گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

بهترین روش ها برای تکثیر بنجامین ابلق

تکثیر بنجامین ابلق

گیاه بنجامین ابلق یک درختچه آپارتمانی و زیبا است که از خانواده موراسه و بومی جنگل‌های استوایی آسیا به ویژه هندوستان و استرالیا است. این گیاه دارای برگ‌ های چرمی، بیضی شکل و نوک تیز است که خاصیت ارتجاعی و آویزان دارد. برگ‌ های این گیاه در رنگ‌ های مختلف سبز، قرمز، زرد و سفید دیده می ‌شود. این گیاه علاوه بر زیبایی، قابلیت تصفیه هوا و جذب انرژی مثبت را نیز دارد. نور زیاد غیر مستقیم، دمای معتدل، رطوبت مناسب و آب‌ دهی منظم از شرایط نگهداری گل بنجامین ابلق است. نحوه تکثیر بنجامین ابلق نیز می تواند به شیوه های مختلفی باشد. در این مقاله در مورد شیوه تکثیر این گیاه توضیح داده ایم.

تکثیر بنجامین ابلق

بنجامین ابلق بهتر است که با استفاده از کاشت قلمه های ساقه در خاک یا آب تکثیر شود؛ زیرا احتمال موفقیت تکثیر از راه آب و خاک بیشتر است. قلمه های این ساقه به راحتی در آب و خاک رشد می کنند و شما می توانید ریشه گیاه را به خوبی در آب بررسی کنید. همچنین در صورتی که گیاه را در آب پرورش دهید متوجه خواهید شد که گیاه چه زمانی برای قرار گیری در گلدان آماده خواهد بود.

علاوه بر این ها تکثیر بنجامین ابلق در آب می تواند خطر پژمردگی قلمه ها را کاهش دهد. هر چند که امکان پوسیدگی ریشه و ساقه در آب، بالا خواهد رفت؛ اما در صورت مراقبت صحیح می توان در مدت کوتاه گیاه را تکثیر و آن را برای قرار گیری در گلدان آماده کرد.

روش های دیگری مانند پرورش در هوا نیز برای این گیاه وجود دارد. برای اینکه بتوانید گیاه بنجامین ابلق خود را تکثیر کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید:

تکثیر در آب

تکثیر بنجامین ابلق در آب

  • ابتدا از گیاه مادر ساقه ای که قرار است از آن قلمه بگیرید را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین ساقه برای تکثیر بنجامین ابلق لازم است ساقه ای را انتخاب کنید که از قبل هرس شده است. یک برش به اندازه حدودا 10 تا 15 سانتی متر برای قلمه زدن می تواند عالی باشد.
  • درست زیر یک گره، روی ساقه را با استفاده از یک جفت هرس تیز و استریل تمیز کنید؛ زیرا گره یک بخش کلیدی از یک شاخه است و حاوی کد گذاری ژنتیکی برای رشد یک گیاه جدید است. مشکلی که وجود دارد، این است که گره ها در گیاه بنجامین ابلق چندان واضح نیستند. به همین دلیل در تکثیر بنجامین ابلق اگر نتوانستید گره را تشخیص دهید نیز مشکلی وجود ندارد. اگر چندین برگ روی قلمه شما باقی بماند نیز می توانید کار را ادامه دهید.
  • برگ هایی که در پایین 5 تا 7 سانتی متری قلمه وجود دارند را بردارید و تنها دو جفت برگ که به سمت نوک ساقه نزدیک هستند را باقی بگذارید. حذف برگ ها امری ضروری است؛ زیرا خطر از دست دادن آب از طریق تعرق را کاهش می دهد و امکان پژمردگی گیاه شما را پایین می آورد.
  • بعد از انجام این کار ها برای تکثیر بنجامین ابلق گیاه را در یک ظرف شیشه ای پر از آب قرار دهید. شیشه پر از آب به همراه گیاه را نیز در یک مکان گرم و روشن قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید در آن وجود داشته باشد.
  • همان طور که توضیح داده شد، مشکلی که در تکثیر با روش آب دارد، پوسیدگی ساقه است. البته باید بدانید مقصر این اتفاق آب نیست؛ بلکه قارچ ها و عوامل بیماری زایی مقصر هستند که در رطوبت رشد می کنند. محیط مرطوب و دارای آب، یک موقعیت ایده آل برای رشد پاتوژن ها فراهم می کند.
  • بهترین راه حل این است که اطمینان حاصل شود تمامی تجهیزات و محیط گیاه چه قبل و چه بعد از قلمه زدن تمیز است. همچنین در تکثیر بنجامین ابلق آبی که استفاده می شود نیز باید کاملا استریل باشد. انجام چنین مواردی می تواند امکان رشد باکتری را به حداقل برساند و باعث شود که گیاه به خوبی رشد کند.
  • بعد از اینکه ریشه گیاه حدود 10 سانتی متر رشد کرد، گیاه را از شیشه به یک گلدان پر از خاک تازه منتقل کنید.
  • برای رشد بهتر، آبیاری گیاه را فراموش نکنید و محیط مناسب را برای آن فراهم کنید.

تکثیر بنجامین ابلق در خاک

تکثیر بنجامین ابلق در خاک

روش دیگری که می توان برای تکثیر بنجامین ابلق به کار برد، پرورش گیاه در خاک است. این روش مرحله انتقال به گلدان را برطرف می کند. همچنین سرعت تبدیل قلمه به یک گیاه کامل سریع تر از زمانی است که گیاه را در آب پرورش می دهید. اما مشکلی که وجود دارد، این است که امکان موفقیت این روش کمی از روش آب کمتر است. برای تکثیر به روش خاکی طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا باید محیط و گلدانی که قرار است قلمه را در آن قرار دهید آماده کنید. بهترین ترکیب خاک برای تکثیر بنجامین ابلق ترکیبی مساوی از ذغال سنگ نارس، پرلیت، ماسه درشت و مخلوط گلدانی است. خاک را بعد از آماده شدن کمی آب دهید تا مرطوب شود.
  • طبق روشی که در تکثیر آبی توضیح داده شد، یک قلمه به اندازه 25 تا 38 سانتی متر از گیاه مادر را بردارید.
  • یک سوراخ در گلدان خود ایجاد کنید. این سوراخ باید به اندازه ای عمیق باشد که بتواند به خوبی قلمه را در خود نگه دارد. برای ایجاد سوراخ می توانید از مداد یا سیخ استفاده کنید. قلمه را در خاک قرار دهید و خاک اطراف آن را آرام با دست بکوبید. سپس گیاه را به آرامی آبیاری کنید.
  • گیاه را در مکانی که نور غیر مستقیم خورشید وجود دارد و دما و رطوبت آن بالا است قرار دهید. برای افزایش رطوبت و پژمردگی می توانید گلدان را با پلاستیک بپوشانید.
  • قلمه را هر 1 تا 2 روز یکبار بررسی و آبیاری کنید. بعد از گذشت 4 تا 6 هفته گیاه شما باید به خوبی رشد کرده و آماده انتقال به یک گلدان دیگر باشد.

نتیجه گیری

گیاه بنجامین ابلق یکی از گیاهان زیبایی است که به دلیل شرایط نگهداری نسبتا آسان در خانه یا آپارتمان ها از آن نگهداری می کنند. این گیاه با برگ های ارتجاعی و زیبای خود شناخته می شود. یکی از سوالاتی که ممکن است برای دارندگان این گیاه پیش بیاید، این است که چگونه می توان بنجامین ابلق را تکثیر کرد. برای آشنایی با نحوه انجام این کار، در این مقاله در مورد شیوه تکثیر بنجامین ابلق در خاک و آب توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *