گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد ؟

آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد

پتوس گیاهی ست که برای کسانی که به حوزه نگهداری گیاهان آپارتمانی علاقه مند هستند اما در این کار تجربه زیادی ندارند، انتخاب مناسبی در نظر گرفته می شود؛ زیرا نگهداری از آن کار سختی نیست. این گیاه برای زنده ماندن به آب فراوانی نیاز ندارد؛ اما برنامه ریزی برای آبیاری آن باید جدی گرفته شود. با خواندن این مقاله درباره این که آبیاری این گیاه به طور کلی چگونه و هر چند وقت یه بار صورت می گیرد اطلاعات جامعی به دست می آورید. همچنین خواهید دانست که آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد.

آبیاری گیاه پتوس به چه عواملی بستگی دارد؟

نحوه و میزان آبیاری گیاه پتوس را عوامل مختلفی تعیین می کنند. در ادامه به این عوامل اشاره می کنیم و هر یک را برایتان توضیح می دهیم.

  1. آبیاری بر اساس فصول مختلف

آبیاری پتوس در فصول گوناگون متفاوت است و در این بخش به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد.

  • آبیاری پتوس در فصل تابستان

همان گونه که می دانید، در فصل تابستان ما با روز های طولانی تر و گرم تری مواجه هستیم. ما باید کاری کنیم که گیاه، آب از دست رفته بر اثر تبخیر زیاد را جبران کند. بهتر است که در این فصل به پتوس خود هفته ای 2 تا 3 بار آب بدهید. در این حالت و به طور معمول گیاهتان سالم و شاداب می ماند، مگر این که محل زندگی تان بسیار گرم باشد و کمبود رطوبت در آن احساس شود. در این صورت گیاهتان احتمالا به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.

تابستان بهترین فصل برای رشد برگ های جدید شناخته می شود. دمای مناسب برای زنده ماندن و رشد پتوس، 26 درجه سانتیگراد و سطح رطوبت مناسب، 70 درصد یا بیشتر است. برای بیشتر کردن سطح رطوبت در خانه یا محل کارتان می توانید از دستگاه های مرطوب کننده گیاهی بهره ببرید. یکی دیگر از نکات مهم هنگام آبیاری این است که حتما پیش از اقدام به آن، به وسیله انگشت خود یا یک سیخ چوبی میزان رطوبت خاک آن را بررسی کنید. خشک بودن 5 سانتیمتر اول خاک گیاه، نشان دهنده نیاز آن به آب است.

آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد

  • آبیاری پتوس در فصل زمستان

پتوس شما در این فصل به خواب عمیق زمستانی فرو می رود و دیگر رشدی نخواهد داشت. پتوس ذاتا یک گیاه گرمسیری است و تمایل دارد که زیر نور غیر مستقیم خورشید باشد؛ اما در زمستان این نیاز او فراهم نمی شود. در نتیجه برخلاف فصل تابستان، نیاز است که گیاه خود را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید. نکته مهم آن است که هنگام آبیاری، مانند آن چه که در مورد پیشین ذکر شد، رطوبت خاک را با انگشت خود بررسی کنید.

اگر گیاه در مناطق سردسیر باشد، قادر به جذب آب نیست و همین موضوع ممکن است سلامتی آن را با خطراتی رو به رو کند؛ اما تنها کاری که از دست شما برمی آید، بررسی کردن خاک است. برای رفع این خطرات شما می توانید آب ولرم، آب باران یا برف آب شده را به گیاه خود بدهید. اجازه دهید آن ها به دمای اتاق یعنی 21 درجه سانتیگراد برسند؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است گیاه با شوک دما مواجه شود.

  • آبیاری پتوس در فصل بهار

همان گونه که مطلع هستید، فصل بهار فصلی است که گیاه از خواب زمستانی بیدار می شود و شروع می کند به رشد کردن؛ بنابراین در این زمان به آب و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بهترین زمان برای تنظیم برنامه آبیاری فصل بهار است. آب دادن به گیاه در این فصل تقریبا به هفته ای یک مرتبه محدود می شود.

آبیاری پتوس براساس دما

  1. آبیاری بر اساس دما

پس از این که دانستید آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد، شما را با عامل مهم دیگری که در آبیاری این گیاه نقش مهمی دارد، یعنی دما آشنا می کنیم. دما با فصول مختلف مرتبط است. پتوس گیاه گرمسیری است و برای شاداب ماندن لازم است که در درمای 21 تا 32 درجه سانتیگراد باشد. در این صورت هم برگ های قدیمی و هم شاخه های جدید در بهترین حالت رشد خود قرار می گیرند.

  1. آبیاری بر اساس رطوبت

آبیاری گیاه علاوه بر همه موارد گفته شده با رطوبت ارتباط مستقیمی دارد. در صورت کم تر شدن رطوبت اطراف گیاه، تبخیر و تعرق گیاه افزایش می یابد. تبخیر و تعرق اصطلاحی است که مفهوم تبخیر آب را هم از خاک و هم از برگ های گیاه در بر می گیرد. پتوس گیاه رطوبت دوست و استوایی است. رطوبت بالای 50 درصد و حدود 70 درصد مورد علاقه آن است؛ اما در رطوبت کم هم می تواند دوام بیاورد. در صورتی که رطوبت بالا باشد، نیازی نیست که گیاه را پشت سر هم آبیاری کنید. اگر رطوبت در فضا خیلی پایین بیاید، ممکن است برگ ها آسیب ببینند؛ بنابراین عامل رطوبت را در نگهداری از گیاه به عنوان عاملی مهم در نظر بگیرید.

آبیاری پتوس براساس رطوبت

  1. آبیاری بر اساس اندازه گیاه

گیاه پتوس جزو گیاهان رَونده محسوب می شود؛ یعنی رشد می کند و به دور وسایل خانه یا بر روی دیوار می خزد و به گیاهی بزرگ و بوته ای تبدیل می شود. شما باید گیاهتان را با توجه به اندازه ای که دارد آبیاری کنید. بدیهی است که هر چقدر گیاه کوچک تر باشد، نسبت به گیاهان بزرگ تر به آب کم تری نیاز دارد. پتوس های بزرگ ممکن است هر 5 روز یک بار به آبیاری احتیاج داشته باشند. البته باید خیلی در این موضوع با دقت عمل کنید؛ زیرا اگر شاهد لوله شدن و یا قهوه ای شدن برگ پتوس خود بودید، بدانید که گیاهتان دچار کم آبی است.

نتیجه گیری

همان گونه که مشاهده کردید، آبیاری پتوس کار دشواری نیست، فقط به یک برنامه منظم و دقیق نیاز دارد که این برنامه با توجه به عوامل مختلف قابل تغییر است. این عوامل شامل فصول مختلف مانند تابستان، زمستان، بهار، دما، رطوبت و اندازه گیاه می شوند که در این مقاله آن ها را در مواردی مجزا بررسی نمودیم و سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آبیاری پتوس در زمستان و تابستان چه فرقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *