خلاقیت, دکوراسیون, مقالات

بهترین گلدان های آویز برای دکوراسیون منزل

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون طراوت خاصی به منزل شما می دهد. پرورش گیاهان یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که هر کس می تواند به سادگی در منزل انجام دهد. اما شاید شما از آن دسته افرادی باشید که علاقه زیادی به نگهداری و پرورش گل و گیاه دارند اما فضای کافی برای این کار را در منزل پیدا نمی کنند. امروزه با وجود انواع مختلف گلدان مثل گلدان آویزی و گلدان سقفی دیگر نمی توان کمبود جا را برای نگه نداشتن گیاهان بهانه کرد. در این مقاله می خواهیم شما را با ایده هایی برای چیدمان منزل با گلدان های آویز آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

گلدان آویز

گلدان آویز

چرا گلدان آویز؟

اگر اهل پرورش گل و گیاه باشید حتما از به نمایش گذاشتن گیاهان سبزتان لذت می برید. چیدن گیاهان روی میز و یا قرار دادن آن ها روی یک استند چوبی یا فلزی یک ایده جذاب برای داشتن گلخانه ای کوچک در منزل است. اما اگر می خواهید گیاهانتان جلوه متفاوت تری داشته باشند و همه نگاه ها را به خودشان جلب کنند، آویزان کردن آن ها از سقف، نرده و … یکی از بهترین انتخاب های پیش رویتان است. استفاده از گلدان های آویز نه تنها دکوراسیونی شیک و خاص به منزل شما می دهد بلکه باعث صرفه جویی بسیاری در فضا می شود. انواع مختلفی از گلدان ها با جنس های مختلف(شیشه ای، چوبی، فلزی و …) را می توان به صورت آویزانی استفاده کرد. در ادامه با چندین ایده چیدمان گلدان های آویز آشنا می شویم.

گلدان آویز

گلدان آویز

چه گیاهی در گلدان آویز بکاریم؟

بهتر است گیاهانی را برای گلدان آویز انتخاب کنید که به مراقبت زیادی نیاز نداشته باشند. مثلا گیاهان ساکولنتی که به آبیاری خیلی کمی نیاز دارند یا گیاهان هوازی که برای رشد به خاک نیاز ندارند. اگر نگران گرد و خاک گرفتن خانه هستید گیاه هوازی انتخابی ایده آل است. پس در کل اگر می خواهید دردسر زیادی نداشته باشید به سراغ گیاه های کم نیاز و کم توقع بروید.

گلدان را کجا آویزان کنیم؟

بعضی از گیاهان به نور کامل و بعضی به نور کمتر نیاز دارند. به بیان دیگر هنگام آویزان کردن گلدان باید اول به شرایط نوری مکان موردنظر توجه کنید. مثلا گیاهان هوازی به نور روشن نیاز دارند تا رشد کنند یا بیشتر ارکیده ها باید در معرض نور زیاد باشند. پس بهتر است این گیاهان را پشت پنجره آویزان کنید تا نور کافی داشته باشند. علاوه بر نور باید به هماهنگی گیاهان هم توجه کنید. بعضی از گیاهان به طور طبیعی در کنار هم جلوه بهتری پیدا می کنند و از نظر ظاهری هماهنگی زیادی دارند.

گلدان آویز

گلدان آویز

ایده هایی برای چیدمان منزل با گلدان آویز

استفاده از آویز مکرومه

استفاده از آویزهای مکرومه به تازگی باب شده است و افراد زیادی طرفدار این هنر دستی شده اند. هنر مکرومه بافی را می توانید با تمرین یاد بگیرید و خودتان مکرومه های رنگارنگ ببافید. آویزان کردن گلدان ها در مکرومه های دست ساز می تواند به منزل شما جلوه ای سنتی و هنری بدهد. البته با کمی خلاقیت می توانید با انتخاب ترکیب رنگی و گیاهان مناسب جلوه ای مدرن از گلدان های مکرومه بسازید.

استفاده از آویز مکرومه

استفاده از آویز مکرومه

استفاده از چوب تخته ای

تخته چوب های دوریختنی معمولا در هر خاانه ای پیدا می شوند. با کمی خلاقیت می توانید این تخته چوب ها را به کار بگیرید و دکوراسیونی شیک برای منزلتان بسازید. برای این کار کافیست یک تخته چوب با اندازه و رنگ موردنظر پیدا کنید و دو طرف آن سوراخ ایجاد کنید. بعدا می توانید یک طناب کنفی به آن بسته و از سقف آویزان نمایید. با قرار دادن گلدان گیاهان آویز روی قفسه ی آویزی که ساخته اید می توانید از زیبایی آن لذت ببرید.

استفاده از چوب تخته ای

استفاده از چوب تخته ای

آویزان کردن کوکداما

کوکداما در واقع یک روش ژاپنی است. در این روش ریشه گیاه را در خزه و خاک می پیچند و دور آن کنف می بندند. کوکداما نیازی به گلدان ندارد و به همان صورت نگهداری می شود. انواع کوکداما را به راحتی می توانید بدون نیاز به گلدان به صورت آویز استفاده کنید. یک روش خلاقانه برای چیدمان گلدان آویزانی، گلدان وارونه است. روش ساخت گلدان وارونه در منزل را می تواند در این مقاله بخوانید. گلدان های وارونه به سادگی ساخته می شوند و ظاهری کاملا متفاوت به منزلتان می دهند.

کوکداما

کوکداما

گلدان آویز در تراس و بالکن

اگر در تراس یا بالکن خانه فضای کافی برای قرار دادن گیاهان ندارید به سراغ گلدان های آویز بروید. گلدان هایی که برای تراس و بالکن انتخاب می کنید هم باید متناسب با فضای در دسترس باشد و هم مناسب شرایط نوری بالکن شما. برای بالکن های نورگیر گیاهانی نوردوست انتخاب کنید و برای بالکن های کم نور تر به سراغ گیاهانی با نیاز نوری کم بروید.

گلدان آویز در تراس و بالکن

گلدان آویز در تراس و بالکن

تراریوم های آویزی

تراریوم ها ظاهری مدرن و خاص دارند و می توانند باعث زیبایی هر مکانی شوند. از تراریوم تنها به عنوان آیتم های رومیزی استفاده نمی شود بلکه انواع آویز آن هم طرفداران زیادی دارد. چندین تراریوم کوچک که در ارتفاع های مختلف کنار هم آویزان شده اند یک منظره فوق العاده ایجاد می کند. می توانید تراریوم های شیشه کروی و مثلثی را با هم جفت کرده و با کمک یک طناب از سقف آویزان کنید و در نهایت از زیبایی آن ها لذت ببرید.

تراریوم های آویزی

تراریوم های آویزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *