گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

بررسی روش های مختلف تکثیر نخل مرداب

تکثیر نخل مرداب

نخل مرداب یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است که می توانید برای زیبا تر کردن فضای داخلی خانه و یا فضای باز برای مثال حاشیه آبنمای حیاط خود از آن بهره ببرید. نخل مرداب یکی از گونه های پاپیروس است که در میان خانواده سیپراسه های گلدار طبقه بندی و در سراسر جهان به عنوان یکی از گیاهان زینتی کشت می شود. این گیاه را با نام های نخل چتری، پاپیروس چتری و یا پنجه کلاغی نیز می شناسند. نخل مرداب از گیاهان بومی ماداگاسکار، شبه جزیره عربستان و شرق آفریقاست. در این مقاله قصد داریم در ابتدا درمورد خواص و فواید این گیاه توضیح دهیم و سپس نحوه تکثیر نخل مرداب را بررسی نماییم.

نخل مرداب چه خواصی دارد؟

نخل مرداب در طبیعت معمولا در حاشیه آب های شیرین که حرکت آهسته ای دارند، دیده می شود. این گیاه پتانسیل گیاهپزشکی دارد و از آن برای حذف فلزات سنگین سیستم های آبی استفاده می کنند. مزایای این گیاه تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود و از دیگر خواص آن می توانیم به خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی نیز اشاره کنیم.

چه محیطی برای رشد و تکثیر نخل مرداب مناسب است؟

تکثیر نخل مرداب

پیش از این که به نحوه تکثیر نخل مرداب بپردازیم، شرایط محیطی مناسب برای رشد این گیاه را بررسی می نماییم. نخل چتری گیاه رطوبت دوست است، محیط ایده آل برای رشد آن محیط گرم است و می تواند در این محیط بیشترین رشد را داشته باشد. نخل مرداب نمی تواند در محیط خنک زنده بماند؛ به خصوص زمانی که خاکش خشک باشد. دمای محیطی که این گیاه در آن است باید حدود 15 تا 22 درجه سانتی گراد (59 تا 72 درجه فارنهایت) باشد. نخل مرداب قادر است دمای بالا تر را نیز تحمل کند؛ اما تحمل دمای پایین تر برایش امکان پذیر نیست.

بهتر است این نکته را در خاطر داشته باشید که نور مستقیم خورشید برای ساقه ها و براکت های این گیاه بسیار مضر است. اگر آن را در روز های خیلی گرم تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، خاکش می سوزد و خشک می شود. خاک مرطوب برای نخل مرداب همیشه بهترین خاک است.

از خاکی که کمی اسیدی است و در خود ذغال سنگ نارس دارد، برای کشت نخل چتری بهره ببرید. ریشه های این گیاه با سرعت بالایی رشد می کنند و در جستجوی منابع مواد مغذی به سمت بالا به حرکت در می آیند و از گلدان خارج می شوند. اگر چنین پدیده ای را مشاهده کردید، تصور نکنید که گیاهتان گرسنه یا تشنه است. این ریشه های بلند را می توانید به طور منظم قطع کنید؛ زیرا گیاهان پاپیروس نسبت به قطع شدن قسمت های رویشی خود حساسیتی نشان نمی دهند.

تکثیر نخل مرداب چگونه است؟

تکثیر نخل مرداب چگونه است

نخل مرداب را از راه های گوناگونی می توان پرورش داد. می توان بذر آن را کاشت یا آن را از راه تقسیم ریشه و قلمه تکثیر کرد. این بستگی به شما دارد که از چه روشی به تکثیر آن اقدام می کنید. اگر روش کاشت دانه را انتخاب می کنید باید منطقه گرم و سایه داری را در نظر بگیرید. اگر می خواهید از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، گلدان ها را در یک سینی که تا چند سانتی متر در آب قرار دارد، بگذارید تا از مرطوب ماندن خاک مطمئن شوید. زمانی که خاک خشک می شود، بذر ها شروع به جوانه زدن می کنند. پس از انجام این کار ها باید صبر کنید تا نهال ها به اندازه ای رشد کنند که بتوان آن ها را جا به جا و کنترل کرد. در این زمان می توانید آن ها را به گلدان های اصلی شان پیوند بزنید.

تکثیر نخل مرداب با روش قلمه زدن نیز صورت می گیرد. این روش نسبت به روش پیشین کارآمد تر است. شما می توانید با برداشتن بخش کاملی از ساقه با برگ های بالا تر آن، نخل مرداب را قلمه بزنید. روش دیگر کاشت گیاه نخل مرداب، شامل برداشتن نیمی از براکت ها و قرار دادن قلمه وارونه در یک شیشه آب تمیز می شود. با گذر زمان براکت های باقی مانده شاخه ها و ریشه های جدیدی تولید می کنند. در این روش نیز مانند روش پیشین، زمانی که گیاهان به اندازه کافی بزرگ شدند، آن ها را از قلمه اصلی آن جدا کنید و در گلدان های خود بکارید. بخش تکثیر شده را به خوبی روشن نگه دارید تا بافت های تازه تر سریع تر و بهتر رشد کنند.

نگهداری از نخل مرداب چگونه است؟

نخل مرداب شرایط نگهداری خاصی را نمی طلبد و به جز خاک مرطوب که در قسمت های پیشین به آن اشاره کردیم، به مواد معدنی و مغذی خاصی احتیاج ندارد. البته می توان برای تقویت نخل چتری کوددهی آن را به صورت دوره ای انجام داد. در هر ماه فصول بهار و تابستان که دوره رشد این گیاه محسوب می شود، یک مرتبه به آن کود بدهید. گیاهانی که در آب نگهداری می شوند نیازی به کوددهی و تقویت ندارند؛ زیرا مواد مورد نیاز خود را از مواد مغذی آب تامین می کنند.

برای نگهداری بهتر نخل مرداب و حفظ کردن ظاهر زیبای آن، لازم است قسمت های پوسیده و ریشه هایی را که بی اندازه رشد کرده اند، ببُرید. ساقه هایی که زیاد رشد کرده اند می توانند گلدان را از بین ببرند؛ به همین دلیل لازم است که نخل مرداب را تقسیم کنید یا پیش از آن که بیش از حد رشد کند، آن را در گلدان بزرگتر بکارید. شما باید این کار را طوری انجام دهید که خاک به ریشه ها چسبیده باشد.

جمع بندی

نخل مرداب یکی از گیاهان پاپیروسی است که در محیط گرم و مرطوب رشد می کند. نگهداری از این گیاه آپارتمانی نسبتا ساده است و به توجه و مراقبت خاصی نیاز ندارد. برای کیفیت بهتر این گیاه می توانید در فصل های بهار و تابستان ماهی یک بار به آن کود بدهید. نخل مرداب نمی تواند در دمای پایین دوام بیاورد و از سوی دیگر نور مستقیم خورشید نیز برایش مضر است. در این مقاله سعی کردیم روش های گوناگون تکثیر نخل مرداب را شرح دهیم و شیوه نگهداری از آن را نیز بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *