گیاهان آپارتمانی, گیاهان دارویی, مقالات, نگهداری گیاهان

با گیاه قاصدک و خواص بسیار آن آشنا شوید

همه ی ما با گیاه قاصدک آشنایی داریم و برای یک بار هم که شده گلهای آن را فوت کرده ایم. جالب است بدانید که این گل زیبا که به وفور در همه جا به صورت خودرو می‌روید، از خواص درمانی بالایی برخوردار است و برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری کبد، آکنه و … استفاده می‌شود. برای آشنایی با این گیاه زیبا و قدیمی و خواص بسیار قاصدک همراهمان باشید.

با گل قاصدک بیشتر آشنا شوید

گیاه قاصدک ( Dandelion ) از خانواده ی ( Asteraceae ) بوده و بومی مناطق با آب و هوای معتدل مانند اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی و غرب آسیا است. این گیاه زیبا می‌تواند تا 70 سانتیمتر نیز ارتفاع داشته باشد. ریشه های قاصدک بسیار بلند است و مانند ساقه ی آن دارای یک مایع سفید رنگ است. جالب است بدانید که گلهای تولید شده ی قاصدک در فصل بهار و تابستان هم نر هستند و هم ماده و به رنگ زرد زیبایی می‌رویند.

در باور قدیمی ها پیدا کردن قاصدک و گفتن آرزو به آنها و سپس فرستادن آن به آسمان ( همان معنای قاصد پیام بودن ) سبب برآورده شدن آن می‌شود و این نظر تا به امروز در بین مردم مرسوم است. قسمت انتهایی آن در واقع میوه ی قاصدک است و دارای تارهای ابریشمی است که در واقع نام قاصدک را به خود اختصاص داده است.

خواص-قاصدک-برای-سرطان

شرایط نگهداری از گیاه قاصدک چگونه است ؟

اگر خواستار نگهداری از قاصدک در باغچه ی خود هستید در ابتدا باید با نیازهای این گیاه آشنا شوید.

نور : قاصدک اکثرا در زیر سایه درختان و پایین تنه آنها و یا زیر گیاهان و علف های هرز دیگر رشد می‌کند و این یعنی به نور متوسط و نیم سایه نیاز دارد.

خاک : همانطور که گفته شد قاصدک یک علف خودرو است و بنابراین در هر خاکی رشد می‌کند اما خاک شنی یا لومی با زهکش بالا برای آن مناسب است.

آبیاری : آبیاری به طور متوسط انجام شود و در صورت بارانی بودن منطقه ی زندگی شما نیاز آبی قاصدک از همین طریق تامین می‌شود.

ریشه-قاصدک

 

با خواص گیاه قاصدک آشنا شوید

این گیاه دارویی به صورت علف هرز در شوره زارها و مزارع کشاورزی می‌روید و ممکن است خسارات زیادی به محصولات کشاورزی بزند. اما بودن آن در باغچه شما می‌تواند از لحاظ تامین مواد مغذی بودن برای شما با انواع سبزیجات برابری کند. از ریشه گرفته تا گل آن همگی دارای دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین قسنت های مختلف قاصدک مانند برگ و ساقه مقدار قابل توجهی از چندین ماده معدنی از جمله آهن ، کلسیم ، منیزیم و پتاسیم را تأمین می کنند.

ریشه قاصدک نیز سرشار از انسولین کربوهیدرات است که نوعی فیبر محلول موجود در گیاهان است و از رشد و نگهداری باکتری های سالم در دستگاه روده شما پشتیبانی می کند. ریشه قاصدک اغلب به عنوان یک چای خشک شده مصرف می‌شود اما می‌تواند به صورت کامل نیز خورده شود. در ادامه با مهم ترین خواص گل قاصدک آشنا می‌شویم :

1. درمان مفید برای داشتن پوستی شاداب

طبق تحقیقات صورت گرفته عصاره برگ و گل قاصدک ما را در برابر آسیب های پوستی محافظت می‌کند و در برابر اشعه uv نیز مقاوم است. کاهش تولید سلولهای سالم و جدید توسط پوست باعث پیر شدن آن می‌شود و استفاده از عصاره ریشه قاصدک سبب افزایش تولید سلولهای جدید شده و روند پیری را کند می‌کند. همچنین قاصدک التهابات و سوزش پوست را کاهش می‌دهد و از این طریق در پیشگیری و درمان آکنه نیز موثر است.

2. به هضم سالم غذا و درمان یبوست کمک می‌کند

طبق تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته ، مشخص شده است که قاصدک انقباضات و حرکت دستگاه گوارشی را افزایش داده و درمانی موثر برای یبوست و سوء هاضمه است. علاوه بر این ریشه قاصدک منبع غنی از فیبر پروبیوتیک است و این ماده یبوست را کاهش می‌دهد و به افزایش حرکت روده و حذف اختلال در هضم کمک می‌کند.

3. روشی طبیعی برای کاهش وزن

بر طبق بعضی تحقیقاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته است، مواد موجود در قاصدک سبب کاهش وزن می‌شود. البته تحقیقاتی مبتنی بر این موضوع بر روی انسانها انجام نشده است ولی محققان معتقدند که قاصدک پتانسیل بهبود سوخت و ساز کربوهیدرات و کاهش جذب چربی را دارد. 

4. کاهش فشار خون

قاصدک یک ماده ی ادرار آور است. در پزشکی از داروهایی که سبب تکرر ادرار می‌شوند برای خلاص شدن بدن از مایعات اضافی استفاده می‌شود و این کار سبب کاهش فشار خون می‌شود. بنابراین تحقیقات گسترده ای در مورد کاهش فشار خون توسط قاصدک صورت نگرفته و تنها بر اساس دارا بودن پتاسیم و خاصیت ادرار آور آن این نتیجه گرفته شده است. البته پزشکان طب سنتی از این گیاه در تجویز داروهای کاهش فشار خون استفاده می‌کنند چرا که عقیده دارند قاصدک می‌تواند برخی از اندام ها را سم زدایی کند.

5. کنترل کردن قند خون

به دلیل وجود اسید کلروژنیک در تمامی قسمت های قاصدک، ترشح انسولین از لوزالمعده بهبود یافته و جذب گلوکز ( قند ) در بافت ماهیچه ای کمتر می‌شود. بنابراین محققان معتقدند که این گیاه به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون کمک می‌کند و هضم غذاهای دارای کربوهیدرات نشاسته ای را محدود می‌کند.

 

6. خواص قاصدک برای مبارزه با سرطان

یکی از بیماری هایی که امروزه در سراسر جهان شایع شده است، سرطان است. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که این گیاه در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی در بسیاری از اندام های مختلف بدن تاثیر دارد. جالب است بدانید که نتیجه آزمایش ها نشان داده که تنها عصاره برگ قاصدک سبب کاهش سلولهای سرطانی در بافت کبد، روده بزرگ و لوزالمعده می‌شود و ریشه و گل آن تاثیری در کاهش آن ندارند. 

7. کمک به داشتن کبد سالم

مطالعات نشان داده اند که قاصدک در صورت تشخیص سمی بودن مواد و بالا بودن سطح استرس، اثر محافظتی بر روی کبد دارد. همچنین عصاره این گیاه دارویی می‌تواند سطح چربی اضافی ذخیره شده در کبد را کاهش داده و ممکن است این اثر در نتیجه ی داشتن محتوای آنتی اکسیدانی باشد.

8. کاهش کلسترول

همانطور که می‌دانید یکی از دلایل مبتلا شدن به بیماری های قلبی، کلسترول بالا است. قاصدک با داشتن برخی ترکیبات فعال در درون خود، کلسترول را کاهش داده و از این نظر خطر بیماری های قلبی را نیز کم می‌کند. بر طبق مطالعات انجام شده بر روی یک خرگوش، این نتیجه به دست آمد که با افزودن ریشه و برگهای قاصدک به رژیم غذایی با کلسترول بالا، میزان کلسترول غذا به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد. ممکن است تاثیر قاصدک بر روی انسان نیز به همین صورت باشد.

گیاه-دارویی-قاصدک

9. ضد آرتروز و رماتیسم

با مصرف قاصدک در اوایل بهار و پاییز می‌توانید از بروز علائم درد مفصلی در بیماری رماتیسم جلوگیری کنید. همچنین قاصدک با بهبود کارکرد بین سلولی، خطر بروز آرتروز را در انسان کاهش می‌دهد.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفته شد قاصدک یک آنتی اکسیدان است و با دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی، می‌تواند از بدن ما در مقابل انواع عفونت ها محافظت کند. البته هنوز مصارف دارویی آن مشخص نشده است اما طبق تحقیقات این گیاه قدرت مبارزه با عفونت ها و باکتری ها را دارد.

قاصدک را چگونه مصرف کنیم ؟

برگ ها، ساقه ها و گلهای قاصدک، در حالت طبیعی خود مصرف می‌شوند و می‌توان آن ها را به صورت پخته یا خام میل کرد. اما ریشه به دلیل زمینی بودن، معمولا به صورت خشک شده و به عنوان یک جایگزین برای چای یا قهوه مصرف می‌شود. قسمت قاصدک این گیاه نیز به صورت کپسول یا عصاره موجود است. اما به طور کلی بر اساس یک دستور پیشنهادی، می‌توانید در اندازه های زیر از این گیاه استفاده کنید :

  • برگهای تازه : روزانه 4 – 10 گرم
  • برگ های خشک : روزانه 4 – 10 گرم
  • تنتور برگ : 0.4 -1 قاشق چایخوری (2 – 5 میلی لیتر)، سه بار در روز
  • آب برگ تازه : 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر)، دو بار در روز
  • عصاره مایع : 1 – 2 قاشق چایخوری (5 – 10 میلی لیتر)، روزانه
  • ریشه های تازه : روزانه 2 – 8 گرم
  • پودر خشک : 250 – 1000 میلی گرم، چهار بار در روز

 

خطرات احتمالی و عوارض جانبی قاصدک

قاصدک برای اکثر افراد سمی نیست، به خصوص زمانی که به تنهایی مصرف شود. اما باید در نظر داشته باشید که این گیاه می‌تواند سبب ایجاد واکنش های آلرژیک مخصوصا در افرادی که درگیر این بیماری و آلرژی به گیاهان هستند، بشود. این گیاه در صورت استفاده همزمان با داروهای ادرار آور و آنتی بیوتیکها، ممکن است اثرات منفی بر روی بدن داشته باشد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف با داروهای دیگر حتما نظر پزشک معالج خود را بدانید.

نکته ی پایانی …

در آخر چند نکته وجود دارد که حتما قبل از اینکه بعد از خواندن این مقاله به سراغ کندن و استفاده از قاصدک بروید، باید آن ها را بدانید:

  • قاصدک جایگزین خوبی برای انواع داروها و یک رژیم متعادل به خصوص در درمان بیماری ها محسوب نمی‌شود. 
  • قاصدک تنها یک افزودنی بی نظیر و مغذی برای سلامتی شما است و تنها برخی از مزایای درمانی را شامل می‌شود.
  • تا زمانی که حساسیت خاصی نداشته باشید و یا داروهای خاصی مصرف نکنید می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.
  • همیشه قبل از افزودن هر درمان گیاهی یا داروهای شیمیایی به رژیم غذایی خود، با یک پزشک متخصص مشورت کرده و ترجیحا بدون مشورت کاری انجام ندهید.

 

5 دیدگاه در “با گیاه قاصدک و خواص بسیار آن آشنا شوید

  1. کحمد گفت:

    بسیار عالی

  2. خدیجه گفت:

    عالی است

  3. کوثر گفت:

    خیلی ممنون اما اگه رفرنس مطالبی رو که ذکر میکنید بیان کنید اینطوری بسیار مطلبتون موثق تر و مفیدتر خواهد بود

  4. فریبا گفت:

    سلام وقت بخیر
    خاصیت گل قاصدک نوشتین برای درمان یا پیشگیری سرطان همچنین برای لاغری هم مفیده
    سوال من اینه شخصی که مبتلابه سرطان هست بخاطردرمانی که دارد لاغرمیشود قاصدک هم استفاده کند لاغرترمیشود
    ممنون میشم بیشتر راهنمایی کنید

  5. سعید گفت:

    خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *