گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

آبیاری بیش از حد؛ اصلی ترین علت سیاه شدن برگ پتوس

علت سیاه شدن برگ پتوس

پتوس به دلیل شرایط نگهداری آسان، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است. در هر حال ممکن است بعضی مشکلات برای این گیاه پیش بیاید که باعث نگرانی شما شود. یکی از این مشکلات سیاه شدن برگ پتوس است. احتمالا دیدن لکه های سیاه یا برگ های سیاه، برای شما ناراحت کننده باشد و سریعا به فکر رفع این مشکل بیفتید. اصلی ترین علت سیاه شدن برگ پتوس آبیاری بیش از حد است که منجر به پوسیدگی ریشه و پژمردگی و سیاه شدن برگ ها می شود. اما عوامل دیگری هم در این مشکل تاثیرگذارند. ما در این مقاله علت سیاه شدن برگ پتوس را بررسی می کنیم و راه های رفع این مشکلات را توضیح می دهیم.

  1. آبیاری بیش از حد

مهم ترین علت سیاه شدن برگ پتوس آبیاری بیش از حد است. همانطور که می دانید آبیاری بیش از حد مهم ترین علت پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه است. آبیاری پتوس در فصل تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است. در آبیاری بیش از حد ابتدا برگ ها زرد می شوند و بعد قهوه ای یا سیاه می شوند. گیاه پتوس به خاک مرطوب علاقه دارد؛ اما باید حواستان باشد لایه بالایی خاک خشک باشد و بعد آن را آبیاری کنید.

اگر مشکل آبیاری بیش از حد باشد، باید مشکل پوسیدگی ریشه را برررسی کنید. بعد از حل این مشکل یک برنامه ثابت برای آبیاری تنظیم کنید تا دیگر چنین مشکلی پیش نیاید.

علت سیاه شدن برگ پتوس

  1. آبیاری کم

آبیاری کم نیز می تواند علت سیاه شدن برگ پتوس باشد. در این صورت شاهد زرد شدن برگ پتوس و سپس سیاه شدن آن خواهید بود. برای حل این مشکل قسمت های سیاه شده را جدا کنید و گیاه را از ریشه در یک ظرف پر از آب بگذارید تا آب از دست رفته را جذب کند.

  1. نور مستقیم

نور صبحگاهی ملایم است و برای گیاه شما مفید است؛ اما گیاه خود را در ظهر و بعد از ظهر در مقابل نور خورشید نگذارید. گیاه پتوس به نور غیرمستقیم نیاز دارد. حتی اگر نور غیر مستقیم هم  نباشد، گیاه پتوس می تواند شرایط را تحمل کند. فقط به اندازه کافی رشد نمی کند. فقط نباید آن را در نور مستقیم بگذارید. حواستان باشد که قسمت هایی که در نور مستقیم بوده اند، ابتدا قهوه ای می شوند و بعد سیاه می شوند. برگ های سیاه مرده اند و دیگر نمی شود کاری برای آن ها انجام داد.

نور غیر مستقیم

  1. دمای پایین

گیاه پتوس در شرایط طبیعی در دمای 15 درجه سانتی گراد و در جنگل های مرطوب قرار دارد. اگر دمای محیط نگهداری گیاه کمتر از 10 تا 15 درجه سانتی گراد باشد، رشد گیاه متوقف می شود و دمای پایین علت سیاه شدن برگ پتوس می شود. اگر گیاه در دمای بسیار پایین باشد، احتمالا نتوانید گیاه خود را نجات دهید. در این شرایط بهتر است قسمت های آسیب دیده را جدا کنید و گیاه را به یک اتاق گرم منتقل کنید تا شاید گیاه نجات پیدا کند. گیاه خود را در فصل زمستان در گرم ترین نقطه خانه نگهداری کنید. در فصل تابستان هم آن را از وسایل سرمایشی دور نگه دارید.

  1. کود دهی بیش از حد

کود دهی مناسب در فصل بهار و تابستان رشد گیاه را تقویت می کند؛ اما مطمئن باشید که دستورات روی بسته کود را رعایت می کنید؛ وگرنه گیاه خود را می سوزانید. کود مایع یا کود آهسته رهش باعث رشد بهتر گیاه می شوند. بعضی از افراد فکر می کنند کود بیشتر باعث رشد بیشتر می شود؛ درحالیکه علت سیاه شدن برگ پتوس است. کود زیاد همه قسمت های گیاه را می سوزاند و برگ ها را سیاه می کند.

اگر بعد از کود دهی متوجه شدید برگ های گیاه سیاه شده اند، گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و خاک و گلدان را با آب بشویید. سپس گلدان را همراه با خاک در برابر نور بگذارید تا خشک شود. گیاه تا چندین ماه به کود نیازی ندارد. اگر تعویض گلدان را به تازگی انجام داده اید، گیاه به کود نیاز ندارد؛ زیرا خاک گیاه به خوبی مواد مغذی گیاه را تامین می کند.

کود دهی بیش از حد

  1. آفات گیاه و بیماری ها

گیاه پتوس در حالت عادی آفت های زیادی را جذب نمی کند. با این حال تعداد کمی از حشرات از برگ و ساقه گیاه تغذیه می کنند و علت سیاه شدن برگ پتوس هستند. آفات رایج مانند شته و شپشک آرد آلود شیره گیاه را می خورند و آن ناحیه را زرد، قهوه ای و در نهایت سیاه می کند. بعضی از آفت ها نیز ماده چسبنده ای به نام عسلک از خود به جا می گذارند که یک پوشش سیاه به نام کپک دوده بر روی برگ ها ایجاد می کند.

اگر تعداد آفت ها کم باشند، با دست یا مایع حشره کش یا روغن چریش از بین می روند. گیاهان تحت استرس در برابر حمله آفات آسیب پذیر تر هستند و در این شرایط باید بیشتر مراقب گیاه باشید. همچنین بیماری هایی مانند بلایت به پتوس آسیب می زنند. در مراحل اولیه باید برگ های سیاه شده را از بین ببرید. اگر هیچ برگ دیگری سیاه نشد، گیاه نجات یافته است. اما اگر عفونت شدید باشد، مجبورید از گیاه خود قطع امید کنید. ریشه کن کردن این بیماری بسیار دشوار است و برای سرایت نکردن این بیماری به سایر گیاهان باید از گلدان پتوس خود صرف نظر کنید.

جمع بندی

گیاه پتوس ممکن است دچار مشکلات زیادی شود؛ اما نیازی نیست نگران باشید. ما در این مقاله تمام مشکلات مربوط به سیاه شدن برگ های پتوس را بررسی کردیم و راه های رفع این مشکلات را توضیح دادیم. مهم ترین علت سیاه شدن برگ پتوس آبیاری بیش از حد است. اگر متوجه شدید بعد از کود دادن به گیاه برگ های پتوس سیاه شده اند، احتمالا به گیاه بیش از حد کود داده اید. باید بدانید که پیشگیری بهترین راهکار است. همچنین باید به زهکشی گلدان دقت کنید. در پایان نگهداری و مراقبت درست از پتوس مهم ترین کاری است که باید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *