گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب | گیاهی شاداب داشته باشید.

شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب

فیکوس پومیلا که به نام گیاه انجیر بالا رونده و خزنده یا گیاه انجیر چسب نیز شناخته می‌شود، گیاهی همیشه سبز و محبوب از خانواده فیکوس است. این گیاه رشد سریعی دارد و در محیط بیرون از خانه تا 4.5 متر رشد می کند. به همین دلیل می توان از آن به عنوان یک گیاه پوشش دهنده در حیاط و باغ استفاده کرد و یا به عنوان یک گیاه زینتی در خانه نگهداری کرد. نکته مهم شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

با گیاه انجیر چسب بیشتر آشنا شوید

گیاه انجیر چسب برگ‌ های سبز خیره‌ کننده‌ ای دارد که به شکل قلب دیده می شود و به ساقه های باریکی متصل است. این گیاه شاخ و برگ بزرگ و پرپشت دارد و اگر شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب به خوبی مهیا شود برگ های آن لاستیکی شکل و درخشنده دیده می شوند.

گیاه پومیلا فیکوس گیاه بومی مناطق گرمسیری آسیا است و می تواند در شرایط نامساعد نیز به حیات خود ادامه دهد؛ اما در برابر سرمای شدید مقاوم نیست. به یاد داشته باشید که شیره آن سمی است و باید دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار گیرد.

چکیده ای از اطلاعات کامل گیاه انجیر چسب

نام علمی: فیکوس پومیلا

نام های رایج: انجیر بالا رونده، انجیر خزنده، انجیر چسب

مبدا: آسیا

خانواده: موراسه

نوع گیاه: همیشه سبز چند ساله

اندازه کامل: از ارتفاع 3 تا 4.5 متر، عرض 1 تا 2 متر

نوع خاک: خاک غنی با زهکشی خوب با سطح خنثی یا اسید کم

شرایط نگهداری از گیاه انجیر چسب

شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب

شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب با توجه به پرپشت بودن یا ضعیف بودن آن متغیر است. برای رشد مناسب این گیاه، باید تلاش کرد تا نیاز های آن مانند نور، خاک، آب، دمای مناسب و هرس برآورده شود.

  • نیاز به نور

در شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب نور اهمیت زیادی دارد. برای حفظ رشد مناسب گیاه انجیر بالا رونده باید نور کافی فراهم شود. اگرچه این گیاه هم در نور مستقیم و هم غیر مستقیم به رشد خود ادامه می دهد؛ اما به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید علاقه بیشتری دارد. برای این گیاه حداکثر 4 ساعت نور مستقیم خورشید در روز و حداکثر 8 ساعت نور غیر مستقیم خورشید بسیار مطلوب است. گیاه فیکوس می تواند در نور کم نیز زنده بماند؛ اما سرعت رشد آن کاهش می یابد و ریزش برگ پیدا می کند و در طولانی مدت باعث سوختن برگ ها می شود.

می توانید این کار را در شروع روز با قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید (نور آفتاب صبحگاهی) به مدت 4 ساعت انجام دهید و پس از آن، برای مدت باقیمانده روز، گیاه را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید. اگر گیاه شما همیشه در محیط خانه است، برای مهیا کردن شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب می توانید از پرده روشن استفاده کنید تا مانع عبور نور نشود و گلدان را نزدیک پنجره قرار دهید.

نیاز به نور

  • نیاز به آبیاری

اکثر اعضای خانواده فیکوس به آبیاری متوسط نیاز دارند و توصیه می شود در فصل تابستان و بهار هفته ای یکبار آبیاری انجام شود و در فصل های پاییز و زمستان به یک بار در ۳ هفته یا یک بار در یک ماه کاهش یابد. در خصوص شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب باید بدانید که آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه می شود. برای اطلاع از رطوبت خاک می توانید از رطوبت سنج استفاده کنید. از آب لوله کشی یا آب پر کلر خودداری کنید و در نظر داشته باشید که آب به دمای اتاق رسیده باشد تا به ریشه فشار وارد نشود.

  • نیاز به خاک

آنچه برای گیاه انجیر چسب بسیار اهمیت دارد زهکشی خوب خاک مورد استفاده و مواد مغذی آن است. می توانید به کمک مخلوط خاک گلدان معمولی با یک قسمت پرلیت و یک قسمت پیت ماس وضعیت خاک گلدان خود را به حد مطلوبی برسانید. مقدار PH خاک را بین خنثی و کمی اسیدی نگه دارید. سطح PH خاک در بهترین حالت باید بین 6.1 تا 7.0 باشد.

نیاز به خاک

  • رطوبت و دمای مورد نیاز

این گیاه می تواند در شرایط رطوبت کم زنده بماند؛ اما اگر می خواهید ظاهری درخشنده داشته باشد باید شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب را به طول کامل فراهم کنید؛ پس به خاطر داشته باشید که محیط گیاه باید همواره مرطوب باشد. یک رطوبت ساز را روی 40 درصد یا بیشتر تنظیم کنید و گیاه را از کولر ها و بخاری ها دور نگه دارید؛ زیرا ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن ها خشک شود. محدوده دمای ایده آل باید بین 60 درجه فارنهایت تا 85 درجه فارنهایت باشد. درجه حرارت کمتر از آن برای گیاه مضر است.

  • نیاز به کود

کود دهی باید ماهی یک بار و در فصل رشد گیاه انجام شود. این کار معمولا در بهار و تابستان و پاییز انجام می شود. در فصل زمستان توصیه می شود از کود دادن به گیاه خودداری کنید؛ زیرا گیاه در این فصل به خواب می رود.

کود مناسب مورد استفاده باید ارگانیک باشد. برای کود دهی این گیاه، کود مایع توصیه می شود. برای استفاده از کود مایع باید آن را رقیق کنید و هنگام استفاده از تماس مستقیم آن با برگ خودداری کنید. برای خارج کردن کود های اضافی، گلدان را آبیاری کنید و مطمئن شوید که آب از زهکشی گلدان خارج شود.

نیاز به کود

  • تکثیر گیاه

به ندرت پیش می‌آید که گیاه انجیر خزنده در داخل خانه بذر تولید کند؛ بنابراین عمده‌ ترین راه عملی برای تکثیر گیاه خانگی انجیر خزنده از طریق قلمه ‌های ساقه است. قبل از تکثیر گیاه فیکوس پومیلا از دستکش های محافظ استفاده کنید؛ زیرا همانطور که گفتیم، شیره آن سمی است و باعث تحریک جدی پوست می شود.

  • الزامات هرس

هرس بخشی ضروری در مراقبت از این گیاه است. قبل از استفاده از ابزار های هرس، آن ها را استریل کنید و دستکش محافظ را فراموش نکنید. هنگام هرس مراقب باشید که کمتر از یک سوم گیاه را کوتاه کنید تا به آن آسیب نرسد.

نتیجه گیری

گیاه انجیر خزنده حساسیت زیادی ندارد و شما می توانید به راحتی آن را در محیط زندگی خود پرورش دهید؛ اما با ایده آل نگه داشتن شرایط نگهداری گیاه انجیر چسب می توانید یک گیاه سرحال، شاداب و بزرگ داشته باشید و از زیبایی وجود آن لذت ببرید. به یاد داشته باشید که این گیاه رابطه خوبی با سرمای شدید ندارد و در سرما آسیب می بیند؛ پس در فصل زمستان باید دقت بیشتری نسبت به گیاه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *