گیاهان آپارتمانی

رایج ترین علت خم شدن سانسوریا چیست؟

علت خم شدن سانسوریا

انواع گل سانسوریا گیاه مورد علاقه بسیاری از افراد ساکن آپارتمان است که فکر می کنند نگهداری از این گیاه در آپارتمان کار آسانی است. البته اگر که با شرایط نگهداری از این گیاه آشنا باشید، قطعا پرورش آن برای شما کار آسانی می شود. توجه به شرایط محیطی و وضعیت خاک و زهکشی، آب و دما از مهم ترین موارد در نگهداری از این گیاه است. علت خم شدن سانسوریا مهم ترین مسئله علاقه مندان به این گیاه است. برای آشنایی کامل با این مطلب در ادامه مقاله همراه ما باشید.

علت خم شدن سانسوریا چیست؟

  • گلدان نامناسب و کوچک

با رشد ریشه های گیاه سانسوریا، گلدان آن برایش نامناسب و کوچک خواهد شد. کوچک بودن گلدان رایج ترین علت خم شدن سانسوریا است. ریشه های گیاه در گلدان کوچک، تحت فشار شدیدی قرار می گیرند و آب و مواد مغذی را از خاک دریافت نمی کنند.

یادتان باشد که هنگام تعویض گلدان، گلدان خیلی بزرگ هم انتخاب نکنید؛ زیرا هنگام انتخاب گلدان بزرگ قطعا آبیاری گیاه را افزایش می دهید و احتمال پوسیدگی ریشه گیاه بیشتر می شود.

برای تعویض گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن 2 سانتی متر از گلدان قبلی بیشتر باشد.

علائم سانسوریایی که ریشه های آن رشد زیادی کرده است عبارت است از:

  1. ریشه هایی که از سوراخ زهکشی خارج شده اند.
  2. خاک گلدانی که خیلی سریع تخلیه می شود.
  3. پس از مدتی ترک های کوچک بر روی گلدان ایجاد می شود.
  4. از نظر ظاهری، گیاه برای گلدان بزرگ به نظر می رسد.

شما برای تعویض گلدان جدید، باید 12 ساعت قبل از تعویض گلدان، خاک را آبیاری کنید. این کار سبب می شود تا مقدار زیادی از خاک گلدان کم شود و از چسبندگی آن به ریشه هم کاسته شود. پس از گذشت 12 ساعت، به دیواره های گلدان ضربه بزنید و گیاه را به سمت بالا بیاورید. برای جدا کردن باقی خاک چسبیده به ریشه گیاه به هیچ وجه از انگشتان خود استفاده نکنید. گیاه را به آرامی بر روی روزنامه قرار بدهید و گلدان جدید را با خاک پر کنید. از خاک گلدان های قدیمی استفاده نکنید و خاک های جدید با زهکشی مناسب را انتخاب کنید. البته اگر نمی خواهید خاک جدید بخرید، خاک گلدان های کاکتوس برای سانسوریا گزینه خوبی است. پیش از آنکه گیاه را در گلدان بکارید، ریشه های آن را بررسی کنید. اگر ریشه های آسیب دیده ای داشت با قیچی یا چاقوی استریل آن بخش ها را جدا کنید. برای پر کردن گلدان، ابتدا یک سوم از گلدان را پر کنید، سپس گیاه را درون گلدان قرار دهید و باقی گلدان را با خاک پر کنید. پس از اتمام کارتان، گیاه را آبیاری کنید و آن را در نور غیر مستقیم قرار دهید.

  • خاک نامناسب و زهکشی ضعیفعلت خم شدن سانسوریا

خاک بستر رشد گیاه است و گیاه تمام مواد مورد نیاز و مغذی خود را از خاک دریافت می کند؛ پس کیفیت خاک بسیار حائز اهمیت است و بی کیفیت بودن آن علت خم شدن سانسوریا است. بعضی گیاهان به خاک های سنگین نیاز دارند و بعضی خاک سبک. گیاه سانسوریا جزء گیاهانی است که به خاک سبک و زهکشی مناسب نیاز دارند. گیاه سانسوریا میزان آب زیادی دارد. در نتیجه خاک آن نباید رطوبت زیادی داشته باشد. خاکی را انتخاب کنید که رطوبت کمی را برای مدت زیاد در خود نگه دارد. حتما در انتهای گلدان، حفره های زهکشی ایجاد کنید. زهکشی مناسب، آب اضافی را از گلدان شما خارج می کند. خاک نامناسب و خاک در گلدان بدون زهکشی به ریشه سانسوریا آسیب وارد می کند و در نتیجه باعث خم شدن سانسوریا می شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، خاک کاکتوس برای سانسوریا مناسب است. اما اگر قصد استفاده از خاک کاکتوس را دارید، بهتر است که خاکی با مقدار زیاد ورمیکولیت و پرلیت را انتخاب کنید. اگر می خواهید که از خاک معمولی باغچه استفاده کنید، چند فنجان کمپوست و یک فنجان پرلیت را با خاک گلدانتان ترکیب کنید. گلدان های سفالی معمولا زهکشی خوبی دارند.

  • دمای نامناسبخم شدن سانسوریا در اثر دمای نامناسب

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه سانسوریا بین 21 درجه سانتی گراد تا 32 درجه سانتی گراد است. دمای بیشتر از 32 درجه سانتی گراد، تبخیر آب در گیاه را بالا می برد و خاک گیاه هم بیشتر از سرعت نرمال رطوبت خود را از دست می دهد. دمای نامناسب درنهایت سبب پژمرده شدن و خم شدن این گیاه می شود. سانسوریا در مقابل سرما مقاوم نیست. به همین دلیل، دمای پایین تر از حد نرمال سبب خشن شدن برگ های گیاه و ایجاد زخم روی برگ و شل شدن و افتادن و خم شدن برگ ها می شود. یادتان باشد که علاوه بر گرمای شدید، قرار گرفتن در مقابل اشعه مستقیم خورشید هم سلامت این گیاه را به خطر می اندازد. ممکن است بپرسید که آیا گیاه سانسوریا به نور نیاز دارد؟ باید بدانید که بهتر است سانسوریا را در مقابل نور غیر مستقیم قرار دهید تا برگ های گیاه نسوزند و آب گیاه به سرعت تبخیر نشود و سانسوریای شما خمیده نشود.

  • بیماری های قارچیبیماری های قارچی

بیماری های قارچی که از رایج ترین بیماری های سانسوریا است، می تواند علت خم شدن سانسوریا باشد. آب آلوده، خاک و گرد و غبار از دلایل ایجاد بیماری قارچی هستند. برگ گیاه پس از ابتلا به عفونت های قارچی، تحمل وزن خود را ندارد و در نتیجه خم می شود. برای بهبود وضعیت گیاهتان، از قارچ کش کنید. البته بهتر است که پیش از خریدن قارچ کش با یک متخصص در زمینه پروش گیاهان آپارتمانی مشورت کنید. فراموش نکنید که در چنین شرایطی بهتر است از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید.

نتیجه گیری

سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است و به خاطر خواص باورنکردنی سانسوریا افراد زیادی طرفدار نگهداری از این گیاه هستند. شرایط نگهداری از این گیاه سخت نیست؛ اما مشکلات رایجی وجود دارد که معمولا اکثر سانسوریا ها به آن گرفتار می شوند. علت خم شدن سانسوریا ، مسئله ای است که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول کرده است. در این مقاله سعی کردیم تا رایج ترین علت های خم شدن سانسوریا را بررسی کنیم و راه مقابله با آن ها را نیز به شما آموزش دهیم. امیدواریم از این مطلب کاربردی نهایت استفاده را بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *