گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

راهکار های مقابله با ایجاد لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا

لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا

هر گیاهی که خریداری می کنید، مراقبت های خاص خود را می طلبد. مراقبت های یک گیاه با گیاه دیگر متفاوت است؛ زیرا هر گیاهی در اصل در محیطی متفاوت از گیاهان دیگر کاشته شده و رشد و نمو یافته است. گیاه زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی مقاوم به کم آبی است که نگهداری از آن در عین حال که ساده است، نیازمند دانستن نکات بسیار مهمی نیز هست. بر اثر ندانستن این نکات یا عوامل دیگر، ممکن است برای گیاه اتفاقاتی بیفتد و لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا به وجود آید. در این مقاله علت های ایجاد لکه های سیاه روی آن را بررسی کرده ایم و پس از بررسی این علت ها راهکار هایی نیز برای هر یک ارائه کردیم. در همه این موارد توجه به نحوه آب دادن به گیاه حرف اول را می زند.

علت تشکیل لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا چیست ؟

گیاه زاموفیلیا حاوی ریزوم ها و ساقه هایی است که باعث می شوند آب در آن برای مدت طولانی ذخیره شود و نیازی نباشد که زود به زود و به مقدار زیاد به آن آب بدهید و این موضوع نگهداری از گیاه زاموفیلیا را بسیار ساده می کند. در غیر این صورت متاسفانه شاهد لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا خواهید بود. عوامل دیگر نیز در تشکیل این لکه ها موثر هستند مانند بزرگ بودن گلدان گیاه، ماندن گلدان در سینی، غنی نبودن خاک گیاه و … . در ادامه این عوامل را توضیح می دهیم:

  • آب زیاد

لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا

زمانی که وضعیت گیاه نرمال و معمولی به نظر می رسد، نشان دهنده آن است که دیگر نیازی به آب ندارد. آبیاری بیش از حد، آن هم به طور منظم، برای گیاه مضر است؛ زیرا موجب می شود که ریزوم ها و ریشه ها بپوسند و لکه های سیاه روی ساقه آن ایجاد شود. اگر می خواهید که گیاه تان همیشه تازه و سر حال به نظر برسد، هر چهار هفته یک بار عمیقا آن را سیراب کنید. همین مقدار آب برایش کافی است. یکی از نشانه هایی که به شما کمک می کند بفهمید آب زیاد عامل اصلی خرابی ساقه ها بوده است یا خیر، این است که ببینید لکه های سیاه در کجای ساقه قرار دارند. اگر در پایین ترین قسمت ساقه هستند، ساقه ها همیشه خیس هستند و باریک شده اند، بدانید که ساقه ها و ریشه ها در اثر آب زیاد پوسیده اند.

  • غنی نبودن خاک گلدان

یکی دیگر از علت های مهم دیده شدن لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا، ضعیف بودن خاک گلدان است. اگر خاک گلدان شما غنی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه نباشد یا آن را در خاک باغچه کاشته باشید، این خاک، آب را در خود محبوس می کند و زهکشی آن را دچار خلل می کند. در این حالت هم (مانند مورد قبل) ریشه گیاه پوسیده می شود.

  • مناسب نبودن اندازه گلدان

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که سایز بندی گلدان چه تاثیری در ایجاد این لکه ها دارد باید بگوییم که گلدان بزرگ خاک بیشتری در خود جای می دهد، خاک همیشه سرد و مرطوب باقی می ماند و جذب آب را راحت تر می کند. آب زیاد هم برای گیاه مانند سَم کشنده است.

  • قرار گرفتن گلدان بر سینی

عمل زهکشی در سالم ماندن این نوع گیاه تاثیر به سزایی دارد. اگر گلدان داخل سینی باشد و این عمل به نحو احسن صورت نگیرد، خاک، آب زیادی در خود حفظ می کند. همانطور که تا این لحظه متوجه شدید این عامل به سرعت گیاه را نابود می کند.

راه های رفع کردن لکه های سیاه از ساقه های گیاه

لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا

اکنون 5 راه موثر به شما معرفی می کنیم تا به راحتی گیاه محبوب خود را احیا کنید.

  • گلدان را کنار بگذارید

هنگامی که لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا مشاهده نمودید، لازم نیست نگران باشید و گیاه خود را از دست رفته تصور کنید. گلدان را در کناری بگذارید مثلا بر روی میز یا قفسه ای تا آب آن کامل خشک شود، تا چهار هفته بعد که موعد آب دادن مجدد آن فرا می رسد. فقط حواستان باشد که گلدان داخل سینی نباشد.

  • ساقه های خراب را جدا کنید

ساقه هایی را که رنگ شان به قهوه ای تغییر کرده است، بی جان و خم شده و مشخص است که خراب شده اند، ببُرید. بهتر است این کار را به طور تقریبی از یک سانتی متری سطح خاک انجام دهید و از از بین رفتن آن جلو گیری کنید.

  • گلدان گیاه را عوض کنید

به منظور از بین رفتن لکه های سیاه ساقه، گیاه را کلا از گلدان خارج کنید، خاک ضعیف را دور بریزید و تعویض گلدان را انجام دهید. شما باید گیاه را در گلدانی جدید با خاکی تازه و غنی مجددا بکارید. مطمئن شوید که گلدان حفره هایی برای زهکشی گیاه داشته باشد.

  • به گیاه فقط یک مرتبه آب دهید

پس از تعویض گلدان، گیاه را خوب و عمیق آبیاری کنید تا خاک در گلدان کاملا ثابت و سفت شود. همانطور که اشاره شد، همین مقدار آب برای چهار هفته آتی کافی است؛ بنابراین فقط همین یک بار این کار را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از اینکه گلدان را مجددا در سینی بگذارید، گیاه کاملا زهکشی شده باشد. می توانید گیاه را برای چند دقیقه در آب قرار دهید، سپس از آب خارج کنید و در جای خشک و گرم بگذارید. شما باید برای نگهداری از این گیاه طریقه صحیح آبیاری گیاهان را بدانید.

تعویض گلدان

  •  گلدان را در سایه قرار دهید

با وجود اینکه گیاه زاموفیلیا از آن دسته از گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که نگهداری از آن ها بسیار آسان است، باید به این نکته واقف باشید که نور زیاد و مستقیم برای آن به شدت ضرر دارد؛ به این دلیل که این گیاه به طور طبیعی در جنگل های بارانی یافت می شود و زیستگاه اصلی آن کم نور است. برای تداعی همان فضا و برای رشد بهتر و سریع تر، بهتر است در مکانی که کاملا سایه باشد، مکانی که برای بیشتر گیاهان مناسب نیست، قرار گیرد.

نتیجه گیری

همان گونه که تا کنون آگاهی یافتید، لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا خود به خود ایجاد نمی شوند بلکه علت های گوناگونی دارند. خوشبختانه برای هر کدام از این عوامل راهکار هایی هستند که به شما امید می دهند گیاه خود احیا کنید و از دیدن رشد روز افزون آن در شرایط بهتر لذت ببرید.

1 دیدگاه در “راهکار های مقابله با ایجاد لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا

  1. دانشپور گفت:

    بادرود امیدوارم از راهکارهایی که دادید استفاده کنم و زامفولیای خوشگلم دوباره سرحال شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *