمعدانی ها در ایران، شمعدانی های معمولی هستند که روی برگ آنها یک حلقه تیره رنگ به شکل نعل وجود دارد. انواع این شمعدانی ها عبارتند از:

1. شمعدانی حرامزاده 2. شمعدانی بهار هلوئی 3. شمعدانی سفید 4. شمعدانی نقره ای 5. شمعدانی ترمه ای 6. شمعدانی طلائی

نگهداری گل شمعدانی

2. شمعدانی پیچ ( p.peltatum):

شمعدانی پیچ دارای ساقه های ظریف و گلبرگ های بزرگ است. تمامی شمعدانی ها رشد طولی زیادی دارند اما طول ساقه شمعدانی پیچ، ممکن است به 1 متر هم برسد.

انواع-گل-شمعدانی

3. شمعدانی اژدر (p.domesticum):

اسم این نوع شمعدانی به دلیل بزرگ بودن برگها و گلبرگ هاست که ارتفاع واریته‌ی آنها ممکن است به حدود 50-60 متر هم برسد. برگهای شمعدانی اژدر درشت، چیندار و سبز پررنگ است. گلها در انواع رنگهای قرمز، بنفش، زرد و سفید یافت می‌شود.

خرید-گل-شمعدانی

4. شمعدانی عطری (p.capitatum):

شمعدانی عطری همانطور که از نامش پیداست، دااری گلبرگهایی به رنگ ارغوانی با عطری ملایم شبیه به گل سرخ است. از عطر گلهای این نوع شمعدانی برای تهیه اسانس عطر استفاده می‌شود.

 

شرایط نگهداری گل شمعدانی:

دما

بهترین دما برای این گیاه، دمای مابین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد میباشد. اختلاف دما در روز و شب میتواند به رشد و گلدهی این گیاه کمک کند. تهویه هوای اتاق برای شمعدانی بسیار مهم است.

نور

گیاه به نور غیر مستقیم زیادی نیازمند است و در صورتی که این مقدار نور تامین نگردد گل های آن شروع به ریزش میکند. نور مستقیم کم یعنی سایه یا نیم سایه نیز برای شمعدانی مناسب است. توجه داشته باشید که شمعدانی را در زیر نور شدید خورشید قرار ندهید.

رطوبت

گیاه شمعدانی به رطوبت نسبتا کمی نیاز دارد و رطوبت محیط میتواند برای آن مناسب باشد. به یاد داشته باشید کهه شمعدانی در محیطی که رطوبت بالایی دارد عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

آبیاری

برای آبیاری گیاه زمانی اقدام کنید که رویه خاک کاملا خشک شده باشد آبیاری بیش از حد میتواند به گیاه آسیب وارد کند.

خاک

شمعدانی تقریبا در هر خاکی رشد می‌کند، اما بهترین خاک برای رشد بهتر گیاه ، خاک و کود آماده میباشد. خاکی برای شمعدانی مناسب است که از یک قسمت خاک برگ پوسیده ، دو قسمت خاک مرغوب باغچه ، و یک قسمت شن زبر و یک قسمت کود گاوی پوسیده تشکیل شده باشد.

کوددهی

به طور کلی گیاه شمعدانی نیازی به تقویت کننده ندارد اما میتوانید طبق دستور عمل تقویت کننده‌های مایع، عملیات کود دهی را انجام دهید. برای گل دادن نیز می‌توانید از کود گلدهی مخصوص شمعدانی استفاده کنید.

تعویض گلدان

شمعدانی نیز مانند هر گیاه دیگری هر 1 یا 2 سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد. در صورت مشاهده بیرون زدن ریشه ها و یا بیحال بودن برگها نیز بهتر است گلدان را تعویض کنید.

نمیز نمودن برگها

برگهای بزرگ و خوش فرم شمعدانی یکی از زیبایی های این گیاه است. بنابر این در صورت کدر و خاک آلود بودن آنها از زیبایی شمعدانی نیز کاسته می‌شود. بهتر است هر از گاهی برگهای شمعدانی را تمیز کنید تا گرد و غبار بر روی آنها پاک شده و تنفس برای این گیاه راحت تر شود.

خرید-گل-شمعدانی

چگونه شمعدانی را هرس کنیم ؟!

  • هرس کردن گل شمعدانی به معنی جدا کردن ساقه های قدیمی و اجازه به شاخه های جدید برای رشد است.

 

  • هرس کردن این گل باید هر 6 ماه یکبار انجام شود که می تواند اواخر زمستان و اواسط  تابستان باشد زیرا گل شمعدانی در بهار و اواخر تابستان گل های زیبایی می دهد. از هرس کردن شمعدانی هنگام گرمای تابستان و سرمای زمستان بپرهیزید.

 

  • یک ساقه کهنه از گیاهتان را در نظر بگیرید و آن را از نزدیکترین مکان به خاک بچینید. بعد از این کار، گیاه را در سایه قرار دهید تا برگهای طول ساقه ریخته و جوانه‌های نو در پای ساقه رشد کند. (در اواخر زمستان و هوای معتدل نیاز به این مرحله نیست) برای احتیاط بیشتر اگر گلدان شما ضعیف است می توانید کوچکترین ساقه قدیمی را بگذارید و پس از زدن جوانه های جدید ان را نیز هرس کنید.

 

  • ساقه‌های کهنه بزرگ را ازحدود ۴ سانتی‌متر بالای خاک ببرید.

 

  • اندازه‌ی بریدن ساقه های کهنه، در هرس گل شمعدانی بستگی به جوانه های پای ساقه‌های شما دارد. ساقه را یک سانتی متر بالای اخرین جوانه ای که قصد دارید بماند، ببرید.

 

  • اگر قصد دارید از ساقه های جدا شده برای کاشت در گلدان جدید استفاده کنید لازم است برای برش ساقه ها از چاقوی تیز استفاده کنید.

 

2 دیدگاه در “چگونه گل شمعدانی را نگهداری کنیم ؟ + هرس

  1. Zari گفت:

    سلام برگهای شمعدانیم کوچیک شده چیکار کنم؟

  2. پ فتحی گفت:

    سلام با اجازتون عکس شمعدونیو کپی کنم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

سایدبار