نگهداری گیاهان

فواید کود پودری برای گیاهان آپارتمانی

کود پودری برای گیاهان آپارتمانی

کود به هر نوع مواد طبیعی یا غیر طبیعی گفته می شود که به خاک یا بافت گیاهان اضافه می کنند. کود حاوی مواد مغذی است، می تواند رشد گیاهان را سرعت ببخشد و کمبود مواد مغذی و املاح خاک را جبران کند. کود ها به اشکال مختلف مایع و پودری در دسترس اند. کود های پودری از انواع محبوب کود ها هستند که برای بیشتر گیاهان مناسب اند. برای آشنایی بیشتر شما در این مقاله درمورد فواید کود پودری برای گیاهان آپارتمانی توضیح می دهیم.

کود های پودری چه مزایایی دارند؟

با اندکی بررسی متوجه می شویم که کود های پودری در مواردی نسبت به کود های مایع برتری دارند و می توان با خیالی آسوده آن ها را جایگزین کود های مایع کرد. برخی از این فواید عبارت اند از:

  1. قیمت کمتر

یکی از دلایلی که باعث می شود افراد کود پودری را نسبت به کود مایع ترجیح دهند، قیمت پایین تر آن است. کود های پودری مقرون به صرفه هستند؛ زیرا هزینه حمل و نقل، بسته بندی و غلظت کم مواد فعال باعث کاهش هزینه های تولید آن ها می شود. همچنین کود های پودری نسبت به کود های مایع ماندگاری بسیار بیشتری دارند. بیشتر کود های مایع معمولا طول عمر کوتاهی دارند، میزان تحمل دمای آن ها پایین است و در هوای سرد یا خیلی گرم خیلی سریع خراب می شوند.

کود پودری برای گیاهان آپارتمانی

  1. مقاومت بالا

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کود پودری برای گیاهان آپارتمانی توصیه شود، مقاومت بالای آن است. همان طور که می دانید بسیاری از کود هایی که استفاده می کنیم، وارداتی هستند و در انبار هایی که معمولا دمای آن ها کنترل نمی شود، ذخیره می شوند. همچنین کامیون هایی که برای حمل و نقل آن ها استفاده می شود، نمی توانند به خوبی دما را کنترل کند.

محیط های کنترل نشده که یکی از مهم ترین رسانا های دما هستند، می توانند به راحتی کود را گرم کنند. در بیشتر اوقات دمایی که کود های مایع باید در آن نگهداری شوند، رعایت نمی شود و همین موضوع در نهایت کاهش چشمگیر ماندگاری و بازدهی آن ها را در پی دارد. در صورتی که دمای محیط نگهداری محصول به درستی رعایت نشود، میزان ماندگاری کود مایع با آن چه که روی بسته بندی محصول نوشته شده است، تفاوت خواهد داشت.

دلیل بعدی برای پیشنهاد کود پودری برای گیاهان آپارتمانی ، احتمال آسیب رساندن کود های مایع فاسد به گیاه است. کود مایعی که در نور مستقیم، گرما و اغلب بدون درپوش نگهداری می شود، آسیب می بیند، تغییراتی در فرمولاسیون آن ایجاد می شود و در آخر گیاه شما را زرد می کند.

 دلیل مقاومت بالای کود های پودری این است که آن ها به مواد نگهدارنده یا تثبیت کننده نیازی ندارند تا محصول به طور یکنواختی مخلوط نگه داشته شود. همچنین کود پودری برای گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد، به راحتی دما را از خود عبور نمی دهد و باعث می شود ماندگاری آن به میزان چشمیگری افزایش یابد.

اگر از کود های پودری به درستی نگهداری کنید، ماندگاری شان نامحدود می شود و می توانید تا هر زمان که خواستید از آن ها استفاده کنید. تنها کود های پودری که ماندگاری پایین تری نسبت به انواع دیگر دارند، کود های بیولوژیکی هستند که آن ها نیز حداقل تا 2 سال در صورت نگهداری مناسب سالم بمانند.

تنها عاملی که می تواند بر ماندگاری کود پودری برای گیاهان آپارتمانی تاثیر منفی بگذارد، خیس شدن آن هاست. بهترین محیط برای نگهداری کود ها یک مکان خشک و تاریک و با کمی ارتفاع از سطح است. شما می توانید کود های خود را در انبار نگهداری کنید و هر وقت که نیاز داشتید، تنها کود مورد نیاز هفتگی خود را در یک ظرف بریزید و از آن استفاده کنید.

مقاومت کود پودری

  1. کنترل کود

کود های پودری را نسبت به کود های مایع می توان بهتر کنترل کرد. معمولا همه ما هنگام خرید کود های پودری، کود هایی را که مواد مغذی مختلفی دارند، به صورت جداگانه خریداری می کنیم. اگر به یک فرد متخصص زراعت دسترسی دارید یا خودتان در این زمینه اطلاعاتی دارید، می توانید از کود پودری برای گیاهان آپارتمانی به صورت ترکیبی استفاده کنید.

شما می توانید کود های پودری خود را به صورت ترکیبی استفاده کنید. البته باید دانش کافی برای انجام این کار را داشته باشید؛ در غیر این صورت به گیاه خود آسیب خواهید زد. ترکیب کود ها بر اساس مواد مغذی آن ها باید به نسبت های دقیق و بر اساس نیاز گیاه تنظیم شود. ترکیب کود ها و رساندن همه مواد مغذی مورد نیاز گیاه می تواند برای دستیابی به بهترین بازدهی هزینه و رشد آن به شما کمک کند.

کنترل کود پودری

  1. زمان تاثیرگذاری

هر کودی برای تاثیرگذاری بر گیاه به یک زمان مشخصی نیاز دارد و میزان تاثیرگذاری آن نیز به اندازه گیاه بستگی دارد. از این لحاظ کود های مایع سریع ترین عملکرد را دارند. اما کود های پودری نیز امروزه به صورت میکرونیزه یافت می شوند و از لحاظ سرعت جذب به کود های مایع نزدیک می شوند. اگر می خواهید کودی که دارید سریع تر جذب گیاه شود، انواع میکرونیزه آن را انتخاب کنید.

کود های میکرونیزه سریع تر همگن می شوند، سریع تر حل می شوند، سریع تر جذب گیاه می شوند و برای آن مفید تر هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که سرعت جذب به خاک شما نیز بستگی دارد. اگر در خاک شما باکتری ها بیشتر باشند، مواد مغذی سریع تر در دسترس گیاه قرار می گیرد.

نتیجه گیری

در صورتی که خاک گیاه شما ضعیف باشد، گیاه نمی تواند به خوبی رشد کند و به سرعت پژمرده می شود؛ زیرا خاک املاح و مواد مغذی کافی برای رساندن به گیاه را ندارد. در این مواقع بهترین کار برای جبران کمبود املاح خاک استفاده از کود است. کود ها مدل های مختلفی از جمله مایع و پودری دارند. در این مقاله درمورد کود پودری برای گیاهان آپارتمانی و مزایای آن توضیحاتی ارائه کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *