اخبار

چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند ؟

در چند وقت اخیر گیاه فیکوس محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مردم از این گیاه در خانه های خود نگهداری می کنند و آن را پرورش می دهند. خوب است بدانید که برای نگهداری از این گیاه نیازی نیست که توجه زیادی به آن داشته باشید اما خوب است به یک سری نکات دقت کنید تا بتوانید گیاه را به خوبی بزرگ کنید. اگر از این گیاه به خوبی مراقبت نکنید رشد نخواهد کرد و پژمرده خواهد شد. ما در این مقاله تمامی موارد، نکات و دلایلی که توضیح می دهد چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را توضیح داده ایم.

گیاه فیکوس

گیاه فیکوس

درختچه ای با برگ های به ظاهر پلاستیکی که به عنوان گیاه فیکوس الاستیکا شناخته می شود. این گیاه به عنوان گیاهی خانگی محسوب می شود و محبوبیت بسیار زیادی نیز دارد.گیاه فیکوس به عنوان یک گیاه خانگی اندازه متوسطی دارد و می تواند به اندازه ای رشد کند که به عنوان یک درختچه نسبتا بزرگ از آن در خانه نگهداری کرد.

ممکن است از خود بپرسید که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند. برای این که بتوانید از توقف رشد گیاه جلوگیری کنید، مدل های جوان تر را خریداری کنید زیرا هنگامی که گیاه کوچک است، بهتر و راحت تر به حال و هوای خانه عادت خواهد کرد و رشد بهتری خواهد داشت. این گیاه می تواند فقط در عرض چند سال رشد قابل توجهی داشته باشد. به خصوص اگر گیاه را در تابستان در بیرون از خانه و جلوی نور آفتاب نگهداری کنید. اگر هم می خواهید که رشد آن ها را محدود کنید، بهتر است که از آن در گلدان نگهداری کنید.

دلایلی که توضیح می دهد چرا گیاه فیکوس شما رشد نمی کند

چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند

  1. خواب

یکی از دلایلی که  نشان می دهد چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند، خواب گیاه است. گیاه فیکوس نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر طبق چرخه طبیعت پیش می رود و در زمستان رشد آن بسیار کند و یا متوقف می شود و گیاه به خواب می رود.

خواب زمستانی برای بسیاری از گیاهان (به خصوص برای گیاهانی که در عرض جغرافیایی بالاتری هستند) زیاد اتفاق می افتد زیرا با تغییر فصل خیلی از عوامل مانند دما و سطح نور تغییر می کنند. در زمستان، هنگامی که سطح نور و دما بسیار پایین تر است، گیاه تمایل دارد رشد خود را متوقف و به جای آن روی تقویت ساختار های داخلی خود مانند ریشه تمرکز کند.

به همین خاطر این موضوع می تواند دلیل خوبی به سوال شما که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند باشد. خواب زمستانی یک عملکرد ضروری بین همه گیاهان است و حتما اتفاق می افتد.به هیچ عنوان این موضوع را اتفاق منفی تلقی نکنید زیرا با شروع فصل گرما مانند بهار و تابستان گیاه آپارتمانی شما نیز از خواب زمستانی بیدار خواهد شد و رشد خواهد کرد. فصل رشد گیاه معمولا از اوایل بهار تا اوایل پاییز است.

  1. نور کم

اگر فصل زمستان رد شده است و گیاه در فصل رشد قرار دارد ولی هنوز رشد نمی کند باید گفت که قطعا یک جای کار ایراد دارد. برای این که بتوانید جواب سوال این که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید، می توانید به نور اشاره کنیم. متحمل ترین دلیلی که می توان برای رشد نکردن گیاه آورد، نرسیدن نور به گیاه است.

نور کم، شایع ترین دلیلی است که باعث می شود رشد نه تنها گیاه فیکوس بلکه بسیاری از گیاهان متوقف شود. گیاه فیکوس به نور زیادی برای رشد نیاز دارد. اگر مشکوک هستید که گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند، سعی کنید نقطه ای در خانه خود پیدا کنید که نور زیادی در آن وجود دارد. بعد از پیدا کردن مکان مناسب، گیاه را در آن قرار دهید. با این کار احتمالا جواب سوال این که چرا گیاه فوکوس رشد نمی کند را خواهید گرفت و از آن پس شاهد رشد گیاه خواهید بود. فقط دقت داشته باشید مکانی که گیاه را در آن قرار می دهید نباید بیش از حد داغ باشد زیرا گیاه فیکوس در هوای بسیار داغ و نور بسیار زیاد می سوزد.

  1. آبیاری نامناسب

یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که می تواند جواب سوال چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند باشد، آبیاری نامناسب است. ممکن است که بیش از حد نیاز به گیاه آب داده باشید یا این که کمتر از حد نیاز به گیاه آب داده باشید.

زرد شدن برگ ها، ساقه های افتاده، افتادن برگ ها و پوسیدگی گیاه همه نشان از آبیاری بیش از حد نیاز گیاه هستند. سعی کنید آبیاری گیاه را کمتر کنید و به اندازه کافی به گیاه آب بدهید.

اما آبیاری کم نیز یکی دیگر از دلایل عدم رشد گیاه است. گیاه مانند ما انسان ها از سلول ها تشکیل شده است. در این سلول ها آب وجود دارد. به همین خاطر است که اگر به گیاه آب نرسد، نمی تواند به خوبی رشد کند.

برای این که بتوانید جواب سوال چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید، خوب است به کم آبی گیاه اشاره کنیم. اگر به گیاه خود به اندازه کافی آب نرسانید، گیاه به حالت بقا می رود. در این حالت گیاه فقط برای خود آب ذخیره می کند و هیچ آبی را برای رشد مصرف نمی کند. در نهایت نیز اگر به گیاه طی مدت طولانی آب نرسد، گیاه شروع به آب کشیدن از برگ های خود می کند تا سیستم های ضروری خود را زنده نگه دارد. سعی کنید به گیاه خود به اندازه کافی آب بدهید تا رشد گیاه متوقف نشود.

  1. اندازه نامناسب گلدان

بر خلاف دیگر گیاهان، درخت هایی مانند فیکوس نیاز به گلدان بزرگ دارند و نیاز دارند تا گلدان آن ها به طور مرتب عوض شود زیرا ریشه این گیاهان بسیار سریع رشد می کند و درصورتی که گلدان تنگ باشد، رشد گیاه نیز متوقف خواهد شد. بهترین گلدان، گلدانی است که حداقل کف آن دو اینچ با ریشه گیاه فاصله داشته باشد تا ریشه فضای کافی برای رشد داشته باشد.

چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند

جمع بندی

گیاه فیکوس، گیاهی آپارتمانی است که نیاز به توجه زیادی برای رشد خود ندارد. این گیاه بسیار زیبا است و در عین حال رشد سریعی نیز دارد. گیاه قوی فیکوس، کمتر پیش می آید رشد نکند. به همین خاطر هنگامی که رشد آن متوقف شد، باید به خوبی پیگیر آن باشید تا دلیل این که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید. ما در این مقاله برخی از متحمل ترین عواملی که می توانند باعث توقف رشد شوند را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *