گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

معرفی دو روش تکثیر گیاه انجیر چسب

روش تکثیر گیاه انجیر چسب

گیاه انجیر چسب یکی از گیاهان بومی شرق آسیاست. این گیاه را با نام های انجیر خزنده یا انجیر بالا رونده نیز می شناسند؛ زیرا این گیاه در کنار هر جسمی که باشد، به آن می چسبد و بر روی آن رشد می کند. این گیاه با رشد سریع خود تعداد برگ های زیادی دارد. یکی از سوالات رایج درباره این گیاه روش تکثیر گیاه انجیر چسب است. در صورتی که می خواهید بدانید این گیاه چگونه تکثیر می شود، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد نحوه تکثیر گیاه و نکات مرتبط با تکثیر آن توضیح داده شده است.

بهترین زمان برای تکثیر گیاه انجیر چسب

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. البته امکان تکثیر گیاهان در فصول دیگر سال نیز هست. ولی معمولا بهترین و سریع ترین نتیجه در تکثیر گیاه مربوط به این فصل هاست. تکثیر گیاه در فصول دیگر سال نیز در حدود 90 درصد احتمال موفقیت دارد. تنها عیبی که قلمه زدن گیاه در پاییز و زمستان خواهد داشت، رشد کند تر ریشه های گیاه است.

روش های تکثیر گیاه انجیر چسب و نحوه انجام آن

روش تکثیر گیاه انجیر چسب

روش تکثیر گیاه انجیر چسب نیز می تواند به دو صورت انجام شود. هر کدام از این دو روش برای یک موقعیت خاص به کار می روند. در صورتی که از گیاه در باغ یا خانه خود استفاده می کنید و یک باغبان خانگی محسوب می شوید، می توانید به راحتی گیاه را در آب تکثیر کنید که بهترین گزینه است. اما اگر قصد دارید گیاه را برای فروش محلی پرورش دهید، بهترین روش تکثیر استفاده از پرلیت و پیت ماس است.

  1. تکثیر گیاه با آب

تکثیر گیاه انجیر چسب با آب

روش تکثیر گیاه انجیر چسب در آب واقعا ساده است. حتی اگر فردی تازه کار در نحوه تکثیر گیاهان باشید، می توانید به راحتی آن را با آب تکثیر کنید. برای تکثیر با آب ابتدا لازم است که یک تکه ساقه گیاه را به طول 10 سانتی متر از گیاه اصلی جدا کنید. مهم نیست که کدام قسمت از ساقه را می گیرید؛ زیرا تمامی قسمت های گیاه در آینده ریشه می دهند.

بعد از جدا کردن ساقه، حدود دو سوم شاخ و برگ های قسمت پایینی ساقه را جدا کنید و سپس آن را در یک شیشه کوچک قرار دهید.  قلمه ای را که در شیشه پر از آب قرار داده اید روی یک طاقچه با نور خوب نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید در روش تکثیر گیاه انجیر چسب از طریق آب نباید گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید؛ زیرا امکان سوختن برگ ها و خراب شدن قلمه گیاه بالا می رود.

  1. تکثیر گیاه در پرلیت و پیت ماس

تکثیر گیاه انجیر چسب با پرلیت و پیت ماس

اگر قصد دارید که گیاه را به صورت تجاری تکثیر کنید و بفروشید، باید گیاه را در پرلیت و پیت ماس پرورش دهید. روش تکثیر گیاه انجیر چسب در پرلیت و پیت ماس کمی متفاوت است. برای این کار ابتدا باید 90 درصد پرلیت را با 10 درصد پیت ماس مخلوط کنید. این ترکیب بهترین شرایط را برای رشد گیاه فراهم می کند.

برای تکثیر انبوه گیاه انجیر چسب از پرلیت و پیت ماس به جای آب استفاده می شود؛ زیرا می توان صد ها قلمه را در یک سینی نهال قرار داد. برای کسانی که می خواهند به صورت عمده این گیاه را پرورش دهند و بفروشند، این روش بسیار مناسب خواهد بود.

در روش تکثیر گیاه انجیر چسب با پرلیت و پیت ماس قلمه ها باید کمی کوچک تر باشند. قلمه هایی که انتخاب می کنید باید در حدود 5 سانتی متر باشند. درست مانند قبل دو سوم برگ و شاخه های گیاه را جدا کنید. پس از این کار گیاه را در پرلیت و پیت ماس قرار دهید. گیاه باید در مکانی با نور مناسب قرار بگیرد. البته نوری که گیاه دریافت می کند، باید نور غیر مستقیم خورشید باشد. در روش تکثیر در پرلیت و پیت ماس مهم است که مخلوط را دائما مرطوب نگه دارید.

چه مدت طول می کشد تا قلمه ها ریشه بزنند؟

تکثیر گیاه انجیر چسب

روش تکثیر گیاه انجیر چسب روی مدت زمان مورد نیاز برای ریشه زدن گیاه تاثیر چندانی نخواهد داشت. در هر دو حالت گیاه حداقل به 3 هفته زمان نیاز خواهد داشت  تا بتواند ریشه های کوچکی بدهد.

حدود 6 تا 8 هفته نیز زمان لازم است تا ریشه گیاه رشد کند و تبدیل به یک ریشه سالم، بلند و خوب شود. بعد از این مدت زمان می توان گیاه را در خاک گلدان قرار داد. البته این کار را در صورتی انجام دهید که گیاه خود را در اواسط بهار یا تابستان قلمه زده اید.

در صورتی که از روش تکثیر گیاه انجیر چسب برای قلمه زدن آن ها در پاییز یا زمستان استفاده کنید، گیاه باز هم ریشه خواهد داد؛ اما ریشه دهی کمی بیشتر طول خواهد کشید.

به طور کلی هر زمان که متوجه شدید ریشه گیاه بزرگ و سالم به نظر می رسد، می توانید گیاه را از آب یا پرلیت در بیاورید و در خاک قرار دهید. سعی کنید خاک گلدانی که برای نگهداری گیاه انتخاب می کنید، یک مخلوط گلدانی با کیفیت خوب و با مقدار زیادی از مواد ارگانیک باشد.

بعد از اینکه گیاه را در خاک گلدان قرار دادید، گیاه را در یک منطقه با نور مناسب نگهداری کنید. گیاه بعد از قرارگیری در گلدان به سرعت شروع به رشد می کند و قوی تر می شود. خاک گیاه را همیشه خوب و مرطوب نگه دارید؛ اما بیش از حد آبیاری نکنید. هنگامی هم که ریشه های گیاه بزرگ تر شدند، گلدان های بزرگ تری را برای نگهداری از گیاه انتخاب کنید.

نتیجه گیری

گیاه انجیر چسب یکی از گیاهان زیبایی است که معمولا برای تزئین دیوار و دیگر قسمت ها استفاده می شود؛ زیرا این گیاه به هر جسمی که در اطرافش وجود داشته باشد، می چسبد و روی آن رشد می کند. برای تکثیر این گیاه بهتر است که در طول بهار و تابستان اقدام کنید تا نتیجه سریع تری بگیرید. همچنین در صورتی که می خواهید گیاه را به صورت خانگی تکثیر کنید، روش تکثیر گیاه انجیر چسب بهتر است که با آب باشد. اما اگر می خواهید گیاه را به صورت عمده و تجاری پرورش دهید، می توانید از روش پرلیت و پیت ماس استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *