گل ها, مقالات

همه چیز درباره گل زیبای لیلیوم ( سوسن )

حتما شما هم با گل زیبای لیلیوم آشنا هستید و نام آن را شنیده‌اید. گل لیلیوم به دلیل زیبایی منحصربه‌ فرد و عطر خوشایندش در تزیین دسته گل‌ ها و سبد گل‌ ها به فراوانی استفاده می‌شود. این گل برای پرورش در باغچه هم کاملا مناسب است و جلوه زیبایی به حیاط خانه شما می‌دهد. برای پرورش گل لیلیوم در باغچه لازم است نکات نگهداری آن را بدانید و بیماری های گل لیلیوم را بشناسید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با شرایط نگهداری گل لیلیوم، بیماری های گل لیلیوم و تکثیر این گل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

لیلیم

معرفی گل لیلیوم

لیلیوم (Lilium spp) گلی زیبا و معطر از خانواده Liliaceae است. بیشتر اعضای این خانواده در آسیا، آفریقای شمالی و اروپا پراکنده شده اند. گل لیلیوم در ایران به گل سوسن معروف است. لیلیوم از گیاهان پیازدار محسوب می‌شود. پیاز این گل در زیر خاک و دارای تعدادی فلس می‌باشد. گل سوسن به رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد، سفید و … دیده می‌‎شود و از این نظر تنوع بالایی دارد. گل‌ها 6 گلبرگی و به صورت منفرد یا مجموعه ای در انتهای ساقه‌ها دیده می‌شوند. اکثر انواع سوسن معطر هستند و بووی دلنشینی دارند. گل لیلیوم به عنوان گل شاخه ای در تزیین دسته گل ها و یا به صورت تکی استفاده می‌شود.

 

پرورش گل لیلیوم

گل لیلیوم گیاهی آسان‌ گیر است و معمولا به مراقب زیادی نیاز ندارد. این گل را می‌توان در باغچه و گلدان نگهداری کرد. برای داشتن گل هایی با طراوت بهتر است قبل از پرورش این گل با شرایط نگهداری گل لیلیوم آشنا شوید.

 

لیلیم

لیلیم

شرایط نگهداری گل لیلیوم

نور

نور خوب و کافی در گلدهی بهتر گل لیلیوم تاثیر مستقیم دارد. اگر گل شما نور کافی دریافت نکند بوته آن کم گل شده و گل ها کوچک می‌شوند. البته بهتر است برای کاشت گل لیلیوم در باغچه محلی را انتخاب کنید که نیم سایه داشته باشد. در داخل منزل هم بهترین مکان برای قرار دادن گلدان، پشت پنجره نورگیر است.

آبیاری

گل سوسن به آبیاری حساس است و باید در آبیاری آن دقت کافی به خرج دهید. پیاز گل لیلیوم در صورت ماندن در خاک خیس پوسیده می‌شود و از بین می‌رود. علائم آبیاری بیش از اندازه لکه های قهوه ای رنگ روی برگ‎های گیاه است. حتی ممکن است علائم بروز نکنند و یکباره گیاه پژمرده شود. پس بهتر است بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک گیاه خشک شود. آبیاری بیش از حد لیلیوم باعث می‌شود برگ‌های گیاه زرد شده و گل ها به خوبی باز نشوند.

دما

دما یک عامل مهم در پرورش گل لیلیوم است. نیاز دمایی این گل در مراحل مختلف کاشت متفاوت است. ابتدا باید برای سوخ های تازه کاشته شده دمای 16 درجه فراهم کنید تا ریشه بدهند. بعد از این دوره به مدت 6 هفته آن‌ها را در دمای 2 تا 7 درجه قرار دهید تا به گلدهی برسند. اگر دما در این مرحله بالاتر از 21 درجه باشد تعداد جوانه های گل کاهش پیدا کرده و گلدهی به تعویق می‌‍افتد. بعد از 6 هفته دمای اطراف گیاه را دوباره به 16 درجه برسانید تا گل ها باز شوند.

 

خاک

مخلوط خاک باغچه، خاک برگ پوسیده و کود حیوانی به همراه شن، ماسه، پرلیت و پیت ماس برای این گل مناسب است. بهتر است خاک کمی اسیدی باشد. پرورش گل لیلیوم در خاک قلیایی باعث می‌شود گیاهانی ضعیف و کوتاه قد به وجود بیایند.

کوددهی

در هنگام رشد گیاه می‌توانید هر دو هفته یکبار از کود کامل 18-18-18 به مقدار یک گرم در لیتر به گیاه بدهید. بعد از اینکه گیاه بالغ شد و به مرحله غنچه‌دهی رسید بهتر است از کود 12-12-36 استفاده شود. این کود مخصوص گلدهی است و با استفاده چند هفته ای باعث بزرگتر شدن و افزایش کیفیت گل ها می‌شود.

گلدهی

لیلیوم معمولا در تابستان گلدهی دارد. در بعضی از گونه‌ها گلدهی زودتر و در فصل بهار روی می‌دهد. برای این که گیاه در فصل بهار گل بدهد باید سوخ‌ها را در ماه آذر و دی در گلخانه کشت داد. اگر در مناطق سردسیری زندگی می کنید بهتر است ابتدا گل لیلیوم را در گلدان بکارید و در بهار به باغچه منتقل کنید.

 

تکثیر لیلیوم

گل لیلیوم را می‌توان به وسیله سوخ‌هایش تکثیر کرد. برای این کار تا زمان کاشت سوخ‌ها را در دمای حدود 3 درجه نگهداری می‌کنند. برای نگهداری سوخ‌ها آن‌ها را در خاکی سبک قرار می‌دهند که تا زمان کاشت رشد نکنند. در طول این مدت لازم است هر چند وقت یک‌بار سوخ‌ها را آبیاری کنید. برای کاشت پیازها باید گلدان‌هایی به ارتفاع 20 و قطر 10 سانتی‌متر تهیه کنید. پیازها را در عمق 3 تا 5 سانتی‌متری خاک بکارید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. بسته به زمانی که می‌خواهید گیاه به گلدهی برسد باید شرایط محیطی و دمای لازم را برای آن فراهم کنید. بعد از کاشت پیازها 120 روز زمان نیاز است تا گیاه به گل بنشیند. در این زمان باید دمای حدود 15 درجه را برای آن فراهم کنید.

لیلیم

بیماری های گل لیلیوم

در ادامه بعضی از بیماری های گل لیلیوم را معرفی می کنیم تا با دانستن علت های هر کدام بتوانید از آن ها پیشگیری کنید.

پوسیدگی ریشه :

علت اصلی این عارضه بالا بودن رطوبت خاک و غرقاب شدن ریشه است. پوسیدگی ریشه به علت بیماری قارچی روی می‌دهد. در این صورت باید سریعا آبیاری را متوقف کنید و خاک گلدان را تعویض کنید.

آفت شته :

یکی از آفت‌های رایج این گل زیبا شته است. این آفت باعث آسیب برگ‌ها و جوانه‌های گیاه می‌شود.

نماتد :

نماتد هم یک آفت دیگر است که باعث پوسیدگی ریشه لیلیوم می‌شود. برای این که گیاه به نماتد دچار نشود بهتر است هنگام کاشت از پیازهای سالم استفاده کنید و از تمیز بودن خاک کاشت مطمئن شوید.

گل لیلیوم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *