گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

بررسی 7 علت لوله شدن برگ پتوس

علت لوله شدن برگ پتوس

نگهداری از گیاه آپارتمانی کار دشواری نیست؛ اما نکات ظریفی دارد که رعایت نکردن آن ها تاثیرات زیادی بر سلامتی و شادابی گیاهان می گذارد. نکاتی که رعایت آن ها فقط قدری دقت و نظم نیاز دارد. اگر روزی وارد خانه شدید و دیدید که برگ های گیاه پتوس شما لوله شده و پیچ خورده است، لازم نیست نگران شوید و گیاه خود را از دست رفته بدانید؛ زیرا اگر علت آن را دریابید و درصدد برطرف کردن آن برآیید، گیاهتان مجددا سرسبز و شاداب خواهد شد. ما در این نوشته علت لوله شدن برگ پتوس را بررسی و برای هر رفع هر کدام از علت ها، مواردی ذکر می کنیم.

علت لوله شدن برگ پتوس چه می تواند باشد؟

با داشتن اطلاعات کافی از علت های لوله شدن برگ این گیاه، می توانید به آسانی آن را احیا کنید. این دلایل عبارت اند از:

  • آبیاری زیاد

فرآیند لوله شدن برگ این گیاه، در این مورد بسیار جالب است. درست است که شما به گیاه خود زیاد آب داده اید؛ اما برگ های آن بر اثر کم آبی لوله می شوند! این موضوع به این دلیل است که آبیاری بیش از اندازه باعث می شود که ریشه ها نتوانند مواد مغذی مورد نیازشان را جذب کنند؛ در نتیجه کمبود مواد مغذی در آن ها موجب می شود که نتوانند آب را به ساقه ها و برگ های گیاه برسانند. در این میان برگ گیاه تلاش می کند که زنده بماند و این تلاش، خود را به شکل لوله شدن نشان می دهد.

  • آبیاری کم

نیاز مبرم گیاهان به آب، امری واضح است؛ اما برای این که خود به علت لوله شدن برگ پتوس تبدیل نشود باید میزان مناسب آن را با دقت در نظر گرفت. این گیاه به طور کلی به آب کمی نیاز دارد و با آبیاری کم و هر چند وقت یک بار هم می تواند به زندگی خود ادامه دهد و شادابی اش را حفظ کند. همین موضوع غالبا باعث می شود که آبیاری آن را فراموش کنید و خود ناخواسته موجب لوله شدن برگ هایش شوید.

علت لوله شدن برگ پتوس

  • کود دهی زیاد

گیاه پتوس برای زنده ماندن و رشد کردن به مواد مغذی زیادی نیاز دارد؛ بنابراین کود دهی و تقویت آن بسیار حائز اهمیت است. گیاهان آپارتمانی معمولا به کمبود کود دچار هستند؛ زیرا مواد مغذی با آبیاری شسته می شوند و از بین می روند. کود دادن به این گیاه در ابتدای کاشت آن امری ضروری و مهم تلقی می شود؛ اما اگر در این کار افراط کنید، خود علت لوله شدن برگ پتوس محسوب می شود.

  • نور کم

نگهداری از این گیاه، کار سخت و پیچیده ای نیست؛ اما هر گیاهی به یک سری مراقبت های مخصوص نیاز دارد. اگر پتوس در فضای باز قرار داشته باشد، سایه هم برای او نور کافی به حساب می آید؛ اما اگر در خانه باشد، قسمت تاریک برای آن محیط مناسبی نیست. نداشتن نور کافی از علت های لوله شدن برگ پتوس است.

  • مناسب نبودن دما

هوای خیلی گرم یا خیلی سرد برای بیشتر گیاهان مضر است. گیاه پتوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از دلایلی که پتوس در فضای بسته خانه می تواند رشد کند این است که در این صورت از گرمازدگی در تابستان در امان است؛ اما تغییرات دما و گرمای بیش از حد می تواند به سرعت باعث پیچ خوردن برگ های آن شود.

  • بیماری ها

دچار شدن به بیماری های گوناگون در میان گیاهان متاسفانه بسیار رایج است. یکی از بیماری هایی که گیاه پتوس زیاد به آن مبتلا می شود، پوسیدگی ریشه است. ریشه های این گیاه بر اثر آبیاری بیش از اندازه می پوسند. پوسیدگی ریشه به سرعت قابل مشاهده نیست و به آرامی در گیاه گسترش می یابد. در نتیجه زمانی که شما با برگ های لوله شده رو به رو می شوید، ممکن است قسمت زیادی از ریشه پوسیده باشد. نکته مهم در این میان این است که همیشه گیاه خود را زیر نظر داشته باشید و از آبیاری زیاد آن جلوگیری کنید.

  • رطوبت کم

خشکی محیط را می توان علت لوله شدن برگ گیاه پتوس دانست. بهترین محیط برای رشد این گیاه، محیطی ست که دمای آن 65 تا 85 درجه فارنهایت باشد و رطوبت بالایی داشته باشد. اگر دیدید برگ های گیاهتان کم کم شروع کردند به لوله شدن، عامل رطوبت را هم در کنار عوامل دیگر بررسی کنید؛ زیرا خشکی و سردی هوا برای این گیاه مانند سم عمل می کند.

چگونه لوله شدن برگ های پتوس را درمان کنیم؟

چگونه لوله شدن برگ های پتوس را درمان کنیم

پس از بررسی علت لوله شدن برگ پتوس، به شما می آموزیم که به چه شکل گیاه آسیب دیده خود را درمان کنید. برخی از این راهکار ها عبارت اند از:

  • برای آبیاری گیاه برنامه ریزی کنید

همان گونه که در بخش پیشین ذکر کردیم، آبیاری چه کم باشد و چه زیاد باعث لوله شدن برگ های گیاه شما می شود. راه حل آن این است که برای آبیاری برنامه ریزی کنید و مطابق با آن به گیاه پتوس خود آب دهید. برطرف کردن کم آبی کار راحتی است؛ اما رفع پر آبی ممکن است زمان بیشتری از شما بگیرد. البته اگر زود متوجه آن شوید، رفع آن آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید گیاه خشک شود. اما اگر از پوسیدگی زمان بیشتری گذشته باشد، ممکن است به کاشت مجدد گیاه و دادن خاک اضافه به آن نیاز داشته باشید.

  • گیاه را جا به جا کنید

اگر تا پیش از مشاهده لوله شدن برگ های پتوس گیاهتان نور کافی دریافت نمی کرد، آن را به محلی تازه منتقل کنید. محلی که مطمئن شوید در آن به میزان کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت می کند. باید در مکانی که برای آن انتخاب می کنید نور طبیعی جریان داشته باشد.

نتیجه گیری

آگاه بودن از شرایط نگهداری گیاهان موجب می شود که آن ها برای مدتی طولانی در خانه یا محل کارتان دوام بیاورند و همیشه سرسبز و تازه به نظر برسند. ما در این مقاله در ابتدا به ارزیابی 7 علت لوله شدن برگ پتوس پرداختیم و سپس بیان کردیم برای بازگرداندن گیاه خود به حالت اولیه چه کار هایی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *