گیاهان دارویی

با خواص گیاه پرسیاوشان بیشتر آشنا شوید.

خواص گیاه پرسیاوشان

پرسیاوشان گیاهی بومی جنوب قاره آمریکا و مناطقی از آسیا با برگ های کوچک و ظریف است که بر روی ساقه های سیمی شکل سیاه رنگ رشد می کند. این گیاه برگ بادبزنی، به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می شود و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. نکته جالب توجه این است که پرسیاوشان علاوه بر آپارتمانی بودن، در طبیعت در مکان هایی رشد می کند که معمولا گیاهان دیگر نمی رویند. دیواره های سنگی و شکاف های سنگی که رطوبت ناشی از نشتی آب در میان آن هاست محل رشد این گیاه در طبیعت است. در این مطلب همراه ما باشید تا با خواص گیاه پرسیاوشان بیشتر آشنا شوید.

شرایط نگهداری از گیاه پرسیاوشان

پرسیاوشان از گونه سرخس هاست؛ اما سرخسی با رشد آهسته. این گیاه معمولاً به سه سال  زمان نیاز دارد تا به اندازه کامل و بالغ خود برسد. پرسیاوشان در نهایت رشد خود به 30 الی 60 سانتی متر طول و 30 الی 60 سانتی متر عرض می رسد.

  • نور خورشید

پرسیاوشان در طبیعت معمولا توسط شاخ و برگ بلند درختان پوشیده می شود و هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی گیرد. اگر قصد نگهداری از این گیاه را در خانه دارید سعی کنید تا محیطی مشابه به زندگی طبیعی او برایش فراهم کنید. برای نگهداری از این گیاه باید آن را در معرض نور خورشید جزئی و سایه قرار دهید. از نور شدید یا پرتو های مستقیم پرهیز کنید؛ زیرا برگ های ظریف این گونه از سرخس به راحتی می سوزند. با این حال فراموش نکنید که نور بسیار کم منجر به رشد ضعیف و زرد شدن برگ های آن می شود.

  • خاک

خاک این گیاه باید مرطوب و خوب زهکشی شده باشد. مهم ترین عامل محیطی که هنگام مراقبت از پرسیاوشان باید در نظر گرفت، رطوبت است. گیاه پرسیاوشان با رطوبت رشد می کند و برای زنده ماندن به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارد. تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه در محیط های بسته مانند آپارتمان ها کار سختی است. با استفاده از خزه یا مواد آلی مانند کمپوست در خاک به حفظ آب این گیاه کمک کنید.

خواص گیاه پرسیاوشان

  • آبیاری

مهم ترین نکته در فراهم کردن بستر مناسب برای گیاه پرسیاوشان آبیاری منظم خاک آن، روزانه یا یک روز در میان است. اگر بهره مندی از خواص گیاه پرسیاوشان برایتان اهمیت دارد، هرگز اجازه ندهید خاک آن خشک شود. زردی برگ های گیاه شما می تواند نشانه آبیاری بیش از حد آن باشد. اجازه ندهید ریشه گیاه در آب بماند. زهکشی مناسب خاک می تواند مانع از پوسیدگی ریشه شود.

  • دما

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه پرسیاوشان بالای 21 درجه سانتی گراد است. شما می توانید چند بار در روز آب گرم را بر روی برگ های این گیاه مه پاش کنید تا شرایط محیطی مناسبی برای آن فراهم کنید. نگهداری از گیاهتان در یک محیط غنی از رطوبت و گرم در خانه مانند حمام یا گلخانه به سلامت گیاه کمک می کند.

این نکته را در نظر بگیرید که پرسیاوشان نیاز به کوددهی ندارد. با این حال اگر تصمیم داشتید که به گیاه کود بدهید ماهی یک بار از کود رقیق و متعادل استفاده کنید. فراموش نکنید که کود های حاوی نیتروژن بیش از حد، سوخته شدن نوک برگ ها را در پی دارد.

خواص گیاه پرسیاوشان

کاربرد گیاه پرسیاوشان

پیش از توضیح درباره خواص گیاه پرسیاوشان خوب است با یکی از کاربرد های اصلی این گیاه در نقاط مختلف جهان، البته به جز ایران، آشنا شوید. از این گیاه در نوشیدنی های الکلی استفاده می شود.  مصرف خوراکی پرسیاوشان به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی های الکلی، در مقادیر کم به احتمال زیاد بی خطر است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که اطلاعات قابل اعتمادی درباره خطرات مصرف این گیاه در مقادیر زیاد در دست نیست. علاوه بر این کاربرد، پرسیاوشان خواصی هم دارد که آن را به گیاهی دارویی تبدیل کرده است. برخی از این خواص عبارت هستند از:

  • خواص ضد دیابت: بهبود قند خون ناشنا نشانگر خواص ضد دیابتی این گونه از سرخس با عوارض جانبی بسیار کم است. فلاونوئیدها و تانن های موجود در این گیاه، آنزیم آمیلاز و کاهش گلوکز خون از دلایلی است که به پرسیاوشان خواص ضد دیابتی بخشیده است.
  • خواص عصبی: این گیاه از طریق طولانی ‌کردن شروع و کاهش دوره تشنج، علاوه بر کاهش زمان مراحل مختلف تشنج اثر ضد تشنجی قابل‌ توجهی نیز دارد.
  • خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی: پسیاوشان در برابر سویه های باکتری مقاوم در مقابل چند دارو مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده که عصاره ساقه این گیاه در برابر برخی از انواع باکتری و عصاره برگ آن در برابر همه انواع باکتری ها مقاوم است.
  • بهبود زخم: عصاره پرسیاوشان با استفاده از تشکیلات لوله ‌ای و مویرگی مانند و تکثیر سلول‌ های اندوتلیال رگ ‌زایی را به‌ طور قابل ‌توجهی بهبود می بخشد و در ترمیم جای زخم نقش پررنگی دارند.

برخی از دیگر خواص گیاه پرسیاوشان عبارت است از:

خاصیت های پرسیاوشان

  • این نوع از انواع سرخس حاوی مواد شیمیایی ای است که به کاهش تورم (التهاب) و درد کمک می کند.
  • کمک به تسکین درد های قاعدگی
  • کاهش سرفه
  • بهبود ریزش مو
  • کاهش کلسترول
  • اثرات ضد چاقی
  • ضد تیروئید (پس از مصرف این گیاه دارویی، وزن غده تیروئید به شکل چشمگیری کاهش می یابد.)
  • بهبود آسیب های کبدی
  • افزایش ادرار و در نتیجه کمک به درمان عفونت مجرای ادرار
  • خواص ضد اسهال
  • خواص ضد آسم
  • سم زدایی از بدن

جمع بندی

پرسیاوشان گونه ای از سرخس است که به عنوان گیاه آپارتمانی خریداری می شود. نگهداری از این گیاه کار سختی نیست و فقط کافی است تا کمی با شرایط زندگی آن در طبیعت آشنا شوید تا محیطی مشابه با طبیعت را برای آن در خانه فراهم کنید. پرسیاوشان به دلیل خواص گوناگونش کاربرد های دارویی زیادی دارد که در این مطلب تلاش کردیم خواص آن را به شما معرفی کنیم. در نظر داشته باشید که برخی از خواص این گیاه را پژوهش های علمی تایید نکرده اند؛ پس بهتر است در مصرف خوراکی و یا استعمال بر روی پوست زیاده روی نکنید.

2 دیدگاه در “با خواص گیاه پرسیاوشان بیشتر آشنا شوید.

  1. سروش گفت:

    این گیاه تو مناطقی از استان فارس هست و از قدیم هم بوده و در برخی مناطق با نام پرسیاوشان و برخی مناطق با نام گیس پری خوانده می شود من نمی دانم برچه اساس نوشته آید بومی اروپا هست. این گیاه بومی ایران هست

  2. ایران دوست گفت:

    بله درسته من خودم تو محلمون هست. از قدیمی ها پرسیدم. که چرا اسمش اینه میگن سیاوش رو قاب در غربت تا جوانمراده میکشند قطره. خون اون تبدیل به این گیاه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *