گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

سه علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا و راه های رفع آن

علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا

همه در هنگام یادگیری پرورش گیاهان آپارتمانی اشتباه می کنند و این بخش مهمی از فرآیند یادگیری است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بفهمید چه اتفاقی برای گیاه شما افتاده است و علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا چیست، زیرا این کار به شما کمک می کند تا دفعه بعدی از بروز مشکل مشابه جلوگیری کنید. گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم است که برگ های سبز براق و ساقه های عمودی و منحنی جالبی دارد. فواید گل های گیاه زاموفیلیا بسیار زیاد است و شما می توانید از این گیاه در آپارتمان خود مراقبت کنید. این گیاهان در برابر شرایط سخت مقاومت بسیاری دارند؛ اما این دلیل نمی شود که مشکلی برای آن ها پیش نیاید. ما در این مقاله سه علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا را بررسی کرده ایم و راهکار های رفع این مشکل را برای شما توضیح داده ایم.

مشکلات در آبیاری

علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا

اگر گیاه زاموفیلیای شما چروکیده است، به احتمال زیاد کمبود آب دارد. این می تواند به دلیل از دست دادن آب اضافی ناشی از دمای بالا یا نور بیش از حد، رطوبت کم، کمبود آب، زیر آب رفتن یا پوسیدگی ریشه باشد. احتمالا علائم دیگری از کمبود آب را مشاهده خواهید کرد و باید علائم و شرایط مراقبتی را به صورت ترکیبی بررسی کنید تا علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا را پیدا کنید.

یکی از مهم ترین شرایط نگهداری زاموفیلیا، آبیاری مناسب است. هم آبیاری بیش از حد و هم کم آبی می تواند علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا باشد. تشخیص اینکه آیا گیاه زاموفیلیای خود را بیش از حد آبیاری کرده اید یا به آن کم آب داده اید، بسیار ساده است. زاموفیلیا به آبیاری بسیار کم نیاز دارد. اگر در تابستان بیش از یک بار در هفته و در پاییز و زمستان بیش از دو سه هفته یک بار آن را آبیاری می کنید، به دنبال نشانه های آبیاری بیش از حد باشید. آیا خاک بیش از حد مرطوب است؟آیا زمان زیادی طول می کشد تا خاک خشک شود؟آیا قبل از اینکه به آن آب دهید رطوبت خاک را بررسی می کنید؟

آبیاری بیش از حد مشکلات دیگری مانند زرد شدن برگ های زاموفیلیا به وجود می آورد و باعث می شود ساقه های شما پوسیده شوند و چروک شوند. ممکن است بعضی از ساقه ها بیش از سایرین چروک شده باشند؛ اما علائم چروکیدگی در همه ساقه ها هست. یک راه عالی برای رفع هرگونه شک و رفع علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا، استفاده از رطوبت سنج گیاهی زاموفیلیا است. ابزاری مانند این به رفع هرگونه سوالی که درمورد رطوبت خاک دارید کمک می کند. استفاده از رطوبت سنج زاموفیلیا کمی مشکل است؛ زیرا ریشه آن ریزوم است. فقط ریزوم ها را امتحان کنید تا رطوبت خاک را به طور دقیق بخوانید.

نیاز به فضای بیشتر

چروک شدن زاموفیلیا

این مورد تا حدودی به آبیاری و تا حدودی مرتبط با مواد مغذی گیاه است. البته که محتمل ترین علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا آبیاری است. با این حال گیاه زاموفیلیای شما ممکن است چروک شود؛ زیرا به فضای بیشتری در گلدان نیاز دارد. ریشه های گیاه زاموفیلیا ضخیم و پیازی هستند و به فضای مناسبی نیاز دارند. زاموفیلیا هر چه بیشتر رشد کند خاک بیشتری جا به جا می شود. خاک رطوبت را نگه می دارد و مواد مغذی را به گیاه می رساند. یک گلدان پر از ریشه و خاک می تواند به معنای مشکلات مواد مغذی یا رطوبت به دلیل کمبود خاک باشد. اگر گیاه خود را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه تمام گلدان را گرفته باشد، احتمالا به یک گلدان جدید احتیاج دارید. برای خرید گلدان جدید بهتر است گلدانی را انتخاب کنید که پنج سانتی متر بزرگ تر از گلدان فعلی باشد تا گیاه شما فضای کافی برای گسترش ریشه های خود داشته باشد.

هنگامی که گلدان را عوض می کنید، از خاک جدید برای تامین مواد مغذی استفاده کنید. مخلوطی برابر از خاک گلدان و پرلیت (برای زهکشی) می تواند مخلوط خوبی برای خاک گیاه زاموفیلیا باشد  و علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا را از بین ببرد. همچنین گلدان جدید باید سوراخ های زهکشی مناسب داشته باشد وگرنه با مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد. گیاه زاموفیلیا خیلی از کود ها تغذیه نمی کند؛ بنابراین بعید است که کمبود مواد مغذی باعث شود ساقه گیاه زاموفیلیا چروکیده شود. با این حال باید بدانید که خاک شما چه مواد مغذی ای دارد و PH آن مناسب است یا خیر. حتما مقدار نیتروژن، فسفر و فسفات خاک خود را بررسی کنید و اگر نیاز بود از کود npk استفاده کنید.

خراب شدن یا مرگ گیاه

خراب شدن یا مرگ گیاه

گاهی اوقات ساقه های زاموفیلیا از بین می روند. اگر فقط یک یا دو ساقه از زاموفیلیا چروکیده شده باشد مسئله ای نیست. آن ساقه ها می توانند ساقه های قدیمی یا کوچک تر باشند یا شاید ساقه در اثر برخورد آسیب دیده باشد. اگر متوجه شدید که فقط یک یا دو ساقه جدا یا چروکیده شده اند، می توانید اجازه دهید خودشان بمیرند یا آن ها را بردارید. برای برداشتن آن ها می توانید از قیچی تمیز تیز استفاده کنید و ساقه را نزدیک خط خاک ببرید.

جمع بندی

یکی از بیماری های زاموفیلیا، چروک شدن ساقه زاموفیلیاست. آبیاری بیش از حد شایع ترین و جدی ترین مشکل گیاه زاموفیلیاست؛ بنابراین اگر از این امر اجتناب کنید، نیمی از راه را برای داشتن یک گیاه سالم رفته اید. دیگر علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا کوچک بودن گلدان و نیاز به فضای بیشتر است. برای رفع این مشکل می توانید گلدان خود را بزرگ تر کنید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات این است که مطمئن شوید گیاه شما در شرایط راحت رشد می کند و همچنین گیاه خود را به طور منظم بررسی کنید تا از سالم بودن و برآورده شدن نیاز های آن اطمینان حاصل کنید. امیدواریم در این مقاله نکات مفیدی برای رفع علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا به شما گفته باشیم. اگر گیاه زاموفیلیای شما مشکلات دیگری داشت می توانید از دیگر مقالات این سایت برای رفع آن مشکل استفاده کنید و همچنین برای خرید گیاه زاموفیلیا اقدام کنید.

9 دیدگاه در “سه علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا و راه های رفع آن

  1. مهناز گفت:

    توضیحتون عالی بود
    ممنونم

  2. بهارنارنج گفت:

    سلام یکی از ساقه های گیاه زانفولیای من چروک شده و چند روزی هست که تمام برگهای اون زرد شد.ریشه رو بررسی کردم دیدم پیاز گیاه هم چروک وپلاسیده شده.
    ابیاری گیاه من کم است خاک گیاه بیشتر اوقات خشک است.بخاطر کم ابی چروک شده؟یا مشکل چیز دبگه ای هست؟

    1. مهدی گفت:

      بله بخاطر ابیاری کم هستش

  3. Reza گفت:

    باسلام ممنون خوب بود

  4. Reza گفت:

    باسلام ممنون خوب بود دم شما.گرم

  5. Reza گفت:

    سلام من یک زاموفلیا دارم برگش همه زرد شده واستاده حالاچیکارکنم

  6. الهه گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون ازتوضیحاتتون زامیفولیای من ۴تاشاخه داره ک ی پاجوش هم داره تازه الان ک دیدم ی دونه ازساقه هاش قسمت پایین تا یکم وسط چروک شده دلیلش چیه؟ابایاریش هم ۱۰روزایناست بعداینکه من پایین پنحره گداشتم روزی ۲۰مین گمترافتاب میوفته روش دلیلش چی میتونه باشه؟

  7. مژگان گفت:

    سلام .یه رامفولیا دارم شاخه جدید زده ولی دوماهه تا نصفه بالا اومدن وچند برگ هم باز شده ولی بقیه شاخه وبذگهاش دوماهه همون جور مونده وباز نمیشن .این یکی اینجوریه ..بقیه رشدشون عالیه

  8. مریم گفت:

    سلام
    گیاه منم ساقه هاش چروک شدن
    اما پاجوش همزمان سه تا یا دوتا میده
    دلیلش کم ابیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *