گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

همه چیز درباره ی درخت چنار

در بین ما کمتر کسی است که تا به حال گذرش به خیابان ولیعصر با چنارهای بلند و گسترده ی اطرافش نیفتاده باشد. امروزه درخت چنار به علت قامت بلندش برای ایجاد سایه در حاشیه خیابان ها و پارک ها استفاده می‌شود و همچنین برگ درخت چنار با شکل خاصش جلوه ی ویژه ای به محیط می‌دهد. البته درخت چنار از گذشته های دور نیز همواره برای ایرانیان مقدس بوده است و ایرانیان باستان آن را پادشاه درخت ها می‌دانستند. چنار حتی در ادبیات فارسی نیز از گذشته جایگاهی ویژه داشته است. قیمت درخت چنار چندان بالا نیست و به دلیل نگهداری راحت و زیبایی فوق العاده، در ایران بازار فروش خوبی دارد. برای آشنایی بیشتر با درخت چنار و نحوه نگهداری و تکثیر آن با ما همراه باشید.

خرید-نهال-چنار

درخت چنار را بیشتر بشناسید

درخت چنار (plane tree) درختی بزرگ و زیبا با برگ های پنچ پر است. از تنه ی این درخت در صنایع چوب و تولید ذغال استفاده می‌شود و برگ درخت چنار در تولید کود اهمیت دارد. گلدهی چنار در فصل بهار انجام می‌شود و سپس میوه ها که به شکل کوزه های کوچک سبز رنگ هستند به شکل فندق های خشک و مرکب در آمده و می‌رسند. درخت چنار معمولا در کنار نهرها و جویبارها می روید و در تلألو آب های جاری به زیبایی خودنمایی می‌کند.

شرایط نگهداری درخت چنار

آب و هوا و اقلیم

درخت چنار می تواند در انواع آب و هواها به خوبی رشد کند. البته هوای خنک و مرطوب برایش مطلوب تر است. انواعی از درخت های چنار می توانند سرما را تا منفی 40 درجه زیر صفر تحمل کنند اما نمونه هایی که در شهرها کاشته می‌شوند فقط تا دمای منفی 23 درجه سالم می‌مانند. این درخت تنومند مقداری گرما را نیز تحمل می‌کند اما در شهرهای جنوبی کشور که دما بسیار بالا و آفتاب سوزان است، درخت چنار معمولا قادر به رشد نیست.

آبیاری

درخت چنار دوستدار رطوبت زیاد است. سعی کنید درخت چنار را به صورت هفتگی آبیاری کنید. حتی در فصول گرمتر سال می‌توانید فواصل آبیاری را کمتر کنید. ریشه درخت چنار می تواند تا عمق 4 متری خاک هم نفوذ کند. با عمیق تر شدن ریشه ها مقاومت گیاه به خشکی هم بیشتر می شود چون درخت می تواند آب را اعماق زمین جذب کند. البته توجه کنید که جمع شدن آب پای درخت و غرقاب شدن ریشه می تواند به درخت چنار آسیب برساند. در نتیجه بهترین مکان برای کاشتن درخت چنار کنار نهرهای جاری است که از ماندن آب پای درخت جلوگیری کرده و همچنین رطوبت کافی را به درخت می رساند. 

نور

درخت چنار در نور کافی و مستقیم به خوبی رشد می کند و در صورت کمبود نور تاج آن ضعیف و کوچک می‌شود. البته نهال کوچک چنار ممکن است نتواند نور مستقیم را تحمل کند و بسوزد. بنابراین سعی کنید در فصل تابستان برای نهال چنار خود سایه بانی درست کنید تا از آفتاب مستقیم آسیب نبیند.

 

خاک

شما می‌توانید از هر نوع خاکی برای درخت چنار استفاده کنید. فقط کافی است نهال شما خاک خوب با زهکشی مناسب داشته باشد تا از خفگی ریشه جلوگیری شود. ریشه درخت چنار عمیقا در خاک نفوذ می‌کند و می تواند در خاک های سنگین و ریزبافت به خوبی رشد کند. مخلوطی از ماسه، خاک برگ و کود دامی می‌تواند انتخاب مناسبی برای درخت چنار باشد. از کاشتن درخت چنار در خاک های آهکی و کم عمق و فشرده پرهیز کنید چرا که تهویه هوا در آن ها به خوبی صورت نمی‌گیرد و باعث آسیب ریشه گیاه می‌شود. توجه کنید که درخت چنار به خاک های قلیایی حساسیت نشان می‌دهد و ممکن است در اثر این مسئله حاشیه ی برگ های درخت زرد و سوخته شود.

هرس

درخت های چنار کاشته شده در فضای سبز چندان نیازی به هرس ندارند و می‌توانند رشد طبیعی خود را طی کنند. اما اگر شما از درخت چنار در حیاط خانه یا باغ خود نگهداری می‌کنید برای جلوگیری از رشد بی رویه درخت می‌توانید آن را هرس کنید. همچنین بریدن شاخه های شکسته و ناسالم برای رشد بهتر درخت ضروری است. بهترین زمان برای هرس هم فصل پاییز است که فصل استراحت گیاه می‌باشد.

 

 

تکثیر درخت چنار از طریق قلمه زدن

برای قلمه زدن چنار ابتدا باید یکی از شاخه های جوان (حدودا 30 سانتی متری) درخت را انتخاب کرده و به کمک چاقوی باغبانی تمیز و ضدعفونی شده آن را از درخت مادر جدا کنیم. بهتر است رأس قلمه ها را به صورت افقی و انتهای آن ها را به شکل مورب برش بزنید تا ریشه سطح بیشتری برای رشد و گسترش داشته باشد. همچنین توجه کنید که قلمه ها باید از زیر بندها جدا شوند تا خاصیت ریشه زایی داشته باشند. قلمه های تهیه شده را باید قبل از کاشت چندین ساعت در آب قرار داد تا رطوبت کافی جذب کنند و برای کاشت آماده شوند. در نهایت قلمه ها را دسته دسته و با فاصله 15 تا 20 سانتی متری از یکدیگر در خاک پیت ماس و ماسه بکارید و روی آن ها را با ماسه بپوشانید. توجه کنید که حداقل یک سوم طول قلمه ها در خاک قرار بگیرد. بعد از کاشت قلمه ها را به طور منظم آبیاری کنید و از زهکشی مناسب خاک مطمئن شوید. بهترین زمان برای کاشت قلمه ها در فصل رشد یعنی بهار و تابستان است.

 

تکثیر درخت چنار با کمک بذر

بذر های چنار در فصل پاییز می‌رسند و پس از چیدن، به منظور جوانه زدن در بهار باید به مدت دو ماه در معرض سرما و رطوبت قرار بگیرند. می توانید سرما را به طور مصنوعی با کمک یخچال خانه ایجاد کنید. بهتر است بذر چنار خیلی بدون خاک نماند و  باید بعد از جوانه زدن بلافاصله آن را در خاک کاشت تا توان ریشه زایی داشته باشد. بعد از کاشت بذر نباید به مدت یکسال گیاه را جابه جا کنید. سرعت رشد در این روش نسبت به قلمه زدن کمتر است اما در صورت ریشه زایی جوانه، نسبت به قلمه ریشه های عمیق تر و گسترده تری خواهد داشت.

 

برگ درخت چنار 1

 

بیماری ها و آفات درخت چنار

پروانه مینوز درخت چنار

پروانه مینوز یا کرم برگ چنار از آفات برگخوار درخت چنار است. این آفت حشره کوچکی به رنگ کرم مایل به زرد می باشد که روی برگ های چنار تخم گذاری می‌کند. لارو ها پس از خارج شدن از تخم از پوست برگ درخت چنار تغذیه کرده و باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می‌شوند.

مبارزه شیمیایی با این آفت معمولا الزامی ندارد اما در صورت خسارت و آسیب به درخت می‌توان از سموم شیمیایی مانند کونفیدور برای از بین بردن آفت استفاده کرد.

سوسک چوبخوار

این سوسک از جمله مهم ترین آفات درخت چنار به خصوص در سطح شهر تهران می‌باشد که لارو آن از ریشه و طوقه درخت تغذیه می‌کند. برای کنترل این آفت ابتدا رعایت اصول آبیاری و در نهایت کوددهی و جلوگیری از ایجاد زخم بر روی ساقه لازم است. این آفت اغلب درختان ضعیف را مورد حمله قرار می‌دهد بنابراین هرس به موقع و قطع شاخه های آلوده بهترین روش مبارزه با این آفت است. جهت مبارزه فیزیکی با این آفت می‌توان سوراخ های لاروی را به کمک مفتول از بین برد. مبارزه شیمیایی نیز از طریق سم پاشی انجام می‌شود.

 

زنجرک

زنجرک تخم هایش را در فصل زمستان در زیر پوست سرشاخه های جوان(عموما یکساله) می گذارد. لارو ها در میانه فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت از تخم خارج می‌شوند. حشرات در اواسط اردیبهشت ظاهر می گردند اما در تابستان از روی درختان مهاجرت کرده و به روی میزبان های دیگر می‌روند. آفت زنجرک باعث می‌شود برگ های درخت رنگ پریده شده و سطح آن ها نقطه نقطه شود. همچنین با تغذیه از شیره گیاه مانع رشد طبیعی درخت می‌شود. برای مبارزه با این آفت می‌توان از سموم سیستمیک استفاده کرد. بدین ترتیب سم از طریق شیره درخت وارد بدن حشره شده و باعث مرگ آن می‌شود. از دیگر روش های معمول مبارزه با این آفت استفاده از شته کش هایی مانند مالاتیون و اتیون است.

 

کرم سفید ریشه

این حشره از ریشه و قسمت های سطحی چوب درخت تغذیه می‌کند. در اثر این آفت برگ های درخت بعد از مدتی زرد می‌شوند و حتی ممکن است در اثر از بین رفتن ریشه ها درخت سقوط کند. اولین قدم برای جلوگیری از آسیب درخت، جمع آوری و نابودی حشرات قبل از تخم گذاری است. حشره کامل قبل از گرم شدن هوا روی شاخه درخت ظاهر می‌شود اما غیرفعال است و به درخت آسیب نمی‌زند. با تکان دادن شاخه ها می‌توان آن ها را از درخت دور کرد. برای مبارزه شیمیایی نیز می توان خاک درخت را با حشره کش اتیون آبیاری کرد. بهتر است این کار در مرداد ماه که لاروها از تخم خارج می‌شوند انجام شود.

 

62 دیدگاه در “همه چیز درباره ی درخت چنار

  1. پوریا گفت:

    سلام یکی دو سالیه درخت چنارمون از رشد افتاده و شاخه ها دارن خشک میشن ابیاری درخت هم خوبه ممنون میشم کسی میدونه مشکلش چی میتونه باشه راهنمایی کنه

    1. ستایش سلطانی گفت:

      به نظر من فشتگ ترین درخت درخت چناره????????هم وقتی نقاشیش میکنی قشنگ میشه هم وقتی میبینیش❤❤❤❤❤❤یعنی قشنگ تر از چنار ندیدم(البته به جز درخت کاج)

      1. نیما گفت:

        فقط درخت چنار و افرا اصلاح ژنتیک شده و سرو شیرازی و خمره ای و داغداغان هم عالیه البته ارغوان عالیه

    2. بهزاد گفت:

      خاک رو باید اصلاح کنی یا سم پاشی به موقع

  2. علیرضا گفت:

    چنار نکارید… فقط سایه داره. ولی رنگ ماشینتون رو داغون میکنه. شیره میریزه و رنگ ماشین رو نقطه نقطه میکنه. حتی اگه 50 متر اونطرف تر پارک کنید ماشین رو داغون میکنه. جوری شیره میریزه که تو جسم رنگ میره و فقط با پوساب و پالیش میشه بردش

    1. باربدآریامنش گفت:

      این حرف اصلا درست نیست،من درشهری زندگی میکنم که پرازدرخت چناره ودوطرف خیابون هم چنارای کهنسال هست،تاحالا کسی همچین چیزی که شماگفتی رونگفته

    2. سروش گفت:

      داداش فکر کنم با کاج سوزنی اشتباه گرفتی

      1. مهدیه مرادی پور گفت:

        سلام. ما در باغمون مقدار زیادی برگ چنار داریم. میتونم از طریقی بفروشمشون؟ واقعا برام دغدغه شده چون حجمشون زیاده و نمیخوام با سوزاندنشون به طبیعت لطمه بزنم. لطفا راهنمایی بفرمایید با کجا تماس بگیرم

        1. سعید گفت:

          سلام گودالی حفر کنید و برگ چنار را با خاک و مقدار کمی کود اوره مخلوط کنید بیشتر از ۶۰درصد برگ چنار باشه و درون گودال بریزید و رویش را با خاک حدودا ۵سانتیمتر پر کنید بعد از ۶ ماه یکی از بهترین کودهای گیاهی رو بهتون میده که حتی می تونید بفروشید

          1. علینقی رییسی مقدم گفت:

            واقعن نظر قشنگی دادی عاای بود

          2. حسن جوادی گفت:

            سلام یک درخت چنار باقر کف 40سانتی متر میتواند چقدر چوب داشته باشد

        2. ضیا گفت:

          سلام گودالی حفر کنید و برگ چنار را با خاک و مقدار کمی کود اوره مخلوط کنید بیشتر از ۶۰درصد برگ چنار باشه و درون گودال بریزید و رویش را با خاک حدودا ۵سانتیمتر پر کنید بعد از ۶ ماه یکی از بهترین کودهای گیاهی رو بهتون میده که حتی می تونید بفروشید

        3. صابر مکمل گفت:

          سلام میتونی خاک برگ تبدیل کنی

    3. میثم گفت:

      اصلا چنار دیدی همچین حرفی میزنی

    4. Rtyu گفت:

      اگه به تو باشه می خوای همه درخت هارو قطع کنی

    5. نیکو گفت:

      کاج شیره میریزه, نشنیدم چنار شیره بریزه?

    6. F.GH گفت:

      با سلام
      درخت چنار ترشحات ساقه ای یا برگی ندارد. اگر شاهد ترشحاتی هستید درختتون مورد حمله آفات قرار گرفته و ترشحات ناشی از بیماری و آفات است.

    7. امین گفت:

      اینی که شما میگید از درخت کاج دیدم من

    8. هادی گفت:

      اولین بار هست میشنوم که درخت چنار شیره داره؟ عزیزم ظاهرا شما درخت چنار را با کاج یا درخت اقاقیا اشتباه گرفتی.این دو درخت هستند که شیره میدهند و نقطه های ریز مشکی روی رنگ ماشین ایجاد می کنند

      1. مرتضی گفت:

        اون درخت نارون هست از برگ و شاخه هاش یک مایعی مثل پودر ترشح میکنه و میپاشه، چسبناکم هست، اما درخت چنار اصلا یه همچین چیزی نداره.

  3. سروش گفت:

    داداش فکر کنم با کاج سوزنی اشتباه گرفتی

  4. هیرمان گفت:

    علیرضا درست میگه. شیره اولش بی رنگه اما بعد از مدتی اگه پاکش نکنی قهوه ای و مشکی میشه

    1. علی محمدی گفت:

      سلام …چنار درخت خوبی هست هم سایه دارد چوب خوب دارد و برگ چنار پوسیده شود گودبرگ خوبی هست کاج سوزنی هر جا باشد زیرش هیچی نمی‌شود کاشت چون برگش سمی است.خاک زیر درخت کاج هیچی به عمل نمی‌آید.

  5. زهره قسام گفت:

    شهردار اصلا شهر یار نبود بی سواد
    با پیمانکار بی سواد تر بر سر سود بیشتر تمام کاجها ودرختان کوچه وخیابانهای فرعی را یا قطع کردند یا از وسط نصف
    شهر یار نبودند
    سود بیشتر ساخت وساز بدون نقشه
    گرفتن فضاوهوا وزمین مردم
    وفروختن ان دو برابر قیمت واقعی
    وای بر مردم

    1. ستایش سلطانی گفت:

      چی شد؟ من نفهمیدم

  6. عليرضا گفت:

    سلام من حدود 100درخت چنار توي باغم دارم متاسفانه برگهاي اون بعداز فصل بهار شروع به زرد شدن ميكنن و تنه درخت هم حالت پوست اندازي بخودش ميگيره مورد رو جويا شدم گفتن نبايد آب بصورت غرقابي پاي درخت باشه الان ديدم شماهم همين مورد نوشتيد . آيا واقعا در اين حد تاثيرگذار هست ؟ و چجوري آخه دور تنه درخت خيس نشه وقتي آبياري بصورت غرقابي هس

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله زرد شدن برگ ها می تونه از غرقاب بودن خاک باشه. البته خاک هم در این مسئله مهمه چک کنید که خاک قلیایی نباشه. آبیاری هم اگر از قسمت پایینی و نزدیک خاک صورت بگیره تنه خیس نمی شه.

    2. جابر گفت:

      سلام آبیاری تشتکی انجام بدید بزنید توی اینترنت عکاش رو میاره فک کنم بد نباشه
      البته کارشناس نیستم فقط نظرم رو گفتن

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن نظرتون.

    3. حسین نوری گفت:

      شما کافیه جوب آب رو یک متر دور تر تنه درختاتون حفر کنید که آب با تنه درخت تماس نداشته باشه،درخت از همون فاصله هم رطوبت مورد نیازش رو جذب میکنه

    4. امیررضا گفت:

      سلام منظورشون ازغرقابی اینه ک آب زیر درخت مث حوضچه باقی نمونه اینطور هم آلودگی جذب میشه هم ریشه بخاطرنبودن اکسیژن خفه میشه. یعنی آب باید بیاد و از جوب رد بشه و بره؛ اینکه میگن غرقابی نباشه منظور این نیس ک آبیاری قطره ای بکنید نه

    5. میرمجید گفت:

      داداش شما باید طوقه ی درخت رو از عرق شدن محافظت کنی، میتونی دور هر درخت یه نهر دایره ای حفر کنی و خاکشو بریزی پای خود طوقه ی درخت، اینجوری آب به همه ی ریشه هاش میرسه بدون اینکه طوقه آب بخوره

    6. نادر عبدالملکی گفت:

      اقا جان بفروش من خودم خریدارم میبرم تو طبیعت میکارمشون….دلت میاد?بدون استثنا یکی اززیباترین درختهای دنیاست…..بهترین سایه انداز.برگهاش بهترین کود.نه هرس میخواد نه مراقبت زیاد مثل درختهای دیگه….بیش از هزارسال عمر میکنه ….دیگه چی میخوایید از یه درخت ???هن?😤

  7. نعمت الهی گفت:

    توروخدا بهم جواب بدید..تو حیاطمون استخر زدم سی متری…در فاصله دومتری میخوام درختی بکارم که رشد سریع داشته باشه که دید خونه های اطرافو بپوشونه..سقف بزنم استخر روباز دیگه معنی ای نداره ..کلی هزینه کردم..بین درختای سریع الرشد چنارو انتخاب کردم فعلا…مسئله اینجاست که ریشه ش نفوذ قوی ای داره عایا؟تا حدی که به بتن استخر اسیب برسونه؟؟؟توروخدا بهم جواب بدید ….چی بکارم پس هم رشد سریعی داشته باشه هم ارتفاع 4 متری داشته باشه

    1. من گفت:

      سپیدار یا تبریزی توصیه میشه با فاصله یک متری کنار دیوار بکارید نه نزدیک استخر.

    2. مرتضوی گفت:

      بید مجنون بکارید چنار رشدش طولانیه
      درصورتی که همخوانی داشته باشه پایولونیا هم خیلی زود رشد میکنه

      1. امیر گفت:

        سلام برگ ریزی درخت بید زیاده و برای کاشت کنار استخر مناسب نیست

      2. مهران گفت:

        برگهای بید مجنون از کشور استخر رد میشه و دایم باید استریپر رو تمیز کنید

    3. مهرداد گفت:

      درختان سریع الرشد رو ابدا نزدیک استخر نکار چون ریشه هایی فوق العاده قوی و آب دوست دارن و به استخر آسیب میزنن .مخصوصا بید و مجنون پالونیا و صنوبر

  8. ستایش سلطانی گفت:

    به نظر من فشتگ ترین درخت درخت چناره????????هم وقتی نقاشیش میکنی قشنگ میشه هم وقتی میبینیش❤❤❤❤❤❤یعنی قشنگ تر از چنار ندیدم(البته به جز درخت کاج)

  9. جواد عباسی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید درخت چنار از چه تاریخی شروع به سبز شدن میشود

  10. حمیدی گفت:

    سلام تو باغچه ی جلوی خونمونه چند تا چنار کاشته شده میخوام بدونم میشه تو اون زمین درخت میوه هم کاشت؟

  11. میثم.م گفت:

    سلام دوستان
    ممنون میشم اگر برای تکثیر از راه قلمه راهنمایی کنید. من تو شمال مازندران هستم و بسیار دوست دارم دور باغ رو چنار بکارم
    متاسفانه اینجا نهال اماده سخته تهیه اش اما میتونم قلمه تهیه کنم .
    ولی نمیدونم چطور ریشه دار کنم قلمه رو
    ممنون میشم راهنمایی کنن دوستان
    سپاس

    1. سیتا گفت:

      کود دهی درخت چنار در چهار فصل به چه صورت و چند نوع کود هست

    2. ارش موسوی آرش موسوی😂 گفت:

      بید چون هم زییایی خوبی دارهذهم ریشه ش مث چنار قوی نیستش ..ضمن اینکه زمستون برگاش بریزه تو استخر اببه حاصله بهترین هورمون ریشه زا برای درختان محسووب میشه….چنارو معمولا دمه در حیاط میکارن و بید مجنون رو برای زیبایی مخصوصا کنار استخر چون اب خورش زیاده

  12. بهروز گفت:

    سلام دوستان
    درخت چنار با اب و خاک شور سازگاری داره
    زمین کشاورزیه ولی اب و خاک کمی شوره میشه چنار کاشت
    یا اگه درخت های دیگه ای هست که میشه دور زمین کاشت لطفا بگید

  13. محمدزاده گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    من دو سال که یک کاج مطبق دارم بسیار سالم و شاداب بود و سالی یک طبقه هم اضافه میکرد.
    با توجه به کوچک شدن گلدان قبل از عید گلدانش رو با مخلوطی از خاک برگ و کمپوست تعویض کردم چند روزی خوب بود ولی طی دو هفته اخیر تقریبا سه طبقه از برگ های زیرین اول بی حالت و تیره شدن و بعد هم خشک شدن…
    خیلی ناراحتم لطفا راهنمایی کنید که چطور میتوانم از ریزش برگ هاش جلوگیری کنم.متشکرم

  14. Hossein گفت:

    واقعا قشنگه .تازه صرفه اقتصادی هم داره

  15. فاطمه گفت:

    سلام خونه مون درب به ساختمان هست و توی کوچه کنار ساختمان یک چنار کاشتیم ..‌همه میگن چند سال دیگه ریشه اش میزنه ساختمان رو خراب میکنه ایا چنین چیزی هست؟

  16. محسن گفت:

    من هر چه در مورد سرعت رشد چنار در سال سرچ میکنم هیچ جا اطلاعات درستی نداره کسی اطلاعات درستی در مورد سرعت رشد چنار در سال میدونه ؟

  17. فرزین گفت:

    درود به شرفت جوون درخت پالونیا بکارهم پهن برگه هم هم زیباست وهم زودرشت میکنه

  18. حسین گفت:

    من چند ماهه نهال درخت چنار کاشتم. ارتفاعش حدودا ۴ متره. بهم گفتم توی اولین خواب یک متر بالاش رو ببر. نیاز هست همچین کاری واقعا؟

  19. مهدی گفت:

    برای خرید نهال دقت کنید تا ریشه پر بخرید و حتی امکان برای کاشتش اگر گلدانش حلبی هست ،از حلب خارج نکنید مخصوصا برای نهال های کم ریشه، تا ریشه آسیب نبینه وگرنه ریسک خشک شدنش بالاست! کافیه فقط با چاقو یا قیچی فلز بر ، ته پیت حلب ببرید و ۴طرف حلب سوراخهای بزرگ ایجاد کنید و همنطوری بکارید ، به مرور زمان پیت حلبی زنگ زده و از بین میره… نکته بعدی نهال طوری بکارید که خاک گلدان یک وجب پایینتر از سطح خاک باشه وآب زیادی قبل و بعد کاشت نهال بدید. قلب ها تون همیشه سرسبز و خندون باشه.

  20. شادمانی گفت:

    سلام و عرض ادب
    الان که اول تابستون هست ، میشه پاجوش های درخت چنار رو هرس کرد ؟ یا اینکه دیگه صبر کنیم تا پاییز ؟
    ممنون

  21. شادمانی گفت:

    سلام مجدد
    ‌اینکه اگر پاجوش های رخت چنار رو رها کنیم ، ایرادی داره ؟

  22. S.m گفت:

    سلام..دوستان شمام حس میکنین درخت چنار بوی بدی میده بعضی وقتا یا فقط من اینجوریم

  23. ناشناس گفت:

    زیبا ترین درخت ، درخت چنار است وقتی رشد کرد نیاز به آب نداره ریشه مستقیم پایین میره خودشو به آب می رسونه سایه بسیار جذاب و دل نشینی داره از همه مهم تر خواننده است باد که میاد می پیچه داخل شاخ و برگ اواز دل نشینی داره هوا هم پاکیزه می کنه …..

  24. Vahid Nikmehr گفت:

    درخت چنار درخت بسيار زيبايي است برگ هايش بامهندسي باريتعالي درنهايت زيبايي و قرينه بي بديل است در پاييز رنگ برگهايش فوق العاده ميشود خداروميلياردهابارشكر به پاس خلق اين درخت بي همتا 🙏😍🌳😍🙏

  25. احمد گفت:

    سلام.درخت چنار معروف ب درخت شاهی هست.
    یعنی پیش قبر افراد مهم کاشته میشده.
    بعدشم یه درخت بومی هست.
    بهترین گزینه برای کاشت هست.
    ی توصیه برای افراد صبور دارم،اگه بتونید از طریق بذر بکارید که خیلی خوب میشه.یکم طول میکشه تا بزرگ بشه اما از کاشته قلمه خیلی بهتره.اول اینکه هیکلش خیلی بزرگتره دوم اینکه عمرش خیلی طولانی میشه و سوم اینکه خیلی نسبت به کاشت قلمه ب کم ابی مقاومتره.

  26. Meysam گفت:

    ما در شعرمپن چنار هفتصد ساله وهشتصد داریم 🔶 بنازم قدرت خداوند را 🔶 ادم از دیدمشون سیر نمیشه

  27. Meysam گفت:

    ما در شهرمون درخت چنار هفتصد و هشتصد ساله داریم 🔶 ادم از تماشای این درختان سیر نمیشه 🔶 بنازم قدرت خداوند را

  28. علیرضا گفت:

    ایا امکان کاشت درخت چنار در شهر قم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *