گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

علت ریزش برگ بنجامین چیست و چه کاری باید برای آن انجام داد؟

علت ریزش برگ بنجامین

اگر در خانه گیاه بنجامین را پرورش داده اید، احتمالا مشاهده کرده اید که برگ های آن می ریزد. اگر برگ های این گیاه به طور دائم بریزد، برای تمیز کردن برگ های آن باید مدام خانه را جارو بکشید و تمیز کنید. البته ریزش برگ های بنجامین تا حدی طبیعی است و در هنگام خرید گیاه بنجامین باید این موضوع را در نظر داشته باشید. چند دلیل اصلی علت ریزش برگ بنجامین است. ما در این مقاله این دلایل را بررسی می کنیم و راه های مقابله با این مشکلات را توضیح می دهیم. تغییر در محیط، آبیاری نادرست، نور کم، آفات و بیماری های رایج چند علت ریزش برگ بنجامین هستند.

اول از همه باید بدانید که طبیعی است که گیاه بنجامین برخی از برگ های خود را از دست بدهد. افتادن چند برگ بنجامین به آن آسیبی نمی رساند و برگ های آن دوباره رشد خود را از سر می گیرند. اگر بنجامین شما بیش از حد چند برگ در طول روز از دست می دهد، باید شرایط زیر را بررسی کنید:

  1. تغییر در محیط

گیاه بنجامین از محیطی مرطوب و خشک می آید. برای زنده ماندن در محیط های خشک، برگ های گیاه می ریزد تا بیشتر تمرکز گیاه بر روی زنده ماندن و رشد ریشه ها باشد. پس بدیهی است که شایع ترین علت ریزش برگ بنجامین تغییر محیط آن است. اغلب با تغییر فصل، گیاه بنجامین برگ های زیادی را از دست می دهد. رطوبت و دما در خانه شما تغییر می کند و همین موضوع باعث از بین رفتن برگ گیاه بنجامین می شود.

اگر محیط اطراف روی گیاه شما تاثیر می گذارد، ممکن است برگ های بنجامین علاوه بر ریزش، زرد شوند. درست مثل درختانی که با تغییر فصل، برگ هایشان زرد می شوند و می ریزند. این فرایند طبیعی است و ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. پس نگران آن نباشید. ریختن برگ های بنجامین یک مکانیسم برای زنده ماندن است. پس غیرمعمول نیست که یک گیاه 20 درصد برگ های خود را در این دوره از دست بدهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، محیط گیاه بنجامین را تا حد ممکن پایدار نگه دارید. آن را از در ها و پنجره ها، کولر گازی و بخاری دور نگه دارید. در زمستان که هوا خشک می شود از یک مرطوب کننده یا یک ظرف آب استفاده کنید تا رطوبت گیاه تامین شود. همچنین گیاه بنجامین را در خانه جابجا نکنید.

علت ریزش برگ بنجامین

  1. آبیاری نادرست

آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم هر دو علت ریزش برگ بنجامین هستند. در صورت آبیاری نادرست، برگ های گیاه زرد می شود و شروع به ریختن می کند. خودتان بهتر می دانید که در زمانی که قسمت بالای خاک خشک شده باشد، باید گیاه را آبیاری کنید.

مطمئن شوید که گلدان بنجامین شما زهکشی مناسبی دارد. اگر خاک گیاه شما خیلی خشک شده است، آن را به مدت یک ساعت در وان قرار دهید تا به خاک آب برسد. اگر بیش از حد آبیاری کرده اید، پوسیدگی ریشه اتفاق می افتد که باید آن را درمان کنید. به طور کلی توجه کنید که در هنگام آبیاری بنجامین، اگر گیاه نور زیادی دریافت می کند، باید آن را بیشتر آبیاری کنید.

  1. نور کم

دیگر علت ریزش برگ بنجامین نور کم است. اغلب اوقات برگ های بنجامینی که نور کمی دریافت می کند، کم و دوکی شکل به نظر می رسند. برگ های جدید ممکن است رنگ پریده یا حتی سفید به نظر برسند و ضعیف شوند. به همین دلیل برگ های گیاه شروع به ریزش می کند. گیاه بنجامین به نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهتر است گیاه بنجامین را پشت پنجره ای قرار دهید که رو به آفتاب قرار دارد. کمبود نور باعث ریزش برگ می شود. البته باید توجه کنید که نور مستقیم برگ ها را می سوزاند و آن ها را از بین می برد.

نور کم علت ریزش برگ بنجامین

  1. آفات و بیماری ها

درختان بنجامین ممکن است به آفات زیادی مانند کنه عنکبوتی و شپشک آردآلود آلوده می شوند و این آفات ممکن است علت ریزش برگ بنجامین باشد. اگر احساس می کنید که برگ های بنجامین چسبناک هستند یا مایعی از آن ها می چکد و به طور مرتب می ریزند، باید به وجود آفت شک کنید. اگر فکر می کنید مشکل ریزش برگ ها به خاطر آفات است، باید آفات را با حشره کشی مانند روغن چریش از بین ببرید.

گیاه بنجامین گهگاه تحت تاثیر قارچ ها قرار می گیرد و همین موضوع علت ریزش برگ بنجامین است. اغلب اوقات به دلیل قارچ های گیاهی، بر روی برگ های گیاه لکه های زرد و قهوه ای مشاهده می شود. برای درمان بیماری های قارچی باید از قارچ کش استفاده کنید.

نکات پایانی در نگهداری گیاه بنجامین

نگهداری برگ بنجامین

هنگامی که شرایط بنجامین پایدار است و در حال رشد است، مراقبت از بنجامین به حداقل می رسد. تنها چیزی که نیاز دارید چک کردن هفتگی رطوبت خاک و آبیاری است. با گذشت زمان و با رشد گیاه، باید هرس گیاه را انجام دهید. معمولا هرس گیاه در فصل بهار انجام می شود. شاید تعجب کنید که علت ریزش برگ بنجامین می تواند کود دادن باشد. این نیز تغییری است که گیاه بنجامین دوست ندارد. بهتر است برای کوددهی به گیاه از کود مایع استفاده کنید.

جمع بندی

مراقبت از گیاه بنجامین آسان است و به همین دلیل این گیاه به یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب تبدیل شده است. بسیاری از صاحبان این گیاه محبوب می پرسند: «علت ریزش برگ بنجامین من چیست؟» باید بگوییم که دلایل زیادی باعث ریزش برگ این گیاه می شوند. ما در این مقاله به این موضوع پرداختیم. اگر مشاهده کردید که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده اند، تعویض گلدان را انجام دهید. اگر گیاه شما در تمام مدت در داخل آپارتمان است، کاهش نور در طول زمستان، رطوبت کم، خشک شدن محیط و تغییر شرایط داخلی بر اثر گرما می تواند باعث ریزش برگ گیاه شود.

4 دیدگاه در “علت ریزش برگ بنجامین چیست و چه کاری باید برای آن انجام داد؟

  1. شهلا سادات جعفری گفت:

    سلام دو ماهی میشه درختچه بنجامین خریدم وار همون اوایل شروع به ریزش برگ کرده و هنوز هم ادامه داره برگ ها موقع ریختن خشک نیستن کود و قارچ‌کش هم دادم نور پشت پنجره غربی ممنون میشم پاسخ بدید

    1. رحیمی گفت:

      سلام . نور گیاه تامین نمیشود و گیاه مجبور به برگ ریزی شده تا عناصر غذایی بین برگ های کمتری تقسیم شود این یک حالت دفاعی در گیاه برای بقاست. از معتبر ترین شرکت لامپ رشد گیاه میتونید نور تهیه کنید. من از شرکت ایران گرولایت نور تهیه کردم و بسیار راضی ام.

  2. غزل صادقی گفت:

    سلام
    من بنجامین امستل دارم یک ساله که جاش هیچ تغییری نکرده و نور عالی هم میگیره
    اما یکی دو هفتس برگای سالم ازش می‌ریزه و ناراحتم براش چون کاملا کم برگ شده
    ابدهی هم توی این فصل هفته ای یک بار انجام شده و کود مایع هم دادم طی این یکسال

  3. Hera گفت:

    سلام
    من یه گلدان بزرگ. بنجامین ابلق دارم
    چند وقت پیش از برگ های پایینی شروع به ریزش برگ کرد
    وقتی پرسیدیم گفتن که داره برگ هارو کم می‌کنه تا زنده بمونه ما هم شاخه های خشکش رو جدا کردیم
    گفتن بخاطر خاکه خاکش رو عوض کردیم
    گفتن کم آب میدین اونم چک کردیم
    یه مدت پیش متوجه شدم دقیقا توی نقطه اتصال آوند برگ به شاخه برگ یه چیز سفید هست که بنظر حشره یا قارچ نیست و روی همه برگ ها هست
    و برگ های که خشک شدن همون تیکه شون سیاهه
    بابت اونا هم قارچ کش زدیم و هم حشره کش هر دو رو هم به صورت دوره ای
    اما تغییر نکرده
    لطفاً یه راه حلی بدین این بچه فقط بالای گیاه برگ مونده و اونا هم نصفشون خشکن داره از بین می‌ره میشه سریعتر جواب بدین خواهشا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *