گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه کالانکوئه نگهداری کنیم ؟!

کالانکوئه گیاه آپارتمان جذابی است که گل های ریز زیبا به رنگ های مختلف تولید می کند. این گیاه به دلیل گلدار بودن از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بین دوستداران گل و گیاه است. این گیاه از خانواده ساکوللنت ها بوده و مقاومت بالای آن باعث شده که نگهداری اش در منزل بسیار ساده باشد. در این مقاله با انواع کالانکوئه و شرایط نگهداری کالانکوئه مثل آبیاری، نور و خاک مناسب کالانکوئه آشنا می شویم. اگر شما هم به نگهداری گل کالانکوئه در منزل علاقه دارید با ما همراه شوید.

کالانکوئه

کالانکوئه

یا گل کالانکوئه آشنا شویم

این گیاه با نام انگلیسی و علمی kalanchoe از خانواده Crassulaceae بوده و بومی منطقه ماداگاسکار می باشد. ارتفاع آن به حدود 50 سانتی متر هم می‌رسد. این گیاه دارای بیش از 200 گونه می باشد که هر کدام شکل و اندازه های متفاوتی دارند. از مشخصات این گیاه این است که دارای برگ های سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل است که لبه آن ها به طرف بالا برگشته اند. گل های این گیاه به صورت خوشه ای بوده و فصل پیدایش آن ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار می باشد. گل های گیاه از چهار گلبرگ تشکیل شده اند و به رنگ های قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و سفید یافت می شوند.

گل کالانکوئه

گل کالانکوئه

انواع کالانکوئه

معروف ترین انواع کالانکوئه برای آشنایی شما در زیر آورده می شود:

  • کالانکوئه کریسمسkalanchoe blossfeldiana)): در انگلیسی به آن widow’s thrill گفته می شود. این گیاه گل های قرمز زیبا دارد.
  • کالانکوئه کاتالیدون(kalanchoe thyrsiflora): نام انگلیسی آن paddle plant بود ه و بومی آفریقای جنوبی است. برگ های گوشتی گیاه حاشیه قرمز رنگ دارند که به زیبایی آن می افزاید.
  • کالانکوئه دایگریمونتیا(kalanchoe daigremontiana): این گیاه که در ایران به آن اشک تمساح گفته می شود یکی دیگر از انواع کالانکوئه است. اشک تمساح مقاومت بالایی دارد و به سختی می توان آن را از بین برد
کالانکوئه پاندا

کالانکوئه پاندا

شرایط نگهداری گیاه کالانکوئه :

دما : 

بهترین دما برای نگهداری گیاه کالانکوآ بین 17 الی 22 درجه سانتیگراد است و نگهداری این گیاه در دماهای بالاتر موجب توقف در رشد گیاه میشود. اما از آنجا که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است، در یک محیط نسبتا گرم بهترین عملکرد را دارد.

آبیاری :

آبیاری این گیاه باید منطم باشد و برای آبیاری بهتر است هنگامی که خاک گیاه خشک شد اقدام به آبیاری کنید و برای پی بردن به این موضوع میتوانید انگشت خود را تا یک بند انگشت در خاک فرو کنید و در صورتی که خاک خشک بود و به دستتان نچسبید گیاه را آبیاری کنید.

نور :

این گیاه به نور متوسط غیر مستقیم  نیاز دارد به هیچ وجه گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید.

کود دهی:

جهت رشد بهتر گیاه میتوانید از تقویت کننده های مایع مخصوص گیاهان و گل ها استفاده کنید.

خاک : 

این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب احتیاج دارد و بهترین خاک برای گیاه کالانکوآ ، خاک هلندی و یا خاک و کود آماده میباشد.

تعویض گلدان : 

زمانی که ریشه ها از قسمت زیری گلدان بیرون زدند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است و در صورتی که زود تر از موعد اقدام به تعویض گلدان کنید منجر به توقف رشد گیاه خواهد شد.

گلدهی کالانکوئه

گلدهی کالانکوئه

گلدهی کالانکوئه : 

  • مناسب نبودن نور گیاه و کافی نبودن مواد مغذی خاک میتواند علت گل ندادن این گیاه باشد.
  • در شرایط عادی این گیاه سالی یکبار گل میدهد ولی با تنطیم نور گیاه میتوان تعداد دفعات گلدهی را افزایش داد.
  • اين گياه روز کوتاه محسوب ميشود و این به این معناست که در پاييز و زمستان که گیاه ،گل ندارد بعد از غروب آفتاب بايد در تاريکي مطلق باشد.
  • به صورت کلی پیشنهاد میشود که گیاه در هر روز حدود 14-15 ساعت در تاریکی مطلق باشد.
  • همچنین گیاه باید روزانه در حدود 8 الی 10 ساعت نور مناسب و کافی دریافت کند.دفت کنید که حتی اگر یک روز شرایط مناسب را برای گیاهتان فراهم نکنید تمامی زحماتتان بر باد خواهد رفت.
  • اگر به مدت 8 هفته ی متوالی این شرایط را رعایت کنید ،میتوانید شاهد غنچه های کوچک گیاهتان باشید.
  • بعد از گذشت یک ماه غنچه ها بالغ خواهند شد و شما میتوانید گیاه را محل ثابتی منتقل کرده و روز های آن را بلندتر کنید.
  • بعد از اتمام دوره ی گلدهی ساقه ی خشک شده ی گل ها را تا آنجایی که برگ ندارند یا به همراه یک الی 2 برگ قطع کنید.
  • بعد از انجام این کار اندکی آبیاری کنید و سپس تا بسته شدن زخم های محل بریدگی دیگر آبیاری نکنید.
  • بعد از گذشت مدتی گیاه دوباره شروع به سبز شدن میکند که نشانگر آغاز زمان استراحت گیاه میباشد و باید روز های گیاه را در ای دوره کوتاه کنید.
  • کوتاه شدن روز ها و تاريکي مطلق بيش از 12 ساعت عامل تحريک غنچه دار شدن گياه است.
  • دوباره مراحل را مانند قبل تکرار کنید.
  • حداکثر روشنايي روز 13 ساعت است. در زمان غنچه دادن ابياري بايد کم باشد همچنين در اين دوره استفاده از محلول تقويتي به صورت دو هفته يکبار توصيه مي شود.
گیاه کالانکوئه

گیاه کالانکوئه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *