مقالات

چرا گیاهان پشه می زنند و چگونه باید آنها را از بین برد؟

اگر از دیدن حشرات ریزی که به نظر می رسد هر بار که به گیاهان آپارتمانی خود آب می دهید ظاهر می شوند اذیت می شوید؛ احتمالا با پشه ها یا همان پشه های قارچی سر و کار دارید. این آفات جذب خاک مرطوب گیاهان آپارتمانی می شوند. آن ها به خاک مرطوب به عنوان پناهگاهی برای تخم گذاری نیاز دارند و مواد آلی موجود در خاک لاروهای آن ها را تغذیه می کند. این رفتار علاوه بر آزاردهنده بودن می تواند به گیاهان شما آسیب برساند؛ اما این که چرا گیاهان پشه می زنند و روش های پیشگیری و از بین بردن آن ها کدام است؛ مواردی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پشه گیاه چیست و چگونه به وجود می آید؟

چرا گیاهان پشه میزنند

پشه های گیاه، حشرات کوچک تیره رنگی هستند که ظاهری شبیه به مگس های میوه دارند و در خاک گیاهان آپارتمانی زندگی می کنند. اگر آن ها در خاک گیاهان شما زندگی کنند؛ با هر بار آبیاری متوجه آن ها خواهید شد.

در پاسخ به این که چرا گیاهان پشه می زنند، باید گفت یکی از دلایلی که گیاه پشه قارچی می گیرد این است که گیاهان آپارتمانی خود را در محیط بیرون نگهداری می کنید. با این حال، اکثر آن ها مستقیما از گلخانه می آیند. هنگام خرید گیاه در گلخانه، متوجه وجود آن ها نخواهید شد؛ زیرا در خاک پنهان می شوند.

لاروهای آن ها ریشه گیاهان و قارچ های موجود در خاک را می خورند و بعد از بیرون آمدن، به شکل پشه گیاه ظاهر می شوند.

چرا پشه گیاه ضرر دارد و باید از بین برود؟

چرا گیاهان پشه میزنند

در حالی که این آفات در تعداد قابل توجهی آزاردهنده هستند؛ اما حشرات بی خطری هستند که نیش نمی زنند. همچنین، آن ها آسیب زیادی به گیاهان قوی و سالم وارد نمی کنند؛ اما می توانند باعث پژمرده شدن برگ های زرد، توقف رشد و حتی مرگ در نهال ها و گیاهان شکننده ‌تر شوند.

اما راستش را بخواهید؛ هیچ کس نمی خواهد هر بار که به گیاهان آپارتمانی خود آب می دهد؛ انبوهی از پشه ها به سمت صورتش پرواز کنند. به همین دلیل باید بانیم که چرا گیاهان پشه می زنند.

راه های از بین بردن پشه خاکی

راه های از بین بردن پشه خاکی

کشتن پشه های خاکی واقعا خیلی سخت نیست. تمام کاری که باید انجام دهید به هم ریختن چرخه زندگی آن هاست. در ادامه نحوه درمان طبیعی گیاهان آپارتمانی و خلاص شدن از شر پشه های موجود در خاک آورده شده است.

زیستگاه طبیعی را نامناسب کنید

چرا گیاهان پشه می زنند؟ یکی از عوامل آن  می تواند رطوبت خاک باشد. لارو پشه برای زنده ماندن به خاک مرطوب نیاز دارد. با اجازه دادن به خشک شدن کامل خاک قبل از آبیاری بعدی، از شر پشه های موجود در خاک خلاص می شوید و پشه های بالغ نیز از تخم گذاری منصرف می شوند؛ بنابراین مرحله لاروی را به طور کامل قطع می کنید.

از مخلوط آب و صابون استفاده کنید

یک فنجان آب بردارید و چند قطره صابون مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. برای از بین بردن لاروها از یک بطری اسپری برای اسپری کردن استفاده کنید. این روند را چند روز دیگر تکرار کنید تا مطمئن شوید که همه لاروها را کشته اید.

در حالی که برخی از افراد سرکه را توصیه می کنند؛ اما ترکیب صابون و آب موثرتر است. سرکه (به ویژه سرکه سیب) برای از بین بردن لارو مگس میوه مناسب تر است.

از ماسه یا شن استفاده کنید

پشه های قارچی فقط تخم های خود را در سطح انواع خاک می گذارند. جایگزینی سطح خاک با ماسه یا شن، یک محیط خشک ایجاد می کند و قارچ های غنی از مواد مغذی را از آن ها می گیرد. بدون منبع غذایی مورد نیازشان، آن ها تخم نمی گذارند. پس دیگر پاسخ برای چرا گیاهان پشه می زنند می تواند تامین تغذیه از طریق خاک باشد. شما می توانید از سنگ های تزئینی زیبای آکوامارین استفاده کنید.

لایه بالایی خاک را در فضای باز دفع کنید

لاروها هنوز هم می توانند از تخم خارج شوند؛ بنابراین بهتر است اجازه دهید این روند در بیرون از محیط منزل شما انجام شود. برای این منظور سطح بالایی خاک را در یک فضای باز، دور از منزل خاک کنید. با انجام این کار، می توانید به طور طبیعی هجوم پشه قارچی را کنترل کرده و از آن جلوگیری کنید.

روش های پیشگیری

گیاهان را بیش از حد آبیاری نکنید

از آبیاری بیش از حد گیاهان خود بپرهیزید. رطوبت یک مزیت بزرگ برای پشه ها است؛ بنابراین باید اجازه دهید خاکی که در آن زندگی می کنند کاملا خشک شود.

نه پشه های بالغ و نه لاروهای آن ها نمی توانند در خاک خشک زنده بمانند؛ بنابراین اجازه دهید تا حد امکان بین دو آبیاری، خاک شما کاملا خشک شود.

گیاهان را از پایین آبیاری کنید

گیاهان را از پایین آبیاری کنید

آبیاری از پایین علاوه بر اینکه گیاه را هیدراته و شاد نگه می دارد؛ کمک می کند خاک سطحی (محل تخم گذاری پشه ها) خشک بماند.

خاک اضافی گلدان را در ظرف در بسته ای نگه دارید که هوا نکشد

اگر خاک گلدان خود را در کیسه ای که در آن قرار دارد نگه دارید؛ پشه های قارچی می توانند به راحتی وارد آن شده و تخم گذاری کنند. تخم‌ ها برای زنده ماندن به هوا نیاز دارند؛ بنابراین ظروف دربسته مانند سطل هایی با درب های محکم، لارو پشه ها را از بین می برد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله ابتدا در رابطه با علت پشه زدن گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم؛ در ادامه به این مسئله که پشه گیاه چیست و چطور به وجود می آید پرداختیم؛ سپس در رابطه با راه های از بین بردن پشه خاکی صحبت کردیم و در نهایت به روش های پیشگیری از پشه زدن گیاهان اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *