مقالات

چگونه گیاه برگ بیدی را پرپشت کنیم؟

برگ بیدی یک گیاه آپارتمانی است که می توان آن را در یک سبد آویزان پرورش داد تا برگ های زیبای دنباله دار خود را به نمایش بگذارد؛ یا آن را در گلدان نگهداری کرد. سرسخت بودن و تطبیق پذیری برگ بیدی، باعث شده است که به یک گیاه داخلی بسیار محبوب و پرطرفدار تبدیل شود. اگر شما هم از طرفداران این گیاه خوشرنگ هستید و می خواهید بدانید نکات نگهداری از این گیاه کدامند و چگونه گیاه برگ بیدی را پرپشت کنیم ؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات نگه داری از گیاه برگ بیدی

نکات نگه داری از گیاه برگ بیدی

راهنمای جامع مراقبت و نگهداری از گیاه برگ بیدی شامل موارد زیر می شود:

  1. نور

همه ترادسکانتیاها (Tradescantias) از جمله گیاهان برگ بیدی به نور زیادی نیاز دارند تا رنگ های متنوع روی برگ ها را حفظ کنند. اگر نور خیلی کم باشد؛ این رنگ ها محو می شوند. از طرف دیگر، اگر نور گیاه باشد؛ برگ ها می سوزند. نور خیلی زیاد تنها در اواسط تابستان و آن هم در جاهای خیلی آفتاب گیر وجود دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که آن ها در نور زیاد قرار بگیرند اما از آفتاب بسیار قوی هم محافظت شوند.

  1. آبیاری

گیاه برگ بیدی گهگاهی با خشکی و آب کم کنار می آید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد زمان آبیاری آن را فراموش نکنید و گیاه را به دقت آبیاری کنید. دستورالعمل آبیاری آن بسیار ساده است؛ در فصول گرم سال در فواصل زمانی کوتاه گیاه را آبیاری کنید؛ به طوری که خاک همواره مرطوب باشد. در زمستان ها به دلیل این که رشد گیاه کم شده یا به طور کامل متوقف می شود؛ نیاز گیاه به آب به شدت کاهش پیدا می کند.

  1. رطوبت

در برگ های این گیاه تقریبا آب زیادی وجود دارد؛ با این حال ممکن است که برگ های این گیاه رطوبت خود را از دست بدهند. اگر متوجه شدید که برگ ها چروک و یا نوک آن ها به رنگ قهوه ای شده است؛ ارزش این را دارد که گیاه را مه پاشی کنید.

رطوبت

  1. تغذیه

گیاه برگ بیدی تقریبا با هر چیزی که به آن بدهید یا ندهید کنار می آید شما می توانید هر دو ماه یک بار برای تقویت و رشد بهتر به آن کود مناسب بدهید.

  1. دما

برای پرپشت کردن گیاه برگ بیدی و رشد سریع گیاه خود را در گرمای متوسط ​​قرار دهید؛ یک اتاق خنک تر با دمای 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) نیز مناسب است. در واقع، هرگز برای مدت طولانی گیاه را در معرض یخبندان یا دمای واقعا سرد قرار ندهید. یخ زدگی آسیب جدی به گیاه وارد می کند و مکان های سرد باعث تغییر رنگ برگ ها می شود.

  1. تعویض گلدان

بهتر است سالی یک بار گلدان را تعویض کنید تا کمی فضای بیشتری برای رشد ریشه ها در نظر گرفته شود؛ با این حال گیاه می تواند سال ها زندگی در همان خاک و همان گلدان را تحمل کند. هنگام تعویض گلدان، خاک معمولی گل یک انتخاب عالی است. از مخلوط‌ هایی با محتوای کود سنگین اجتناب کنید و از خاک معمولی حیاط خود نیز استفاده نکنید.

تکثیر و پرپشت کردن گیاه برگ بیدی

تکثیر و پرپشت کردن گیاه برگ بیدی

وقتی صحبت از این می شود که چگونه گیاه برگ بیدی را پرپشت کنیم ؛ خوب است بدانید که برای این کار شما نیاز به ظروف یا ترفندهای خاصی ندارید و می توانید با قلمه زدن این کار را انجام دهید.

شما نیازی به استفاده از هیچ نوع هورمون ریشه زایی ندارید و به معنای واقعی کلمه فقط باید قلمه را چند سانتی متر در یک خاک فشار دهید و خوب آبیاری کنید. در ادامه به تفکیک به هر مرحله اشاره شده است:

  • ساقه های یک گیاه بالغ کاملا شکننده هستند و با ضربه های آرام می توانید این ساقه ها را که تقریبا آماده کاشت هستند جدا کنید.
  • اگر می خواهید ظاهری پرپشت ایجاد کنید؛ همه قسمت های شکننده را جدا کنید.
  • برگ های قسمت پایین ساقه را جدا کنید؛ زیرا اگر برگ با خاک تماس پیدا کند؛ به سرعت پوسیده می شود و این می تواند باعث از بین رفتن کل قلمه شود.
  • به سادگی یک ظرف را با خاک گلدان یا کمپوست پر کنید و قبل از قرار دادن انتهای ساقه در خاک آن را خیس کنید. اطمینان حاصل کنید که قلمه ها به طور معقولی پایدار و در جای خود ثابت هستند؛ زیرا برای تحریک رشد ریشه نیاز به تماس خوب با خاک دارند.
  • استفاده از هورمون ریشه زایی ضروری نیست اما می‌تواند به تسریع ریشه زایی کمک کند.
  • اگر قلمه ها با یکدیگر تماس نداشته باشند و به جای قرار گرفتن در مرکز، به سمت لبه های گلدان کاشته شوند؛ بسیار بهتر عمل می کنند. انجام این کار از پوسیدگی جلوگیری می کند. علاوه بر این، لبه های بیرونی گرم تر از مرکز گلدان است که باعث می شود ریشه ها سریع تر رشد کنند.

تکثیر گیاه برگ بیدی

  • در ادامه پاسخ به سوال چگونه گیاه برگ بیدی را پرپشت کنیم باید گفت که پس از قرار دادن گیاه در محل، خاک را مرطوب (اما نه خیس) و گیاه را گرم نگه دارید. رشد برگ های جدید باید در عرض چند هفته اتفاق بیفتد. اگر تصمیم گرفتید چندین قلمه را در یک گلدان پرورش دهید و بعدا متوجه یک شکاف شدید؛ می توانید هر زمان که نیاز بود قلمه های جدید را برای پرپشت کردن گیاه برگ بیدی وارد کنید.
  • اگر می خواهید چندین گلدان گیاه برگ بیدی داشته باشید؛ می توانید تک تک قلمه های خود را در گلدان های متفاوت پرورش دهید؛ اما با کنار هم قرار دادن چندین قلمه، تنها پس از چند ماه این گلدان کاملا با قلمه های جدید پوشانده می شود. رفته رفته همه این قلمه ها به خوبی به هم گره می خورند تا یک گیاه کامل را ایجاد کنند.

نتیجه گیری

سرعت رشد گیاه برگ بیدی هنگامی که محیط گرم است بسیار سریع خواهد بود. این گیاه در صورت تامین بودن نور کافی و آبیاری منظم، در فصول رشد هر هفته حدود 2.5 سانتی متر رشد خواهد کرد. اگر برگ بیدی را در یک سبد آویزان نمی کارید و دلتان می خواهد در یک گلدان جمع و جور کاشته شود؛ با هرس کردن منظم به مرتب دیده شدن گیاه کمک کنید.

2 دیدگاه در “چگونه گیاه برگ بیدی را پرپشت کنیم؟

  1. مرضیه ایمانی گفت:

    عااااالی و کاربردی

  2. میترا گفت:

    وقت بشادی
    نزدیک عید خریدمش الان گلهای کوچیکش خشک شدن دلیلش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *