گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

راهنمای کامل نگهداری گیاه انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

گیاه فیکوس بیش از 850 گونه دارد و به همین دلیل به یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب تبدیل شده است. این گیاه هم نگهداری آسانی دارد هم در شرایط متفاوت از خود مقاومت نشان می دهد. یکی از محبوب ترین انواع فیکوس، انجیر چسب یا Ficus pumila یا  creeping fig است. این گیاه بومی آسیاست و می توان آن را در تراریوم پرورش داد یا در گلدان گذاشت. با آویزان کردن گلدان گیاه انجیر چسب، این گیاه با شکل آبشاری خود نمایی زیبا به خانه شما می دهد. گیاه انجیر چسب برگ های براق قلبی شکل کوچکی روی ساقه های باریک خود دارد و بر روی ساقه های بوته ای آن، برگ های بیضوی قرار دارند. ما در این مقاله سعی داریم به تمام نکات مرتبط با نگهداری این گیاه اشاره کنیم. نو

مراقبت از گیاه انجیر چسب

گیاه انجیر چسب

مهم ترین نکته در نگهداری گیاه انجیر چسب این است که گیاه را تا حد امکان در آب و هوای گرم و مرطوب و نور غیر مستقیم خورشید پرورش داد. باید اشاره کنیم که حتی در صورت مراقبت صحیح از گیاه، انجیر چسب فقط چند سال در گلدان خود دوام می آورد.

اگر می خواهید گیاه انجیر چسب را بیشتر از عمر طبیعی خود در خانه نگه دارید، بهتر است تکثیر گیاه را جدی بگیرید. در هنگامی که گیاه شما دچار مشکل شود، شما می توانید از گیاه جدید مراقبت کنید. اگر می خواهید گیاه را در باغچه بکارید، باید انجیر چسب را به طور مداوم هرس کنید تا جلوی نور رسانی به گیاهان دیگر را نگیرد. همچنین بالا رفتن این گیاه از دیوار ها می تواند به مصالح ساختمانی آسیب بزند.

در هنگام نگهداری از گیاه انجیر چسب، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  1. نور

گیاهان انجیر چسب به نور علاقه دارند؛ اما نور مستقیم خورشید را دوست ندارند. به دلیل اینکه نور مستقیم برگ های گیاه را می سوزاند. شما باید هر روز شش تا هشت ساعت گیاه را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه در شرایط کم نور زنده می ماند؛ اما رشد آن کمتر خواهد شد و برگ های آن خواهند ریخت.

  1. خاک

گیاه انجیر چسب در انواع خاک با زهکشی مناسب رشد می کند.

  1. آبیاری

گیاه انجیر چسب را مرطوب نگه دارید؛ اما نگذارید ریشه ها در آب بمانند. قبل از آبیاری بررسی کنید خاک خشک شده است یا نه. بهتر است هفته ای یک بار به گیاه خود آب دهید و در فصل زمستان مقدار آبیاری را کمتر کنید. اگر متوجه شدید که برگ های گیاه قهوه ای شده اند یا در حال افتادن هستند، احتمالا آبیاری بیش از حد علت این مشکلات است.

آبیاری انجیر چسب

  1. دما و رطوبت

انجیر چسب با توجه به خاستگاه استوایی خود، محیط گرم و مرطوب را بیشتر دوست دارد. دمای خانه باید بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد باشد و نباید دما به زیر 12 درجه سانتی گراد برسد. بهتر است گیاه را در آشپزخانه یا حمام که محیطی مرطوب دارند، قرار دهید. یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

  1. کوددهی

گیاه انجیر چسب برای رشد به کوددهی نیاز ندارد؛ اما می توانید برای افزایش سرعت رشد گیاه، به آن کود دهید. بهتر است برای تقویت گیاه یک کود مایع ضعیف را انتخاب کنید و در طول بهار، تابستان و پاییز یک بار در ماه به گیاه خود کود دهید. در ماه های زمستان گیاه وارد مرحله نیمه خواب می شود و بهتر است به آن کود داده نشود.

نحوه تکثیر گیاه انجیر چسب

نحوه تکثیر انجیر چسب

تکثیر گیاه با بذر عملی نیست. با قلمه زدن می توانید این گیاه را تکثیر کنید. برای تکثیر انجیر چسب، این مراحل را انجام دهید:

  • در اوایل بهار یک قلمه 10 تا 15 سانتی متری از گیاه بردارید.
  • قلمه را در یک گلدان کوچک پر از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی بکارید. لازم به ذکر است که به هورمون ریشه زایی نیازی ندارید.
  • گلدان را به مکانی گرم و مرطوب منتقل کنید و تمام نکات نگهداری را رعایت کنید. بهتر است برای حفظ رطوبت، گلدان را در یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید.
  • هنگامی که قلمه شروع به رشد کرد، آن را به گلدان دائمی منتقل کنید.

مشکلات رایج گیاه انجیر چسب

مشکلات رایج گیاه انجیر چسب

  1. سوختن برگ ها

اگر گیاه در باغچه یا خارج از خانه قرار دارد، به احتمال زیاد باد های خشک زمستانی برگ های آن را سوزانده اند. برگ های مرده را با دست از گیاه جدا کنید. بهتر است که گیاه انجیر چسب را در یک مکان محافظت شده نگهداری کنید.

  1. کاهش رشد

اگر متوجه شده اید که شاخ و برگ های گیاه کم شده است، به احتمال زیاد به تعویض گلدان نیاز دارید. بهتر است گلدان این گیاه سالانه تعویض شود. گیاهان انجیر چسب دوست دارند ریشه دار باشند؛ بنابراین بهترین کار این است که ریشه های گیاه را هرس کنید و فضای بیشتری برای ریشه دهی گیاه ایجاد کنید و فقط خاک گلدان را عوض کنید. اگر بخواهید هر سال گلدان گیاه را عوض کنید، دچار مشکل خواهید شد.

  1. آفات رایج

آفات رایج گیاهان مانند شته، فلس، مگس سفید، شپشک آردآلود و … به انجیر چسب نیز آسیب می رسانند. بهتر است هر چه زودتر آلودگی را شناسایی کنید و با روغن چریش یا دیگر روغن های باغبانی، آفات را از بین ببرید. برای احتیاط گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی دور کنید تا دیگر گیاهان به آفت دچار نشوند. البته باید بگوییم که گیاه انجیر چسب مستعد هیچ بیماری مهمی نیست.

جمع بندی

گیاه انجیر چسب گیاهی است که نیاز به نور کم دارد و در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند. این گیاه بیشتر از 10 سال عمر می کند و در سال های اولیه رشد به طور متوسط حدودا 30 سانتی متر به آن اضافه می شود. شما می توانید گیاه را در خانه و باغچه نگهداری کنید. فقط باید چند نکته را رعایت کنید. ما در این مقاله توضیح دادیم که بهتر است هفته ای یک بار گیاه را آبیاری کنید، گیاه را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید، آن را در آشپزخانه و حمام در دمای 18 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید و … . همچنین به نحوه تکثیر گیاه و مشکلات رایج گیاه انجیر چسب اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *