تراریوم, خلاقیت, طراحی, گیاهان آپارتمانی

با ساده ترین آموزش ساخت تراریوم کاکتوس آشنا شوید

تراریوم چیست ؟! تراریوم همان کاکتوس یا گیاهان مینیاتوری داخل ظرف یا تنگ های شیشه ای جالب است که می‌تواند برای هدیه دادن یا زیباتر کردن دکوراسیون خانه شما نقش بسزایی داشته باشد. تراریوم ( Terrarium ) کلمه ای لاتین تشکیل شده از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و Rium به معنی پسوند مکان است و می‌توان این عبارت را به نمایشگاه جانداران خشکی ترجمه کرد. آموزش ساخت تراریوم کاکتوس کار دشواری نیست و نگهداری از آن بسیار آسان است. این باغ شیشه ای به آب زیادی احتیاج ندارد و به صرفه جویی در مصرف آب نیز کمک می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش تصویری ساخت تراریوم و انواع ظرف تراریوم آشنا شوید.

تراریوم-چیست

 

ظرف تراریوم ، ظرفی دربسته و یا باز از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف است که گیاهان کاشته شده در ظرف را احاطه می‌کند و تماس آن ها با هوای بیرون بسیار محدود است. یکی از مزایای تراریوم همین در تماس نبودن با هوای بیرون است چرا که در داخل ظرف محیط مرطوبی ایجاد می‌شود و پرورش گیاهان حساس به خشکی را ممکن می‌سازد. توجه داشته باشید که در ساخت تراریوم باید گیاهانی را در کنار هم کاشت که با هم سازگاری داشته باشند پس حتما در ابتدا با گیاهان مناسب تراریوم آشنا شوید.

این تراریوم خلاقانه برای هدیه دادن به افراد پر مشغله بسیار مناسب است چرا که نیاز چندانی به آبیاری ندارد. در این ظرف، آب از روی سطح برگ گیاهان تبخیر شده و بر روی دیواره‌ی ظرف به صورت قطرات آب می‌نشیند و به تدریج بر روی دیواره حرکت کرده و به خاک باز می‌گردد و این چرخه به صورت مداوم تکرار شده و موجب می‌شود که گاهی تا مدت ها نیازی به آبیاری نداشته باشید.

آموزش تصویری ساخت تراریوم کاکتوس و ساکولنت

وسایل مورد نیاز :

  • خاک مناسب کاکتوس
  • سنگ ریزه
  • زغال اکتیو ( در صورت نیاز برای جذب بوی نامطبوع ظرف به کار برده می‌شود.)
  • خزه در صورت نیاز
  • تعدادی سنگ صخره ای شکل و یا وسایل تزئینی دیگر (به دلخواه)
  • دستکش ، انبر، قاشق دسته بلند یا وسیله ای مشابه
  • ظرف (به گونه ای انتخاب شود که جا برای دو یا چند گیاه باشد و حتما باید شفاف باشد تا نور را کاهش ندهد)

ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزرگ باشد و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهایی هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر سرپوش ظرف مانع خروج رطوبت نشود باید بیشتر آبیاری کنید چون رطوبت کمتر می‌شود.

تراریوم-چیست

 

مرحلۀ اول : ریختن سنگ ریزه

ظرف را شسته و سپس آن را خشک می‌کنیم و یک لایه سنگریزه داخل ظرف می‌ریزیم تا زهکشی گلدان بیشتر شود. زهکشی مناسب کمک می‌کند تا خاک بیش از حد اشباع نشود و ریشه ی گیاه را سالم بماند. در بعضی از تراریوم ها قبل از لایه سنگریزه، لایه نازکی از خزه در ته ظرف قرار می‌دهند.

خلاقیت-در-ساخت-تراریوم

 

مرحلۀ دوم : ریختن زغال اکتیو

به منظور از بین بردن بوهای نامطبوعی که هنگام آبیاری ایجاد می شود لایه نازکی از زغال روی سنگریزه ها می‌ریزیم. در صورت نداشتن ذغال می‌توانید هر 2 الی 3 روز یکبار درپوش را بردارید تا هوا رد و بدل شده و بوی نامطبوع ایجاد نشود.

ظرف-تراریوم

 

مرحلۀ سوم : قرار دادن یک لایه متخلخل برای نگه داشتن خاک

قرار دادن لایه ای از مواد غیر طبیعی روی زهکش از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی جلوگیری می‌کند. مواردی مثل پارچه های پرده ای فایبر گلاس، جورابهای زنانه نایلونی یا پرده دور انداختنی، موارد خوبی هستند. چون دارای خلل و فرج کافی برای عبور آب هستند که خاک و ذرات را هم به خوبی نگه می دارند.

مرحلۀ چهارم : اضافه کردن خاک به تراریوم

به اندازه‌ی کافی و مورد نیاز خاک مناسب را به ظرف اضافه می‌کنیم که برای ایجاد زیبایی بیشتر می‌توان آن را به صورت شیبدار یا تپه ای درون ظرف ریخت. می‌توانید از خاکهای گلدانی بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کنید یا اینکه از مخلوطی از خاک باغچه و پیت ماس را تهیه کنید. توجه کنید که خاک باید نرم و بدون کود باشد. برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، از یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید.

اگر می خواهید ساخت تراریوم کاکتوس را تجربه کنید از خاک زبر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده کنید. خاکی که به تراریوم اضافه می‌کنید نسبتاً خشک باشد، در غیر اینصورت به دیواره ها می‌چسبد.

تراریوم 6

مرحله پنجم : انتخاب و کاشت گیاهان

می‌توانید از گیاهان با رنگ های مختلف و زیبا استفاده کنید تا تراریوم شما جلوه‌ی بیشتری داشته باشد. فقط باید توجه کنید که گیاهانی که برای ساخت تراریوم خود انتخاب می‌کنید رشد کم و برگ های کوچکی داشته باشند. گیاهان مینیاتوری و کاکتوس و ساکولنت از جمله بهترین گزینه ها برای ساخت تراریوم هستند.

مرحله ششم : تزیین تراریوم

بعد از کاشت گیاهان، می‌توان تراریوم را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه، میز و صندلی های کوچک و چیزهای دیگر تزئین کنید. با این عمل یک دنیای کوچک زندگی گیاهی ترسیم کرده اید.

کاشت گیاهان در تراریوم

مرحله هفتم : مراقب گیاهان باشید !

به گیاهان داخل تراریوم خود توجه کنید. هفته ی اول بیشترین احتمال پوسیدگی و آسیب دیدگی را دارد و بعد از چند هفته استقرار پیدا می‌کند. بهتری است گیاهانی را که شروع به پوسیدگی می‌کنند جا به جا کنید تا به بقیه انتقال نیابد و این امر اصولا در اثر رطوبت زیاد اتفاق می‌افتد. در این حالت در پوش را حرکت دهید تا ظرف خشک شود.

ساخت تراریوم 1

چند نکته ی مهم :

  • برای آموزش ساخت تراریوم کاکتوس و ساکولنت، از ظرفی با دهانه‌ی نسبتا بزرگ استفاده کنید تا هوا به خوبی جریان یافته و باعث پوسیدگی نشود.
  •  کاکتوس ها و ساکولنت هایی را انتخاب کنید که  از نظر نیاز نور و آب به هم نزدیک بوده و رشد زیادی نداشته باشند تا بعدا دچار مشکل نشوید.
  • گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند، باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود. گیاه باید طوری مستقر شود که پایه گیاه همسطح بالاترین سطح خاک باشد . اجازه ندهید که پایه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.
  • بر خلاف باغ لازم نیست که ریشه ها را شل و نرم کنید. در تراریوم نمی‌خواهیم که گیاهان رشد سریع داشته باشند و باقی ماندن ریشه ها به صورت گلوله ای متراکم باعث می‌شود که رشد گیاهان آهسته باشد.

 

5 دیدگاه در “با ساده ترین آموزش ساخت تراریوم کاکتوس آشنا شوید

  1. علی مشیری گفت:

    با سلام
    ممنون از اطلاعات مفید شما
    من یه آکواریوم طول 120 سانتیمتری دارم که تصمیم گرفتم تبدیل به تراریوم کنم در خصوص آماده سازی و تهیه بستر و گیاهان و همچنین طرح هایی جهت چیدمان میشه کمکم کنید ؟

  2. فریبا گفت:

    سلام خسته نباشید ، من یکی ازین گلبرگها که داخل کلدان شیشه ای با درب خیلی کوچیک میباشد را ، دارم

    ولی درش که خیلی کوچیک هم هست با چوب پنبه بسته شده،، حالا گیاه رشد کرده و بلند شده

    به نظرتون باید چوب پنبه را بر دارم ؟؟؟؟

    1. AliReZa گفت:

      بايد حرص كنيدش ببريد بيرون گلفروشي بديد حرص كنن

  3. پویا گفت:

    باسلام، میخواستم بدونم برای زهکش میشه از سنگ های رنگ شده بسته بندی استفاده کرد یا بخاطر رنگی ک داره ضرر داره برای کاکتوس؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *